Pri pohľade na Peugeot 406 sa ani nechce veriť, koľko uplynulo rokov od jeho uvedenia na automobilový svet. Inžinieri v Sochaux si dali záležať a vytvorili elegantný manažérsky dostavník. Koncom roka 1999 prešla 406 jemným faceliftom a vydržala vo výrobe až do roku 2004. V našom teste sa pozrieme na zúbok práve na verziu po facelifte vo vyhotovení sedan.
Interiér a exteriér
Na začiatok si nemôžem odpustiť jedno konštatovanie. Aj keď je 406 služobne o generáciu staršia oproti 407, príde mi rozhodne elegantnejšia s oveľa väčším dôrazom na majestátnosť (v rámci triedy samozrejme). Možno aj to je dôvod oveľa väčšej rozšírenosti na našich cestách, ale aj v okolitých krajinách. Karosérii na elegancii dodáva aj strieborný lak, ktorý je v celkom dobrej kondícii. Prednej časti dominujú do strán smerujúce a rozširujúce združené svetlomety. Napriek rozmernej veľkosti, číremu sklu, zdvojeným parabolám pre diaľkové svetlá, bol ich svetelný výkon iba priemerný. Zboku je to klasický elegantný sedan s vyváženými proporciami prednej aj zadnej časti. Zadné svetlá tentoraz nezasahujú do veka batožinového priestoru a na prvý pohľad kopírujú poňatie predných svetlometov. Celkovo je zadná časť dizajnovo veľmi vyrovnaná a budí môj záujem aj po toľkých rokoch od uvedenia do výroby.
Do vozidla sa nastupuje cez rozmerné dvere, ktoré sú kvalitne čalúnené a pri zatváraní je to aj počuť. Samotný dojem z interiéru už také nadšenie ako exteriér nevzbudzuje. Jednak je už citeľnejšie poznať konštrukčný vek vozidla a na druhej strane ma neohúrila ani prílišná fádnosť a strohosť vyhotovenia. Všade kam oko dovidí tmavý plast, občas doplnený lacno vyzerajúcim strieborným dekorom. Kvalita spracovania je však dobrá a počas jazdy nebolo počuť takmer žiadne pazvuky. Sedačky boli typicky francúzske, teda pohodlné a mäkké, s iba priemerným bočným vedením. Na pocit príjemné a pohodlné sedenie dávalo po dlhšej ceste zabrať chrbátu viac ako som bol zvyknutý. Na zadných sedadlách bolo miesta dostatok v každom smere, aj keď bol vpredu usadený vodič s výškou 185 cm. Tiež ma potešil fakt, že odkladacie priestory som našiel vo všetkých dverách, pred radiacou pákou a aj v zadnej časti predných operadiel. Celkom zaujímavý dizajn mal prístrojový štít, keď namiesto obvyklej čiernej bol použitý biely podklad a orámovanie jednotlivých budíkov bolo z chrómu. Menší ergonomický prehrešok vidím v zobrazovaní údajov z palubného počítača, ktoré sa zobrazuje na monochromatickom displeji umiestnenom na stredovom panely pod výduchmi ventilácie. Výhľad z vozidla je napriek značným rozmerom a tvaru pomerne dobrý, kde pomáhajú aj rozmerné spätné zrkadlá. Ako som napísal, že priestoru na sedenie je dostatok, o veľkosti kufra sa to už povedať nedá. Objem 430 litrov poľahky prekonáva kadejaký o triedu menší sedan. Ešte horšie je to so samotným otvorom, ktorý je veľmi úzky a nepoteší ani vysoko umiestnená nakladacia hrana. Zvuk od výroby montovaného rádia s CD bez mp3 bol iba priemerný, na bežné počúvanie rádia však postačuje.
Motor a prevodové ústrojenstvo
Vozidlo poháňal dnes už klasický dvojliter HDi, s výkonom 79 kW, vybavený (ne)potrebným filtrom pevných častíc. Motor sa vyznačoval kultivovaným chodom a takmer neobťažoval posádku nadmerným hlukom. Zámerne som použil slovko takmer, pretože pri intenzívnejšom zošlápnutí akcelerátora v otáčkovom pásme medzi 1500-1750 ot./min. (obzvlášť na 4 a 5 prevodovom stupni) sa interiérom šíril dunivý zvuk. Motor bez rozpakov zaberal od 1500 ot./min, aby záťah ďalej bez turbokopancov citeľne rástol až do približne 2000-2100 ot./min. a rovnomerne pokračoval k hranici 4000 ot./min. Ďalej nemalo zmysel motor vytáčať, zvyšoval sa už iba hluk a ťah citeľne klesal. Spotreba mimo mesto pri dodržiavaní rýchlostných limitov klesala ku 5 litrom, v meste dosahovala 7,4 a priemer sa ustálil na 6,1 l/100 km. Oproti konkurenčným TDI vybavených vstrekovaním PD je spotreba mierne vyššia, ale je vyvážená väčšou kultúrou a kultivovanosťou chodu. Maximálnu rýchlosť a ani zrýchlenie z 0-100 sa pre pretrvávajúce nepriaznivé počasie nedala objektívne zmerať a ani dosiahnuť, preto uvediem iba výrobcom udávané hodnoty. Pri snahe o razantnejšie zvezenie mi mierne prekážala istá ťažkopádnosť motora , teda reakcia na povely akcelerátora. Celkovo je ale možno tento motor z hľadiska ceny a poskytovanému výkonu označiť za ideálny kompromis.
Radenie bolo ako tak presné, ale dráhy radenia boli dlhé a v koncových polohách boli až priveľké vôle. Spojka išla ľahko a asi aj vďaka nedávnej výmene zaberala veľmi jemne. Páka radenia rýchlostí tiež padla dobre do ruky. Sprevodovanie dobre využívalo potenciál motora, na piatom prevodovom stupni točil motor pri 100 km/hod približne 2000 ot./min. Jedine prvé dva stupne a hlavne jednotka by mohli byť o málinko dlhšie.
Podvozok, brzdy a riadenie
Podvozok tohto vozidla je jednoznačne najhoršou časťou. Našťastie iba konkrétne tohto. Samotná 406 v štandardnej verzii, ako som ju mal niekoľkokrát predtým možnosť vyskúšať, má komfortne odladený podvozok, s pomerne slušnými jazdnými vlastnosťami (viac tu). Na stíhacie jazdy však stvorený nie je napr. prudké striedanie vláseniek mu určite neurobí dobre. Vhodný je skôr na komfortnú jazdu a poteší aj účinným filtrovaním väčších nerovností na našich rozbitých cestách. Vďaka dlhému rázvoru má slušnú smerovú stabilitu. Toľko ku štandardnej 406-tke. V tomto konkrétnom exemplári sa asi bývalý majiteľ často pozeral na formulu 1. Podvozok bol totiž znížený a tlmiče boli výrazne tuhšie ako u sériového modelu. Zrejme to mala byť asi nejaká príprava na ostrejšie rezanie zákrut a občasné pozávodenie si. No možno áno, ale charakter motora, riadene a hlavne brzdový systém by museli tiež doznať určitých zmien, a potom možno. Inak to bola skôr paródia na športovú jazdu. Mňa skôr podvozok štval, pretože na každej menšej nerovnosti (to znamená všade) ma statočne povytriasal. Ako bonus k tomu pridával teraz v zime funkciu ohŕňača, keďže predný nárazník bol umiestnený pekelne nízko. No fakt radosť jazdiť, keď opatrnosť niečo neutrhnúť bola na prvom mieste. Kadejaká pre ostatné vozidlá zanedbateľná cestná prekážka, napríklad v podobe mierne stúpajúceho mostíka, bola pre toto vozidlo neriešiteľný problém.
Brzdy mali vlažný začiatok, ako keby kopírovali komfortný a rozvážny charakter vozu. Po intenzívnejšom pritlačení brzdového pedálu už vozidlo snaživo zastavili, tiež ale treba mať na zreteli, že ich účinok po opakovanom brzdení mierne klesal.
Riadenie vozidla podobne ako pôvodný sériový podvozok bolo naladené na komfortnú jazdu a hltanie diaľničných kilometrov. Volant mal dobre zvolenú hrúbku venca a bol potiahnutý na dotyk príjemnou kožou. Citlivosť riadenia s hydraulickým posilňovačom bola dobrá, iba okolo stredovej polohy by mohla byť o chlp citlivejšia, podobne aj spätná väzba.
Celkové hodnotenie, čo na to Autorubik
Vozidlo malo síce na tachometri vysvietenú číslicu 133 000 najazdených km, po preverení bola však pre majiteľa realita oveľa krutejšia. Stal sa ako už mnohí pred ním obeťou nepoctivých predajcov, ktorí stáčanie kilometrov berú ako bežný servisný úkon. Konkrétne na tomto vozidle činil tzv. „servisný úkon“ 175 000 km menej. Vozidlo si dal preveriť, až keď mu odišla spojka, začala hrčať a vibrovať spodná remenica, vysvecovať rôzne kontrolky. Potom mu už nebolo divné, prečo začali niektoré komponenty končiť svoju životnú púť, keď namiesto 130 000 malo vozidlo viac ako 300 000 najazdených kilometrov. Tiež otravovala rozsvietená kontrolka elektroniky motora, ktorá signalizovala výmenu aditíva na správne fungovanie filtra pevných častíc. Majiteľ však vzniknuté problémy priebežne odstraňoval, a tak okrem vysvecujúcej kontrolky elektroniky motora bolo vozidlo v dobre kondícii. Peugeot 406 v spojení s motorom HDi by som označil za ideálnu kombináciu. Jedná sa o veľmi priestorné a pohodlné auto (nie s upravovaným podvozkom) s pomerne slušnou spoľahlivosťou a dnes už aj slušnou cenou. Ak však chcete častejšie prepravovať rôznu batožinu, poobzerajte sa radšej po vyhotovení kombi.
Konštrukcia | radový štvorvalec |
Palivo | diesel |
Rozvod | OHC, 2 ventily na valec |
Plnenie | turbodúchadlo |
Uloženie | vpredu naprieč |
Zdvihový objem (cm3) | 1 997 |
Vŕtanie x zdvih (mm) | – |
Prevodovka | päťstupňová mechanická |
Poháňaná náprava | predná |
Najvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 79/110 v 4000 |
Maximálny točivý moment (Nm v ot./min) | 250 |
Najvyššia rýchlosť (km/h) | 191 |
Spotreba paliva (mesto/mimo/kombi v l/100 km) | 7,4/5,0/6,1 |
Objem nádrže (l) | 70 |
0-100 km/h (s) | 12 |
Dĺžka (mm) | 4 600 |
Šírka (mm) | 1 760 |
Výška (mm) | 1 395 |
Rázvor náprav (mm) | 2 700 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1 456 |
Rozmery pneumatík | 205/55 R16 (štandardne však 195/65 R15) |
Batožinový priestor (l) | 430 |
Cena vozidla v čase testovania: 4 500 €.
[AdvantagesAndDisadvantages]
Prednosti a nedostatky
priestor pre cestujúcich vpredu aj vzadu |
tvrdé odpruženie (týka sa konkrétne len tohto individuálne upraveného modelu) |
komfort z jazdy u sériového modelu |
strohý a na pohľad fádny interiér, umiestnenie informačného dispeja |
pomaly starnúci dizajn |
objem kufra a jeho variabilita |
zaujímavé biele budíky (individuálna úprava majiteľa) |
nevýrazný a slabnúci účinok bŕzd |
iba priemerný účinok svetlometov |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
1.6 | 1580 ccm | BFZ (XU5JP) | 65 kW |
1.8 16V | 1749 ccm | 6FZ (EW7J4) | 85 kW |
1.8 | 1761 ccm | LFX (XU7JB) | 66 kW |
1.8 16V | 1761 ccm | LFY (XU7JP4) | 81 kW |
2.0 16V | 1997 ccm | RFR (DEW10J4) | 99 kW |
2.0 16V | 1997 ccm | RFN (EW10J4) | 100 kW |
2.0 16V HPi | 1997 ccm | RLZ (EW10D) | 103 kW |
2.0 16V | 1998 ccm | RFV (XU10J4R) | 97 kW |
2.0 Turbo | 1998 ccm | RGX (XU10J2TE) | 108 kW |
2.2 | 2230 ccm | 3FZ (EW12J4) | 116 kW |
3.0 24V | 2946 ccm | XFZ (ES9J4) | 140 kW |
3.0 V6 | 2946 ccm | XFX (ES9J4S) | 152 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
1.9 D | 1905 ccm | DHW (XUD9SD) | 55 kW |
1.9 TD | 1905 ccm | DHX (XUD9TE) | 66 kW |
1.9 TD | 1905 ccm | DHY (XUD9TE) | 68 kW |
2.0 HDi 110 | 1997 ccm | RHZ (DW10ATED),RHS (DW10ATED) | 79 kW |
2.0 HDI 110 | 1997 ccm | RHZ (DW10ATED) | 80 kW |
2.0 HDI 90 | 1997 ccm | RHY (DW10TD) | 66 kW |
2.1 TD 12V | 2088 ccm | P8C (XUD11BTE) | 80 kW |
2.2 HDi | 2179 ccm | 4HX (DW12TED4/FAP) | 98 kW |
Jeden komentár
rado
super super