Čas neúprosne letí a v automobilovom poňatí dvojnásobne. Avšak v prípade trojkového radu E36 sa mu akosi nechce. Uznajte sami. Od jeho predstavenia v decembri 1990 už prešlo viac ako 21 rokov a stále sa je na čo pozerať. Za nestarnúcim dizajnom nezaostáva ani použitá technika a benzínové radové šesťvalce sa môžu pochváliť premenlivým časovaním sacích ventilov, ktoré sa postupne zavádzalo od roku 1993. Jazdeniek je aj po toľkých rokoch od ukončenia produkcie relatívne dostatok, problém je však nájsť vozidlo v naozaj zachovalom stave. Často sa totiž na nich jazdilo veľmi nešetrne, mávajú nalietané obrovské množstvá kilometrov a kvalitný a pravidelný servis taktiež nebýva pravidlom. Preto treba byť nanajvýš opatrný a pred kúpou si vozidlo poriadne preveriť. Prípadne opravy by totiž mohli poriadne prevetrať peňaženku.
BMW E36 sa vyrábalo v rôznych karosárskych variantoch. Najskôr bol v decembri 1990 uvedený na trh štvordverový sedan, ktorý sa produkoval do roku 1998. Neskôr pribudlo dvojdverové kupé (1992-1999), dvojdverový kabriolet (1993-2000), trojdverový Compact (1994-2001) a nakoniec päťdverové kombi nazývané Touring (1995-1999).
Model absolvoval nárazové testy Euro NCAP v roku 1997 so ziskom dvoch hviezdičiek z piatich, kde dodatočne bola jedna hviezdička preškrtnutá.
Spomínaný Compact je od predného nárazníka k A stĺpiku totožný s BMW radu 3 (E36) sedan, zdieľa predné blatníky, nárazníky, svetlá, čelné sklo, vonkajšie spätné zrkadlá a kapotu. Rovnako zdieľa rovnaký rázvor. Podobnosti s E36 sedan/kupé skončia od A stĺpika dozadu. Compact E36 má unikátne dvere, okná, strechu, kufor, zadné svetlá a pruženie, ktoré zdieľa s BMW Z3. Vpredu je štandardný McPherson, zatiaľ čo zadné zavesenie využíva čiastočné vlečné rameno z predchádzajúceho modelu BMW radu 3 (E30). Všetky sedany, kupé a kombi používajú vzadu „Z-kovú“ viacprvkovú nápravu (Multilink), ktorá bola pôvodne vyvinutá pre BMW Z1 a používaná napríklad aj v Roveri 75 (tiež v Z3 a M Coupe). Počas rokov 1993-1994 BMW postavilo niekoľko prototypov 5-dverového kompaktu, ktorý sa navonok ešte viac podobal sedanu, tentokrát až po C-stĺpik. Avšak kvôli menším predajom pôvodného kompaktu (v porovnaní s verziami sedan a kupé), sa BMW rozhodlo výrobu päťdverového prevedenia stiahnuť. Prototypy boli odstránené a karosériu výrobca zlikvidoval.
Interiér E36 je stále ešte aj na dnešné pomery veľmi kvalitne spracovaný, nepoteší však často chudobná výbava a taktiež málo miesta na zadných sedadlách. Naopak potešia pohodlné sedadlá a v športových verziách aj s vynikajúcim bočným vedením. O excelentných jazdných vlastnostiach, presnom radení a citlivom a priamom riadení ani nehovoriac.
Nakoľko pri baworákoch málokedy ide len o suché odvezenie z bodu A do bodu B, je lepšie sa poobzerať po šesťvalcoch. Nie žeby štvorvalce boli zlé, ale k image BMW sa jednoznačne hodia šesťvalce. A tie v BMW E36 sú stále úžasné. Disponujú kultivovaným chodom, relatívne slušnou spotrebou (8-10 litrov samozrejme v priemere), dobrým a návykovo gradujúcim výkonom a samozrejme super zvukom. Pri dobrom servise sú príkladne spoľahlivé a výhodou je aj reťazou poháňaný ventilový rozvod. Snáď jediný neduh šesťvalcov je menšia ochota v nízkych otáčkach, keďže to pravé orechové prichádza postupne. Ako náhle sa však motor dostane do správneho „tempa“ stáva sa z bawora malá raketa. Samozrejme, komu predchádzajúce slová veľa nehovoria, postačí ako základ aj štvorvalcová 316i resp. 318i.
Ceny benzínu a z princípu nižšia spotreba spôsobili, že v našich krajoch bude častejšie vyhľadávaná dieselová motorizácia. Tú reprezentoval od roku 1994 štvorvalec 318td (66 kW). Výkon nebol na tú dobu zlý, ale na pomerne ťažké auto proste nestačil. Nemalú zásluhu mal na tom aj pomerne skromný objem, necelých 1700 cm3. V tej dobe už konkurenčné Audi 80, neskôr A4 disponovalo dnes už legendárnym 1,9 TDi, ktorý pri rovnakom výkone poskytoval rozhodne oveľa viac muziky, hlavne v spodných otáčkach za nižšej priemernej spotreby (318td cca 5,5 l). Kto chcel viac výkonu, obzeral sa opäť po radovom ale tentoraz dieselovom šesťvalci, ponúkanom od roku 1991. Najskôr v prevedení 325td (85 kW) a od roku aj vo variante 325tds (105 kW). Aj tento šesťvalcový turbodiesel sa vyznačuje kultivovaným a tichým chodom, ale krútiaci moment má na dnešnú dobu už nezvyčajný priebeh. Auto sa chytá až od 2500 otáčok, nad touto hranicou začne razantne ťahať a neprestáva až do takmer 5000, pričom posádku neobťažuje nadmerným hlukom. V priemere sa dá spotreba udržať okolo 7,5 litra nafty.
Vek je neúprosný a zaobchádzanie niektorých majiteľov tiež, a tak si treba dať pri kúpe poriadny pozor. Prvý mínusom bola ochrana proti korózií karosérie. Tá trápi najmä prvé modely pred modernizáciou a často v značnom rozsahu. Po modernizácii sa situácia o niečo vylepšila, ale aj tam treba venovať zvýšenú pozornosť. Ďalej sa treba zamerať na stav zavesenia kolies, najmä na rýchlo opotrebované čapy a silentbloky (uchytenia ramena o karosériu) na prednej náprave. Existuje našťastie druhovýroba, a tak sa dá nalisovaný čap samostatne aj keď obtiažne vymeniť a nie je treba meniť celé rameno. Pozor treba dať aj na stav tlmičov a ložisiek, ktoré sa prejavujú nadmerným hučaním. Občas hnevá centrálne zamykanie a ovládací panel digitálnej klimatizácie. Pomerne často je značne skorodovaná zadná časť výfuku.
Pri zážihových motoroch ak zrazu výrazne stúpne spotreba, vozidlo má výkonové diery resp. v ťahu tzv. „cuká“, s najväčšou pravdepodobnosťou sa bude jednať o poruchu snímača hmotnosti vzduchu alebo zlú lambda sondu. Snímač sa samozrejme môže porúčať aj v prípade dieselu. Niektoré benzínové motory bývajú doslova „vylágrované“ nešetrným zaobchádzaním, preto nezaškodí skontrolovať kompresiu motora a pozor si treba dať aj na nadmernú spotrebu motorového oleja. Pozor aj na klepavé zvuky z hornej časti motora, nasvedčuje to na zanesené hydraulické zdvíhadlá ventilov, ale aj na zanesený mechanizmus nastavovania premenlivého časovania ventilov (šesťvalce). Doporučuje sa preto v prípade týchto motorov používať len kvalitný a výrobcom odporúčaný olej.
Pri dieseloch je najčastejší problém s praskaním hláv, najmä v prípade šesťvalca. Dochádza k nemu hlavne pri neopatrnom zaobchádzaní. Táto závada postihuje hlavne majiteľov vozidiel, ktorí jazdia na krátke vzdialenosti a vytáčajú motor príliš skoro pri studenom štarte. Hlavnými príznakmi prasknutia hlavy valcov je prehrievanie motora a nadmerný úbytok chladiacej kvapaliny. Niekedy sa táto závada môže objaviť aj pri zážihových verziách 320i a 325i. Ďalším problémom pri trojkových bavorákoch bolo zlyhávajúce palivové – podávacie čerpadlo v palivovej nádrži. Chyba sa dá rozpoznať podľa toho, že vozidlo prestane ísť na nedostatok paliva, aj keď je ešte pol nádrže. Nie vždy sa ale jedná o pokazené komplet čerpadlo, vo veľa prípadoch stačí vymeniť len hadičku, ktorá do systému prisáva vzduch. V prípade dieselových motorov si treba dať pozor aj na klepavé zvuky zo spodnej časti motora, počuteľné aj pri zošliapnutí spojky. Vtedy sa jedná o opotrebované axiálne ložiská kľukového hriadeľa. Tento jav však nastáva až po najazdení veľkého množstva km. Pri správnom zaobchádzaní a servise tieto motory bez väčších problémov vydržia aj pol milióna kilometrov.
História modelu
1990 – predstavenie rady E36, sedan, 316i (73 kW), 318i (83 kW), 320i (110 kW) a 325i (141 kW).
1991 – 325td (85 kW).
1992 – kupé. 318is (103 kW), 320i a 325i, športová verzia M3 (3.0i 24V, 210 kW).
1993 – kabriolet. 325tds (105 kW).
1994 – verzia Compact 316i a 318is. M3 aj ako sedan. 318tds (66 kW).
1995 – modernizácia, 328i (142 kW), 323i (125 kW), 2.5i 24V (125 kW), verzia kombi (Touring), M3 (236 kW).
1998 – predstavenie novej generácie sedanu E46.
1999 – ukončenie produkcie kombi a kupé E36.
2000 – ukončenie produkcie kabrioletu E36.
2001 – ukončenie produkcie verzie Compact E36.
[AdvantagesAndDisadvantages]
[Disturbances]
[RecommendedAndNotRecommended]
Typ karosérie: | štvordverový sedan | päťdverové kombi | dvojdverové kupé a kabriolet |
---|---|---|---|
Rozmery (D x Š x V v mm): | 4433-4471 x 1698-1932 x 1393-1415 | 4433 x 1698-1918 x 1391 | 4433-4445 x 1701-1710 x 1348-1366 |
Rázvor (mm): | 2725, 2700 |
2700
|
#colspan# |
Batožinový priestor (l): | 440, 435 | 370, 435, 436 | 230 (kabrio), 405 (kupé) |
Pohon |
zadné kolesá
|
#colspan# | #colspan# |
Objem palivovej nádrže (l): | 62, 63 |
62
|
#colspan# |
Prednosti a nedostatky
kvalitné kultivované motory s dobrým ťahom pri vysokých otáčkach |
pri dieselových šesťvalcoch chýba ťah zo spodných otáčok |
výborné jazdné vlastnosti |
obmedzená priestrannosť |
skvelé dielenské spracovanie |
obmedzená trakcia za sťažených podmienok |
príťažlivý dizajn |
často veľmi chudobná výbava (pokiaľ sa nejedná o dovoz) |
vynikajúci brzdový systém |
nízka účinnosť tlmených svetlometov |
kvalitné materiálové prevedenie interiéru |
za znížených adhéznych podmienok náchylnosť na pretáčanie |
presné radenie |
vyššia spotreba paliva |
výborná ergonómia pracoviska vodiča |
drahé originálne diely |
komfort na nerovnostiach |
|
presné a citlivé riadenie |
|
tuhá karoséria |
Najčastejšie poruchy
korózia automobilu (hlavne pri prvých modeloch) |
korózia zadnej časti výfuku |
rýchlo opotrebované čapy a silentbloky (uchytenia ramena o karosériu) na prednej náprave |
hučiace ložiská |
nefungujúce centrálne zamykanie |
chybný ovládací panel digitálnej klimatizácie |
chybná lambda sonda alebo aj snímač hmotnosti vzduchu |
nadmerná spotreba oleja (benzín po nešetrnom zaobchádzaní) |
zanesené hydraulické zdvíhadlá ventilov alebo aj zanesený mechanizmus nastavovania premenlivého časovania ventilov (šesťvalce) |
prasknutá hlava valcov pri neopatrnom zaobchádzaní(diesel - hlavne šesťvalec, občas 320i a 325i) |
poruchové podávacie čerpadlo v nádrži |
opotrebované axiálne ložiská kľukového hriadeľa (väčší nábeh km) |
chybné motorčeky ovládajúce okná (špecifická závada u kupé) |
chybný snímač ABS |
praskajúce žiarovky H7 (od modernizácie) |
pískajúce brzdy |
zanesenie mazacej sústavy |
nefunkčná ručná brzda (potrebná výmena sústavy pomocných čeľustí) |
prasknuté vodné čerpadlo |
vôľa v ramenách zadnej nápravy |
poruchy riadiacej elektroniky a čidiel pri dieselových motoroch |
upchaté odvetrávanie kľukovej skrine |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
318is (103 kW), zážihový rádový štvorvalec s rozvodom DOHC a viacbodovým vstrekovaním paliva. Výborný pružný motor, dobre reaguje na pridanie plynu, je úsporný a zaberá už od 1500 otáčok. 328i (142 kW), zážihový radový šesťvalec, dvadsaťštyriventilový rozvod DOHC, plynule premenné časovanie ventilov, elektronické viacbodové vstrekovanie paliva. Z ponúkaných motorov jasne vyhráva svojim výkonom ale pružnosťou. |
316i (73 kW), zážihový rádový štvorvalec s rozvodom OHC a viacbodovým vstrekovaním. 318 tds (66 kW), preplňovaný vznetový radový štvorvalec, osemventilový rozvod OHC, nepriame vstrekovanie paliva. Nie je tak zlý ako sa na prvý pohľad môže zdať, len auto je príliš ťažké, neoplýva prílišným výkonom a kultivovanosťou chodu. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
316 g | 1596 ccm | M43 B16 | 75 kW |
316 i | 1596 ccm | M40 B16 | 73 kW |
316 i | 1596 ccm | M43 B16,M40 B16 | 75 kW |
318 i | 1796 ccm | M40 B18 | 83 kW |
318 i | 1796 ccm | M43 B18 | 85 kW |
318 is | 1796 ccm | M42 B18 | 103 kW |
318 ti | 1796 ccm | M42 B18 | 103 kW |
316 i | 1895 ccm | M43 B19 (194E1) | 77 kW |
318 is | 1895 ccm | M44 B19,M44 B19 (194S1) | 103 kW |
318 ti | 1895 ccm | M44 B19,M44 B19 (194S1) | 103 kW |
320 i | 1991 ccm | M52 B(20 6 S3) Vanos,M50 B(20 6 S1),M50 B(20 6 S2) Vanos,M50 B20 TU,M50 B20,M52 B20,M50 B20 (206S1),M50 B20 (206S2) | 110 kW |
323 i | 2494 ccm | M52 B25 (Vanos),M52 B25 (256S3) | 125 kW |
323 i 2.5 | 2494 ccm | M52 B25 (Vanos) | 125 kW |
323 ti | 2494 ccm | M52 B25 (Vanos) | 125 kW |
325 i | 2494 ccm | M50 B25,M50 B25 (Vanos),M50 B25 TU,M50 B25 (256S1),M50 B25 (256S2) | 141 kW |
328 i | 2793 ccm | M52 B28,M52 B28 TU,M52 B28 (286S1) | 142 kW |
M3 3.0 | 2990 ccm | S50 B30 | 210 kW |
M3 3.0 | 2990 ccm | S50 B30 | 217 kW |
M3 3.2 | 3201 ccm | S50 B32 | 236 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
318 tds | 1665 ccm | M41 D18 (Inter.) | 66 kW |
325 td | 2497 ccm | M51 D25 | 85 kW |
325 tds | 2503 ccm | M51 D25 (Inter.) | 105 kW |
11 komentárov
Peter
… po 93 1,6 benzín neboli zlé motory mali dobrú spotrebu a rozumný výkon,reťazový rozvod sa dával zhruba od 93-tieho do každého štvorvalca…1,6 osbne mám a tomu autu nič nechýba a hlavne má nižšou spotrebu ako klasická 1,8 ale tiež by som dal prednosť 1,8 is
mirec
Dobrý mam problém bmw 316i 95 rok nechce naštartovať sviecky menené benzin je v nadrzi čerpadlo menené diagnostika neukazala žiadne chyby neviete poradit
Igor
minusy: obmedzena priestranost? WTF? sak tieto e36 maju nadhernu priestrannost tam sa aj vyspim.. a dalsai ze vyzsia spotreba? chcem vidiet ine auta s podobnymi obsahmi a rocnikmi ci maju lepsie spotreby LOL
Jano
No ja mám so svojim 185 cm vzadu málo miesta,taká vectra alebo passat je ovela lepší a to je podobná rozmerová trieda a kolko máš ty, fakt tam na kolená nie je toho vela? a 316 teda žrala celkom dosť na ten výkon. Ak tento bawo, tak jedine šesťvalce 2,0 2,5 a 3,0. Nežerú ovela viac ako základné 316 a dynamika je úplne inde.
Rene
Ahojte tak mal som 2 e36 a to touring 1.8tds v individual uprave a potom bmw 316i compact m paket co sa tyka u diesla bol som spokojny spotreba do 6lit pri 150ke a co sa tyka 1.6i je tam neprimerana spotreba tak radsej 6v je to to iste.ale inak ine auto ako bmw by som nikdy nechcel.je pan ten kto ho skonstruoval.zadok to ano.
Alan
Ahojte prosím vás mohli by ste mi poradiť ohľadom spolahlivosťi a vadách m3 3.0 ročník 93. Dakujem
Drobec
Ja mám tiež 318is M3 E36 a mám problémy z centrálom.Prestali mi zamykať vodičove dvere.Otváral som auto cez kufor.Potom som si zabuchol klúče.Auto sme otvorili a od tedy mi nefunguje centrál vôbec mohol by mi niekto poradiť?Díky.
Naill
Ta debata ohladom 316i a 318i+318Tds….no co vam poviem.Moja prva E36 bola Sedan 318i,ak si ho porovnam s porovnatelnym,tak jednoznacne vedie,Mesto okolo 7litrov a pomerne slusne zrychlenie.Avsak….teraz vlastnim uz tretie 325 Tds Touring,rocnik 5/96.Tichy,rýchly a vykonny motor s dobrou spotrebou.Trochu nepochopim tych ktory udavaju horibilne spotreby,ale ked som o naozaj brutalne nahanal po meste ,nad 8 litrov som sa nedostal.Cesta SK-RO-SK,priemerka dialnica 120-130km/h a spotreba necelych 5,5 litra.Ani nova Ochcávka sa nechyta.Sest valcov je sest valcov.Moj znamy ma rovnaky rocnik,ale 318 Tds a ani keby sa roztrhal nedobehne ma,ak nezacnem cuvat 🙂 a priemernu spotrebu ma cca o pol litra mensiu ako moj.Takze…ak BMW tak od dvoch litrov hore a jedine sestvalce.Model E36,jedine 2,5 Tds alebo 2,8 Benzin.S dobrou starostlivostou urobia obrovsky pocet kilometrov s vysokou spolahlivostou.Praskanie hlavy u Tds?Pokial ho netrapite hned za studena,po zahriati na pracovnu teplotu je to neznicitelny motor…moja skusenost.
….Niekto ma auto…..ja mam BMW 🙂
Erik
Ja som mal e36 316 rv97 a bolo to najspolahlivejsie auto ake som kedy mal.Nalietal som 150000 km po BA a mimo beznych veci olej platnicky som len chvilu mrzol ked mi odisiel jezko kurenia. Spotreba okolo 8l ale moj otec neviem ako sa dostal aj pod sedem v meste. Sto koni mi tam stacilo v pohode a za mokra sa dalo aj posmykat 🙂
Dodnes lutujem predaj
ervin
aj mne nejde motor nemozem ho vytocit v otackach, porade mi mam e36, 316 benzinak
František
Zdravim, chcem opravit neprepusta mi cez klapku , ale pri spoji na pri nap. hadici na ventil ERG neviem či mam to oblepiť paskou alebo mam vymenit ERG ventil peugeot 3008 1,6 HDi. Ďakujem.