Účel svätí prostriedky. Naša stará známa múdrosť sa ale v prípade Multiply mierne pozmenila na účel svätí dizajn. Povedané slovníkom priblbých reklám, 91,8% motoristom sa Multipla nepáči. Na druhej strane kompaktný mini-van poteší dobrou variabilitou, sedením pre šesť pasažierov a prax ukázala aj solídnou spoľahlivosťou. V prípade jazdenky sa úžitková atraktivita Multiply zvyšuje aj veľmi priaznivou cenou.
Oficiálne sa Multipla predstavila verejnosti na jesennom autosalóne v Paríži v roku 1998. Neoficiálne však Fiat svojho delfína na kolesách predstavil verejnosti už v roku 1996, kde pozornosť pútal ešte ako koncept. Hodí sa povedať, že názov Multipla nie je pre Fiat nový a rovnaké meno používalo aj vozidlo z konca 50-tych rokov, ktoré malo tiež systém sedenia 3+3. Pre Multiplu boli spočiatku vyhradené dve motorizácie. Benzínová 1,6 16V s výkonom 76 kW/145 Nm, a dieselová 1,9 JTD s výkonom 77 kW/200 Nm. Koncom roka sa pod kapotu dostali aj ekologickejšie verzie benzínového motora nazývané Bipower – dvojpalivový systém benzín-zemný plyn a Bluepower – len zemný plyn – 70 kW/133 Nm. V roku 2000 bol turbodiesel prepracovaný a výkon sa zvýšil na 81 kW/200 Nm.
V roku 2002 prešla Multipla prvou modernizáciou, ktorá sa dotkla drobných úprav interiéru, pribudli sériové bočné airbagy a výkon 1,9 JTD sa navýšil na 85 kW/203 Nm. Podstatne väčšia modernizácia prišla na jar 2004. Multipla dostala kompletne prepracovanú prednú a zadnú časť. Predná časť stratila na extravagancii a vzhľadovo sa priblížila k ostatným modelom Fiatu. Zadná časť dostala nové veko bez veľkého vylisovaného loga Multipla a dvojfarebné koncové svetlá. Koncom roka bol opätovne prepracovaný motor 1,9 JTD, výkon sa zvýšil na 88 kW/255 Nm a miernymi úpravami prešla aj 1,6 16V CNG. Menším faceliftom (upravená predná maska) prešla Multipla ešte v roku 2006. V roku 2010 bola jej výroba po viac ako 11 rokoch definitívne ukončená.
Multipla absolvovala nárazové testy Euro NCAP v roku 2001. Za ochranu posádky pri náraze získala tri hviezdičky z piatich (19 bodov) a ohľaduplnosť voči chodcom bola ohodnotená dvoma hviezdičkami zo štyroch (13 bodov).
Prednosti a nedostatky
variabilita a priestrannosť interiéru |
príliš extravagantný dizajn pred-faceliftovej verzie |
6 samostatných sedadiel |
dizajn stredového panelu |
dostatok odkladacích priestorov |
látkový poťah palubnej dosky náročnejší na údržbu |
výborný výhľad z vozidla - presklenie, dvojité bočné zrkadlá |
prehrievanie interiéru v horúcich dňoch |
továrenská prestavba na CNG |
slabší výkon klimatizácie |
slušné jazdné vlastnosti (vzhľadom ku kategórii auta) |
vyššia hlučnosť dieselového motora (štart, akcelerácia) |
spotreba a dynamika motora 1,9 JTD |
vyššia hlučnosť benzínového motora vo vyšších otáčkach |
pri dobrej údržbe solídna spoľahlivosť |
slabšie dielenské spracovanie |
Najčastejšie poruchy
zasekávajúce sa kľučky dverí - väčšinou postačí rozhýbať a premazať |
poruchy centrálneho zamykania |
hrdzavejúci výfukový systém - najmä jeho zadná časť |
vôle v uložení stabilizátorov, následne v silentblokoch alebo čapoch predných ramien (väčší km nábeh) |
občas zvlnené brzdové kotúče - trasenie volantom pri brzdení |
riziko prasknutia klinového remeňa (zanedbaná údržba, hlavne 1,9 JTD) |
chrchlajúca napínacia kladka |
štrajkujúce vstrekovače - nepravidelný chod (benzín) |
zanesené hydraulické zdvihátka ventilov - hlučnejšie cvakanie (benzín) |
chybný merač hmotnosti vzduchu - náhla strata ťahu (diesel) |
nefungujúca regulácia turbodúchadla - náhla strata ťahu (diesel) |
opotrebované vstrekovače - nepravidelný a hlučnejší chod motora, slabší ťah, horšie štarty (diesel, väčší km nábeh) |
opotrebovaný dvojhmotový zotrvačník - nadmerné vibrácie, hučanie pri akcelerácii z nižších otáčok alebo trhavý rozjazd (diesel, väčší km nábeh) |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
1,9 JTD. Pomerne ťažkej Multiple lepšie vyhovie dieselový motor. Vyznačuje sa síce hrubším chodom, ale poskytuje slušnú dynamiku, prijateľnú spotrebu a solídnu spoľahlivosť. |
1,6 16V. Benzínový motor nie je sám o sebe zlý, ale pre potreby Multiply je jeho využitie trocha obmedzené. Pre lepšie dynamické vlastnosti je totiž dosť nakrátko sprevodovaný, čo spôsobuje vyššiu hlučnosť a spotrebu pri rýchlejšej jazde. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
1.6 100 16V (186AXA1A) | 1581 ccm | 182 A4.000 | 76 kW |
1.6 16V Bipower (186AMB1A) | 1581 ccm | 186 A4.000 | 76 kW |
1.6 16V Blupower (186AMA1A) | 1581 ccm | 186 A3.000 | 70 kW |
1.6 | 1596 ccm | 182 B6.000 | 76 kW |
1.6 16V (186AGB1A) | 1596 ccm | 182 B6.000 | 70 kW |
1.6 16V Bipower (186AXC1A) | 1596 ccm | 182 B6.000 | 76 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
1.9 JTD (186AXE1A) | 1910 ccm | 186 A9.000 | 88 kW |
1.9 JTD 105 (186AXB1A) | 1910 ccm | 182 B4.000 | 77 kW |
1.9 JTD 110 | 1910 ccm | 186 A6.000 | 81 kW |
1.9 JTD 115 | 1910 ccm | 186 A8.000 | 85 kW |
8 komentárov
Peter
Síce je škaredé a má viacero nedostatkov, v pohode odveziem aj 9 ľudí (bez toho aby si niekto sťažoval) ;).
Anonym
Mne sa zdá pekné a originálne, hovorím o pôvodnej prvej generácii.. Kabína ako bublina, predné svetlá ako z vesmírneho vozidla, CNG palivo tiež priekopnícke a 3 sedadlá vpredu nezvyčajné. Druhá generácia už je bežná ako ostatné autá, pekná, ale neoriginálna.
Kubes
No ešte že si sa nepodpísal lebo to nikto asi verejne nepovie, že sa mu toto auto páči. Taliani su uplne prdnutí na hlavu pretože to, že je niečo originálne neznamená aj ,že to je pekné,… Ešte som nestretol človeka komu by sa toto auto páčilo a podla mňa aj dizajnérovi tohoto modelu pre istotu vypálili oči aby už nič takéto nestalo. Proste taliani vedia ako auto uplne posrať,… Napr. uvázam nový model z dielne fiatu Fiat 500L Living tak to už neviem či sa hralo dieťa z plastelínou a toto vymysleli lebo to nieje normálne. Teraz hovorím len o vizuále tohoto vozidla. Keď sa pozriete na iné automobilky napr. nemecké alebo japonské, nemusia spraviť auto z ktorého sa mi chce grcať keď ho vidím na ceste,… hnus hnus a hnus…
Tomas
Toto auto je úplne super ja ho mam a neviem si ho vynachvalit!!! Takéto sproste komentare si nechaj pre ženu na domov ty retard!!!
Monika
Toto auto sa páči aj mne a plánujem si ho kúpit a komu sa nepáči nech sa strčí
Anonym
Je to iné auto – inak vyzerajúce, pre iných, tým sa páči, pozdáva, pretože sú iní, nenáročné, praktické, povedzme nezaujímavé pre Vás druhých iných, tým pádom aj menej ohrozené kradnutím i rozkrádaním, jednoducho iné, mam už druhé také, som spokojný, aj všetci ktorí mali možnosť sa s ním stretnúť vyjadrili len prekvapenie, že „dobrééééé“, priekopník v novodobej realizácii vývoja i tvorenia vozidiel, opakujú s aj Japonci po Talianoch, Honda FRV – to isté usporiadanie interiéru ako Multipla akurát veľkostne skôr pre Japoncov, jednoducho povedané dobré praktické auto, škoda len, že už nie je vo výrobe.
Thomas
To auto je skarede z vonku a este aj ta palubovka vyzera strase. Musim ale povedat ze som si ho nedavno kupil kvoli jeho cene a velkosti co vyhovuje mojim potrebam. Na moje prekvapenie musim konstatovat ze to auto je uplne super. Mam 1,9 jtd, 77kw a to auto je aj po vyse 370 000 km stale prekvapivo zive a zaber po zosliapnuti plynu je citit pri kazdom prevodovom stupni. Dalsie plus je ze auto vobec nesetrim a spotrebu mam 5,3l a to pri jazdach v kopcovitom terene so vzdialenostami do 15 max 20 km. Pohodliu v aute nemam co vytknut aj ked v predu sedia 3 osoby. Dynamika jazdy je tiez prekvapiva. V zakrutach sedi ako pribite. Ked ho porovnam s Peugeotom 206 tak Multipla urcite vedie. A to opisujem 20 rocne auto. Ludia v mojom okoli ktori mali sancu si ho vyskusat boli tiez velmi prekvapeny. Okrem prehnaneho designu ma odo mna to auto 5 hviezdicek.
Ivan
Fiat Multipla 1, 9JTD 81kW som si kúpil pred dvomi mesiacmi. Z auta som Nadšený a vôbec mi nevadí čo si myslia ostatní. Mne robí veľkú radosť a to je Podstatné.