Klasické baworácke tvary trojkovej generácie E46 dodnes zaujmú nejedného automobilového nadšenca. S originálnym a pomaly starnúcim dizajnom ide ruka v ruke aj veľmi dobrá kvalita vozidla, skvelé jazdné vlastnosti a samozrejme famózne baworácke šesťvalce. Ponuka jazdeniek je veľmi slušná, rovnako tak poteší možnosť výberu zo 4 rôznych karosárskych verzií. Pri kúpe si však treba dať pozor na výber vhodnej jazdenky, keďže vylietaných, stočených a zanedbaných harabúrd schovaných pod nalešteným kabátom sa nájde viac ako dosť.
BMW 3 radu E46 nahradilo úspešného predchodcu s označením E36, ktorý sa vyrábal v rokoch 1990-2000. Štvrtá generácia sa verejnosti predstavila na marcovom ženevskom autosalóne v roku 1998. Do predaja sa dostala vo verzii sedan až v lete toho istého roku. Pod kapotou boli na výber benzínové štvorvalce 318i (87 kW) a šesťvalce radu M52 320i (110 kW), 323i (125 kW), 328i (142 kW). Benzínové motory dopĺňal štvorvalcový diesel 320d s výkonom 100 kW, V priebehu roka 1999 výrobca model doplnil o karosárske varianty kombi a kupé. Doplnila sa aj motorová ponuka o šesťvalcový diesel 330d (135 kW) a základný benzínový štvorvalec 316i (77 kW). V roku 2000 prišli nové šesťvalce radu M54, ktoré nahradili dovtedy používaný rad M52. Niesli označenie 320i (125 kW), 325i (141 kW), 330i (170 kW). Pribudla aj športová verzia M3 s max. výkonom 252 kW, taktiež verzia kabriolet a pribudli verzie 330xi resp. 330xd (neskôr aj 325xi) s pohonom 4×4.
Začiatkom 2001 nahradil starý 320d nový štvorvalec so vstrekovaním common rail a výkonom 110 kW. V tom istom roku prešiel model faceliftom. Najvýraznejšie zmeny sa dotkli prednej časti, konkrétne predných svetlometov, nárazníka a masky. Prepracovaný dizajn dostali aj zadné svetlá. Pod kapotou sa objavili nové štvorvalcové benzínové motory 316i (85 kW) a 318i (105 kW) vybavené pokrokovým ventilovým rozvodov Valvetronic s reguláciou výkonu variabilným zdvihom sacích ventilov. Koncom roka pribudla aj slabšia verzia dieslového štvorvalca 318d (85 kW). Od roku 2001 sa dostala do ponuky druhá generácia BMW 3 Compact. Táto verzia tiež vychádza z radu 3, oproti predchádzajúcej generácii ale dizajnéri popracovali ešte viac na jej odlíšení od klasickej trojky. Koncom roka dostal motor 320d odolnejšie turbo a štandartne dodávanú manuálnu šesťstupňovú prevodovku.
V roku 2002 začal výrobca na želanie dodávať aj robotizovanú sekvenčnú prevodovku SMG (Sequential Manual Gearbox). V roku 2003 dostal model tzv. dvojstupňové zadné svetlá. Rovnako došlo k prepracovaniu verzií kupé a kabriolet, ktoré sa okrem bezrámových okien ešte viac odlišovali od klasického sedanu. Dostali totiž podstatne športovejšiu prednú časť s novým nárazníkom a inými svetlometmi. Motor 330d bol prepracovaný a výkon stúpol na 150 kW. Začiatkom roka 2005 bol na trh uvedený nástupca s označením E90.
Bariérovú skúškou Euro NCAP absolvovala trojka E46 v roku 2001. Za ochranu posádky pri náraze dostalo vozidlo štyri hviezdičky z piatich možných (25 bodov). Ohľaduplnosť pri strete s chodcom však dopadla podstatne horšie, keď bola ohodnotená iba ôsmymi bodmi, čo znamená iba jednu hviezdičku z maximálnych štyroch.
Interiér si Vás okamžite získa typickou a nenapodobiteľnou atmosférou. Použité materiály sú na vysokej úrovni, podobne ako kvalita dielenského spracovania. Na veľmi dobrej úrovni je aj ergonómia usporiadania a ovládania prvkov výbavy, čomu napomáha aj k vodičovi natočený stredový panel. Kto presadol z E46 do novšej E90, tak si pri pohľade na symetrickú a nijak zvlášť pohľadnú palubnú dosku E90-ky len zhlboka povzdychol a zaspomínal na staré dobré časy. Samozrejmosťou E46 sú pohodlné sedadlá, v prípade ak je vozidlo vybavené športovými sedačkami (dosť často), môžete počítať aj s výborným bočným vedením tela. Ak je možnosť, treba vyberať verzie s elektrickým nastavením, manuálne nastavenie sedadla je vyriešené trocha neprakticky. Menej nadšenia už vzbudzuje priestorová ponuka interiéru vozidla, ktorá príliš nenadchla ani v tej dobe a dupel v súčasnosti. Oproti predchádzajúcej generácii síce E46 narástla na 4471 x 1739 x 1415 mm a rázvor bol zväčšený na 2725 mm, svoju priestorovú daň si ale pýta klasická koncepcia pohonu (pozdĺžne uložený motor vpredu a pohon zadných kolies). Najvýraznejšie sa priestorový handicap interiéru prejavuje v porovnaní s obdobne veľkými vozidlami s motorom vpredu naprieč a pohonom prednej nápravy.
Na predných sedadlách je priestorová ponuka na pomerne slušnej úrovni, podstatne skromnejšie priestorové pomery obzvlášť pre vyšších cestujúcich ale vládnu na zadných sedadlách. Miesta je tam síce viac než v predchádzajúcej generácii E36, z pohľadu celkovej dĺžky a hlavne veľkosti rázvoru je však priestorová ponuka porovnateľná len s o triedu menším hatchbackom. Naviac cestujúcich na zadných sedadlách obmedzuje mohutný stredový tunel ukrývajúci kardanový hriadeľ a do určitej miery aj konštrukcia predných sedadiel, ktorá neumožňuje popod ne pohodlne si schovať chodidlá. Rodinne založených motoristov nepoteší ani objem batožinového priestoru, ktorý v prípade verzie sedan dosahuje 440 l a v prípade kombi 445 l po sklopení zadných operadiel 1345 l. Treba však dodať, že kvôli objemu kufra sa baworáky nekupujú. V prípade kombi poteší výklopné sklo zadného veka, naopak pri sedanoch zamrzí pomerne častá absencia sklápateľných zadných operadiel, nakoľko sa jednalo (ako inak u BMW) o príplatkovú položku, za ktorú nebol každý ochotný priplatiť alebo na ňu jednoducho zabudol.
Podvozok
O jazdných vlastnostiach trojky sa netreba dlho rozpisovať, sú totiž skvelé a návykové. Pokiaľ radi jazdíte, budete si vychutnávať perfektné držanie jazdnej stopy a pocit, že s vozidlom tvoríte jeden celok. Pretáčavý šmyk prichádza až v prípade hrubého zaobchádzania s akceleračným pedálom či necitlivým zatočením volantu v ostrej zákrute. Zásluhu na skvelých jazdných vlastnostiach má najmä sofistikovaný podvozok, optimálne rozloženie hmotnosti (50:50) a taktiež podarené „za ruky ťahajúce“ riadenie. V zákrutách s kvalitnejším povrchom len ťažko nájdete lepšie vozidlo. Jazdiť na limite sa obvykle odporúča skúseným motoristom, v prípade BMW to platí dvojnásobne, nakoľko podvozok toho dovoľuje naozaj veľa. Opatrnejší treba byť v prípade ak má trojka obuté 18″ a viac palcové disky s nízkoprofilovými pneumatikami, resp. ak je vozidlo vybavené tvrdším podvozkom. Na väčších priečnych nerovnostiach resp. výtlkoch tlmiče nestíhajú a vozidlo má horšiu priľnavosť, čo môže v kombinácii s vyššou rýchlosťou spôsobiť nepríjemné situácie. Opatrný treba byť aj za zhoršených adhéznych podmienok (mokro, sneh), kedy pri absencii alebo vypnutí stabilizačných programov môže neskúsený motorista, zvyknutý na „koľajnicovú“ jazdu za sucha, veľmi rýchlo okúsiť výlet mimo vozovku. Vozidlo s bežným podvozkom dobre tlmí nerovnosti, horšie je to už s vozidlami vybavenými M-paketom. Jazdné vlastnosti síce stúpnu ešte o ďalší stupienok k dokonalosti, ale z dôvodu odlišného nastavenia odpruženia (vozidlo má úplne iné a drahšie tlmiče), pocítite nerovnosti našich ciest podstatne viac. Zase za to športové zvezenie to niekedy aj stojí. Reč samozrejme ešte nebola o kultovej verzii M3. Tá si však zaslúži samostatný článok.
Určitý handicap zadného náhonu a to jazdu do zasneženého kopcovitého terénu pomohol eliminovať od roku 2000 na želanie dodávaný systém stáleho pohonu všetkých kolies. Takto vybavené vozidlo si so zhoršenými adhéznymi podmienkami poradí oveľa lepšie, ale naopak, za bežných podmienok sa správa citeľne ťažkopádnejšie ako klasická zadnokolka. Rozhodne sa nevrhá do zákrut s takou ochotou ako klasické verzie vybavené „len“ zadným pohonom. Systém sa používa v modeloch 325xi, 330xi a 330xd. Rozdeľuje výkon na kolesá v pomere 38% na prednú, 62% na zadnú nápravu a v prípade nedostatku adhézie je prísun sily na konkrétne koleso utlmený automatickým zásahom brzdového systému.
Riadenie veľmi dobre sekunduje skvelému podvozku, obzvlášť v prípade verzií po modernizácii, ktoré dostali o niečo strmší prevod. V prípade ťažších dieslových šesťvalcov v kombinácii s veľkými a širokými kolesami si treba zvyknúť aj na o niečo väčšie ovládacie sily a výraznejšie tzv. ťahanie za volant, obzvlášť na pozdľžnych nerovnostiach-vyjazdené koľaje. V tomto smere si lepšie vedú verzie vybavené príplatkovým parametrickým riadením Servotronic.
Benzínové motory
V prípade BMW je motorová ponuka ako inak mimoriadne bohatá. Aby aj nie, veď skratka BMW vznikla z názvu Bayerische Motorenwerke, čo v preklade znamená Bavorské Motorové Závody. Kedysi smerodatné dve koncové číslice vyjadrujúce zdvihový objem motora v tomto modeli už nie vždy platia. Základné motorizácie tvorili od začiatku produkcie štvorvalce s objemom 1895 cm3 radu M43B19, ktoré sa predávali pod modelovým označením 316i a 318i. Model 316i má teda zhodný objem ako 318i, ale má elektronicky znížený najvyšší výkon na 77 kW. 318-ka dosahuje max. výkon 87 kW. Podobné zníženie sa týka aj maximálneho krútiaceho momentu. V prípade 316i má hodnotu 165 Nm pri 2500 ot/min, 318i dosahuje maximum 180 Nm pri 3900 ot/min. Motory sa vyznačujú obstojnou kultivovanosťou a to aj na dnešné pomery, trocha poslabšie je to ale s výkonovými parametrami, obzvlášť ak sa na vozidlo pozrieme optikou, veď to je BMW. Oba motory síce solídne ťahajú už od nižších otáčok, chýba ale potrebná dynamika hodná naturelu značky, obzvlášť v prípade 316i. Slabšou útechou je rozumný apetít, keďže si za svoju prácu nepýtajú veľa a v priemere sa uspokoja s cca 7-8 l/100 km.
Po modernizácii v roku 2001 dostala E46-ka model úplne nové štvorvalcové motory. Konkrétne 316i má nový motor radu N42B18 s objemom 1796 cm3, ktorý má opäť štvorventilovú konštrukciu, ale naviac dostal modernú techniku ventilového manažmentu (variabilné časovanie a zdvih ventilov), ktorá nahrádza škrtiacu klapku. Výkon základnej 316i stúpol na 85 kW pri 5500 ot/min a krútiaci moment na solídnych 175 Nm pri 3750 ot/min. Oproti predchodcovi sa zlepšil záťah v spodnom a strednom otáčkovom spektre a mierne klesla aj spotreba pri pokojnej jazde. Ešte lepšej dynamiky pri rozumnej spotrebe okolo 7-8 litrov sa dočkala modernizovaná 318i s dvojlitrovým motorom N42B20 vybaveným taktiež ventilovým rozvodom Valvetronic, ktorá poskytuje max. výkon 105 kW a krútiaci moment rovných 200 Nm.
Štvorvalce nie sú zlé, ale ozajstné BMW robia legendárne radové šesťvalce. Do roku 2000 tvorili šesťvalcovú ponuku liatinové motory radu M52TU. Motory sa vyznačujú hladkým behom, krásnym zvukom, primeranou spotrebou okolo 9-10 litrov a veľmi dobrou spoľahlivosťou. V prípade najslabšieho dvojlitra 320i s výkonom 110 kW a krútiacim momentom 190 Nm si ale treba zvyknúť na slabší ťah v spodných otáčkach, na svižnejšiu akceleráciu treba udržiavať motor vo vyšších otáčkach. Podstatne viac pružnosti poskytuje podladený 2,5 liter vo verzii 323 s výkonom 125 kW a krútiacim momentom 245 Nm. Najlepšiu dynamiku samozrejme poskytuje najvýkonnejší šesťvalec s objemom 2,8 litra – 328i, ktorý poskytuje max. výkon 142 kW a krútiaci moment 280 Nm.
V roku 2000 nastúpil nový rad hliníkových šesťvalcov M54B, ktoré nesú označenia 320i (2171 ccm, 125 kW/210 Nm), 325i (2494 ccm, 141 kW/245 Nm) a 330i (2979 ccm, 170 kW/300 Nm). V prípade najslabšej verzie 320i poteší skutočnosť, že oproti predchodcovi sa podstatne zlepšila pružnosť motora v nižších otáčkach a to aj vďaka zväčšenému objemu. Prostredná 325i jazdí skvelo, fajnšmekri budú ale samozrejme vyhľadávať najdynamickejšiu 330i. Kultivovanosť motorov je skvelá, rovnako tak krásne znejúci a návykový zvuk. Spotreba sa aj v prípade 330i dá pri troche snahy udržať na úrovni 9-10 litrov, v prípade 320i a 325i pri pokojnejšom jazdení klesá aj k 8 litrom. Aj tieto motory potešia pri kvalitnom servise solídnou spoľahlivosťou, aj keď oproti rade M52 sa vie vyskytovať zvýšená spotreba oleja a tak treba medzi výmenami hladinu oleja kontrolovať a v prípade potreby olej doliať. Absolútny vrchol predstavuje kultová BMW M3 s radovým šesťvalcom s objemom 3246 cm3 a výkonom 252 kW, ktorá bola v ponuke od roku 2001, výhradne s dvojdverovou karosériou kupé alebo kabriolet.
Dieselové motory
Stranou neostala ani ponuka dieselových motorizácii. Tá začínala preplňovaným agregátom o objeme 1951 ccm s výkonom rovných 100 kW a krútiacim momentom 280 Nm pri 1750 ot/min. Jedná sa o štvorvalec s priamym vstrekovaním paliva pomocou rotačného čerpadla s radiálnymi piestami (obdoba 2,5 TDi od VW či 2,0 DTi Opel). Motor síce poteší solídnou dynamikou, taktiež obstojnou spotrebou okolo 6 litrov, problémom je však značný turboefekt a ani kultivovanosť s hlučnosťou nebola silnou stránkou motora. K tomu všetkému sa pridali ešte nezriedka sa vyskytujúce technické problémy najmä so vstrekovacím čerpadlom. Automobilka si bola týchto faktov vedomá a už v roku 2001 tento agregát nahradila úplne novým motorom vybaveným vstrekovaním common rail s objemom 1995 cm3, ktorý ponúkal výkon 110 kW pri 4000 ot/min a krútiaci moment 330 Nm pri 2000 ot/min. Od roku 2001 sa ponúkala aj slabšia varianta 318d s výkonom 85 kW a krútiacim momentom 285 Nm. Aj slabšia verzia poskytuje slušnú dynamiku, silnejšia verzia prekvapí skutočne svižným zrýchlením a to všetko pri priemernej spotrebe okolo 6 litrov. Pokiaľ je možnosť, treba vyberať verzie so 6 st. prevodovkou, ktorá lepšie využije dynamické parametre motora a pri diaľničných jazdách pomáha znižovať spotrebu. Motory sa vyznačujú aj solídnou spoľahlivosťou, slabším miesto je len nadmerne opotrebené turbodúchadlo – viac v prípade verzií s 5 st. manuálnou prevodovkou.
V roku 1999 prišla naftová strela s označením 330d. Šesťvalec dosahuje max. výkon 135 kW (390 Nm) a od roku 2003 až 150 kW (410 Nm). Motor sa vyznačuje širokým rozsahom využiteľných otáčok, veľmi dobrou pružnosťou a priaznivou spotrebou v praxi bežne okolo 6,5-7 litrov. Na slušnej úrovni je aj spoľahlivosť, slabším miestom sú len nadmerne opotrebované vírivé klapky s rizikom poškodenia motora, či problematická automatická prevodovka.
Spoľahlivosť a najčastejšie poruchy
Zohnať dnes zachovalú trojku chce kus šťastia. Na trhu je síce slušný výber, mnoho vozidiel je ale jemne povedané v zúboženom stave. Na stav vozidla má výrazný vplyv nielen jazdný štýl majiteľa, ale aj kvalita servisu a samozrejme najazdené km. Počet najazdených km sa najmä v prípade dieslových motorov pohybuje v drvivej väčšine v niekoľkých stovkách tisíc km. Keďže karoséria a interiér dobre odolávajú opotrebeniu, často sa trojka stala objektom stáčania km. Pri kúpe je tak rozhodujúca nielen krása auta, výbava či výkon motora, ale najmä aktuálny stav a pokiaľ sa dá zistiť tak aj servisná história vozidla.
Elektronika vozidla je pomerne spoľahlivá, občas vie pohnevať centrálne zamykanie vinou nefunkčného relátka, zlý konektor bezpečnostného pásu alebo záťažový senzor spolujazdcovho sedadla – v oboch prípadoch sa rozsvieti kontrolka airbagov. Sem tam sa objaví svietiaca kontrolka stabilizácie DSC, kde je často na vine nefunkčný snímač, chybný výkonový regulátor ventilátora klimatizácie čoho dôsledkom kolíšu otáčky (alebo raz idú, potom nejdú a podobne), nefunkčné vyhrievanie sedačiek či vybitý akumulátor – obzvlášť v pri vozidlách s bohatou výbavou častejšie jazdiacich na kratšie trasy. V prípade xenónových svetiel býva častou chybou vypálená plastová parabola, čo sa prejavuje slabým účinkom (výkonom) svetiel. V prípade verzií kupé je životnosť xenónov podstatne lepšia, keďže sú použité iné a odolnejšie typy parabol. Pri modernizovaných kupé verziách (2003) je pomerne častý problém LED zadné svetlo, kde vypovedajú činnosť jednotlivé LED diódy. Oprava nie je možná a tak je nutné vymeniť nie práve lacné celé svetlo. Voči korózii je vozidlo chránené pomerne dobre, občas sa však objavuje hrdza najmä na lemoch blatníkov, prahoch, spodkoch dverí či spojniciach blatníkov a nárazníka. V prípade kupé verzií po čase prestane tesniť tesnenie bezrámových okien, čo sa prejavuje nadmerným aerodynamickým hlukom.
Pri kúpe vozidla si treba dať pozor na stav oboch náprav, konkrétne nadmerné vôle v silentblokoch predných ramien, čo sa prejavuje nadmerným hlukom pri prejazde nerovností, výrazným ťahaním za volant pri prejazde pozdĺžnych nerovností (vyjazdených koľají) či zhoršenou presnosťou riadenia a jazdnou stabilitou. Výhodou je, že silentbloky sa dajú meniť samostane. Čapy vydržia podstatne dlhšie, v originále sú však neoddeliteľnou súčasťou drahých hliníkových ramien a treba ich meniť komplet. Druhovýroba síce ponúka čapy aj samostatne, výmena ja ale pomerne náročná a kvalita nie je vždy vyhovujúca. Pri viac ojazdených kusoch sú pomerne častým javom tiež nadmerne opotrebované (tečúce) tlmiče a zriedka ale objavujú sa aj prasknuté vinuté pružiny na zadnej náprave – pokles príslušnej časti a silné rázy pri prejazde nerovností. Väčší nájazd znamená tiež riziko nadmerného opotrebenia horného uloženia predných tlmičov. Dôležité je kvalitné vyváženie kolies, pretože aj drobná nevyváženosť vie spôsobiť značné vibrácie. Vibrácie spôsobuje aj nadmerné opotrebované ložisko stredového uloženia kardanu či Hardy spojky. Na zadnej náprave najčastejšie odchádzajú silentbloky pozdĺžnych vlečných ramien (zhoršená jazdná stabilita, plávanie) alebo uloženie diferenciálu. V prípade dlhodobého používania vozidla s nadmernými vôľami zadnej nápravy, hrozí zrýchlené opotrebovanie horných uložení zadných tlmičov. Pozor si treba dať (aj keď ojedinele) na vozidlá vyrobené pred februárom 2000, pri ktorých môže dôjsť k prasklinám okolo úchytov zadnej nápravy do karosérie. V extrémnych prípadoch totiž môže dôjsť k oddeleniu jedného zo štyroch úchytných bodov na zadnej náprave. Pri kúpe takéhoto BMW (obzvlášť bez servisnej histórie a pod.) treba pozorne preskúmať uchytenie zadnej nápravy, pretože aj drobné praskliny sa môžu veľmi rýchlo rozšíriť. Pozornosť treba venovať aj stavu brzdového systému, (nadmerne opotrebovanie, pri brzdení trasie volant), ktorého stav výrazne závisí od jazdného štýlu predchádzajúceho majiteľa. Nezriedka hnevá aj nesúmerný účinok ručnej brzdy.
Občas sa vyskytujú nefunkčné snímače polohy vačkového alebo kľukového hriadeľa, čo zvyčajne rezultuje do obtiažnych štartov, resp. vozidlo nejde naštartovať. V prípade benzínových verzií sa občas vyskytuje nefunkčná zapaľovacia cievka niektorého valca, čo sa prejavuje nerovnomerným chodom (na menej valcov), slabším ťahom, poprípade obtiažnejším štartom. Všímavý treba byť aj ku klepotu zo spodnej časti pohonnej jednotky pri státí vozidla na voľnobehu a jemným vibráciám do interiéru. Ak je tento klepot sprevádzaný aj jemným trhaním pri rozjazde, utíši sa až pri stlačení spojky, s najväčšou pravdepodobnosťou sa bude jednať o opotrebovaný dvojhmotný zotrvačník. Občas vedia pohnevať poruchy termostatu, ventilátora alebo vodnej pumpy, čo pri troche nepozornosti môže rezultovať do prehriatia motora. V lepšom prípade si to potom odnesie tesnenie pod hlavou, v horšom aj samotný motor.
V prípade 320d (100 kW) je častejším problémom porucha vstrekovacieho čerpadla VP44, čo sa prejavuje obtiažnejšími štartami, kolísavým/slabším výkonom, zvýšenou dymivosťou, nepravidelným a hrubším chodom motora a podobne. Pri dieslových motoroch sa väčším nájazdom sa objavuje aj nadmerne opotrebené turbodúchadlo (častejšie v prípade 320d 100 kW a 110 kW s 5 st. manuálom). Nadmerne opotrebené turbo sa prejavuje zvýšenou spotrebou oleja, priesakom oleja do sacieho traktu či slabším/kolísavým výkonom. Občas sa vie porúčať aj snímač hmotnosti vzduchu, čo sa prejavuje poklesom výkonu motora – po odpojení snímača ťahá motor rovnako ako pri jeho pripojení. V prípade motorov so vstrekovaním common-rail sa občas vyskytol aj nefunkčný snímač tlaku v zbernici common-rail (vozidlo nejde-riadiaca elektronika vyhodnotí, že nie je nafta). Občas sa porúča aj palivové čerpadlo (všetky motory) – po zapnutí kľúčika nepočuť za chrbátom vrčiaci zvuk na cca 2-3 sekundy. Občas vie pohnevať aj nefunkčný EGR ventil, čo sa prejavuje slabším výkonom, trhavým ťahom či zvýšenou dymivosťou motora. Pri väčšom nájazde sa môžu vyskytovať opotrebené vstrekovače, čo sa prejavuje hrubším a nerovnomerným chodom motora, obtiažnejším studeným štartom, slabším výkonom, zvýšeným dymením a podobne. V prípade motora 330d treba venovať zvýšenú pozornosť vírivým tzv. swirl klapkam v sacom potrubí, ktoré môžu byť prasknuté (uvoľnené). Ak sa totiž kúsky z klapiek dostanú za behu motora do jeho útrob, zvyčajne dôjde k vážnemu poškodeniu. Nadmerné opotrebenie swirl klapiek prezrádza chrastivý zvuk pri behu na voľnobeh.
Pri vozidlách vybavených robotizovanou prevodovkou SMG treba venovať zvýšenú pozornosť fungovaniu mechanizmu, resp. prípadným pazvukom. Nejde totiž o tradičný automat, ale o elektromotorom ovládané mechanické ústrojenstvo. Najmä viac zaťažované vozidlá mávajú prevodovku v značne opotrebovanom stave, obzvlášť synchronizáciu a spojku. Zriedkavosťou nie sú ale ani poruchy ovládacej mechatroniky mechanizmu. Opravy takejto prevodovky sú komplikované a finančne náročné. Poriadne treba skontrolovať aj funkčnosť klasických automatických prevodoviek s hydrodynamickým meničom, ktoré najmä pri najvýkonnejších modeloch dostávajú riadne do tela a ich stav nebýva najlepší. Svoje robí aj zanedbaná údržba, preto netreba zabúdať a každých 60 000 km meniť prevodový olej.
Servis
BMW radu 3 E46 má tzv. inteligentný servisný interval, kedy výmenu oleja určuje RJ vozidla na základe rôznych parametrov: spôsob jazdy, kvalita oleja, počet studených štartov a pod. Prax ale ukázala a názory odborníkov tento fakt iba potvrdzujú, že olej by sa napriek odporúčaniam chytrej elektroniky mal meniť najneskôr po najazdení 15 000 km. Samozrejmosťou je použitie kvalitného oleja podľa špecifikácii výrobcu pre ten ktorý motor. Všetky motory obsahujú tzv. bezúdržbovú rozvodovú reťaz, ktorá sa mení iba v prípade potreby. Pri dieslových motoroch sa odporúča meniť palivový filter najneskôr po najazdení 50 000 km. V prípade benzínových motorov je potrebné nenaťahovať predpísaný interval výmeny zapaľovacích sviečok, do veľkej miery sa tým eliminuje problém s odpálením zapaľovacej cievky. Odporúča sa preventívne (každých cca 60 – 80 000 km) čistiť separátor olejových pár z odvetrávania kľukovej skrine. V opačnom prípade hrozí jeho upchatie a následné problémy (zvýšená spotreba oleja, karbonizovanie oleja a pod). Pri nájazdoch nad 150 000 km treba preventívne skontrolovať resp. vymeniť vodnú pumpu. Pri väčších nájazdoch totiž nemusí mať požadovaný výkon -nadmerné opotrebenie, alebo môže tiecť, čo v oboch prípadoch znamená riziko prehriatia a následného poškodenia motora.
Označenie | Vysvetlenie |
---|---|
i | BMW s benzínovým motorom |
xi | BMW s pohonom všetkých kolies a benzínovým motorom |
d | BMW s dieselovým motorom |
xd | BMW s pohonom všetkých kolies a dieselovým motorom |
Ci | BMW kupé s benzínovým motorom |
Cd | BMW kupé s dieselovým motorom |
Cic | BMW kabriolet s benzínovým motorom (boli označované aj Ci) |
iT | BMW kombi s benzínovým motorom (T – Touring) |
dT | BMW kombi s dieselovým motorom |
ti | BMW Compact s benzínovým motorom |
td | BMW Compact s dieselovým motorom |
[AdvantagesAndDisadvantages]
[Disturbances]
[RecommendedAndNotRecommended]
Typ karosérie: | štvordverový sedan | päťdverové kombi | dvojdverové kupé a kabriolet |
---|---|---|---|
Rozmery (D x Š x V v mm): | 4470 x 1740 x 1415 | 4478 x 1740 x 1410-1430 | 4488 x 1758 x 1369-1372 |
Rázvor (mm): |
2725
|
#colspan# | #colspan# |
Batožinový priestor (l): | 440 | 435 | 410 |
Pohon |
zadné kolesá alebo všetky kolesá
|
#colspan# | #colspan# |
Objem palivovej nádrže (l): |
63
|
#colspan# | #colspan# |
Prednosti a nedostatky
image značky |
obmedzená trakcia na klzkom povrchu |
elegantná karoséria |
priemerný batožinový priestor |
vynikajúce jazdné vlastnosti |
priemerné miesto na zadných sedadlách |
vynikajúce brzdy |
vyššie ceny náhradných dielov, servisných prác a poistenia |
veľmi kultivované a tiché šesťvalcové motory |
obmedzený komfort pruženia (športový podvozok) |
široká ponuka motorických verzií |
vyššia hlučnosť a slabšia kultivovanosť 320d (do 2001) |
nestráca rýchlo hodnotu |
|
hodnotne pôsobiaci interiér, výborné dielenské spracovanie |
|
veľmi dobré common-rail vznetové motory (výkonné, tiché, úsporné) |
|
vzhľadom k výkonom priaznivá spotreba benzínových motorov |
Najčastejšie poruchy
vôle v závesoch predných kolies (najčastejšie silentblok predného ramena) |
opotrebované silentbloky pozdĺžnych vlečných ramien zadnej viacprvkovej nápravy alebo uloženie diferenciálu (väčší km nájazd) |
voľné horné uloženie tlmičov (väčší km nájazd) |
citlivosť kolies na kvlaitné vyváženie - značné vibrácie |
slabnúci výkon xenónových svetlometov (vypálené plastové paraboly) - sedan a kombi |
opotrebovanie horného uloženia zadných tlmičov (zvyčajne ako dôsledok zanedbania výmeny opotrebovaných silentblokov pozdĺžnych ramien zadnej nápravy) |
nadmerná vôľa v v diferenciáli (hluk za jazdy, vysoký nájazd, zanedbaná údržba) |
občas praskliny okolo úchytov zadnej nápravy do karosérie (do februára 2000) |
nadmerné opotrebovanie brzdového systému |
nedostatočný účinok ručnej brzdy |
kývajúce sa sedačky (vysoký nájazd, zanedbané vozidlo) |
nefunkčná podložka záťaže na sedadle - svietiaca kontrolka airbagu |
nefunkčný senzor stabilizácie DSC |
občas nefunkčný snímač vačkového alebo kľukového hriadeľa |
nefunkčná zapaľovacia cievka (benzín,väčší km nábeh) |
porucha ventilátora klimatizácie |
nefungujúci potenciometer polohy pedálu |
poruchy termostatu, ventilátora a vodnej pumpy -prehrievanie (prvé ročníky, hlavne 2.0 D 100 kW) |
nadmerne opotrebované turbodúchadlo (diesel, častejšie 320D 110 kW 5 st. manuál, väčší nájazd, zanedbaná údržba-dlhé servisné intervaly) |
poruchy rotačného čerpadla VP44 (2,0 D 100 kW) |
nefunkčný snímač hmotnosti nasávaného vzduchu (diesel) |
nefunkčný snímač tlaku v zbernici common-rail |
zakarbónovaný EGR ventilom - slabší ťah, cukanie, zvýšená dymivosť (diesel, väčší nájazd alebo častejšie jazdenie na kratšie vzdialenosti) |
nadmerne opotrebované vstrekovače - hlučnejší a nerovnomerný chod motora, obtiažnejšie studené štarty, nadmerný prepad (diesel 330d, 320d -common rail, väčší km nábeh) |
prasknuté/uvoľnené swirl klapky - možné poškodenie motora (330D) |
nadmerne opotrebovaný dvojhmotový zotrvačník - nadmerné vibrácie na voľnobehu, trhavý rozjazd pri zábere spojky, vyššia hlučnosť pri akcelerácii (väčší km nájazd) |
rýchlejšie opotrebovaná synchronizácia resp. spojka prevodovky SMG, zvýšené riziko pracných a drahých opráv |
poruchy utomatických prevodoviek s hydrodynamickým meničom (častejšie pri najvýkonnejších verziách, väčší km nábeh, zanedbaná údržba) |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
Benzínový šesťvalec. Okrem najslabšieho 320i 110 kW poskytuje každý šesťvalec viac ako slušnú dynamiku v širokom otáčkovom spektre, v prípade najsilnejších verzií je dynamika naozaj suverénna, k tomu ako bonus skvelý zvuk, prijateľnú spotrebu a solídnu spoľahlivosť. 330d (135 a 150 kW), preplňovaný vznetový radový šesťvalec, 4 ventily na valec, vstrekovanie common-rail. Je neuveriteľne pružný aj z dnešného pohľadu, keď treba je aj úsporný a pri kvalitnom servise málokedy štrajkuje. 320D 110 kW, preplňovaný vznetový radový štvorvalec, 4 ventily na valec, vstrekovanie common-rail. Motor s veľmi dobrou pružnosťou, solídnou kultúrou chodu a priaznivou spotrebou. Ak je možnosť, treba vyberať vozidlá so 6 st. manuálom. Okrem 6 st. prevodovky majú tieto verzie aj prepracované a odolnejšie turbodúchadlo. |
320d (100 kW) do 2001, preplňovaný vznetový radový štvorvalec, šestnásťventilový rozvod DOHC, priame vstrekovanie paliva rotačným čerpadlom. Motor má síce dostatok výkonu, nevýhodou je ale značný turboefekt, vyššia hlučnosť, horšia kultúra chodu a oproti ostatným dieslom máva častejšie technické problémy, najmä so vstrekovacím čerpadlom. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
316 Ci | 1596 ccm | M43 B16 (164E3) | 77 kW |
316 Ci | 1596 ccm | N45 B16 A | 85 kW |
316 i | 1596 ccm | M43 B16,M43 B16 (164E3) | 77 kW |
316 i | 1596 ccm | N45 B16 A,N45 B16 | 85 kW |
316 ti | 1596 ccm | N40 B16 A,N45 B16 A | 85 kW |
316 i | 1796 ccm | N42 B18,N46 B18 A,N46 B18 | 85 kW |
316 ti | 1796 ccm | N42 B18,N46 B18 A | 85 kW |
316 i | 1895 ccm | M43 B19 (194E1) | 77 kW |
318 Ci | 1895 ccm | M43 B19 | 87 kW |
318 i | 1895 ccm | M43 B19,M43 B19 TU | 87 kW |
320 Ci | 1991 ccm | M52 B(20 6 S4) | 110 kW |
320 i | 1991 ccm | M52 B(20 6 S3) Vanos,M52 B20 | 110 kW |
318 Ci | 1995 ccm | N42 B20,N46 B20 A | 105 kW |
318 Ci | 1995 ccm | N46 B20 A,N46 B20 B | 110 kW |
318 i | 1995 ccm | N42 B20,N46 B20 A,N46 B20 | 105 kW |
318 ti | 1995 ccm | N42 B20,N46 B20 A | 105 kW |
320 Ci | 2171 ccm | M54 B22 (226S1) | 125 kW |
320 i | 2171 ccm | M54 B22 (226S1) | 125 kW |
323 Ci | 2494 ccm | M52 B25 (Vanos) | 125 kW |
323 i | 2494 ccm | M52 B25 (Vanos),M52 B25 TU,M52 B25 (256S4) | 125 kW |
325 Ci | 2494 ccm | M54 B25 (256S5) | 141 kW |
325 i | 2494 ccm | M54 B25 (256S5) | 141 kW |
325 ti | 2494 ccm | M54 B25 (256S5) | 141 kW |
325 xi | 2494 ccm | M54 B25 (256S5) | 141 kW |
328 Ci | 2793 ccm | M52 B28,M52 B28 (286S2) | 142 kW |
328 i | 2793 ccm | M52 B28,M52 B28 (286S2) | 142 kW |
330 Ci | 2979 ccm | M54 B30 (306S3) | 170 kW |
330 i | 2979 ccm | M54 B30 (306S3) | 170 kW |
330 xi | 2979 ccm | M54 B30 (306S3),M54 306 S3 | 170 kW |
M3 3.2 | 3246 ccm | S54 B32 (326S4) | 252 kW |
M3 CSL | 3246 ccm | S54N 326 S4,S54 B32 | 265 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
318 d | 1951 ccm | M47 D20,M47 204 D1 | 85 kW |
320 d | 1951 ccm | M47 D20,M47 204 D1 | 100 kW |
318 d | 1995 ccm | M47 D20 (204D4) | 85 kW |
318 td | 1995 ccm | M47 D20 (204D4) | 85 kW |
320 Cd | 1995 ccm | M47 D20 (204D4) | 110 kW |
320 d | 1995 ccm | M47 D20 (204D4) | 110 kW |
320 td | 1995 ccm | M47 D20 (204D4) | 110 kW |
330 d | 2926 ccm | M57 D30,M57 D30 (306D1) | 135 kW |
330 xd | 2926 ccm | M57 D30 | 135 kW |
330 Cd | 2993 ccm | M57 D30 (306D2) | 150 kW |
330 d | 2993 ccm | M57 D30 (306D2) | 150 kW |
330 xd | 2993 ccm | M57 D30 (306D2) | 150 kW |
30 komentárov
juro
Dobry vecer.Mozete mi napisat aku ma svetlu vysku podvozok e46-330xd?Dakujem
marek
Zdravim..musim pochvalit pisatela clanku pretoze je vystizny a objektivny. S mnohymi spominanymi problemami som sa na mojej E46-ke stretol ale pocit z jazdy a drzanie sa vozidla na ceste su na nezaplatenie. Podla mna E46-ka bola najlepsi trojkovy bavorak aky kedy BMW vyrobilo.
Marco
TOP clanok. DOKONALY !!! Skladam uctu
Alan
Tak tento článok je naozaj vystižný. Kvoli nemu mam teraz výčitky svedomia ze si chcem kupit mercedes.
BMW-M
Rád by som prispel svojou troškou skúseností. Vlastnil som 323i v M-kovom pakete kúpené ako predvádzačka. Pri predaji ďalšiemu šťastnému majiteľovi na tachometri svietil údaj 99 000 km.
Pri 15 000 sa porúčal termostat, čo je pomerne bežná záležitosť.
Pri 20 000 výmena odporu v klimatizácii.
Pri 55 000 výmena predného ramena kolesa.
Pri 80 000 výmena všetkých tlmičov.
Pri 90 000 výmena druhého predného ramena kolesa.
Pri 95 000 výmena predných bŕzd.
Majky
Kupil som si pred viac ako dvomi rokmi E 46 320d /dovoz z Nemecka/ a zaujimam sa o to,co kde na nom vymenit…Mal 142000 km,ked som ju kupil,,udajnych,,.Nalietal som na tom aute zatial 83000 km…Co sa tyka konfortu-cez zimu problemy so zadnym nahonom…to je pravda-inac u mna spokojnost…A kym som si zvykol na nizky podvozok-hlavne obrubniky…Ale spat k veci-ked som ho kupil-nechal som hned 1600 eciek v servise za nove(repasovane) vstrekovace-plus naprogramovanie v BMW,brzdy,robotu okolo motora/filtre a pod/,listu zadnu na kufry,stabilizator-predny ten bol uplne hotovy,novy kluc,preplnenie klimy…/to bola prva oprava/.Castym problemom su-spominany airbag-kontrolka-s tym mam aj ja problemy a problemy s elektrikou-vsetko to ukaze az diagnostika…odisiel mi este snimac brzdovych svetiel a modul pre osvetlenie parkovaciek plus neake snimace na ABSko chystam sa ich zatial vymenit/ a ksenony som menil uz jeden krat a bateriu….Pozor si treba davat na brzdy…tie som radsej vymenil za komplet Atecka a rucna brzda-tu treba dost casto dostelovavat-velmi slabo brzdi po opotrebeni..plus az stk ukaze v akom stave su brzdove valce…jeden sa mi po zime zahryzol a druhy slabsie brzdil /predne/…S tym ERG ventilom je to tu dobre napisane-tiez mi to blblo-tak som ho odstavil a klapky v sani som povyhadzoval-mal som uz jednu naprasknutu a keby som o tom necital na nete-uz by som mal asi v pase motor…Naplne su tam udajne celozivotne-neviem aky mate na to nazor-ale nechystam sa menit olej v prevodovke a ani v diferaku…Po zime sa chystam este vymenit tlmice…Co sa tyka laku-treba si davat pozor na rohy-tam najrychlejsie zacina hrdzaviet..a zo spodu odpadavaju hlinikove kryty pri korozii plus spoje na karoserii-zvyknu chytat na mojom koroziu…..Inac zavesenie naprav treba fakt skontrolovat vcetne predneho uchytenia ramena-zvykne ta guma blbnut-idem to tiez menit…
Inac som spokojny-ako kazde auto potrebuje starostlivost…Zatial ho nebudem menit-ked som ho dal do kopy-tak je celkom spolahlive a bol som aj na nom v Chorvatsku a zatial ma nikde nenechalo…Ako ojetina-je este v kurze-a nahradne diely sa daju celkom slusne zohnat za dobru cenu…Vymena oleja v motore a filtre ma stoji do 110 eur/len priklad uvadzam/
Joko
tak ja mam svoju 320-d facelift uz hadam skoro 5 rok, kupene ako auto, ktore bolo majetkom BMW, auto malo 94000km najazdenych. dnes som spravil odvtedy skoro dalsich 100 000, auto ide neskutocne hladko, okrem stand.veci ako olej, tlmice a par drobnosti som nemusel absolutne nic menit a zasahovat do auta. dlho som rozmyslal, ci ho nevymenim za novu 3ku, ale neviem sa zbavit svojej e46ky a zrejme to tak skoro ani nespravim. tomu autu nic nechyba, ma vsetko co od auta ocakavam, ide skvelo, aj po 7 rokoch vyzera skvelo a jednoducho neviem si predstavit myslienku, ze by som sa s nim mal rozlucit. clanok je napisany super a hlavne objektivne. mam sice uz 2 sadu zimnych gum, kedze ich pouzivam len 3 roky, ale na dunlopoch wintersport 3d aj v zime to auto proste ide. mozem uviest priklady, ze ci na strbske, martinske hole, kohutka atd sme aj pri zasnezenej ceste bez problemov vysli. ano je to pravda, ze ak do kopca ked je sneho clovek zastavi a snazi sa rozbehut, trosku je citit zadny nahon, ale pri optimalnej manipulacii pedalov sa to da v pohode zvladnut. ja som so svojou e46kou nadmierne spokojny a vzdy je to radost si do nej sadnut 🙂
Brano
Mám už skoro 5 rokov E46ku touring, 320D 110kw, rok2003. Pred ňou som mal E36ku 318tds a aj iné autá. Ani po desiatich rokoch to auto nevyzerá zle. Na interiéry nie je ani náznak, že má auto už 220.000km. Je to výhodné pre autičkárov, ktorý obľubujú sťahovať kilometre. S BMW som absolútne spokojný. Super prístup ku všetkým veciam pri servise (servisujem si to sám). Čo sa týka tých závad, tak na aute som menil komplet tlmiče aj s uložením (Meyle 260€), komplet brzdy(ATE 230€), silentbloky na pr. ramenách (Meyle50€), tyčky stabilizátora(Meyle 30€), silentblok diferáku (Meyle 16€) namontoval som záslepky sania, ktoré sa do roku 2003 ľúbili zlomiť (cca20€), zaslepil som aj ERG ventil(0€). Proste nič vážne na tie km. Diely nie sú vôbec drahé s porovnaním s inou značkou. Mňa vyjde výmena oleja s filtrom cca 40€. Olej dávam Castrol EDGE 5w40 a mením si ho po 15.000km, aj keď interval výmeny je 30.000km. Spotrebu mám tak okolo 6L/100km- záleží na štýle jazdy. Čo sa týka jazdných vlastnosti, je to BMW- proste RADOSŤ Z JAZDY. Ani v zime nemám žiadny problém, stačí sa naučiť jazdiť zo zadným náhonom a nebudete chcieť už predný… E46ku touring môžem len odporučiť ako rodinné športové kombi. 😀
Marian
Brano, mozes mi dat na seba kontakt? Chystam sa kupit E46, ale benzin. Ak si zo zap. SK a robis srevis aj inym, tak sa dohodneme. Do AWT Bavaria sa mi veru chodit nechce. Napis mi na marian.mastic@azet.sk. Dik.
Matej
Clanok super a vozidlo tiez. Mam 330d 135kw rok 8/2001 a som snim spokojny maximalne, najlepsie auto ake som kedy mal a to som ich mal uz vela. Usporny zaroven vykonny a tichy. Co viac si clovek moze priat. Minimalne investicie,fakt nemecka kvalita. Ti co tvrdia ze je tazke na servis bmw nevedia alebo nikdy ho nemali. Tak isto ti ludia ktori tvrdia ze ma vysoku spotrebu. Najlepsie auto s najlepsim motorom. Odporucam kupit a dopriat si radost z jazdy. 🙂
Michal
Matej napis mi na moj MAIL prosim ta, chcel by som sa nieco opytat ohladom 330D 🙂 dakujem ondercin.michal@gmail.com
miroslav
Mal som možnosť sa povoziť bmw 330d r.v. 2001 automat a išlo to naozaj super len sa bojím či po kúpe doňho nebudem veľa vkladať. Predsa len je to 13 ročné auto, ale inak sa mi velmi páčilo. Možem Vás poprosiť o tip a radu či sa oplatí to kupiť???? Mali ste nejaké problémy s údržbou tohoto modelu??? A ešte rád by som vedel akú to ma spotrebu. Ďakujem pekne
mato
Ahoj,, ak sa stes nieco dozvediet o e46 330d napis my na martinkondvar21@g-mail.com
Ahojte
tuto stranku som nahodne nasiel ked som chcel zistit nejake realne info ohladne sedmicky.
Musim povedat co som cital o e46 citanie dobre.
Ja som 2rok majitelov 330d rv2001 a mozem povedat sautom spokojny je to raketa je pekne spolahlive poruchovost minimalna spotreba na 3liter super a to mam automat. Doniesol som si ho z DE.
Teraz rozmyslam ci ist do 5ky snejakou dobrou vybavou alebo skusit 7mu.
Ale ti co toto budu citat a chcu skusit v tejto dobe dobre auto tak e46ku odporucam.
Jozef
Ahojte,
prosím o radu – mám možnosť kúpiť BMW 318d, r.v. 1/2004, 101 000 km, diesel, 1 951 cm³, 85 kW (116 PS), cena cca. 6500 EUR. V článku som sa dočítal, že tento motor je slabší, neviem či postačuje. Aký máte názor na tento typ trojkového BMW? Trocha sa bojím prevádzkových nákladov, nemal som ešte BMW.
Ďakujem za každý názor.
oravkin.jozef@gmail.com
Jozef.
kuca
Ahoj,
někdo nějaká záporná zkušenost s M3?
Ren
Ahoj všichni, já jsem si koupil bmw 3řadu 318d a nemůžu říct ,že by se něco na něm pokazilo prostě stačí pravidelná kontrola a auto slouží jako nové i po 175.000 km spolehlivě krom opotřebení pneu,ale to je samozřejmostí u všech aut, nic jsem od samého začátku nekupoval do auta nemá jedinou vadu,ale jedna chybička je přece na tom autě odešla mi baterie po 8 letech ale asi za to auto nemůže že jo.Tak hodně zdaru v perfektním autě.
Anonym
Zdravim, kopil jsem si BMW 318 i jsem snim spokojeny ale v posledni dobe musim porad dolivat vodu nemuzete mi nekdo poradit co to je a co stim prosim
Anonym
vodné čerpadlo
Anonym
Ja som mal 320d 100kw a ľutujem že som ho predal mal som veľa aut ale bmw je fakt super auto akurát idem kupovať 330 xd 135kw.
Anonym
Ahoj nevies mi poradit mam e46 2.0 100kw a sviieti mi abs opotrebovaniie brzd, a ser tojuholnik a nejde mi tachometer ani aktualna spotreba.
Anonym
Mas najskor nefunkcny snimac abs.
Erik
Cavte chcem sa spitat chcem kupit e 46 110 kw D no moc nejazdim dlhe trate kolko mueim prejst km aby zohrialo motor a ci sa motor nici ked jazdim vecsinu mesto dik
stirling
No do mesta diesel nie je ideal ale tento je asi najlepsia volba,skus kuknut ten benzin 318 143 koni to je do mesta lepsia volba
martin
zdravim..chcem sa spytat…zacala mi svietit kontrolka motora a pri jazde som mal zaradenu rychlost a auto prestalo ist.vyradil som rychlost a znova zaradil a zase islo…na diagnostike mi pise talakovy snimac vyfuku1.vymenil som ho a po par kilometroch to robi znova a vypisuje tu istu chybu.co s tym moze byt?dakujem
axxa
pri kúpe treba dať pozor na hrdzu 90% bavorákov sú zhnité a nekupujte iba benzín a aj to od 328 a hore , pred dvoma mesiacmi sme doniesli jeden no hrôza ale tak za 2500eur sme ho dali do kopy ,podvozok+kasňa
david
Rad by som upozornil na jednu dost podstatnu vec – vo vsetkych VANOS motoroch odchadza tesnenie uz po cca 40 000 km (takze prakticky kazda E46) a to ma za nasledok drasticke znizenie vykonu v nizkych otackach – tym padom aj zvysenie spotreby pri beznom jazdeni (vanos zostane zaseknuty v polohe na vysoke otacky, takze max vykon by nemal byt zasiahnuty) . Je tam problem s jednym tesnenim, potom sa prepusta olej. Samotne tesnenia stoja cca 20-40e podla toho zkadial + sa meni tesnenie pod vekom (to asi kazda e46 kazdy cca rok) a dalsie drobne tesnenia. Osobne napr. pri E46 cabrio 325i pri konstatnej 60km/h rychlosti sa znizila spotreba z 8 na 6 litrov (automat). taktiez, rozbeh z volnobehu pri pusteni brzdy dostal cca 2 nasobnu silu. Viacej sa da docitat na besiansystems.com . Potom este sa da docitat, ze na 30i motoroch (hlavne) pri cipe alebo aj pri castom vytacani sa sruba na olejovom cerpadle uvolni a nasledne samozrjeme 60-120 sekund aby motor sa zadrel bez oleja. Toto sa vzdy prejavuje na M54B30, mensie motory to neovplyvnuje.
Fifo
Ahojte. Mam 318D 85kw rok 2003.
Niekedy mi dymi na modro. Niekto tvrdí že turbo a niekto tvrdí že sa mi voda dostáva do valcov. Vraj aj tesnenie pod hlavou to môže byť. Aký máte názor vy? Je problém to dat znovu do kopy? Vďaka za ka, du radu.
Oldřich Žamberský
Ahoj,prosím o radu! Vyráběla se e 46 se 4litrovým motorem? děkuji Oldřich
Juraj
Áno vyrábala sa e46 340i 8V