Citroën Xsara s prehľadom uspokojí potreby 4 člennej rodiny, nakoľko ponúka ohľadom na triedu obstojný vnútorný priestor a taktiež dostatočne objemný kufor. Dizajnom tiež nepatrí do starého železa, mnohým motoristom sa dodnes viac páči pred-faceliftovaná verzia a plusové body získava aj za jazdný komfort. Treba jej len odpustiť menej presvedčivé jazdné vlastnosti, priemerné dielenské spracovanie, či občas štrajkujúce komponenty. Tieto negatíva však hravo prebíja veľmi zaujímavou cenou a slušnou ponukou jazdeniek.
Citroën uviedol Xsaru na trh v roku 1997 ako troj a päťdverový hatchback. Na výber boli benzínové agregáty 1,8i 8V (66 alebo 74 kW), 1,8 i 16V (81 kW) a turbodiesel 1,9 TD (66 kW). V roku 1998 doplnil výrobca karosársku radu o kombi verziu pod názvom Break. Pod kapotu sa dostali ďalšie motory 1,4i 8V (55 kW), 2,0i 16V (120 kW) a neprepĺňaný diesel 1,9 D (51 kW).
V roku 1999 sa pod kapotu dostal preplňovaný vznetový motor s priamym vstrekovaním Common-Rail, nesúci označenie 2,0 HDI (66 kW). Výkon motora 1,8i 16V bol zvýšený na 85 kW. Na jeseň roku 2000 výrobca predstavil značne faceliftovanú verziu, tiež nový motor 2,0 HDI (80 kW) a 1,6i 16V (80 kW). Modernizáciou vypadla 8 ventilová 1,6 a 1,8 z ponuky. V roku 2003 prešiel model drobným faceliftom, do vozidla bola osadená multiplexová rozvodná sieť a pribudol aj malý štvorvalcový diesel 1,4 HDi (50 kW). V roku 2004 bola výroba klasickej Xsary ukončená a nahradená modelom C4. Kombi Xsara Break bola vyrábaná až do roku 2005.
V roku 1998 prešiel automobil bariérovou skúškou Euro NCAP. Za ochranu posádky pri náraze si odniesol tri hviezdičky z piatich možných.
Interiér vozidla bol na svoju dobu veľmi vydarený a neurazí ani dnes. Za podareným dizajnom mierne zaostáva dielenské spracovanie a tiež použité materiály – lesklé tvrdé plasty, ktoré celkový dojem mierne zhoršujú. Priestoru pre posádku je z pohľadu triedy dostatok, jedine vyšší cestujúci sediaci vzadu, v prípade verzie hatchback, môžu pocítiť menší handicap v oblasti kolien a v priestore nad hlavou. Sedadlá sú typicky francúzske, teda mäkké a pohodlné. Na dlhších cestách však môže cestujúci cítiť únavu (bolesť v oblasti krížov). Situácia sa o niečo zlepšila modernizáciou na konci roku 2000, podobne ako vyhotovenie a plasty v interiéri. Batožinový priestor disponuje na túto triedu slušným objemom 408 litrov. Komu by táto hodnota nestačila, je k dispozícii kombi verzia Break až s 517 litrami.
Jazdné vlastnosti Xsary jedných sklamú, iných potešia. Na jednej strane sú veľmi komfortné a na komforte veľa neuberajú ani naše často rozbité cesty. Táto časť jazdných vlastností uspokojí hlavne pokojnejšie jazdiacich vodičov. Na druhej strane, športovejšie založení vodiči, milujúci rezanie zákrut alebo svižnú diaľničnú jazdu by sa mali poobzerať po inom vozidle. V rýchlo prechádzaných tiahlych zákrutách sa vozidlo začne pohupovať obzvlášť na nerovnom povrchu, náhle ubratie plynu, či dokonca pribrzdenie znervózni zadnú časť vozidla, ktorá má tendenciu vybočovať z jazdnej stopy. Podobne je to aj v prípade náhlej zmeny jazdného smeru v kombinácii s vyššou rýchlosťou. Slabšia je aj smerová stabilita pri rýchlej jazde diaľničným tempom, čo sa prejavuje pomerne nepríjemným zavlnením nerovností zadnej časti vozidla pri prudšom prechádzaní z pruhu do pruhu. Problém je podstatne výraznejší pri pozdĺžnych nerovnostiach, tzv. vlnách. Pre rýchlu jazdu sa príliš nehodia ani brzdy, ktorých účinok pri väčšej záťaži slabne, vplyvom značného prehriatia. Vpredu je použité zavesenie kolies typu McPherson a vzadu sa nachádza nápravnica s dvojicou ramien odpružená dvomi torznými tyčami.
Životnosť podvozkových komponentov je len na priemernej úrovni. Vpredu ako prvé vykazujú vôle tiahla predného stabilizátora, kedy opotrebované tiahla prezrádza klopavý zvuk pri prejazde nerovností. So stúpajúcimi km sa vyskytujú vôle aj v silentblokoch priečneho ramena či guľovom čape. Nadmerné opotrebenie zadnej nápravy prezrádza poloha kolies, ktorá pripomína písmeno A. Veľmi opotrebená náprava už vydáva aj rôzne pazvuky. Ako prvé sa zvyčajne opotrebujú ihlové ložiská, pri viac opotrebenej náprave je potrebný celkový repas ( čapy na ramenách, ložiská, gumenná manžeta, oprava osadenia, atď. a niekedy aj samotná nápravnica). Torzné tyče sa tak isto časom unavia- stratia pružnosť a je potrebná ich výmena. V prípade vozenia ťažších nákladov je možné tyče tzv. presadiť čím pri väčšom zaťažení vozidla menej klesne zadná časť, nevýhodou je tvrdšie odpruženie pri menšom zaťažení.
Motorová paleta bola v Xsare naozaj bohatá. Základ tvorila benzínová 1.4 8V (55 kW). Jedná sa o starý osemventilový liatinový agregát, pochádzajúci ešte z osemdesiatych rokov. Kultivovanosť a ani spotreba príliš neoslní, na druhej strane sa vyznačuje dobrou spoľahlivosťou a len občas ho trápia drobnosti. Keďže neoplýva príliš vysokým výkonom, vyhovuje hlavne pokojnejším vodičom, ktorý sa nikam nenáhlia. Väčšie osemventilové štvorvalce 1,6 a 1,8 poskytujú podstatne viac dynamiky oproti 1,4, ale ich kultivovanosť a spotreba (hlavne 1,8) príliš nepoteší.
Podstatne lepšiu voľbu predstavujú 16 ventilové verzie, hlavne u nás rozšírenejšia 1,6 16V (80 kW). Motor sa vyznačuje kultivovaným chodom a primeranou dynamikou pre bežné jazdenie. Menšou nevýhodou je slabší ťah v nízkych otáčkach a tak je treba pre svižnejšiu jazdu motor častejšie vytáčať. Občas trpí nerovnomerným chodom, kvôli jeho visiacim ventilom. Výrobca buď v záruke menil celú hlavu valcov, alebo len upravoval vodítka ventilov. Stáva sa to hlavne za studených zimných štartov a pri snahe svižne akcelerovať ešte s poriadne nezohriatym motorom. V okamihu, keď sa takýto motor vytočil, zostal niektorý z ventilov visieť, čo znamenalo chod na tri valce.
Vrcholová benzínová 2.0 16V vo verzii VTS svojím výkonom ale ani kultivovanosťou chodu moc nenapĺňa očakávania. Trpí často aj zvýšenou spotrebou oleja, ktorá sa dá vyriešiť výmenou za hustejší 10W-40 (namiesto 5W-40). Jedinou výhodou je použitie šesťstupňovej prevodovky.
Za ponukou benzínových agregátov nezaostávala ani ponuka dieselov. Zo začiatku sa museli motoristi uspokojiť so staršími komôrkovými 1,9 D a TD. Slabší výkonom moc neohúril, ale jeho spoľahlivosť a životnosť je už dnes legendárna. Zle si neviedla ani prepĺňaná verzia, ktorej je však na trhu pomenej. Z dnešného pohľadu je ich hlavnou nevýhodou hrubší chod a len priemerná spotreba, vzhľadom na podávaný výkon, oscilujúca okolo 6 litrov nafty.
Veľmi dobrú voľbu predstavuje motor 2,0 HDi dodávaný od začiatku produkcie. Dosahuje max výkon 66 kW a krútiaci moment 205 Nm pri 1900 ot/min. Motor sa vyznačuje dobrou kultivovanosťou, primeranou dynamikou na bežné jazdenie a spotrebou v priemere okolo 6 litrov nafty na 100 km. Zle si nevedie ani v spoľahlivosti a typické dieselové poruchy (opotrebené vstrekovače, remenica pomocných agregátov, snímač hmotnosti vzduchu, atď) prichádzajú až pri väčšej porcii km. Bohužiaľ, väčšina týchto motorov už má za sebou státisíce km a tak je potreba venovať zvýšenú pozornosť ich stavu a skutočnému počtu najazdených km.
Ešte lepšou ale aj zriedkavejšou variantou je 2,0 HDi 80 kW. Motor poskytuje Xsare veľmi dobre dynamické vlastnosti, oproti slabšej verzii vie pri väčšom počte km naviac potrápiť nadmerne opotrebovaný dvojhmotný zotrvačník (vibrácie a chrchlanie na voľnobehu či zvýšený hluk pri akcelerácii z nižších otáčok).
Veľmi zaujímavou voľbou pre menej dynamických vodičov je motor 1.4 HDI. Je dostatočne tichý, úsporný a trápia ho obvyklé dieselové problémy, avšak v oveľa menšej miere ako väčší 2,0 HDI. Benzínové, ale aj dieselové agregáty sú mechanicky odolné, takmer sa im vyhýba trhanie rozvodových remeňov, čo sa o niektorej konkurencii nedá povedať. Interval pre jeho výmenu je slušných 120 000 kilometrov, v prípade 2,0 HDi až 160 000.
Nezriedka Xsare hučia ložiská kolies, zadná náprava tiež nevydrží večne a hlavne pri náročnejšej prevádzke nevydržia jej ihlové ložiská ani 100 000 km. Našťastie sa nejedná o drahú záležitosť a ich výmena sa pohybuje na úrovni 200-250 €. Na prednej náprave bývajú často nadmerné vôle vtiahlach stabilizátora či samotného zavesenia (čapy, silenbloky). Pri väčšom počte km sú často opotrebené aj tlmiče a brzdové obloženie. Xsaru dosť často trápi aj korózia brzdového vedenia a nesúmerný účinok bŕzd. Objaviť sa môžu aj vybité akumulátory z dôvodu nefunkčného dobíjania. Pomerne často Xsaru trápi únik oleja (1,9 D a TD) a nezriedka aj zo servoriadenia, čo má za následok oslabenie alebo úplný výpadok posilňovacieho účinku. Pozor na prehriatie motora, ktoré máva na svedomí dosť často nefunkčný termostat prídavného ventilátora chladenia. Občas vie zablikať aj kontrolka nefunkčnej elektroniky airbagu. Proti korózii je karoséria chránená pomerne dobre, neplatí to však o výfukovom potrubí a podvozkových komponentoch. Benzínové motory sú mechanicky odolné (hlavne osemventily), častejšie sa vyskytli len problémy s chybnou lambda sondou či katalyzátorom. Pri väčšom počte km môže občas hnevať škrtiaca klapka, zapaľovacia cievka (nepravidelný chod motora) a najmä na starších vozidlách niekedy pohnevá riadiaca jednotka motora. Niekedy stačí nahrať nový softvér niekedy pomôže len výmena RJ. Občas sa vyskytuje aj únik motorového oleja. V prípade motorov 1,6 16V (80 kW) pozor na visiace ventily a chod na tri valce. Pri dieselových motoroch pozor na upchatý palivový filter, kedy motor stráca výkon, vyskytuje sa aj chybný snímač množstva nasatého vzduchu (2,0 HDi) najmä v prípadoch nepravidelnej výmeny resp. osadenia nekvalitného vzduchového filtra. Pri 2,0 HDi sa pri väčšom počte km vyskytujú aj rachtajúce tlmiče torzných kmitov remenice pohonu pomocných agregátov, taktiež nadmerne opotrebené vstrekovače (nepravidelný a hlučnejší chod motora, obtiažnejšie štarty).
[AdvantagesAndDisadvantages] [Disturbances] [RecommendedAndNotRecommended]
Typ karosérie: | troj a päťdverový hatchback | päťdverové kombi (Break) |
---|---|---|
Rozmery (D x Š x V v mm): | 4190 x 1705 x 1405 | 4370 x 1705 x 1420 |
Rázvor (mm): |
2540
|
#colspan# |
Batožinový priestor (l): | 408 | 517/- |
Pohon |
predné kolesá
|
#colspan# |
Objem palivovej nádrže (l): |
55
|
#colspan# |
Prednosti a nedostatky
stále pozerateľný dizajn, hlavne pred-faceliftovanej verzie |
priemerné dielenské spracovanie |
v rámci triedy slušný vnútorný priestor aj kufor |
podstatne vyšší výskyt rôznych drobných porúch v prípade starších ročníkov |
pomerne slušná výbava aj v prípade základných modelov |
vädnúce brzdy v dôsledku väčšieho zaťaženia |
slušný výber a dobré ceny jazdeniek |
príliš mäkké sedačky a nedostatočné bočné vedenie |
podarený a úsporný motor 1,6i 16V |
menej kultivovaný chod starších osemventilových benzínových a dieselových motorov |
kultivovaný, pružný a úsporný turbodiesel 2,0 HDI |
len priemerné dielenské spracovanie |
spoľahlivé a veľmi odolné motory 1,9 D a TD |
smerová nestabilita pri rýchlej jazde |
dobrá dostupnosť náhradných dielov |
slabšie jazdné vlastnosti v dynamickejšej jazdnej prevádzke |
Najčastejšie poruchy
vŕzganie sedadiel a plastov |
nefunkčný termostat prídavného ventilátora - prehriatie motora |
chybné senzory hmotnosti nasávaného vzduchu Siemens v motoroch HDi pri používaní neoriginálneho sacieho filtra |
únik nafty z vysokotlakového čerpadla |
poruchový software riadiacej jednotky motora pri verziách 1,6i a 1,8i 16V |
vôľa v guľových čapoch predných ramien |
vysoká spotreba oleja pri verziách 1,8 a 2,0i 16V |
hučiace ložiská kolies |
odchádzajúce ihlové ložiská na zadnej náprave (hlavne pri náročnej prevádzke) |
vôľa na prednej náprave (väčší nájazd km) |
korózia brzdového vedenia |
nesúmerný účinok bŕzd |
nefunkčné dobíjanie akumulátora |
únik oleja (1,9 D a TD) |
únik oleja zo servoriadenia |
občas porucha elektroniky airbagu |
korózia výfukového systému, zlé lambda sondy a občas chybný aj celý katalyzátor (benzín) |
visiace ventily (1.6 16V) |
zle fungujúce vstrekovače alebo opotrebovaný tlmič torzných kmitov remenice pohonu pomocných agregátov (2.0 HDI) |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
1,6i 16V (81 kW), zážihový radový štvorvalec, šestnásťventilový rozvod DOHC, viacbodové elektronické vstrekovanie paliva. Veľmi kultivovaný, pomerne výkonný motor a pri troche snahy aj úsporný, menší problém je slabšia ochota z nižších otáčok a občas môže zostať visieť niektorý z ventilov vo svojom vodítku, čo sa prejaví behom na tri valce. |
1,8i (66 a 74 kW), zážihový radový štvorvalec, osemventilový rozvod OHC, viacbodové elektronické vstrekovanie paliva. Nie je to zlý motor, je spoľahlivý, ale je aj pomerne hlučný a za svoju prácu si vypýta pomerne dosť benzínu (8 a viac litrov). |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
1.4 i | 1360 ccm | KFX (TU3JP),KFW (TU3JP) | 55 kW |
1.6 16V | 1587 ccm | NFU (TU5JP4) | 80 kW |
1.6 i | 1587 ccm | NFZ (TU5JP) | 65 kW |
1.8 i | 1761 ccm | LFX (XU7JB) | 66 kW |
1.8 i | 1761 ccm | LFZ (XU7JP) | 74 kW |
1.8 i 16V | 1761 ccm | LFY (XU7JP4) | 81 kW |
1.8 i Aut. | 1761 ccm | LFZ (XU7JP) | 74 kW |
2.0 16V | 1997 ccm | RFN (EW10J4) | 100 kW |
2.0 16V | 1998 ccm | RFV (XU10J4R) | 97 kW |
2.0 16V | 1998 ccm | RFS (XU10J4RS) | 120 kW |
2.0 i 16V | 1998 ccm | RFS (XU10J4RS) | 120 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
1.4 HDi | 1398 ccm | 8HX (DV4TD) | 50 kW |
1.5 D | 1527 ccm | VJZ (TUD5) | 42 kW |
1.8 D | 1769 ccm | 161A (XUD7),A9A (XUD7) | 43 kW |
1.9 D | 1868 ccm | WJZ (DW8),WJY (DW8B) | 51 kW |
1.9 D | 1905 ccm | DJY (XUD9A) | 50 kW |
1.9 D | 1905 ccm | DHV (XUD9BSD) | 55 kW |
1.9 SD | 1905 ccm | DHV (XUD9BSD) | 55 kW |
1.9 TD | 1905 ccm | DHY (XUD9TE/Y) | 66 kW |
2.0 HDi 109 | 1997 ccm | RHZ (DW10ATED) | 80 kW |
2.0 HDi 90 | 1997 ccm | RHY (DW10TD) | 66 kW |
2.0 HDI 90 | 1997 ccm | RHY (DW10TD) | 66 kW |
17 komentárov
TycoonX
2.0 16V VTS má 123kW ! a to na atmosferický benzin poteší
Jofo
Ale výkon neni šecko, vozil som sa v tom a hlavne v spodkoch akoby sa koníky kamsi rozutekali hooodne slabé a žere a žere nielen benzín ale aj olejík. Poznám aj podarenejšie dvojlitre.
Pele
Slabéé??? to bude asi skor soferom by som povedal newes na tom jazdit to je raketa a ak mam pravdu povedat nepoznam lepsie auto… 🙂
Stano
Mam 1,6 16v, 80Kw, najazdenych 120 000km, spokojny, zadne velke poruchy, trosku papa olej. spotreba slusna 6,7 l, vacsinou jazdim v meste.
xsarahdi
Mám 1.6 16V 81Kw a lepší benzínový motor som ešte nezažil(vo svojej cenovej triede). ťahá jak šialený a skoro nič nepapá…čisto mesto 6.7-6.8l a v zime 8.0l a mám 213000km !!! Inak jediný problém s ním, nechce sa veľmi rozbehnúť(do otáčok) ale od 1800-2000 ťahá skoro jak turbo…:)
Odporúčam veľmi tento motor, neviem čo za neho lebo je fakt vydarený …
war
Ja mam Xsaru I. HDI 2.0 66kW z r. 2000, najazdene 103400 km, spotreba kratke trasy v meste 6,4 l/100km, dlhsia trasa 5,5 l/100km (v zime). Som uplne spokojny – zrychlenie je super. Taha od volnobeznych otacok (na 1,2,3. prevod. stupni, 4ka a 5ka je uz dlhsia).
Berci 1,9TD
Mám 1,9TD 66Kw viac ako 500-tis. Km ,som nadmieru spokojný .Spotreba sa nedá porovnať s modernejšímy motormi .Mesto 5,9-6,3 a mimo mesta 5,3-6,0 podla svižnosti jazdenia ,niekto uvádza sice spotrebu 3,5L no to asy pri vlečeni a na volnobehu :-))))Po jedenástich rokoch výmena zadnej nápravy asy 100-eur Anglických je tu habadej ….a ostatná údržba ako pri ostatných …..brzdy,oleje,filtre,remeň,žhaviace sviečky …..a pohodlie na nezaplatenie !!!!! :-)))
matej
zravim,
mam 1,4i 55kw r98 nabehane200tis
ako pisu je to slabsia verzia oproti ostatnym 1,4.motoricky skoro bezporuchova a to ju nesetrim. olej nezere vobec.jedine chyby su napravy vrzgaju uz boli raz menene,brzdy menene este v zaruke myslim, ze vyrobna vada nakolko sa stale prejavuje rovnaka zavada na jednom kolese,spodok zacina pekne kvitnutB-) spotreba pokial je oki lamda somda okolo 5-6l priemerka mesto mimo mesta…na pocet rokov a cien jazdenie dobre auto
michal
Ahoj ja mám takú xsaru a tečie olej z pod hlavy
michal
Nad servo čerpadlom neviem či nieje prasknutá hlava alebo blok
Lukas
Xara ma vo vseobecnosti problem so zadnou napravou. Zle sa vyrazaju torzne tyce a oprava nie je zrovna najlacnejsia. Pokial vsak najdete starsiu ako pise Berci tak nie je problem.
Reekodet
Mal niekto problémy s uvedenou nestabilitou?
řepák
I já měl X1 – 1,8/16V ,,sedan,, r.v.6/2000 a nedám na ni dopustit , , mě to olej nežralo , jelo jak ,,z praku,, 🙂 s radostí sem se pouštěl do závodů s dechtovejma KOKTÁVKAMA a s ještě větší radostí jim pak ujížděl 🙂
Po Praze sem se vešel se spotřebou i do 7,5l a tak sem dokázal i Chorvatsko
Je pravda že totak trochu nesedí v zatáčkách , to je ale tím že má ,,torzní,, tyče a pokud to necháte dojít až tak daleko že vám začnou kola dřít o podběhy tak se nesmíte divit … cena repase je cca 8.000,- a dělá to nějaká firma tady v Příbramě ,,na počkání .
X1 jsem pak po 5 létech vyměnil za C5 .. to je ale jiná třída ..
jozef
Caute. Mam Xsaru 2001 1.4 benzin. Spotreba priemer 5.5L no jazdim ako dedo:) Z octavie som presiel na Citroen a bola to dobra volba. Pohodlie a vybava su super. Mam 207.tisic KM a vserko je OK. Zimne starty pri -20 bez problemov. Korozia ziadna. Pre mna v predu je dostatok miesta a ci je v zadu dost miesta tak to neviem, este som tam nesedel. Tankujem kvalitny benzin a po zohriati ho ani nepocut a to mam 207tis KM.
Tonda
Ahoj mam taky Xsaru 1.4 kupe 55KW rok 1998 nabehane 108000 si myslim je to dobre auto ja osobne jsem spokojny nejake mouchy se najdou ale ja si to umim opravit tak ze neni problem.S autem jsem spokojny olej mne to nezere ma to climatronic takze pohoda.
Skropekova
Máme citroen xsaru1.4 benzin.No máme teraz taký problém že sa nám nedá naštartovať a už sme vymenili dosť súčiastok a nemôžeme prísť na chybu ak by niekto vedel co by to mohlo byť tak by sme boli radi keby pomohol.
Anton
Zdravim kupil som citroen xara 1,9 hdi 66kw rv 2005 a mam problem nemozem nastartovat aki by to mohol byt problem .za rady vam vopred dakujem