Španielsky Seat hrá v koncerne VW úlohu športovo ladených áut, ktorým sa nezriedka dostáva modernej techniky od Audi. Výhodu majú aj v tom, že ich dizajn môže byť ďaleko odvážnejší ako napríklad u samotného Volkswagenu alebo Škody.
Zreteľné je to na súrodencoch Toledo/Leon, kde sa Seatu podarilo spojiť južanský temperament s nemeckou kvalitou. Výsledkom sú dodnes zaujímavé vozidlá. Kvality takýchto Seatov sú už pomerne dobre známe, a aj keď ceny jazdeniek výrazne klesli, nečakajte, že zachované Toledo kúpite za pár šupiek, aj keď je pod kapotou základný zážihový motor 1,4 i 16V (55 kW) alebo 1,6.
V roku 1998 sa na autosalóne v Paríži predstavila druhá generácia Seatu Toledo. Oproti predchodcovi ponúkla výrazne vyspelejšiu techniku a športový dizajn. Motoristi sú však náročný zákazníci a novo predstavená verzia Toleda zožala zaslúženú kritiku, za koncepciu zadnej časti svojej karosérie. Zákazníci totiž boli z prvej generácie zvyknutí na batožinový priestor enormného objemu, kombinovaného s veľmi dobrou prístupnosťou, vďaka výklopnej zadnej časti.
Novo predstavená generácia bola totiž koncipovaná ako klasický štvordverový sedan. Ten síce tiež ukrýval veľkorysý objem 500 litrov, avšak jeho využiteľnosť bola obmedzená malým otvorom vďaka krátkemu veku kufra.
Výrobca ale nezaháľal a pre kritikov mal pripravené náhradné riešenie. Hneď v nasledujúcom roku sa na autosalóne vo Frankfurte predstavila päťdverová verzia Toleda s vlastným označením Leon. Vozidlo síce na prvý pohľad vyzeralo ako kríženec Toleda a Ibizy, avšak malo objemovo priemerný, ale zato ľahko prístupný batožinový priestor.
Seat trafil s Leonom do čierneho, pretože vzhľad nového modelu sa zapáčil väčšine potenciálnych zákazníkov. Nebolo pochýb o tom, že Leon nebude len alternatíva v tieni Toleda, ale stane sa pre značku jedným z najdôležitejších modelov.
Prvá generácia Seat Toledo si získala motoristov svojou priestrannosťou, menej však už vysokou poruchovosťou. Druhá generácia síce nie je tak praktická, ale poruchovosť ju zďaleka toľko netrápi.
Interiér Toleda II pôsobí rovnako ako v Leone príjemne, ale neponúkne veľa priestoru. Vpredu ho nájdete dostatok, vzadu je však situácia pre urastenejších cestujúcich o poznanie horšia. Dôvodom je ako pri Leone fakt, že auto stojí na platforme Golfu IV.
Hlboký kufor sedanu ponúkne objem 500 litrov. Prístup cez malý otvor k prepravovaným predmetom nie je najlepší, ale v prípade potreby možno sklopiť delené operadlá zadných sedadiel. Rovnako ako v Leone aj v Tolede potešia pohodlné sedačky a solídne materiály v interiéri.
Pre jazdné vlastnosti platí skoro to isté ako pre Leon, samozrejme v Tolede je cítiť zadnú časť. Toledo je o poznanie menej mrštné ako kratší Leon.
Motory sú okrem najslabšej 1,4-ky a najsilnejšej 1,8 Turbo (165 kW) zhodné a platí o nich to isté ako pri Leone.
Za komentár snáď stojí 1,8 20V (92 kW), ktorá podobne ako v Škode Octavia napriek papierovým hodnotám nie je žiadny zázrak. Vyznačuje sa slabým záťahom v spodných otáčkach a vyššou spotrebou. Tá nezriedka trápi aj päťvalec s objemom 2,3 litra.
Výrazne lepšiu voľbu preto predstavuje preplňovaný agregát 1,8 T (132 kW). Tu samozrejme treba dať pozor na stav turba. Podobne ako v Leone aj pri Tolede platí to isté o preplňovaných vznetových motoroch a prakticky nemožno nájsť medzi nimi zlú voľbu.
Najslabší 1,9 TDI ponúka iba 66 kW, ale väčšine vodičom bude stačiť. Ak náhodou nie, je k dispozícii silnejšia verzia 1,9 TDI (81 kW). Nechýba ani motor o výkone 96 kW, ten už je ale so vstrekovaním čerpadlo tryska, závodenia chtivý vodiči môžu zvoliť aj verziu s výkonom 110 kW.
Vozidlo postihujú podobné poruchy a nedostatky, ako Leon Golf IV, Octaviu I, či Audi A3 I generácie. Výnimkou sú jedine zatuhnuté stierače, ktoré sa v Leone prakticky nevyskytujú, pretože už väčšinou mal modernejšiu verziu ich tandemového mechanizmu.
Pomerne často sa vyskytujú zvlnené brzdové kotúče alebo vôle v čapoch prednej nápravy. Pozor si ale treba dať aj na možný únik chladiacej kvapaliny. Samozrejmosťou by mala byť dôkladná kontrola celého podvozku. Nezriedka sa totiž objavuje vôľa v uložení predného priečneho stabilizátora. Ak je počuť hluk od kolies, ide s najväčšou pravdepodobnosťou o opotrebované ložiská. Predtým sa tento problém tak často neobjavoval, ale s pribúdajúcimi rokmi a zhoršenou kvalitou ciest je výskyt tejto poruchy pomerne častý. Občas sa tiež vyskytne problém so zle fungujúcou parkovacou brzdou a tiež s chybnými ložiskami alternátora, kedy sa ozýva z motorového priestoru zreteľný hučivý zvuk.
Pri atmosférických benzínových motoroch sa pri väčšom nájazde môže vyskytnúť zanesená škrtiaca klapka najmä verzie s EGR ventilom (kolísanie otáčok voľnobehu alebo kolísanie ťahu). Často pomôže škrtiacu klapku poriadne vyčistiť, po opätovnom namontovaní však nezabudnite cca 20 sekúnd pre naštartovaním nechať kľúčik zapaľovania v polohe jedna, aby riadiaca jednotka stihla vykonať potrebné nastavenia. Ignorovanie prejavov zanesenej škrtiacej klapky môžu viesť až k poškodeniu riadiacej jednotky motora.
Pri väčšom počte kilometrov nie sú zriedkavosťou ani nefunkčné katalyzátory, či štrajkujúce lambda sondy. Občas sa vyskytujú aj chybné zapaľovacie cievky (častejšie ak sa zanedbáva pravidelná výmena sviečok), čo sa prejavuje nerovnomerným chodom na „menej“ valcov v podobe vibrácií, straty výkonu či zhasínanie na voľnobehu. Najmä pri zanedbanej údržbe či naťahovaniu servisných intervalov nad 15 000 km sa môžu časom vyskytnúť karbónom zanesené hydraulické zdvihátka ventilov a tiež samotných ventilov čo sa postupne prejaví znížením výkonu motora, kolísaním voľnobehu a neskôr (pri ignorovaní príznakov) aj stratou tlaku motora a podpálením ventilov. Húpanie voľnobehu a zhasínanie po studenom štarte môže mať na príčine zle rozprašujúci vstrekovač.
Pri motore 1,4 16V netreba zabúdať na pravidelnú výmenu rozvodov najlepšie aj spolu s napínacími kladkami a vodnou pumpou, inak hrozí riziko zlyhania niektorej z kladiek a fatálne poškodenie motora. Kladky sú dve, podobne ako remene, jeden od kľukového hriadeľa k vačkovému a druhý spojuje oba vačkové hriadele. Väčší počet km resp. väčšie opotrebenie motora 1,4 16V obyčajne prezrádza zvýšená spotreba motorového oleja.
Pri väčšom nábehu sa pri preplňovaných 1,8 20V vyskytujú okrem nefunkčných cievok zapaľovania aj nadmerne opotrebované turbodúchadla. V prípade zanedbávania výmeny oleja či predlžovania výmenných intervalov dochádza pri motore 1,8 Turbo k zanášaniu sacieho koša olejového čerpadla, čo vedie k nižšiemu tlaku oleja v mazacej sústave a k horšiemu mazaniu. Následne tak dochádza k zvýšenému opotrebovaniu klzných ložísk a vzniku axiálnej vôle kľukového hriadeľa. Ak sú ložiská nadmerne opotrebované, prejavuje sa to vôľou pri pohybe spodnej remenice v smere osi motora. Môžu sa vyskytnúť aj popraskané hadice odsávania a v prípade najsilnejších verzii aj prasknutá hlava, obzvlášť ak sa s vozidlom jazdilo agresívnejším štýlom.
V prípade motorov 1,9 TDi sa najčastejšie vyskytuje chybný merač množstva nasávaného vzduchu, čo sa prejavuje náhlym úbytkom výkonu – motor stráca ťah a niekedy nastáva aj zhoršené štartovanie. Pozornosť treba venovať aj pravidelnej výmene rozvodového remeňa a kontrole klinového remeňa, inak hrozí ich pretrhnutie. Pri väčšom nájazde sa vyskytuje aj nadmerne opotrebovaný dvojhmotový zotrvačník, čo prezrádzajú nadmerné vibrácie a chrchlavé pazvuky na voľnobehu, trhavé rozjady pri zábere spojky či zvýšená hlučnosť pri akcelerácii z nižších otáčok. Najmä pri motoroch so vstrekovaním PD treba venovať patričnú pozornosť stavu turba, ktoré môže byť nadmerne opotrebované (spotreba oleja, nadmerné dymenie), alebo vie pohnevať zatuhnutá regulácia lopatiek turba (výpadky ťahu či padnutie do núdzového režimu), čomu napomáha dlhodobá jazda na príliš nízke otáčky-niekedy pomôže vyčistiť turbodúchadlo, niekedy je však potrebná výmena (repas). Životnosti turba nepomáha ani nadmerné zaťaženie (rýchla jazda po diaľnici) a následné vypnutie motora (odporúča sa pár minút nechať bežať na voľnobeh). Vyskytnúť sa môžu aj netesnosti združených vstrekovačov (riedenie oleja naftou), či ich nadmerné opotrebenie (nepravidelný a hlučný chod motora, či horšie studené štarty).
Prednosti a nedostatky
dizajn |
za konkurenciou výkonom aj spotrebou zaostávajúce motory 1,6 |
úsporné turbodiesely |
nízky výkon svetlometov |
solídna celková kvalita |
permanentné podsvietenie prístrojovej dosky |
pohodlné sedadlá |
nevýkonný motor 1.8 20V s vyššou spotrebou |
nízky pokles hodnoty |
slabnutie brzdného účinku |
objemný kufor |
horší prístup do kufra |
Najčastejšie poruchy
rôzne poruchy elektroniky - centrálne zamykanie, el. otváranie okien, dobíjanie/alternátor, pohon stieračov (väčší nábeh) |
nadmerné vôle zvyčajne v uložení stabilizátora prednej nápravy a silentbloku uloženia predného ramena - vyššia hlučnosť prednej nápravy (väčší km nábeh) |
vôle v silentblokoch zadnej nápravy - plávanie vozidla pri prudšej zmene smeru a prejazde nerovností (väčší km nábeh) |
hučiace ložiská kolies (hlavne kolesá s diskami 16" a viac) |
nadmerne opotrebované tlmiče pruženia (väčší km nájazd) |
nadmerne opotrebovaná brzdová sústava, zvlnené predné brzdové kotúče - chvenie pedálu a volantu pri brzdení |
porucha lambda sondy, zapaľovacej cievky, resp. škrtiacej klapky (benzín, väčší km nájazd) |
úniky oleja - poškodené tesnenia/guferá alebo zanesené odvetrávanie kľukovej skrine (väčší km nábeh) |
občas poruchy snímača polohy vačkového hriadeľa (benzín) |
občas zanesené hydraulické zdvihátka ventilov alebo nadmerné opotrebovanie vačkových hriadeľov (zanedbaná údržba, väčší km nábeh - 1,4 16V 55 kW) |
poškodené tesnenie hlavy valcov (1,6 8V - väčší km nábeh) |
popraskané/netesné hadice odsávania kľukovej skrine, sania, podtlakovej regulácie, štrajkujúci prepúšťací ventil turbodúchadla (1,8 T, väčší km nábeh) |
zanášanie sacieho koša olejového čerpadla - nižší tlak oleja v mazacej sústave - horšie mazanie (1,8 T, zanedbávanie výmeny oleja, predlžovanie výmenných intervalov) |
občas vyššia spotreba motorového oleja (1,4 16V 55 kW, 1,6i - väčší km nábeh, častejšie pri 1,9 TDi PD) |
nadmerne opotrebovaný dvojhmotový zotrvačník - nadmerné vibrácie na voľnobehu, trhavý rozjazd pri zábere spojky, vyššia hlučnosť pri akcelerácii (rýchlejšie v prípade motorov so vstrekovaním PD, väčší km nábeh) |
zatuhnutá regulácia VGT - pokles výkonu (diesel väčší km nábeh) |
nadmerne opotrebované vstrekovače - problematický studený štart, nerovnomerný a hlučnejší chod motora (častejšie pri TDi PD, väčší km nábeh) |
chybný merač množstva nasávaného vzduchu - postupný úbytok výkonu, kolísavý a slabší záťah (TDi) |
občas deštruktívne poškodenie prevodovej skrine následkom uvoľneného satelitu (1,6i, 1,9 SDi) |
zriedka zlyhávajúce rozvody (SDI, TDI - zanedbaná údržba-výmena remeňa a príslušenstva) |
zatuhnutá regulácia turbodúchadla - citeľný úbytok výkonu motora počas jazdy a následne po vypnutí a opätovnom naštartovaní dosahuje motor pôvodný výkon (diesel) |
opotrebované turbodúchadlo - vyššia spotreba oleja, slabší ťah, prenikanie oleja do sacieho traktu (diesel, turbo benzín, väčší km nábeh, dlhé intervaly výmeny oleja, nesprávna jazda-rýchle vypnutie motora po veľkej záťaži...) |
netesné vstrekovacie čerpadlo (1,9 SDi, 1,9 TDi 66 a 81 kW - najmä do roku 2001 z dôvodu menšej odolností tesnení na biozložky v nafte) |
porucha tandemového čerpadla - riedenie oleja s naftou, slabší prietok nafty a podtlak - poruchy ovládania EGR a turba (1,9 TDi) |
nadmerne opotrebované vačkové hriadele (1,9 TDi PD, väčší km nábeh, dlhé intervaly výmeny oleja) |
zlé teplotné čidlo spojky Haldex, nadmerné opotrebovanie či spálenie spojky - nefunkčný pohon, vyššia hlučnosť, nadmerné opotrebovanie kardanu (väčší km nábeh, zanedbaná údržba, či nadmerné zaťažovanie) |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
Spotrebou, ťahom, ale aj spoľahlivosťou potešia všetky turbodiesely. 1,9 TDI-PD (110 kW), preplňovaný vznetový radový štvorvalec, osemventilový rozvod OHC, priame vstrekovanie paliva združenými vstrekovačmi systémom čerpadlo -tryska. Pre ozajstné športové vyžitie. |
1,8 20V (92 kW). atmosférický dvadsaťventil reaguje v spodných otáčkach neochotne a vyznačuje sa vyššou spotrebou. Podobne ako prepĺňanú verziu aj túto občas trápia poruchy cievok zapaľovania. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
1.4 16V | 1390 ccm | APE,AHW,AXP,AUA,BCA | 55 kW |
1.6 | 1595 ccm | AEH,AKL,APF | 74 kW |
1.6 16V | 1598 ccm | AUS,AZD,BCB | 77 kW |
1.8 20V | 1781 ccm | AGN,APG | 92 kW |
1.8 20VT | 1781 ccm | APP,AUQ | 132 kW |
2.3 V5 | 2324 ccm | AGZ | 110 kW |
2.3 V5 20V | 2324 ccm | AQN | 125 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
1.9 SDI | 1896 ccm | AQM | 50 kW |
1.9 TDI | 1896 ccm | ALH,AGR | 66 kW |
1.9 TDI | 1896 ccm | AHF,ASV | 81 kW |
1.9 TDI | 1896 ccm | ASZ | 96 kW |
1.9 TDI | 1896 ccm | ARL | 110 kW |
3 komentáre
Patrik
leon 1.9 66kW uvádzate že dvojhmotný zotrvačník nemá, no po skúsenostiach majitelov dvojhmotu majú všetci z motorom 66kW. Aká je teda pravda ?
Anonym
nemá
Anonym
Nemôžem súhlasiť s pripomienkou o výkone a spotrebe 1,8 20V 92kw.
Po osobnej 6-ročnej skúsenosti s týmto motorom je reálna spotreba porovnateľná, v niektorých situáciách dokonca nižšia ako dosahuje 1,6.
A to sa o výkone ani zďaleka nedá povedať.