Na prvý pohľad pneumatika ničím nezaujme a skôr ako samotnú pneumatiku, komentujeme tvar a dizajn hliníkového disku, na ktorom je väčšinou obutá. Pneumatika je však celkom zložitý výrobok, skladajúci sa z rôznych materiálov, rôznych vlastností a jej výroba je náročná na technológie a presnoť. Pneumatika má za úlohu spoľahlivý prenos hnacích a riadiacich síl na vozovku a tiež pohlcovanie nárazov pôsobiacich na vozidlo pri jazde na nerovnom povrchu. Zásadným spôsobom ovplyvňuje aj bezpečnosť a komfort jazdy vozidla.
Pneumatika vozidiel určených ne premávku po pozemných komunikáciach je tvorená uzavretým prstenecom toroidného tvaru. Pneumatika pracuje na princípe tlakovej nádoby, kde steny pneumatiky tvorí pružná membrána. Pneumatiky na základe ich konštrukcie delíme na pneumatiky s dušou a bez duše (tzv. bezdušové pneumatiky). Základnou surovinou potrebnou na výrobu pneumatík sú prírodné alebo syntetické gumy, tzv. elastoméry. Okrem toho sa do zmesi pridávajú aj kaučukové zmesi, kordy z prírodných a chemických vlákien, a tiež kordy z oceľových vlákien. Okrem týchto hlavných surovín je súčasťou aj oceľové pätkové lanko.
Základné úlohy pneumatiky
- Prenášať hmotnosť vozidla.
- Prenášať na vozovku hnací moment.
- Prostredníctvom brzdového systému prenášať na vozovku brzdný moment.
- Udržovať vozidlo vo zvolenom smere – prenášanie bočných síl.
- Zlepšovať bezpečnosť a pohodlie jazdy.
Ako sa pneumatika vyrába?
Príprava zmesi
Surové materiály, vrátane pigmentov, chemikálií a 30 druhov rozličnej gumy sa zmiešajú v obrovských miešacích zariadeniach, kde sú vystavené obrovskej teplote a tlaku.
Ryhovanie
Vychladnutá guma je spracovaná v prevalcovacej dráhe na doštičky. Z týchto doštičiek sa pripravujú rozličné prvky pre spracovacie zariadenia, kde sa z nich vyrezávajú bočné steny, dezén alebo iné časti pneumatiky.
Obruba
Ďalším komponentom vytvarovaným ako obruč je obruba. Je to kontaktná plocha pneumatiky s ráfikom.
Vrstvenie
Ďalej nasledujú dve vrstvy prípravku so zmesou, ktorá vytvorí kostru pneumatiky. Potom je pridaný pár oderových gumových pásov, ktorých názov je odvodený od ich funkcie – bránia odieraniu v miestach, kde je pneumatika namontovaná na ráfik.
Dezén
Teraz výrobca pneumatiky pridáva oceľové popruhy, ktoré bránia prepichnutiu a udržiavajú pneumatiku pevne na vozovke. Dezén sa osadzuje na pneumatiku ako posledný. Keď automatické valce stlačia všetky diely dohromady, pneumatika, takzvaná zelená pneumatika, je pripravená na proces vytvrdnutia a inšpekcie.
Vytvrdzovanie
Vytvrdzovací lis dodáva pneumatike finálny tvar a tvar dezénu. Horúce formy tvarujú a vulkanizujú pneumatiku. Formy obsahujú vzor dezénu, označenia bočných stien výrobcu a označenia vyplývajúce z legislatívy. Pneumatiky sa vytvrdzujú pri viac ako 300 stupňoch 12 až 25 minút, v závislosti od ich veľkosti.
Zloženie pneumatiky
- Kaučuková vrstva zabezpečuje vzduchotesnosť a nachádza sa vo vnútri pneumatiky, kde vytvára vzduchovú komoru.
- Kostra pneumatiky sa skladá z tenkých textilných vlákien, ktoré sú prilepené ku kaučuku. Tieto vlákna predstavujú kľúčový stavebný prvok pneumatiky a zaisťujú jej odolnosť proti tlaku. V kostre osobnej pneumatiky nájdeme približne 1400 vlákien, ktoré môžu odolať sile v ťahu až 15 kg.
- Pätka a ochranná vrstva pätky je časť pneumatiky, ktorá sa pevne dotýka ráfiku disku. Jej úlohou je prenášať točivý moment motora a brzdenia z disku cez pätku pneumatiky až na styčnú plochu pneumatiky s vozovkou.
- Pätkové lanko je oceľové lanko, ktoré vystuhuje pätku a pomáha držať pätku pneumatiky na ráfiku disku. K pätkovému lanku sú ukotvené jednotlivé vložky kostry. Unesie až 1800 kg bez rizika pretrhnutia.
- Bočnice sú z ohybnej gumy a chránia pneumatiku pred nárazmi, ktoré by mohli poškodiť jej kostru, ako sú napríklad výtlky alebo nárazy o obrubník. Miesto, kde sa pneumatika dotýka disku, je spevnené tvrdou gumou.
- Oceľový nárazník je tvorený veľmi tenkými, ale pevnými oceľovými vláknami. Oceľové vlákna krížia tkaninu a tvoria s ňou výstužné trojuholníky. Táto metóda, ktorá sa nazýva triangulácia, prispieva k pevnosti koruny. Tieto nárazníky obopínajú pneumatiku po celom jej obvode a plnia niekoľko funkcií.
- Okolo obvodu pneumatiky musia mať dostatočnú pevnosť, aby neboli deformované odstredivou silou a za všetkých podmienok zachovávali pôvodný priemer pneumatiky.
- Musia byť pevné aj v priečnom smere, aby odolávali tlakom pri zmene smeru jazdy.
- Musia byť dostatočne pružné v zvislom smere, aby „absorbovali” deformácie spôsobené nerovnosťami povrchu a inými prekážkami. Pri výrobe týchto vrstiev treba prilepiť oceľ ku gume.
- Nulový nárazník umožňuje pneumatike zachovávať jej profil bez ohľadu na rýchlosť jazdy a minimalizovať jej zahrievanie. Väčšinou sa skladá z nylonových vlákien umiestnených po celom obvode pneumatiky zvisle na jej kostru, aby nebol deformovaný odstredivou silou.
- Behúň sa nachádza na kostre pneumatiky. Táto časť pneumatiky je v kontakte s vozovkou a disponuje konkrétnym dezénom. Na mieste kontaktu s vozovkou musí byť behúň schopný odolávať značným tlakom. Zmes behúňa musí byť priľnavá ku všetkým typom povrchu, musí odolávať opotrebovaniu a mala by sa čo najmenej zahrievať. Na behúni sa vytvaruje konštruktérmi navrhnutá vzorka dezénu. Na záver sa takto poskladaná pneumatika zvulkanizuje a výsledkom je hotová pneumatika.
Základné rozdelenie plášťov pneumatík
-
Diagonálne.
-
Radiálne.
-
Zmiešané konštrukcie.
-
Zosilnené.
-
Náhradná pneumatika pre dočasné použitie.
-
T-typ náhradnej pneumatiky pre dočasné použitie.
- Plášte so symetrickým dezénom.
- Plášte s asymetrickým dezénom.
- Plášte so smerovým dezénom.
- Plášte s nesmerovým dezénom.
Podľa sezóny použitia
-
Letné.
-
Zimné.
-
Univerzálne (celoročné).
Označovanie pneumatík
Pri kúpe pneumatiky sa musíte riadiť jej označením, ktoré je umiestenné na bočnici. Ak nie ste skúsený v tejto oblasti, najjednoduchším spôsobom ako si vybrať správne pneumatiky je pozrieť sa na pneumatiky, ktoré máte v súčasnosti obuté na automobile. Na bočnej strane pneumatiky nájdete uvedený jej rozmer v tvare:
ŠÍRKA / PROFIL R RÁFIK + index nonosti, index rýchlosti a tiež ďalšie údaje.
V skutočnosti to bude vyzerať nejako takto: 205/55 R16 91V
kde jednotilvé údaje znamenajú nasledovné:
- 205 šírka pneumatiky (mm)
- 55 výška pneumatiky – výška je 55 % šírky pneumatiky (mm)
- R konštrukcia pneumatiky, R = radiálna, B = Diagonálna
- 16 priemer ráfika v palcoch
- 91 index nosnosti, viď tabuľka nižšie
- V index rýchlosti, viď tabuľka nižšie
Okrem uvedených údajov je možné nájsť na bočnici aj dátum výroby, ktorý má označenie DOT, napr. DOT 1208 – posledné dve cifry označujú rok výroby pneumatiky, prvé dve cifry označujú týždeň výroby pneumatiky v danom roku.
Pri výbere pneumatík je potrebné brať do úvahy aj obdobie. Ak celoročne veľa jazdíte, nevyhnete sa potrebe kúpiť si aj zimné pneumatiky. Pozor si treba dať aj na rozmer pneumatiky. Iný rozmer je možné obuť iba za predpokladu, ak je uvedený v technickom preukaze vozidla ako alternatívny, t.j. zameniteľný rozmer za existujúci rozmer pneumatík namontovaných na Vašom vozidle výrobcom. Inými slovami, na vozidle môžete použiť len tie rozmery, ktoré udáva technický preukaz vozidla. Pneumatiky je zároveň nutné vyberať tak, aby index rýchlosti a nosnosti zodpovedal údajom podľa technického preukazu (v praxi sa dosť často nedodržiava). Pneumatiky M&S (zimné) s rýchlostnou kategóriou nižšou, než je pre dané vozidlo stanovené, je možné namontovať avšak pri používaní týchto pneumatík nesmie byť táto rýchlosť prekročená.
Ak neplánujete meniť kompletnú súpravu pneumatík, držte sa ustanovenia vyhlášky č. 116/1997 Z.z. Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácii SR v znení zmien a doplnkov ohľadne zásad použitia plášťov. Na vozidle možno použiť iba pneumatiky jednej konštrukcie (teda buď radiálne alebo diagonálne) a v rámci nápravy možno použiť iba ten istý dezén pneumatiky a od toho istého výrobcu.
Minimálna hĺbka dezénu pre osobné automobily je podľa zákona 1,6 mm. V čase, keď má byť vozidlo obuté do zimných pneumatík, drážky dezénu musia byť hlboké minimálne 3 mm. Z hľadiska bezpečnosti jazdy na zasnežených vozovkách sa nedoporučuje pri zimných pneumatikách jazdiť na dezéne pneumatiky zjazdenom pod 4 mm. Ak po zimnej sezóne takto zjazdené (4 mm) pneumatiky máte, je vhodné dojazdiť ich aj v letnom období, kedy nie je požiadavka na hĺbku dezénu taká prísna – 1,6 mm (pozor však na miernu zmenu jazdných vlastností – auto na suchom a teplom asfalte viac „pláva“). Aj u letných pneumatík sa nedoporučuje hĺbka dezénu menej ako 3 mm, bolo dokázané výrazné zhoršenie jazdných vlastností, najmä na mokrom povrchu – hrozí tzv. aquaplaning.
Správne nahustenie pneumatiky je najdôležitejšou súčasťou starostlivosti o pneumatiky a bezpečnosti na cestách. Optimálne hustenie pneumatík pre daný typ automobilu uvádza každý z výrobcov automobilov. Môžete ho nájsť v technickej literatúre dodávanej k svojmu automobilu ako súčasti návodu na obsluhu, na veku nádrže, alebo v oblasti karosérie dverí po ich otvorení. Tlak pneumatík ovplyvňuje energetickú výkonnosť – nižší valivý odpor. Správne nafúkané pneumatiky sú podstatné pre bezpečnosť, spotrebujú menej energie a dlhšie vydržia. Pri každom hustení pneumatiky sa riaďte údajmi výrobcu vozidla umiestnenými na štítku (väčšinou na veku nádrže alebo strednom stĺpiku karosérie.). Dodržiavaním predpísaných tlakov si zabezpečíte maximálny výkon svojich pneumatík a minimálnu spotrebu, spolu s optimálnymi jazdnými vlastnosťami svojho automobilu. Odporúčame kontrolovať tlak každých 14 dní, pred každou dlhou jazdou, alebo v prípade že cestujete s maximálnou povolenou záťažou vozidla. Nezabúdajte na rezervu! Tlak kontrolujte vždy za studena, čo znamená že pneumatika by nemala prejsť viac ako dva km. Pokiaľ sa na aute jazdilo, je potrebné vykonať kontrolu tlaku minimálne hodinu po jazde.
Štítkové označenie pneumatík
Valivý odpor a s tým súvisiaca spotreba paliva
Tento údaj znázorňuje úsporu paliva a s tým spojenú dnes veľmi dôležitú hodnotu zníženia emisií CO2. Každá kategória znázorňuje zvýšenie alebo zníženie spotreby vozidla s priemernou spotrebou 6,6 l/100 km o konkrétnych 0,10-0,15 l/100 km.
Priľnavosť na mokrom povrchu
Priľnavosť na mokrom povrchu je jedným z najdôležitejších údajov z pohľadu bezpečnosti a ovládateľnosti vozidla. S priľnavosťou priamo súvisí tiež brzdná dráha na akomkoľvek povrchu, vrátane mokrého. Tento údaj možno vyjadriť v metroch brzdnej dráhy, kde vytvára rozdiely, v rádu jedna až dve dĺžky vozidla (3-6 m) pri brzdení z rýchlosti 80 km/h. Rozdiel medzi kategóriami A a F je až 18 m.
Hlučnosť pneumatiky
Tento údaj sa netýka bezpečnosti, ale je určený z pohľadu pohodlia a komfortu jazdy. Vyjadruje vonkajšiu hlučnosť pneumatiky za jazdy. Jednoducho, čím je viac čiernych pásikov, tým je daná pneumatika hlučnejšia.
Tabuľka záťažových indexov pneumatík
Nosnosť pneumatiky je číselným označením maximálneho zaťaženia, ktoré môže pneumatika zniesť pri rýchlosti určenej symbolom rýchlosti a pri danom tlaku nahustenia pneumatiky.
Index |
kg |
Index |
kg |
Index |
kg |
Index |
kg |
Index |
kg |
Index |
kg |
50 |
190 |
72 |
355 |
94 |
670 |
116 |
1250 |
138 |
2360 |
160 |
4200 |
51 |
195 |
73 |
365 |
95 |
690 |
117 |
1285 |
139 |
2430 |
161 |
4625 |
52 |
200 |
74 |
375 |
96 |
710 |
118 |
1320 |
140 |
2500 |
162 |
4750 |
53 |
206 |
75 |
387 |
97 |
730 |
119 |
1360 |
141 |
2575 |
163 |
4875 |
54 |
212 |
76 |
400 |
98 |
750 |
120 |
1400 |
142 |
2650 |
164 |
5000 |
55 |
218 |
77 |
412 |
99 |
775 |
121 |
1450 |
143 |
2725 |
165 |
5150 |
56 |
224 |
78 |
425 |
100 |
800 |
122 |
1500 |
144 |
2800 |
166 |
5300 |
57 |
230 |
79 |
437 |
101 |
825 |
123 |
1550 |
145 |
2900 |
167 |
5450 |
58 |
236 |
80 |
450 |
102 |
850 |
124 |
1600 |
146 |
3000 |
168 |
5600 |
59 |
243 |
81 |
462 |
103 |
875 |
125 |
1650 |
147 |
3075 |
169 |
5800 |
60 |
250 |
82 |
475 |
104 |
900 |
126 |
1700 |
148 |
3150 |
170 |
6000 |
61 |
257 |
83 |
487 |
105 |
925 |
127 |
1750 |
149 |
3250 |
171 |
6150 |
62 |
265 |
84 |
500 |
106 |
950 |
128 |
1800 |
150 |
3350 |
172 |
6300 |
63 |
272 |
85 |
515 |
107 |
975 |
129 |
1850 |
151 |
3450 |
173 |
6500 |
64 |
280 |
86 |
530 |
108 |
1000 |
130 |
1900 |
152 |
3550 |
174 |
6700 |
65 |
290 |
87 |
545 |
109 |
1030 |
131 |
1950 |
153 |
3650 |
175 |
6900 |
66 |
300 |
88 |
560 |
110 |
1060 |
132 |
2000 |
154 |
3750 |
176 |
7100 |
67 |
307 |
89 |
580 |
111 |
1090 |
133 |
2060 |
155 |
3875 |
177 |
7300 |
68 |
315 |
90 |
600 |
112 |
1120 |
134 |
2120 |
156 |
4000 |
178 |
7500 |
69 |
325 |
91 |
615 |
113 |
1150 |
135 |
2180 |
157 |
4125 |
179 |
7750 |
70 |
335 |
92 |
630 |
114 |
1180 |
136 |
2240 |
158 |
4250 |
|
|
71 |
345 |
93 |
650 |
115 |
1215 |
137 |
2300 |
159 |
4375 |
|
|
kg = nosnosť v kilogramoch
Tabuľka rýchlostných indexov pneumatík
Symbol rýchlosti pneumatík predstavuje súčasť indexu zaťaženia a je to písmeno, ktoré udáva maximálnu rýchlosť, pri ktorej môže auto niesť záťaž zodpovedajúcu indexu zaťaženia (okrem rýchlostí nad 210 km/h u pneumatík rýchlostnej kategórie V, nad 240 km/h u pneumatík rýchlostnej kategórie W a nad 270 km/h u pneumatík rýchlostnej kategórie Y). Na vozidle môžu byť použité iba pneumatiky tej minimálnej rýchlostnej kategórie, ktorá je vyznačená v dokladoch k vozidlu. Najbežnejšie indexy rýchlosti u najpredávanejších osobných pneumatík: T = 190, H = 210, V = 240.
Index |
A2 |
A3 |
A4 |
A5 |
A6 |
A7 |
A8 |
B |
C |
D |
E |
F |
G |
J |
km/h |
10 |
15 |
20 |
25 |
30 |
35 |
40 |
50 |
60 |
65 |
70 |
80 |
90 |
100 |
Index |
K |
L |
M |
N |
P |
Q |
R |
S |
T |
H |
V |
W |
Y |
ZR |
km/h |
110 |
120 |
130 |
140 |
150 |
160 |
170 |
180 |
190 |
210 |
240 |
270 |
300 |
nad 240 |