Malá Corsa bola a ako jazdenka aj je na našom trhu trocha v tieni Fabie a ostatných modelov od VW Group. Môže za to trocha fádny dizajn, obzvlášť v porovnaní s predchodkyňou, ktorá sa stala nadlho miláčikom nežnejšieho pohlavia. Pritom po technickej stránke sa jedná o veľmi podarené vozidlo. Dobrá je aj spoľahlivosť, vnútorný priestor, úspornosť väčšiny motorov a tiež jazdné vlastnosti. Preto ak máte v hľadáčiku malé, nie moc staré a slušne spoľahlivé autíčko, nemala by Corsa C vo výbere chýbať.
V roku 2000 bola najskôr predstavená trojdverová verzia a o niečo neskôr prišla aj päťdverová. Oproti predchádzajúcej generácii priniesla úplne prepracovanú techniku. Corsa C sa ponúkala s motormi 1,0i 12V, 1,2i 16V, 1,4i 16V, a dvoma turbodieselmi 1,7 DI, a 1,7 DTI od japonského Isuzu. Do ponuky sa v priebehu roka dostala aj robotizovaná prevodovka Easytronic. V roku 2001 pribudlo športové prevedenie GSI s motorom 1,8i 16V.
V polovičke roka 2003 prebehla modernizácia modelu a pod kapotu sa dostal malý turbodiesel od Fiatu 1,3 CDTi (51 kW) a väčší opäť od Isuzu 1,7 CDTi (74 kW). Pôvodný trojvalec 1,0 12V (43 kW) a štvorvalec 1,2 16V (55 kW) boli prepracované (technológia Twinport) a dostali vyšší výkon, konkrétne 44 a 59 kW. Tiež sa dostali do príplatkovej výbavy xenónové svetlomety. Spredu sa zmeny dotkli hlavne novej masky a nových tzv. 3D svetlometov. Predný a zadný nárazník dostali praktickú ochrannú lištu. Inováciou prešiel aj interiér, kde sú použité nové farby a materiály čalúnenia. Zadné sedadlá poskytli po modernizácii viac variability. Okrem xenónov sa dal doobjednať aj systém jazdnej stability ESP a tempomat. Automatizovaná manuálna prevodovka Easytronic sa dala po novom spriahnuť aj s 1,3 CDTI.
V roku 2005 Opel ponúkal Corsu v akčných sériach Famille čí Silverline. V roku 2006 bola Corsa C nahradená novým modelom, postaveným na spoločnej platforme s Fiatom Grande Punto.
Nárazové skúšky spoločnosťou Euro NCAP boli uskutočnené v roku 2002. Bezpečnosť posádky získala štyri hviezdičky z piatich. Ohľaduplnosť k chodcom bola ohodnotená iba jednou hviezdou zo štyroch.
Interiér ponúkne ohľadom na veľkosť vozidla slušný priestor. Palubná doska je jednoduchých tvarov, vyrobená z tvrdého čierneho plastu s priemerným dielenským spracovaním. Podobne sú na tom aj ostatné interiérové plasty a čalúnenie. Sedadlá poskytujú priemerný komfort, slabšie je tvarovanie a bočné vedenie. Poteší ale kufor, ktorý má v základnom usporiadaní slušný objem 260 litrov.
Corsa napriek jednoduchému podvozku poskytne slušné jazdné vlastnosti. Daňou je tuhšie naladenie, a teda horší komfort na nerovnom povrchu. Nie je to však nič strašné. Obstojnému podvozku dobre sekundujú účinné brzdy. Škoda príliš preposilovaného riadenia (pokiaľ bola Corsa posilňovačom riadenia vybavená), ktoré poskytuje minimum spätnej väzby. Podvozok možno považovať za robustný a solídne odolávajúci nástrahám našich výtlkmi posiatych ciest.
Napriek veľkosti, bola motorová ponuka celkom bohatá. Medzi jazdenkami sa často vyskytuje trojvalcová verzia 1,0 12V s výkonom 43 alebo 44 kW (X10XE/Z10XE). Motor má dvojicu vačkových hriadeľov a štvorventilovú techniku. Na mestskú jazdu plne postačuje a nestratí sa ani mimo mesta, pokiaľ vo vozidle sedia nanajvýš dvaja pasažieri. V prípade naloženého vozidla, či potrebe razantnejšie akcelerovať je už výkonový handicap citeľný, pretože výkon (krútiaci moment) motor naberá až vo vyšších otáčkach. Jeho nevýhodou je aj citeľná a počuteľná trojvalcová konštrukcia, čo sa odráža na miernych vibráciách na voľnobehu a podivnom „vysávačovom“ zvuku pri jeho vytočení. Odmenou za špecifický hluk a menej kultivovanosti je zaujímavá spotreba, ktorá sa dá v kombinovanom režime udržať okolo 5 litrov.
Veľmi dobrá voľba čo do úspornosti, kultivovanosti a dostatočného výkonu je šestnásťventilová 1,2 (55/59 kW) s označením X12XE/Z12XE. Agregát je väčším príbuzným litrového trojvalca a vznikol pridaním jedného valca, pri zachovaní rovnakého vŕtania valcov. Naopak zdvih bol u väčšieho motora skrátený zo 78,6 na 72,6 mm. Z hľadiska pomeru výkon/spotreba sa táto motorizácia javí ako najvhodnejšia, keďže Corse udeľuje solídne dynamické parametre pri zachovaní rozumnej spotreby v priemere do 6 litrov. U oboch verzií motora bol braný ohľad na čo najnižšej servisné náklady. Ich rozvody sú tak poháňané jednoradovou reťazou, pričom o vymedzenie ventilovej vôle sa starajú miniatúrne hydraulické valčeky, o ktoré sa opiera vahadlo.
Pri vozidlách vyrobených do modernizácie v roku 2003 vedela reťaz nezriedka nadmerne chrastiť a bola nutná následná výmena. Po modernizácii a zavedení technológie Twinport sa najmä u slabšieho motora citeľne zlepšila ochota ťahať aj v nižších otáčkach, pričom u oboch naviac o pár dcl klesla aj spotreba. Napriek jednoduchej konštrukcii motorov vedeli hlavne do modernizácie oba občas pohnevať. Obe jednotky totiž ako jedny z prvých začali používať elektronického pedálu akcelerácie, kde sa škrtiaca klapka ovládala namiesto lanka malým servomotorom. Ten najmä do roku 2002 často zlyhával-nešlo pridať plyn, k tomu sa občas pridávali aj problémy so snímačom-potenciometrom polohy škrtiacej klapky, čo zase spôsobovalo trhavý ťah pri zrýchľovaní. Vyskytovali sa aj problémy s nenaštartovaním motora, začo niesol vinu snímač otáčok kľukového hriadeľa. Občasným problémom, hlavne pri zanedbanej výmene alebo jazde v prašnom prostredí bolo aj zanášanie merača hmotnosti vzduchu, čo sa prejavovalo postupným slabnutím výkonu. Za typickú poruchu možno označiť zanesený EGR ventil. Okrem svietiacej oranžovej kontrolky motora sa porucha prejavovala aj poklesom výkonu pri pridaní plynu. Treba dodať, že po modernizácii sa podarilo väčšinu problémov eliminovať.
Ďalšie agregáty v ponuke boli 1.4 16V a 1.8 16V s výkonmi 66 a 92 kW. Oproti základným verziám 1,0 a 1,2 poskytujú citeľne lepšiu dynamiku (hlavne 1,8 16 V), ale aj citeľne vyššiu spotrebu. Taktiež na rozdiel od 1,0 a 1,2 majú rozvody poháňané ozubeným remeňom. Ten vyžadoval až do roku 2003 výmenu každých 60 000 km (neskôr 90 000 km), ktorá ak sa zanedbala, často končila jeho pretrhnutím a vážnym poškodením motora. Spoločne s remeňom je tiež vhodné (okrem všetkých kladiek) vymeniť aj ním poháňané vodné čerpadlo, ktoré tiež nemá dlhú životnosť. Táto komplet výmena príde v značkovom servise asi na 500 €. Možno aj preto je výkonnejších 1,4 a 1,8 v jazdenkách výrazne menej, nakoľko servisné intervaly a náklady nie sú vzhľadom na cenu vozidla zanedbateľné.
Značný rozdiel medzi Corsou B a C nastal v oblasti dieselových motorov. Hlučné a značne problematické motory so vstrekovaním do predkomôrky, nahradili od začiatku podstatne odolnejšími a úspornejšími priamovstrekovými agregátmi s označením 1,7 DI a 1,7 DTI od japonského Isuzu. Dopované turbodúchadlom sú oba, len v prípade Di pracuje turbo s nižším tlakom. Rozvodový remeň sa v ich prípade mení až po 150 000 km, naviac je výmena celkom lacná a nevyskytujú sa ani prípady neočakávaného prasknutia. V interiéri ich trocha viac cítiť, ale aj počuť, odmenou je však solídny ťah od nízkych otáčok (najmä 1,7 DTI) a hlavne skvelá spotreba oscilujúca medzi 4-5 litrami nafty. Sú aj spoľahlivé a len občas hnevajú snímače hmotnosti vzduchu alebo chladiacej kvapaliny. Problémov s radiálnym vstrekovacím čerpadlom je taktiež minimum a vyskytujú sa väčšinou pri veľkej porcii najazdených km.
Od roku 2003 ich nahradili motory CDTi so vstrekovaním common rail 1,3 CDTi 51 kW a 1,7 CDTi 74 kW. Oproti DI a DTI sú ešte o poznanie kultivovanejšie a hlavne v prípade 1,7 CDTi aj dynamickejšie-táto motorizácia sa však vyskytuje veľmi zriedka. Spotreba 1,7 CDTi sa pohybuje do 6 litrov a na dobrej úrovni je aj mechanická odolnosť a spoľahlivosť agregátu. Občas sa vyskytujú poruchové snímače hmotnosti vzduchu, pri väčšom počte km aj opotrebovaný dvojhmotový zotrvačník či vstrekovače. Podstatne častejšie ako objemnejší agregát sa vyskytuje jazdne vydarený malo-objemový turbodiesel 1,3 CDTi 16V. Motor je kultivovaný, dostatočne výkonný a hlavne úsporný, takže nie je problém s malým Puntom jazdiť do 5,0 l/100 km. V prípade tohto motora pozor na príliš optimistický interval výmeny motorového oleja, kombinovaný s malým objemom olejovej náplne (len 3,2 litra). Interval výmeny oleja totiž nastavil výrobca na veľmi optimistických 30 000 km. Podobne ako u iných motorov je tento olej znehodnotený karbónovými usadeninami, či drobnými kovovými časťami, ktoré neblaho vplývajú na samotný motor a ložiská turbodúchadla. Tie sa následne ešte viac opotrebovávajú, a tak motory majú neraz už po odjazdení 150 000 km sklony k vyššej spotrebe oleja alebo k poklesu kompresných tlakov. Podobne je na tom aj predčasne opotrebované a olej prepúšťajúce turbodúchadlo a občas prichádza aj problém so zanesenými hydraulickými zdvihátkami. Výrazne sa dá situácii pomôcť skrátením intervalu výmeny oleja na 15 000 km a samozrejme primeraným jazdným štýlom. Pri kúpe ojazdeného vozidla s takýmto motorom je teda veľmi dôležitá servisná história (aké časté výmeny oleja) a skutočný stav najazdených kilometrov, kedy je lepšie sa radšej obzerať po vozidlách, ktoré majú najazdených do cca 150-200 000 km. Ak si nie ste istý počtom najzdených km a servisnou históriou, určite dajte v najbližšom odbornom servise zmerať kompresné tlaky motora, v opačnom prípade sa radšej poobzerajte po inom vozidle, keďže riskujete kúpu vylagrovaného motora.
Corsu možno označiť za spoľahlivé a celkovo vydarené vozidlo, obzvlášť exempláre vyrobené po modernizácii základných pohonných jednotiek. Občas ju však trápia praskajúce žiarovky hlavných svetlometov vplyvom prepätia elektrickej siete. Objavuje sa citlivý kľúč zapaľovania, po páde nefunkčný imobilizér v kľúči. Pozor aj na prasknutý rozvodový remeň (1,4 16V a 1,6 16V), hlavne pri zanedbaní pravidelnej výmeny, to isté platí aj o tečúcej vodnej pumpe ak nebola vymenená s rozvodmi, kusy vyrobené do jesene 2001 majú pomerne veľké vôle v riadení. Do modernizácie si treba v prípade benzínových motorov 1,0 a 1,2 (43 a 55 kW) dávať pozor na hrkajúce rozvodové reťaze, tiež poruchy elektroniky motora ako sú zlyhávajúci servomotor škrtiacej klapky, snímač otáčok kľukového hriadeľa či potenciometer polohy škrtiacej klapky. Vyskytuje sa aj zanesený merač množstva nasávaného vzduchu a pomerne často aj zanesený EGR ventil- aj ostatné motory. V prípade dieslového motora 1,3 CDTi sa pri väčšom km nábehu vyskytuje opotrebované turbodúchadlo s následkom vysokej spotreby motorového oleja, preto sa odporúča skrátiť interval výmeny oleja na 15.000 km alebo jeden rok. Dlhé servisné intervaly spôsobujú aj zanesenie hydraulických zdvíhadiel-nadmerné klepanie (cvakanie) motora. V prípade ( 1,3 a 1,7 CDTi, menej 1,7 DI a DTI) sa vyskytuje nefunkčný snímač hmotnosti vzduchu-pokles výkonu , občas sa vyskytol chybný snímač chladiacej kvapaliny (1,7 DTi) alebo porucha riadiacej jednotky. Corsu tretej generácie hlavne pri väčšom počte kilometrov vie potrápiť únik motorového a prevodového oleja, vyskytujú sa občas aj závady elektroinštalácie na palubnej doske a pri väčšom kilometrovom nájazde aj vôľa na prednej náprave (hlavne pri ťažších dieselových agregátoch s objemom 1,7 litra). Ostražitý treba byť aj na zvlnené brzdové kotúče, poruchy alternátora, štartéra a stieračov. Je možné sa stretnúť aj s voľnými závesmi dverí alebo nedopisujúcim displejom na palubnej doske. Korózia sa automobilu vyhýba, výnimkou je iba výfukové potrubie (hlavne koncový diel).
[AdvantagesAndDisadvantages]
[Disturbances]
[RecommendedAndNotRecommended]
Typ karosérie: | troj a päťdverový hatchback |
---|---|
Rozmery (D x Š x V v mm): | 3817-3839 x 1646 x 1440 |
Rázvor (mm): | 2491 |
Batožinový priestor (l): | 260 |
Pohon | predné kolesá |
Objem palivovej nádrže (l): | 45 |
Prednosti a nedostatky
dobré jazdné vlastnosti |
veľmi biedna základná výbava |
nízka spotreba |
hlučnosť vznetových motorov DI a DTI |
priaznivé ceny ojazdených áut |
riadenie s posilňovačom s minimálnou spätnou väzbou |
priaznivá spotreba paliva (diesel a 1,0 a 1,2) |
krátke intervaly výmeny rozvodového remeňa 1,4i 16V a 1,8 16V (do 2003) |
tuhá karoséria |
nepresné radenie (zlepšenie po 2001) |
slušné jazdné vlastnosti |
vibrácie, menšia výkonová rezerva a vyššia hlučnosť trojvalcového motora (1, 0 12V) |
živé zážihové motory |
|
dieselové motory s nízkou spotrebou a servisom |
|
dlhé intervaly výmeny motorového oleja |
Najčastejšie poruchy
únik motorového a prevodového oleja (pri väčšom nájazde kilometrov) |
občas závady elektroinštalácie na palubnej doske |
veľké vôle v riadení (do 2001) |
zvlnené brzdové kotúče |
poruchy alternátora, štartéra a stieračov |
voľné závesy dverí |
netesné vodné čerpadlo |
korózia výfuku |
praskajúce žiarovky hlavných svetlometov |
prasknutý rozvodový remeň (1,4 16V a 1,6 16V) a tečúca vodná pumpa ak nebola vymenená s rozvodmi |
hlučné rozvodové reťaze (1,0 a 1,2 do 2001) |
citlivý kľúč zapaľovania |
nefunkčný snímač hmotnosti vzduchu (hlavne 1,3 a 1,7 CDTi, menej 1,7 DI a DTI) |
občas chybný snímač chladiacej kvapaliny (1,7 DTi) |
porucha riadiacej jednotky |
vôľa na prednej náprave (väčší nájazd kilometrov, hlavne diesely 1,7) |
nedopisujúci displej na palubnej doske |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
1,2 i 16V (55 kW), zážihový radový štvorvalec, 16 ventilový rozvod DOHC, elektronicky riadené viacbodové vstrekovanie paliva. Oproti menšiemu 1,0 12V má citeľne viac sily aj pri obsadenom vozidle, je tichší a tiež dostatočne úsporný. Rovnako ako menší brat, má rozvody poháňané bezúdržbovou reťazou. |
1,4 16V (66 kW), zážihový radový štvorvalec, 16 ventilový rozvod DOHC, elektronicky riadené viacbodové vstrekovanie palva. Z Corsy síce robí malé žihadlo, ale oproti 1,2 16V má podstatne drahší servis, hlavne do roku 2003, kedy bolo treba meniť rozvody každých 60 000 km. Tiež má o cca liter väčšiu spotrebu paliva. Suma sumárum, nejedná sa o zlý motor, ale tých 11 kW oproti 1,2 16V je pomerne draho zaplatených. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
1.0 | 973 ccm | Z 10 XE | 43 kW |
1.0 | 998 ccm | Z 10 XEP | 44 kW |
1.2 | 1199 ccm | Z 12 XE | 55 kW |
1.2 16V | 1199 ccm | Z 12 XE | 55 kW |
1.2 | 1229 ccm | Z 12 XEP | 59 kW |
1.2 Twinport | 1229 ccm | Z 12 XEP | 59 kW |
1.4 Twinport | 1364 ccm | Z 14 XEP | 66 kW |
1.4 | 1389 ccm | Z 14 XE | 66 kW |
1.8 | 1796 ccm | Z 18 XE | 92 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
1.3 CDTI | 1248 ccm | Z 13 DT | 51 kW |
1.3 CDTI 16V | 1248 ccm | Z 13 DT | 51 kW |
1.7 CDTI | 1686 ccm | Z 17 DTH | 74 kW |
1.7 DI | 1686 ccm | Y 17 DTL | 48 kW |
1.7 DI 16V | 1686 ccm | Y 17 DTL | 48 kW |
1.7 DTI | 1686 ccm | Y 17 DT | 55 kW |
1.7 DTI 16V | 1686 ccm | Y 17 DT | 55 kW |
23 komentárov
sanshi9
malá pripomienka: motor 1,7 DI je ozaj zlou voľbou, ale motor isuzu 1,7 DTI je síce troška hlučnejší ale inak vynikajúci, úsporný a spoľahlivý, jeho nevýhoda je vyššia hmotnosť. motor 1,3 cdti ma tiež 75 koní, viac nie. inak info ok….
MJ
recenzia doplnená
SonjaW
A čo poviete na Corsu C 1,8i – ročník 2005 – s motorom 1.8 Ecotec (1796 ccm)92 kW ?
Uvažujem o kúpe jazdenky s najazdenými 34 tisíc kilometrami.
MJ
No co dodat…mala raketa, si treba uvedomit, ze taky motor staci na pomerne svizne vozenie daleko vacsej Vectre C. Na Corsu sa mi zda na bezne jazdenie zbytocne silny, pokial teda nie ste zavodnicka. Spotreba tiez malokedy klesne pod 7, skor 7,5-8. Ide o to za aku cenu a v akom stave. Mozno sa to oplati.
SonjaW
Tak závodníčka priam nie som, len motorkárka bez auta zvyknutá na svižnú jazdu a zima predo dvermi…
Auto pod 100 koní som kvôli ľahšiemu predbiehaniu na dnes tak zapchatých cestách nechcela . Na toto žihadlo som natrafila na nete a celkom ma to potešilo. Len práve tá spotreba ma odrádza a možnosť že stav tachometra možno nezodpovedá práve skutočnosti .
Marcel Janco
Svižné autíčko to zaiste bude, viezol som sa teda len v 1,4 16 V a už aj táto motorizácia ako sa povie išla za plynom veľmi dobre. Tú spotrebu berte ako fakt, aj keď niektorí iste napíšu, že dá sa aj za 6, ale realita pri občasnom využívaní potenciálu motora je na úrovni 7,5-8 litrov, podľa mojich dostupných info. Ak jazdíte prevažne v meste, potom bude spotreba samozrejme ešte o nejaký litrík vyššia, podľa dĺžky trate a zahriatia motora. Ale ako ste správne poznamenali, skôr sa zamerajte na momentálny stav vozidla, či nebolo po ťažkej búračke, zatopené alebo ako je dnes štandard, stočené km. Na 6 ročné vozidlo je 34.000 podozrivo málo. Ale možné je všetko. MJ
SonjaW
No veď uvidíme , prezriem volant, páčky a pedále ako sú zodraté , servisnú knižku ak je , prehrabem sa pod koberčeky , pozriem spoje kasne a plechov , bodové zvary či sú pôvodné , sadnem , popočúvam , vyskúšam , uvidím ………..
Napriek všetkému , jeden nikdy nevie ………. aj nové Ferrari sa môže pokašľať .
V každom prípade ten výkon mienim využívať hlavne pri krízovkách a v stave núdze …..
Inak by som asi musela vykradnúť raz mesačne banku
Dík za pokec 🙂
SW
MJ
No dajte vediet potom a ak kupite, podelte sa neskor s nami o vase skusenosti a dojmy. Dik
Martin
Dobry den poradte mi, že či mam kupiť vozidlo OPEL Corsa 1.3 CDTI Enjoy, hatchback, P, M5 51kw, najazdenych 99700 km, ABS, Airbag spolujazdca, Airbag vodiča, Posilňovač riadenia, Sezónne prezutie,Centrálne zamykanie, Diaľkové ovládanie, Elektrické okná 2x, Klimatizácia mechanická, Rádio, Rádio s CD,Fólie, Hliníkové disky, Servisná knižka, STK, Ťažné zariadenie,Úplná servisná história za cenu 4000€? Dakujem za odpoved
Anonym
a rok výroby?
Martin
2004
MJ
Na prvý pohľad ponuka nevyzerá zle, auto je v slušnej výbave a má aj celkom podarený motor. Napriek tomu, že je štvorvalec, trocha viac cítiť hluk a vibrácie ako by sa patrilo, ale inak je OK. Ak sa nenaháňa (myslím jazdu po diaľnici nad 130) spotreba sa dá v pohode udržať do 5 litrov ( inak stúpa k 7 a viac).Ak sú km naozaj poctivé, nie je čo riešiť, ale opakujem poctivé km, bez vážnejšej nehody a riadne servisované. V tom prípade by malo bez väčších problémo zvládnuť ďalšiu rovnakú porciu km.
zdar
kolko vydrzi cora 1.2 rv 2003 ?
ak ma najazdene 230 000 dozije sa 300-vky ?
Anonym
Málo asi 350000 km.
Anonym
Sprostosť , vydrži aj 400000 km.
D.
chcel by som sa spytat ze mam motor z12xe easytronic a v papieroch vykon 59kw. ci je mozne ze tento motor ma 59kw vykon.
dakujem.
miso
dobry vecer ??? mal by som otazku . kupil som si opel combo 1.3 CDTi s oznacenim motora Z 13 DT. docital som sa a aj to na pohlad vidim ze tento motor ma rozvodovu retaz. neviem sa ale nikde dopatrat k tomu, po akych kilometroch sa meni, rozvod. vraj sa tam meni len nejaka spanovacia kladka. vedeli by ste mi na to niekto odpovedat ?? mam najazdenych 130 000 km. inak som snim zatial spokojny. dakujem vopred.
martin
Dobrý deň. Kolegyni svieti kontrolka na palubovke auto a v nom šrobovák…co to moze znamenat?
fosfat82
dobry den, treba ist s autom do servisu a napichnut na pc tam vyhodi konkretnu poruchu
fosfat82
Dobrý deň, chcel by som sa spýtať ohľadom motora 1,7 di , ma nepravidelný zvuk motora na voľnobehu, inač ide ako hodinky len ten zvuk mi vadí. ďakujem
Anonym
pozdravujem, chcel by som sa opýtať na motor 1,2 16V, 55 kw benzín s automatickou prevodovkou (r.v. 2003 a najazdené km cca 120 000) na čo si treba dávať pozor a či je automat spoľahlivý pri tomto druhe motora. ďakujem
tiesto12316
ja mám tiež opel corsa 1.2 automat a som velmi spokojný klobuk dole 🙂
popo
Mali sme v minulosti toto šikovné autíčko s litrovým trojvalcom 44kW, posilovačom riadenia, manuálnou klimou a prednými oknami v elektrike – asi velmi nezvyčajná výbava v prípade tohoto motoru, ktorý sa asi častejšie vyskytoval v tzv. holobyte. Slúžilo ako druhé auto v rodine, najmä manželke na materskej – narvala do kufra aj športový kočár. Čo sa týka spolahlivosti velmi podarené auto a nízkonákladové aj čo sa týka servisu. Kupovali sme ho vraj pri 150tiskm a predávali pri 200tiskm, i ked o tých 150tiskm s ktorými som to kupoval som pochyboval. Spotreba bola medzi 5-6 litrov. Auto doteraz občas stretávam ako dalej funguje u dalšieho majitela. Za mňa podarené auto a priestorovo velké na svoju velkosť karoserie.