Do rúk sa mi náhodou dostalo malé hranaté autíčko menom AX. Povozil som sa s ním pár stoviek kilometrov mestskými a okresnými cestami a rozhodol som sa mu venovať pár slov v redakčnom teste.
Interiér a exteriér
Dizajn a image v prípade tohto autíčka nehrá žiadnu rolu. Citroen AX je miniauto, vhodné ako druhé alebo tretie auto do rodiny, určené hlavne na jazdu po meste alebo ak treba niekoho naučiť jazdiť.
V predu je celkom dostatok miesta na sedenie, vzadu je sedenie len núdzové. Sedadlá sú typicky francúzsky mäkké, nečakajte žiadnu bočnú oporu v zákrutách, ale na presun 20-30 km po meste alebo okreskách to stačí. Viac by som už pri úcte k svojmu chrbátu neskúšal.
Prístrojovka je jednoduchá a prehľadná, chýbal mi otáčkomer a teplota chladiacej kvapaliny. Ručička paliva spolu s „tamagočim“ (kontrolka paliva) ukazovala resp. blikala podľa uhlu naklonenia vozidla v zákrute. Kvalita spracovania z dnešného pohľadu samozrejme nie je bohviečo a pri prejazde nerovností sa občas ozývajú rôzne pazvuky.
Batožinový priestor je dostatočný a na zeleninu zo záhradky alebo pár tašiek zo supráča bohato stačí, naviac je dobre prístupný. Kto by potreboval viac, tak zadné sedadlá sa dajú sklápať a vtedy je už kufor veľmi zaujímavý.
Výbava, hm… auto je bez výbavy. Teda bolo tam rádio. Proste okrem klasických švihadiel na okná vo vozidle nenájdete nič.
Motor a prevodové ústrojenstvo
Od motoru o objeme 954 ccm a výkone 33kW nemožno čakať žiadne zázraky. A ani sa žiadne nekonajú. Do 80 km/h vozidlo ešte uspokojivo zrýchľuje. Vyššie rýchlosti sú už utrpením a nad 100km/hod som sa odhodlal iba raz. Taktiež akékoľvek stúpanie motor zaťaží a vy musíte podradiť a tlačiť plynový pedál až k podlahe. Podobne je to ak sú vozidle viac ako dvaja pasažieri.
Ďalšou slabou vlastnosťou je radenie rýchlostí, je veľmi nepresné, má dlhé dráhy radenia a v koncových polohách obrovskú vôľu. Rýchlosti teda treba radiť pomaly a s citom. Ešteže sú iba 4. Čo na radení rýchlostí kvitujem je radenie podľa klasického schématu so spiatočkou doprava dozadu. Pri bežnom jazdení po meste sa dá spotreba držať okolo 7 litrov, prí výjazde mimo intravilán sa pri opatrnejšej jazde dá spraviť aj 5l/100km.
Podvozok, brzdy a riadenie
Podvozok je taký, že neurazí, ako aj pri motore žiadne zázraky nečakajte. Pri ostrejšom prejazde zákrut sa autíčko dosť nakláňa a karoséria sa krúti. Taktiež neodporúčam rýchlosti nad 100 km/hod, kde sa autíčko stáva jemne povedané ťažšie ovládateľným. Vadí mu bočný vietor, akákoľvek nerovnosť na ceste čí už pozdĺžna alebo priečna. Riadenie je bez posilňovača a teda máte veľmi dobrý prehľad čo sa s kolesami deje. Ide pomerne ľahko aj vďaka nízkej hmotnosti vozidla. Brzdy tiež nie sú žiadny zázrak a treba značnú silu na vyvinutie razantnejšieho brzdného účinku. Pri opakovanom brzdení veľmi rýchlo vädnú.
Celkové hodnotenie, čo na to Autorubik
15 ročné vozidlo malo v čase testu najazdených 126 000 km a bolo pomerne v zachovalom stave. Poškodené boli iba zadné ľavé dvere a na karosérii zopár zatretých škrabancov. Po funkčnej stránke bolo tiež takmer všetko v poriadku, iba pri prudkom zrýchľovaní na prvom stupni a prudkom brzdení sa ozýval pazvuk z podvozku. Zrejme ide o nejakú vôľu uchytenia nápravy. Obrovským plusom auta je jeho jednoduchá konštrukcia, kde ako sa hovorí, nemá sa čo pokaziť. A keď sa náhodou pokazí na vrakoviskách podľa tvrdenia majiteľa sa zoženie hocičo za pár šlupiek. Výborne hodnotím manévrovateľnosť. Zaparkoval som s ním všade kde ostatní nemali šancu a hlavne majitelia veľkých SÚV. Tiež by som vyzdvihol image šedej myšky a teda absolútny nezáujem zlodejov a závisť susedov.
Konštrukcia | radový štvorvalec |
Palivo | benzín |
Rozvod | OHC |
Plnenie | atmosférické |
Uloženie | vpredu naprieč |
Zdvihový objem (cm3) | 954 |
Prevodovka | štvorstupňová mechanická |
Poháňaná náprava | predná |
Najvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 33/45 v 4000 |
Točivý moment (Nm) | – |
Najvyššia rýchlosť (km/h) | 146 |
Spotreba paliva (l/100 km) | 6 |
Objem nádrže (l) | 36 |
0-100 km/h (s) | 21 |
Dĺžka (mm) | 3 525 |
Šírka (mm) | 1 555 |
Výška (mm) | 1 355 |
Rázvor náprav (mm) | 2 288 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 690 |
Celková hmotnosť(kg) | 1 140 |
Hmotnosť prívesu nebrzdeného (kg) | 340 |
Hmotnosť prívesu brzdeného (kg) | 500 |
Batožinový priestor (l) | 205 |
Cena vozidla v čase testovania: 900 €.
[AdvantagesAndDisadvantages]
Prednosti a nedostatky
primeraná spotreba paliva |
vyššia hlučnosť motora |
jednoduchá konštrukcia |
nízka pasívna aj aktívna bezpečnosť |
nezáujem zlodejov |
sparťanská výbava |
náhradné diely a servis |
slabé brzdy |
slabý výkon motora |
|
problematické jazdné vlastnosti pri rýchlostiach nad 100 km/hod |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
10 | 954 ccm | C1A | 32 kW |
10 | 954 ccm | CDY (TU9M) | 33 kW |
10 | 954 ccm | CDZ (TU9M) | 37 kW |
10 E | 954 ccm | C3A | 30 kW |
11 | 1124 ccm | H1B,H1A | 40 kW |
11 | 1124 ccm | H1B,HDZ (TU1M) | 44 kW |
11 4x4 | 1124 ccm | H1A | 40 kW |
11 KAT | 1124 ccm | HAZ (TU1CP) | 40 kW |
1.3 Sport | 1294 ccm | M4A | 70 kW |
1.4 GTi | 1360 ccm | KFY (TU3FJ2) | 66 kW |
1.4 GTi | 1360 ccm | KFZ (TU3FJ2) | 69 kW |
1.4 GTi | 1360 ccm | KFZ (TU3FJ2) | 74 kW |
14 | 1360 ccm | KAY (TU3CP) | 44 kW |
14 | 1360 ccm | K1F | 49 kW |
14 | 1360 ccm | KDZ (TU3M/Z),KDY (TU3FM),KDX (TU3M/Z),KDY (TU3M) | 55 kW |
14 | 1360 ccm | K2A,K2B | 62 kW |
14 4x4 | 1360 ccm | KDZ (TU3M/Z),KDY (TU3FM),KDX (TU3M/Z),KDY (TU3M) | 55 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
14 D | 1360 ccm | K9Y (TUD3Y) | 37 kW |
14 D | 1360 ccm | K9A (TUD3) | 38 kW |
15 D | 1527 ccm | VJY (TUD5) | 40 kW |
Jeden komentár
Miro
Dobrý komentar, ešte by som prijal test zx kombi, este ho vlastnim a ak by bol zaujem poskytnem tento kus do testu, čím skor už melie z posledneho (karoseria/ motor ide stale dobre.
Rv 1995, 1.4b, má viac 333xxx km.
in BS/ZC