Dostal som nápad otestovať aj niečo úžitkovejšie ako len vozidlo s karosériou kombi. Pod slovkom úžitkovejšie myslím malú dodávku na vozenie min. 2 osôb, ktorá sa nezľakne objemnejších a ťažších predmetov rôzneho tvaru a zamerania.
Interiér a exteriér
VW Caddy si čoskoro po uvedení na trh získala u našich motoristov veľkú obľubu a na našich cestách je pomerne častým javom. Vyrábala sa v 4 základných vyhotoveniach: 1. úžitková verzia furgon, 2. úžitková verzia v zadnej časti presklená s jednými posuvnými dverami napravo, 3. osobná verzia Life s posuvnými dverami na obidvoch stranách a slušnou základnou výbavou, 4. predĺžená verzia Maxi. Ja som mal na test k dispozícii práve prvú spomínanú verziu tzv. „plechovica line“.
Dizajn Caddy dokazuje, aké čaro skrýva menej výstredný dizajn. V čase uvedenia na trh pôsobila Caddy trocha nenápadne, hlavne v porovnaní s talianskou či francúzskou konkurenciou. Nemeckí dizajnéri však vedeli čo robia, pretože aj po 6 rokoch od uvedenia na trh pôsobí Caddy stále aktuálne a sviežo. Najmä spredu chce Caddy pôsobiť robustne, trocha jemnosti jej však dodáva usmievavá maska (časť nárazníka) s chrómovým znakom v strede a veľké a fakt účinné svetlomety. Z boku a zo zadu je to už klasická plechovica so zaoblenými hranami s cieľom maximálne využiť vnútorný priestor. V zadných blatníkoch sú umiestnené celkom sympatické zadné svetlá s nádychom retro štýlu. Zadnú časť tvoria asymetricky delené veľké presklené krídlové dvere so stieračom. Priestoru je fakt na rozdávanie, ako vpredu, tak aj v nákladnom priestore a zo sedadla vodiča je smerom dopredu veľmi dobrý výhľad. Keď som ešte pri karosérii, nemôžem nespomenúť jednu zvláštnosť. Je ňou luxusné otváranie kapoty pomocou plynovo-kvapalinovej vzpery. Ale poďme poporiadku.
Chcel som napísať, akú má vozidlo výbavu ale zastavil som sa. Zľahka povedané, obsahuje iba volant a pedále. Na „vymoženosti“ ako je centrál, el. okná a klimatizácia zabudnite, dokonca aj zrkadlá treba nastavovať zvonku ako za čias Škody 105 v blahej pamäti. No čo už, zvyknete si. Cez veľké a robustné dvere sa nastupuje ľahko a napriek vzhľadu plechovej škatule vydajú pri zavretí aj celkom počúvateľný zvuk, skoro puff. Všade vás víta tvrdý šedý plast v dvoch odtieňoch šedi, je však veľmi dobre zlícovaný a podľa vzhľadu a znakoch opotrebenia aj slušnej kvality. Jedine plast na držiakoch zatvárania dverí je na povrchu zošúchaný. No čo už, asi súdruhovia konštruktéri museli niekde šetriť a odniesli si to práve vnútorné kľučky. Posadím sa na pohodlné a primerane tvrdé sedadlo s primeraným bočným vedením. Palubovka ako som už spomínal je tiež šedá, jedine stredový ovládací panel je vyhotovený z čierneho plastu. Ovládacie prvky, ktorých nie je veľa, sú umiestnené veľmi prehľadne a ergonomicky a ich ovládanie nerobí žiaden problém ani nekoncernovým užívateľom. Veľmi ma potešila polička nad hlavami cestujúcich, ktorá môže slúžiť na odkladanie rôznych písomností a drobných predmetov. Za sedadlami sa nachádzala plastová mreža, ktorá oddeľovala priestor kabíny od úložného priestoru. Najskôr som ocenil, že je perforovaná a je možnosť vidieť do veľmi stroho čalúneného úložného priestoru. Počas jazdy, hlavne pri vyššej rýchlosti a pri prejazde nerovnosťami mi však začal vadiť hluk šíriaci sa z tejto časti. Z pohľadu úžitkových vlastností zaujme Caddy, priestorom pre náklad, ktorý pojme až 3,2 m³. Šírka podlahy medzi podbehmi kolies je 1172 mm, dĺžka 1781 mm, čo umožňuje Caddy odviesť tovar uložený na Euro-palete. Solídna je aj nosnosť, keďže Caddy uvezie až 750 kg nákladu. Nákladový priestor je prístupný cez asymetricky delené krídlové dvere, ktoré je možné otvoriť až do uhla 180º. Nakladacia hrana je umiestnená pomerne nízko a uľahčuje manipuláciu s nákladom. Vnútro úložného priestoru je iba miestami prekryté sololitovým obkladom, a preto manipuláciu s ostrejšími predmetmi si odnesú hlavne lakované časti vnútorných blatníkov.
A sme pri zvuku. Autorádio je domontované a prehráva svoj zvuk cez originál vstavané 4 reproduktory. Na rozdiel od sociálnej výbavy ich zvuk zďaleka nie je sociálny. Po pár minútach hrania sa s nastavením ekvalizéra autorádia, vyčarovali veľmi slušný a hlasitý zvuk.
Motor a prevodové ústrojenstvo
Testovanú VW Caddy poháňal benzínový agregát o výkone 59 kW a krútiacom momente 126 Nm. Motor aj keď je konštrukčne zhodný z motormi dodávanými do koncernových súrodencov Polo, Golf, Fabia, Ibiza, Leon atď. je nastavený a sprevodovaný samozrejme inak ako u osobných automobilov. Rovnako ako u osobných verzií je aj v Caddyne veľmi kultivovaný a pri vyšších otáčkach vydáva jemne športový zvuk. Nutno však dodať, že práce s ťažkou Caddy má celkom dosť a možno ho považovať naozaj za základnú motorizáciu. Napriek tomu sa snaží a ako som spomínal, na rozdiel od svojich koncernových príbuzných mu nevadia ani nízke otáčky, citeľne zrýchľuje už od nejakých 1400-1500 ot/min. Nad touto hranicou možno jeho správanie charakterizovať, že čím viac otáčok točí, tým lepšie ide. Chvíľkové nadýchnutie a chytenie druhého dychu prichádza okolo 3500 ot/min a snaživé zrýchľovanie trvá až niekam k hranici 5200 ot/min. Nad touto hranicou už nemá zmysel motor vytáčať. Jeho ťah začne výrazne klesať. Na bežnú jazdu stredne naloženou Caddy (do 200 kg) stačí otáčkové pásmo 1500 – 3300 ot/min, začo sa motor odvďačí akceptovateľným ťahom a solídnou spotrebou. Spotreba oscilovala v meste okolo 9,3 litra, mimo mesto pri rozumnej jazde klesala jemne nad šesť, na diaľnici a hlavne v rýchlosti nad 120 km/hod stúpala s prehľadom nad 10 litrov. Za celý test som dosiahol priemernú spotrebu 7,8 litra na 100 km. Zrýchlenie z 0-100 sa pohybovalo tesne pod 17 sekúnd a maximálna rýchlosť dosahovala takmer 150 km/hod. Pri naložení viac ako 200 kg nákladu však pocit z akej takej dynamiky rýchlo zmizne a tento fakt treba mať na pamäti hlavne pri predbiehaní.
Radenie rýchlostí je doslova ukážkové, radiaca páka padne presne do ruky, je krátka, dráhy radenia sú tiež krátke a veľmi presné. Radenie ide ľahko a aj radiť spiatočku je radosť. No čo dodať, učiť by sa mohli aj niektoré manažérske sedany. Čo však citeľne chýba je 6. prevodový stupeň, pretože už pri 100 km/hod rýchlosti točí motor takmer 3500 ot/min.
Podvozok, brzdy a riadenie
Samotná jazda s Caddy príjemne prekvapila. Caddy poskytuje solídny komfort jazdy a zároveň aj dostatočne isté jazdné vlastnosti a tak sa výsledný pocit z jazdy podobá skôr bežnému hatchbacku, ako úžitkovej dodávke. Mnoho natom nemení ani vyššia stavba karosérie a mierne náklony v zákrutách, pretože Caddy dobre drží zvolenú stopu a ide presne tam kam ju nasmerujete. Na slušnej úrovni je aj komfort pruženia. Okrem dobre zladeného zavesenia kolies a pruženia má natom zásluhu aj veľmi tuhá karoséria, ktorá nevhodné reakcie podvozku pomáha rýchlo stlmiť. Pochvalu si Caddy zaslúži aj za pomerne malý rozdiel v jazdných vlastnostiach a jazdnom komforte pri prázdnom alebo naopak zaťaženom vozidle. Typická slabina úžitkových vozidiel, ktorá sa objavuje v prípade prázdneho vozidla, kedy je pruženie príliš tvrdé a auto nepríjemne poskakuje, nebola u Caddy príliš výrazná. Zadná časť je síce trocha nervóznejšia a na väčších nerovnostiach alebo výtlkoch môže jemne poskočiť, na výsledných jazdných vlastnostiach sa to však príliš neprejavuje. Viac je to citeľné na zhoršenom akustickom komforte, keďže vozidlo viac hrkoce. Drobný rozdiel pocítite aj pri vyšších (diaľničných) rýchlostiach, kedy sa prejaví väčšia citlivosť prázdneho vozidla na bočný vietor. V prípade naloženého vozidla nastane istá ťažkopádnosť pri rýchlejšej jazde, vozidlo je však stále stabilné a poskytne vodičovi dostatok jazdnej istoty. Samozrejme je potrebné brať v úvahu, že správanie pri plnom zaťažení bude vyžadovať od vodiča istú súdnosť a s rýchlosťou to príliš nepreháňať. Na dobrej úrovni je aj utlmenie interiéru a nebyť hluku z úložného priestoru, znesie Caddy opäť porovnanie s bežným osobným vozidlom. Výraznejší hluk od odvaľujúcich pneumatík, motora a obtekajúceho vzduchu sa do karosérie dostával až pri diaľničných rýchlostiach (nad 120 km/hod).
Potešilo ma aj riadenie, síce sa trošku viac natočíte medzi krajnými polohami, ale ide zľahka, je primerane citlivé a presné. Dokonca poskytovalo aj celkom slušnú spätnú väzbu napriek úžitkovému charakteru vozidla.
Tiež nesklamali ani brzdy, ktoré sú dobre dávkovateľné a aj plne naloženú dodávku bez zaváhania spomalia.
Celkové hodnotenie, čo na to Autorubik
VW Caddy je zaujímavé vozidlo. Uvezie spoľahlivo cez pol tony nákladu a pocity vodiča sú skôr podobné osobnému vozidlu a nie dodávke. Mal som nedávno možnosť pár desiatok km stráviť aj v civilnejšej verzii a komfort cez relatívne pohodlie ma utvrdili v tom, že konštruktérom od VW nie je ani vodič dodávky ľahostajný. Testovaná Caddy v prevedení „plechovica line“ mala 6 rokov a najazdených takmer 104 000 km. Okrem ošúchaných kľučiek a laku nakladacej časti, ktorá svedčí o náročnej prevádzke, fungovala bezchybne. Testovaná motorizácia je však vhodná skôr k prevážaniu náradia alebo preprave objemnejších ale ľahších predmetov. Ak často prepravujete 200 a viac kg, doporučujem sa poobzerať po dieselovom variante. Majú lepší ťah od spodných otáčok a priemerne o 1,5 až 2 litre nižšiu spotrebu. Prepáčiť im však musíte podstatne vyššiu cenu a tradične drsný chod sprevádzaný pri prudšom pridaní akcelerátora citeľným dunením.
Konštrukcia | radový štvorvalec |
Palivo | BA 95 |
Rozvod | OHC 4 ventily na valec |
Plnenie | atmosférické |
Uloženie | vpredu naprieč |
Zdvihový objem (cm3) | 1390 |
Vŕtanie x zdvih (mm) | – |
Prevodovka | päťstupňová mechanická |
Poháňaná náprava | predná |
Najvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 59/80 v 5000 |
Maximálny točivý moment (Nm v ot./min) | 126 v 3800 |
Najvyššia rýchlosť (km/h) | 148 |
Spotreba paliva (mesto/mimo/kombi v l/100 km) | 7,8 |
Objem nádrže (l) | 55 |
0-100 km/h (s) | 16,8 |
Dĺžka (mm) | 4 405 |
Šírka (mm) | 1 802 |
Výška (mm) | 1 833 |
Rázvor náprav (mm) | 2 682 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1 325 |
Celková hmotnosť (kg) | 2 150 |
Batožinový priestor (m3) | 3,2 |
Cena vozidla v čase testovania: 6 700 €.
[AdvantagesAndDisadvantages]
Prednosti a nedostatky
konzervatívny a nestarnúci dizajn |
sparťanská výbava |
priestor pre cestujúcich a náklad |
dynamika veľmi závislá od naloženia |
jazdné vlastnosti |
zhoršený výhľad vzad |
presné a komunikatívne riadenie |
hluk z úložného priestoru |
výhľad vpred |
|
radenie rýchlostných stupňov |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
1.2 TSI | 1197 ccm | CBZA | 63 kW |
1.2 TSI | 1197 ccm | CBZB | 77 kW |
1.4 | 1390 ccm | BCA | 55 kW |
1.4 16V | 1390 ccm | BUD | 59 kW |
1.6 | 1595 ccm | BGU,BSE,BSF | 75 kW |
1.6 BiFuel | 1595 ccm | CHGA | 75 kW |
2.0 EcoFuel | 1984 ccm | BSX | 80 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
1.6 TDI | 1598 ccm | CAYE | 55 kW |
1.6 TDI | 1598 ccm | CAYD | 75 kW |
1.9 TDI | 1896 ccm | BSU | 55 kW |
1.9 TDI | 1896 ccm | BJB,BLS | 77 kW |
1.9 TDI 4motion | 1896 ccm | BLS | 77 kW |
2.0 SDI | 1968 ccm | BDJ,BST | 51 kW |
2.0 TDI | 1968 ccm | CFHE | 62 kW |
2.0 TDI | 1968 ccm | CLCA | 81 kW |
2.0 TDI | 1968 ccm | BMM | 103 kW |
2.0 TDI | 1968 ccm | CFJA | 125 kW |
2.0 TDI 16V | 1968 ccm | CFHC,CLCB | 103 kW |
2.0 TDI 16V 4motion | 1968 ccm | CFHC | 103 kW |
2.0 TDI 4motion | 1968 ccm | CFHE | 62 kW |
2.0 TDI 4motion | 1968 ccm | CFHF | 81 kW |
3 komentáre
Anonym
Zaujímavý test a myslím, že už som sa rozhodol. Kupujem Caddy ale s dieslom pod kapotou. Benzín ako píšete, by bol pre moje potreby prislabý. Vďaka
Jason
Caddyho odporúčam, mali sme 55kw dizlovu za 77 sa 45 priplacalo a to bolo dost verziu 4 roky a 150 tisic km iba normal servis. Motor po plnom nalozeni uz fucal ale inak dalo sa. Spotreba do 6,8. V spodnych obratkach viacej dunel a bolo pocas intervalu treba doliat asi liter az 2 oleja podla nahanania po dialnici. Interval vymeny bol 30 tisic km. Radenie fakt super aj jazdne vlastnosti. Za nas mozem odporucit.
Anonym
Dozvedel som sa z clanku nieco, ale uz by som naozaj uvital, keby sa nezabudalo pri pisani nejakej recenzie na uzitkove vozidlo aj na rozmery loznej plochy a jej prevedenie. Urcite ma zaujima nazor autora, ci k loznej ploche je dobry pristup, ci je mozne zlozit deliacu mrezu, ci je mozne predlzit loznu plochu sklopenim sedadla spolujazdca, ci je lahke alebo obtiazne nakladanie europalety, ci je mozne naklad nejako ukotvit a ci su kotviace body v poriadku atd.. Ved sa predsa jedna o uzitkove auto a okrem motora a jazdnych vlastnosti ma zaujima najviac priestor „za kabinou“.