Nový Focus si budeme môcť kúpiť ako päťdverový hatchback, sedan a kombi. V Paríži sa všetky tri karosárske verzie objavujú prvýkrát spoločne na jednom mieste. Ďalšie rozširovanie v pláne nie je, trojdverová varianta bude chýbať vôbec prvýkrát, prídeme aj o kupé – kabriolet. Variant s piatimi dverami sa chváli vyspelou aerodynamikou, o ktorej svedčí súčiniteľ odporu vzduchu 0,27.
Európsky modelový rad bude obsahovať zážihový štvorvalec radu EcoBoost. Preplňovaná hliníková tisícšesťstovka má priame vstrekovanie, variabilné časovanie a zdvih ventilov Ti – VCT. Slabší variant poskytuje 110 kW, silnejší 132 kW (180 k) a pýši sa krútiacim momentom 240 Nm v širokom rozsahu otáčok 1600-5000 min-1. Vďaka funkcii overboost je krátkodobo k dispozícii dokonca 270 Nm. Päťdverový Focus s týmto motorom ide až 222 km/h, akceleráciu z 0 na 100 km/h zvládne za 7,9 s, pritom spotrebuje v kombinovanom režime len 6 l benzínu na 100 km.
Zážihové motory samozrejme nie sú len preplňované. Šestnásťventilový celohliníkový Duratec Ti – VCT má tiež objem 1,6 l, ale turbodúchadlo chýba. Dve výkonové verzie ponúkajú 77 kW (105 k), respektíve 92 kW (125 k). Američania sa dočkajú aj priamovstrekového agregátu s objemom 2,0 l, 118 kW (160 k), prenos sily bude obstarávať výhradne prevodovka PowerShift .
Turbodiesely Duratorq TDCi 1,6 a 2,0 l prešli kompletnou rekonštrukciou, upravené je vstrekovanie aj turbodúchadlo, došlo u nich k zvýšeniu účinnosti spaľovacieho procesu. Zákazníci môžu voliť medzi dvoma variantmi 1,6, 70 kW (95 k) alebo 85 kW (115 k). Ten výkonnejší poskytne krútiaci moment 270 Nm, vďaka funkcii overboost ešte o 15 Nm viac. Konzumácia nafty pritom dosahuje len 4,2 l/100 km. Dvojliter TDCi je spriahnutý so šesťstupňovou priamo radenou prevodovkou, alebo s dvojspojkovým Powershiftom s rovnakým počtom rýchlostí. Dočkal sa troch rôznych stupňov naladenia: 85 kW (115 k), 103 kW (140 k) a 120 kW (163 k). Manuál sa bude dodávať len k silnejším, PowerShift ku všetkým variantom.
Benzínová aj naftová tisícšesťstovka má štandardne funkciu Start – Stop, ultraúsporný Econetic bude nasledovať budúci rok. Dočasnú špičku predstavuje ST s výkonom 184 kW (250 k). Už prvý Focus mal vynikajúce jazdné vlastnosti, novinka je postavená na Fordovej globálnej platforme C, má zadnú viacprvkovú nápravu Control Blade a vpredu pomocný rám. Torque Vectoring Control supluje mechanický diferenciál na prednej poháňanej náprave. Posilňovač riadenia je výhradne elektrický.
V interiéri sa u vyšších výbav dočkáme okrem iného aj systému MyFord, ktorý nahrádza zhluky ovládacích tlačidiel dotykovým displejom. Balík Sync potom zahŕňa bezdrôtové pripojenie mobilného telefónu, hlasové ovládanie, navigáciu a vstupy pre externé zdroje dát a hudby. Elektronikou je automobil doslova nabitý.
Bezpečnostné prvky zastupuje napríklad systém Low Speed Safety, ktorý pomáha predísť drobným kolíziám do 30 km/h, ak vodič nereaguje, sám aktivuje brzdy. V novom Focuse môže byť nainštalovaný aj aktívny parkovací asistent, ďalej kontrola opustenia jazdného pruhu, Traffic Sign Recognition (rozpoznávanie dopravných značiek), adaptívny tempomat, signalizácia mŕtveho uhla, zadná parkovacia kamera, elektrické detskej poistky, či kontrola nezapnutých zadných bezpečnostných pásov.
Výroba v Európe začne koncom tohto roka, rodiskom nového Focusu bude nemecký Saarlouis. V rovnakej dobe výdú nové hatchbacky a sedany aj z továrne v americkom štáte Michigan. Neskôr sa pridajú ďalšie závody Fordu ruský Petrohrad, čínske Chongqing, nasledovať budú dokonca Afrika a Južná Amerika. Neznamená to automaticky koniec pre existujúcu druhú generáciu, jej produkcia pobeží v španielskej Valencii ešte do polovice budúceho roka.
Nový Focus sa bude predávať vo viac ako 120 krajinách, vývoj prebiehal ale len v Európe. Bestseller doteraz veľmi dobre nadviazal na úspešného predchodcu rad Escort. Za dvanásť rokov (1998) vzniklo vyše 10 miliónov vozidiel.