Francúzsky elegán od svojho uvedenia na trh prešiel dlhú cestu. Vo výrobe bol takmer 10 rokov a počas života potreboval len jediný facelift na omladenie vzhľadu. V dnešných dňoch má model 406 stále pomerne atraktívny dizajn a určitý špecifický dynamický nádych, možno spôsobený účinkovaním vo francúzskych filmoch Taxi.
Prvý model 406 vo verzií sedan zišiel z výrobných liniek fabriky Peugeotu v Sochaux začiatkom leta 1995 ako nástupca dnes už legendárnej 405-ky. Pod kapotou boli na začiatku iba dva benzínové motory rady XU – 1,8i 16V (81 kW) a 2,0i 16V (97 kW). V roku 1996 pribudli ďalšie motorizácie, konkrétne 1,6i (65 kW), preplňovaný 2,0i (108 kW), turbodiesel 1,9 TD (66 kW) a 2,1 TD (80 kW). V druhej polovici roka pribudla vrcholná motorizácia, nový benzínový vidlicový šesťvalec 3,0i V6 (130 kW). Kombi verzia sa predstavila na jar 1997 a rovnako tak v lete aj verzia Coupé, ktorá je vyrábaná v závode talianskej firmy Pininfarina na zákazku Peugeotu. Starý turbodiesel 2,1 TD nahradil nový 2,0 HDI (80 kW) s priamym vstrekovaním v roku 1998 a bočné airbagy sa dostali do štandardnej výbavy.
Facelift prišiel na rad v roku 1999, zmenená bola predná maska a svetlomety s čírou optikou, čo jednoznačne omladilo dizajn vozidla. Dochádza aj k nahradeniu menšieho turbodieselu 1,9 TD za 2,0 HDI (66 kW) a v ponuke sa objavujú aj nové benzínové motory radu EW – 1,8i (85 kW) a 2,0i (100 kW). Modernizovaná 406-ka dostala aj multiplexnú elektrickú sieť. Počas roka 2000 prichádzajú ďalšie motory, 2,2i (116 kW), 3,0 V6 so zvýšeným výkonom na 152 kW a turbodiesel 2,2 HDI 16V (98 kW). Pre kupé bol v ponuke 2,2 litrový turbodiesel až od roku 2001. Modernizácia verzie Coupé prišla v roku 2003, bola mierne vylepšená výbava a v prednej časti sa objavil veľký otvor na prívod vzduchu. Ukončenie výroby prišlo v roku 2004, kedy bol predstavený nástupca v podobe modelu 407.
Nárazový test Euro NCAP model 406 absolvoval dva krát. Prvý bol v roku 1997, kde získal za ochranu posádky dve hviezdičky z piatich (15 bodov) a ohľaduplnosť voči chodcom bola ohodnotená dvoma hviezdičkami zo štyroch. V roku 2001 ochrana posádky dopadla už lepšie – tri hviezdičky zo piatich (18 bodov) a ohľaduplnosť voči chodcom zostala zachovaná – dve hviezdičky zo štyroch (14 bodov).
Dizajnové stvárnenie modelu 406 sa od predchádzajúcej modelovej rady dosť odlišuje, ale určitú podobnosť môžeme stále pozorovať. Elegantná karoséria a veľký rázvor (2700 mm) robia z auta ľudovú limuzínu. Pasažieri majú skutočne nadbytok miesta do všetkých strán, pohodlne sa odvezú aj traja cestujúci vzadu, sedadlá sú dostatočne veľké a celkový komfort sa dá zhrnúť ako typicky francúzsky. To znamená, že sedadlá sú mäkké bez výrazného bočného vedenia, čo vadí hlavne pri dlhších trasách. Prístrojová doska sa rovnako nesie v duchu elegancie. Modely vyrobené po facelifte (1999) majú atraktívnejšiu palubnú dosku vyrobenú na pohľad z kvalitnejších materiálov. Modernizácia priniesla aj svetlomety s čírou optikou, prepracovanú prednú masku a čo je dôležité, multiplexnú elektrickú sieť, ktorá bola často zdrojom nemalých problémov (viac sa môžete dočítať TU). Batožinový priestor sedanu má veľkosť 430 litrov, verzia kombi poskytuje samozrejme viacej priestoru, v základnom usporiadaní je to 526 a po sklopení sedadiel až 1741 litrov.
Atraktívna verzia Coupé je postavená na rovnakom základe ako sedan, avšak dizajnovo sa oproti nemu dosť odlišuje. Karosárske diely sú inak tvarované a nedajú sa zameniť, čo môže spôsobiť nemalý problém v prípade nehody. Dizajn malo na svedomí svetoznáme talianske štúdio Pininfarina, kde sa toto kupé na zákazku pre Peugeot aj vyrábalo. Na prvý pohľad je oproti sedanu vidieť zmeny v karosérii, na druhý pohľad je možné si všimnúť aj rôzne ďalšie detaily. Napr. bezrámové dvere, ktorých sklá sa už pri jemnom nadvihnutí kľučky posunú o kúsok nadol, tak, aby si dali dvere jednoducho otvoriť. Veľmi efektný systém, avšak do roku 1998 trpel rôznymi poruchami. Interiér bohužiaľ neohúri takým spôsobom ako exteriér, nakoľko sa ho výrobca rozhodol ponechať úplne rovnaký ako vo verzii sedan. Jediným rozdielom sú snáď len chrómované rámčeky a lepšia štandartná výbava.
Oproti predchodcovi došlo k výraznej zmene riešenia podvozku. Ten možno označiť za veľmi komfortný a vyvážený, pohltí väčšinu nerovností, v zákrute si vozidlo drží stopu a ani sa prehnane nenakláňa. Predná náprava je osvedčenej konštrukcie typu McPherson so spodnými ramenami tvaru L. Najväčšie zmeny oproti predchodcovi sa ale udiali na zadnej náprave. Klasické jednoduché vlečné ramená nahradilo viacprvkové riešenie, ktoré je tvorené štvoricou priestorovo umiestnených a nie rovnako dlhých ramien. Komfortné odpruženie zabezpečuje pohodlie pre posádku, ale zároveň aj bezpečné jazdné vlastnosti. Podvozok 406-ky dovoľoval aj športové zvezenie, problémom však boli poddimenzované brzdy v prípade základných motorizácií. To však neplatí pri špičkovom vidlicovom šesťvalci. Tam Peugeot použil overené brzdy z ľahkej zliatiny od firmy Brembo so štyrmi piestovými monoblokmi a rovnako tak aj kotúče, ktoré majú priemer 300 mm. Takže brzdný účinok tejto verzie je neporovnateľný s tými základnými.
Motorová ponuka bola pomerne rozmanitá, na svoje si prišli priaznivci oboch druhov palív. Tú benzínovú na začiatku tvorili motory radu XU – 1,6 8V (65 kW), 1,8 16V (81 kW) a 2,0 16V (97 kW). Najslabšia 1,6i poteší ochotou zaberať aj z nižších otáčok, najlepší ťah odvádza motor v stredných otáčkach, vo vyšších jeho dynamika začne výraznejšie klesať a naopak stúpa hlučnosť a spotreba. Väčšou chuťou po otáčkach sa prezentujú 16 ventilové verzie 1,8 a 2,0. V spodných otáčkach je síce ochota motorov slabšia, s rastúcimi otáčkami však dynamika rastie a najmä výkonejší dvoliter ponúka celkom svižné zvezenie. Motory radu TU postupne nahradila nový hliníkový rad EW – 1,8 16V (85 kW), 2,0 16V (100 kW), 2,2 16V (116 kW). Slabšia 1,8 vyhovie hlavne pokojnejšie jazdiacim motoristom, spotreba sa pohybuje okolo 7-8 litrov. Viac dynamiky poskytne väčší dvojliter, podobne ako slabšia 1,8 ale potrebuje pre svižnejšiu akceleráciu udržiavať otáčky v hornej polovici. Spotreba sa pri bežnom jazdení pohybuje okolo 8-9 litrov. Z dnešného pohľadu je kultivovanosť motorov len priemerná, taktiež si treba zvyknúť na vyššiu hlučnosť pri viac vytočenom motore. Po stránke dynamiky a kultivovanosti si podstatne lepšie vedie väčšia 2,2 EW12 J4, ktorá bola vybavená variabilným časovaním sacích ventilov od začiatku a naviac obsahuje dvojicu vyvažovacích hriadeľov. Agregát poskytuje 116 kW a oproti menšiemu dvojlitru je nielen kultivovanejší a výkonnejší, ale vďaka lepšiemu priebehu krútiaceho momentu poskytuje podstatne viac dynamiky v nižších otáčkach. Spotreba je len o niečo vyššia ako pri základnom dvojlitri.
Benzínové motory radu EW sú pomerne spoľahlivé a vo väčšej miere ich zvykla trápiť len škrtiaca klapka. Potrebné je len dodržiavať pravidelný interval výmeny rozvodového remeňa (120 000 km) a odporúča sa zarovno meniť aj vodnú pumpu. Občas sa vyskytuje nadmerná konzumáciou oleja, pričom množstvo sa v praxi pohybuje v závislosti na kuse a najazdených kilometroch. Problém môže byť buď v prepúšťajúcich tesneniach ventilových vodítok (simeringy), alebo ak sa spotreba oleja výraznejšie nezníži, je problém v zostave vložka/piest. Obyčajne sa do motorov dáva olej s viskóznou triedou SAE 5W-40. Odporúča sa používať skôr viskóznej triedy 10W-40, teda o niečo hustejší, po ktorého aplikácii spotreba oleja väčšinou mierne klesne. Výhodou oboch motorizácii je predpoklad menšieho počtu najazdených kilometrov, menšieho zaťaženia podvozkových komponetov a teda kúpa zachovalejšej jazdenky.
Vrcholom benzínovej ponuky bol vidlicový šesťvalec 3,0 V6 s výkonom 140 kW (resp. 152 kW). Prvý krát bol práve použitý vo verzii 406 Coupé. Jedná sa o pomerne moderný motor, celohliníkovej konštrukcie so suchými liatinovými vložkami. 406-ka sa s týmto motorom premieňa na raketu, problémom sú len prevádzkové náklady a pomerne drahý servis. Kto ale chce športový zážitok a nehľadí v prvom rade iba na peniaze, preňho bude najlepšia kombinácia tohto motora s verziu Coupé. Motor je navyše veľmi spoľahlivý a jediná porucha, ktorá ho postihuje sú nefunkčné zapaľovacie cievky.
Dieselovú ponuku začínal starý turbodiesel 1,9 TD s výkonom 55 alebo 66 kW. Jedná sa o pomerne spoľahlivý motor, ale svojim výkonom (hlavne slabšia verzia) ohľadom na veľkosť vozidla vyhovoval len menej náročným motoristom a tiež v kultivovanosti na svojich modernejších HDi bratoch trocha stráca. Ďalším motorom z rady XUD bol 2,1 TD (80 kW). Jeho výkon už plne postačuje aj na svižné jazdenie, treba si dať ale pozor, pri starších ročníkoch často z neho tečie olej. Najčastejšou motorizáciou v 406 po je dieselový 2,0 HDi. Najskôr bola pod kapotou osemventilová verzia v dvoch výkonových vyhotoveniach 66 kW – 205 Nm a 80 kW – 250 Nm. Rozdiel medzi nimi je aj v používanom type turbodúchadla. Výkonnejšia verzia má typ VNT, dodávaný výhradne firmou KKK, doplnený navyše chladičom stlačeného vzduchu. Slabšia verzia môže mať okrem KKK tiež Garrett, pričom vystačí si s reguláciou plniaceho tlaku obtokom. Motor 2,0 HDi obsahuje liatinový blok a hliníkovú hlavou valcov s jedným vačkovým hriadeľom. V prípade silnejšej varianty je vstrekovanie common-rail výhradne od firmy Bosch CP1. V prípade slabšej verzie sa vyskytovali dva typy, buď common-rail od firmy Bosch – vstrekovacie tlaky 1500 bar alebo od Siemensu (Continental 1350 bar). Navonok nepodstatná vec, prax však ukázala určité odlišnosti. Motor vybavený vstrekovacím systémom Siemens sa vyznačuje o niečo slabšou dynamikou, laxnejšími reakciami na stlačenie akcelerátora a tak je pre svižnejšiu jazdu treba viac stláčať akcelerátor. Jednotlivé systémy sa ľahko poznajú po otvorení kapoty, balónik na mechanické čerpanie nafty má Siemens a Bosch má elektrické podávacie čerpadlo, čo sa prejavuje bzučaním po zapnutí zapaľovania. Výhodou vstrekovania Bosch je v prípade problémov možnosť lacnejšej opravy, keďže vstrekovače a čerpadlo sa dajú pomerne lacno repasovať. Motory 2,0 HDi sú síce v jazdenkách obľúbené, reálne až tak nehviezdili, obzvlášť v porovnaní s vtedajšími koncernovými 1,9 TDi. Boli síce kultivovanejšie a tichšie, ale mierne zaostávali v spotrebe (v priemere medzi 6-7 l), tiež v dynamike (týka sa to najmä 66 kW verzie, ktorá poskytuje len priemernú dynamiku), kde na vine je hlavne vyššia hmotnosť vozidla. Priemerne si motor vedie aj v spoľahlivosti. Takmer všetky verzie s týmto motorom sú z dovozu, kde väčšinou fungovali ako služobné vozidlo s nájazdom niekoľkých desiatok tisíc km ročne. Často sú tak tieto motory značne opotrebované, čo výrazne zvyšuje riziko rôznych porúch. Dlhou životnosťou neovplýva dvojhmotový zotrvačník a taktiež tlmič torzných kmitov integrovaný do spodnej remenice pohonu príslušenstva. Jeho opotrebovanosť sa hlási hlasným chrchľaním, hlavne na voľnobehu. Remenicu je nutné čo najskôr vymeniť, inak hrozí riziko jej rozlomenia, čím prestane fungovať dobíjanie aj klimatizácia. Takto poškodenú remenicu je možné nahradiť odolnejším kusom, nielen z originál produkcie Peugeot, ale ponúka ju aj druhovýroba. Pri väčšom počte km môže zlyhať regulátor tlaku paliva (Bosch 2,0 HDi prejavuje sa trhavým ťahom) alebo začne tiecť aj samotné vstrekovacie čerpadlo či sa objavia nadmerne opotrebované vstrekovače a turbodúchadlo. Problémom je občas aj netesné tesnenie hlavy valcov, cez ktoré presakuje motorový olej a nezriedka sa objavujú aj problémy s časticovým FAP/DPF filtrom (79 kW).
Najsilnejšiu dieselovú motorizáciu predstavuje 2,2 HDi 16V s výkonom 94 kW pri 4000 ot/min a krútiacim momentom 314 Nm pri 2000 ot/min. Tento motor bol konštrukčne odvodený od dvojlitra, s ktorým má rovnaké vŕtanie 85 mm. Rozdiel je teda v zdvihu piestu, ktorý bol predĺžený z 88 na 96 mm. Na rozdiel od staršieho 2,0 HDi mala verzia 2,2 HDi od začiatku rozvod DOHC, teda dvojicu vačkových hriadeľov a 16 ventilov. Mechanizmus ich pohonu je konštrukčne náročnejší, nakoľko ozubený remeň poháňa iba jeden vačkový hriadeľ a až z neho je krátkou reťazou poháňaný druhý vačkový hriadeľ. Dobrú kultivovanosť aj na dnešné pomery zaisťuje dvojica vyvažovacích hriadeľov v spodnej časti kľukovej skrine. Motor je rovnako ako 2,0 HDi (79/80 kW) osadený vstrekovacím systémom Bosch CP1, kultivovanosť pomáha zlepšovať tiež dvojhmotový zotrvačník a plnenie valcov zabezpečuje turbodúchadlo s variabilnou geometriou. Okrem dobrej kultivovanosti poteší motor aj solídnym odhlučnením a ochotou ťahať aj z nižších otáčok. Dynamika motora postačuje aj na svižné jazdenie, lepší ťah oproti slabšej 2,0 HDI (79/80 kW) cítiť najmä pri pružnom zrýchlení vo vyšších rýchlostiach či plne obsadenom vozidle. Spotreba je skôr priemerná a pohybuje sa okolo 7,5 litra na 100 km. Na priemernej úrovni je aj spoľahlivosť. Nezriedka sa objavujú problémy s FAP filtrom, treba pravidelne dopĺňať špeciálne aditívum, pri väčšom nájazde, čo je v prípade jazdenej 406-ky takmer vždy, hrozí aj riziko zakárbonovaných swirl klapiek, netesného podtlakového okruhu, ktorý ovláda reguláciu turba, EGR ventilu, swirl klapiek a pod, nadmerne opotrebeného dvojhmotové zotrvačníka, vstrekovačov či chrchlajúcej remenice. Pri oboch motoroch (2,0 a 2,2 HDi) sa pri väčšom nájazde vyskytujú aj nadmerné vibrácie, za čo môže mäkký (opotrebovaný) spodný silentblok motora.
Model 406 patrí medzi tie spoľahlivejšie Peugeoty a platí to paradoxne o modely do modernizácie, ktoré ešte nepoužívali zložitú multiplexnú elektroinštaláciu. Kvalitne pozinkovaná karoséria zabezpečuje, že ani po rokoch nie je vozidlo napadnuté hrdzou. Z porúch sa objavujú predčasne opotrebované brzdy (príp. zvlnené brzdové kotúče) alebo spojka, neúčinné-opotrebované tlmiče pruženia alebo hlučný posilňovač riadenia (do 1998). Radenie už od výroby nebolo najpresnejšie a opotrebovaním sa jeho vôle len zväčšujú. Môže sa objaviť aj vypadávanie rýchlostných stupňov a pozor si treba dať aj na prípadné pazvuky z prevodovky. Korózia sa objavuje hlavne len na výfuku. Z elektroniky sa vyskytujú problémy s klimatizáciou, ktorá často nefunguje, imobilizérom, alternátorom, samočinnými elektricky ovládanými oknami alebo aj nefunkčnými elektricky ovládanými sedadlami (hlavne do roku 1998). Od modernizácie 1999, kedy bola zavedená multiplexnú elektrickú sieť sa objavujú jej rôzne poruchy elektroniky a výbavy (centrál, alarm, svietiaca kontrolka airbagov, chybné páčky pod volantom, atď). Pri vyššom kilometrovom nábehu sa objavujú vôle na prednej náprave, kde sú najviac opotrebované spodné čapy a aj tyčky stabilizátora. Pri modeloch so strešným oknom si treba dať pozor na jeho tesnosť a občas sa môže objaviť aj prasknutý vodiaci mechanizmus.
Pri benzínových motoroch 1,8 16V sa medzi rokmi výroby 1996-1997 môže objaviť pretrhnutý rozvodový remeň (väčšinou vplyvom zanedbanej údržby). V prípade benzínových motorizácii radu EW sa občas vyskytuje zvýšená spotreba motorového oleja. Väčšinou sú na príčine netesné (stvrdnuté) guferá drieku ventilov, ktoré stačí vymeniť. Občas je zvýšená spotreba oleja spôsobená nadmerným opotrebením motora. Dvojliter zo začiatku výroby trápili problémy s únikom chladiacej kvapaliny z termostatu alebo aj oleja okolo tesnenia príruby vane a čerpadla. V prvých rokoch výroby vedeli pohnevať chybné zapaľovacie cievky pri motore 3,0 V6 24V, ktoré však výrobca nahradil spoľahlivými a dnes sa tento problém vyskytuje len veľmi sporadicky. Pri väčšom nájazde sa vyskytuje chybové hlásenie lambda sondy, kedy je potrebná výmena katalyzátora a zdvihátka ventilov sú náchylnejšie na zanášanie karbónovými usadeninami. Preto netreba zbytočne naťahovať interval výmeny oleja – odporúča sa max. 15.000 km. Pri benzínových motoroch si treba všímať aj stav spojky v prípade manuálnej prevodovky. Dieselové motory rady XUD sú pomerne spoľahlivé, pri väčšom nájazde však môžu potrápiť poruchy čerpadla Lucas Epic (motor horšie štartuje, viac dými, nemá pravidelný voľnobeh – častejšie silnejšiu verziu 2,1 TD). Problematické zimné štarty motorov XUD znamenajú väčšinou nefunkčné žeraviace sviečky. V prípade dieselových motorizácií so vstekovaním common rail (HDi) sa spočiatku vyskytovali problémy s netesným vysokotlakovým čerpadlom, či nefunkčným regulátorom tlaku paliva. S vyšším počtom km stúpa aj riziko nadmerne opotrebovaného dvojhmotového zotrvačníka, pohnevať vie aj nadmerne opotrebené turbo čo sa prejavuje zvýšenou spotrebou oleja či zaolejovaným intercoolerom. Pri dieslových motoroch HDi sa objavujú aj prasknuté hadice vedúce k turbodúchadlu, čo sa prejavuje syčavým zvukom a poklesom výkonu. V prípade motora 2.2 HDi 98 kW sa nezriedka vyskytuje porucha (netesnosť) na podtlakovom okruhu, z čoho pramenia rôzne problémy napr. s reguláciou plniaceho tlaku turbodúchadla alebo ovládania EGR ventilu. S rastúcim počtom km rastie aj riziko nefunkčného (zakarbónovaného) EGR ventilu, čo sa môže prejavovať aj spomalenou reakciou auta pri zošliapnutí akceleračného pedálu, trhavým ťahom či nadmerným dymením. Niekedy pomôže vyčistenie, inokedy iba samotná výmena celého ventilu. Väčší počet km predstavuje pri dieslových motoroch aj zvýšené riziko nadmerne opotrebovaného (netesného) vstrekovacieho čerpadla alebo vstrekovačov, ktorých koniec životnosti sa prejavuje hrubým chodom motora, slabším výkonom či zdĺhavejším studeným štartom. Pri väčšom nájazde sa na motore 2,2 HDi 98 kW často vyskytuje problém so zatuhnutými swirl klapkami, ktoré sú zanesené karbónom, čo obmedzuje ich funkčnosť. Ak je opotrebovaný tlmič torzných kmitov, integrovaný do spodnej remenice pohonu príslušenstva, hlási sa hlasným chrchľaním, hlavne na voľnobehu a je nutné remenicu vymeniť, inak hrozí riziko jej rozlomenia, čím prestane fungovať dobíjanie aj klimatizácia. Netreba zabúdať ani na FAP filter v prípade verzie 2,0 HDi 79 kW a 2,2 HDi 98 kW, ktorý potrebuje pre svoju činnosť aditívum a po určitom počte km aj výmenu samotného filtra. Zanesený filter pevných častíc sa vyskytuje v prípade ignorovania žiadosti o doplnenie aditíva, či nesprávnym prevedením jeho regenerácie. Hlásenie poruchy FAP filtra môžu mať na svedomí nefunkčné snímače tlakov či teploty spalín. Porucha „Antipollution fault“ môže znamenať v prípade 2,2 HDi (94 kW) popraskanú hadičku ovládania podtlaku EGR ventilu. Vinou skratu v elektrickom vedení býva nefunkčný ventilátor chladenia (v roku 2003 riešené zvolávacou akciou).
Benzínové motory majú rozvody poháňané ozubeným remeňom, ktorý vyžaduje výmenu po 120 000 km alebo desiatich rokoch. V prípade motora V6 sa spolu s remeňom menia tri kladky po najazdení 150 000 kilometrov, prípadne taktiež po desiatich rokoch. Motory rady XUD majú tiež predpísanú výmenu rozvodov po 120 000 km alebo desiatich rokoch. Pri motoroch HDi je výmena remeňa predpísaná po najazdení 160 000 km alebo desiatich rokoch. Ventilovú vôľu u všetkých motorov vymedzujú hydraulické zdvihátka.
[AdvantagesAndDisadvantages] [Disturbances] [RecommendedAndNotRecommended]
Typ karosérie: | štvordverový sedan | päťdverové kombi | dvojdverové kupé |
---|---|---|---|
Rozmery (D x Š x V v mm): | 4555-4600 x 1760-1765 x 1395-1415 | 4725-4736 x 1765 x 1456-1505 | 4615 x 1780 x 1352-1354 |
Rázvor (mm): |
2700
|
#colspan# | #colspan# |
Batožinový priestor (l): | 430 | 526 | 390 |
Pohon |
predné kolesá
|
#colspan# | #colspan# |
Objem palivovej nádrže (l): |
70
|
#colspan# | #colspan# |
Prednosti a nedostatky
dobré a komfortné jazdné vlastnosti |
slabšie motory na hmotnosť vozidla nestačia |
priestor pre cestujúcich vpredu aj vzadu |
vädnúce brzdy |
pomaly starnúci dizajn (hlavne Coupé) |
strohý a na pohľad fádny interiér |
relatívne nízka poruchovosť (hlavne do roku 1999) |
nedostatočne výkonné svetlomety |
priestorný kufor (verzia Break) |
Najčastejšie poruchy
predčasne opotrebované brzdy alebo zvlnené brzdové kotúče |
predčasne opotrebovaná spojka častejšie v prípade benzínových motorov |
neúčinné-opotrebované tlmiče pruženia |
hlučnejší posilňovač riadenia (do 1998) |
vypadávanie rýchlostných stupňov a pazvuky z manuálnej prevodovky |
korózia výfuku |
problémy s elektronikou - klimatizácia, imobilizér, alternátor, samočinné elektricky ovládané okná alebo aj elektricky ovládané sedadlá (hlavne do roku 1998) |
poruchy multiplexnej elektrickej siete (od 1999) - displej palubnej dosky, otváranie okien, páčky pod volantom, snímač stieračov, parkovacie senzory, poruchy ovládacích modulov, autorádio, centrálna jednotka BSI, chybný softvér či rôzne chybové hlásenia, (hlavne prvé ročníky) |
vôle na prednej náprave - spodné čapy a tyčky stabilizátora (väčší km nábeh) |
netesné strešné okno alebo prasknutý jeho vodiaci mechanizmus |
pretrhnutý rozvodový remeň (1,8 16V, r.v. 1996-1997, vyšší počet km resp. zanedbaná údržba) |
občas vyššia spotreba oleja (motory radu EW, 1,8i a 2,0i, od roku 1999) |
občas únik chladiacej kvapaliny skrz termostat a úniky oleja okolo tesnenia príruby vane a čerpadla (2,0i) |
nefunkčné zapaľovacie cievky (3,0 V6, do roku 2001) |
poruchy čerpadla Lucas Epic (2,1 TD) |
nadmerne opotrebované vstrekovače - hrubý chod, slabší výkon, zdĺhavejší studený štart (diesel, väčší km nábeh) |
opotrebovaný dvojhmotový zotrvačník - klepavé zvuky a nadmerné vibrácie pri voľnobehu, trhavý rozjazd pri zábere spojky, vyššia hlučnosť pri akcelerácii z nižších otáčok (diesel, väčší km nábeh) |
opotrebovaný tlmič torzných kmitov, integrovaný do spodnej remenice pohonu príslušenstva,- hlasné chrchľanie na voľnobehu (HDi) |
netesné palivové čerpadlo (2,0 a 2,2 HDi) |
predčasne zanesený filter pevných častíc FAP (diesel, (ignorovanie žiadosti o doplnenie aditíva alebo nedostatočná regenerácia hlavne pri častejších mestských a kratších jazdách - hlási sa častejšími regeneráciami a vyššou spotrebou 2,0 HDi - 80 kW, 2,2 HDi) |
zlyhávajúci regulátor tlaku na vysokotlakovom čerpadle (2,2 HDi) |
nefunkčný ventilátor chladenia - skrat v elektrickom vedení (2,2 HDi, v roku 2003 riešené zvolávacou akciou) |
zanesený-nefunkčný EGR ventil - spomalená reakcia auta pri zošliapnutí plynového pedálu, trhavá akcelerácia, nadmerné dymenie, niekedy problematické štarty, svietiaca kontrolka alebo hláška Antipolution Fault (diesel) |
nadmerne opotrebené turbodúchadlo prepúšťajúce olej (diesel) |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
1,9 D, 1,9 TD Najmä slabšia verzia legendárneho pežoťáckeho diesla je preslávená dlho životnosťou. Síce moc neťahá, ale vydrží dlho a aj prípadné opravy sú cenovo znesiteľné. 2,0 HDi (80 kW). Vznetový radový preplňovaný štvorvalc so vstrekovaním common-rail. Jazdne podarený motor, problémom bude nájsť zachovalý kus. Drvivá väčšina vozidiel s týmto motorom má najazdené státisíce km a ich stav je neraz žalostný. Pri kúpe tak platí okrem najazdených km riadne skontrolovať aj aktuálny stav. Pokiaľ možno, treba brať verziu bez DPF/FAP filtra. S FAP filtrom má 79 kW. 2,2 16V (116 kW). Zážihový štvorvalec s viacbodovým vstrekovaním paliva a variabilným časovaním sacích ventilov. Motor predstavuje kompromis medzi prevádzkovými nákladmi a dynamikou. Poteší aj solídna spoľahlivosť. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
1.6 | 1580 ccm | BFZ (XU5JP) | 65 kW |
1.8 16V | 1749 ccm | 6FZ (EW7J4) | 85 kW |
1.8 | 1761 ccm | LFX (XU7JB) | 66 kW |
1.8 16V | 1761 ccm | LFY (XU7JP4) | 81 kW |
2.0 16V | 1997 ccm | RFR (DEW10J4) | 99 kW |
2.0 16V | 1997 ccm | RFN (EW10J4) | 100 kW |
2.0 16V HPi | 1997 ccm | RLZ (EW10D) | 103 kW |
2.0 16V | 1998 ccm | RFV (XU10J4R) | 97 kW |
2.0 Turbo | 1998 ccm | RGX (XU10J2TE) | 108 kW |
2.2 | 2230 ccm | 3FZ (EW12J4) | 116 kW |
3.0 24V | 2946 ccm | XFZ (ES9J4) | 140 kW |
3.0 V6 | 2946 ccm | XFX (ES9J4S) | 152 kW |
3.0 V6 24V | 2946 ccm | XFZ (ES9J4) | 140 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
1.9 D | 1905 ccm | DHW (XUD9SD) | 55 kW |
1.9 TD | 1905 ccm | DHX (XUD9TE) | 66 kW |
1.9 TD | 1905 ccm | DHY (XUD9TE) | 68 kW |
2.0 HDi 110 | 1997 ccm | RHZ (DW10ATED),RHS (DW10ATED) | 79 kW |
2.0 HDI 110 | 1997 ccm | RHZ (DW10ATED) | 80 kW |
2.0 HDI 90 | 1997 ccm | RHY (DW10TD) | 66 kW |
2.1 TD 12V | 2088 ccm | P8C (XUD11BTE) | 80 kW |
2.2 HDi | 2179 ccm | 4HX (DW12TED4/FAP) | 98 kW |
2.2 HDI | 2179 ccm | 4HX (DW12TED4/FAP) | 98 kW |
29 komentárov
Luboš
Dobrý deň
mám peugeot 406 hdi 2000.zacala mi svietit autodiagnostika
pri predbiehani auta na mensej rychlosti som dal pedal
na podlahu a zacala svietit.Na autodiagnostike mi
nemozu zistit chybu.viete mi poradit.Dakujem
Jakub
Ja mam takisto ten istý problém. Pri predbiehaní na nižšom stupni mi spadlo auto do nudzoveho rezimu a začala svietit diagnostika. Nikto nevie včom spočíva chyba. I ked som už dal spravit trysky, opravilo sa turbo a kopec inych veci. Ale chybu niet a niet odstránit.
Ročník auta je 99, 406 Hdi(81 kW).
Ak mal niekto podobny problem , bol by som povdačný keby napisal svoju radu,pripadne ak vie v čom spočiva dana chyba.
Anonym
Pravdepodobne vaha vzduchu, skuste ju odpojit.
Boris
Nebude to náhodou FAP filter, alebo EGR ventil?
Slavo
Zdravím všetkých, potreboval by som poradiť. Mám 406-ku r.v.1998 97Kw-benzín. Nastal mi problém s digitálnou klímou. Pred vypnutím motora mi klíma fungovala v pohode a keď som sa vrátil asi po 2 hod. tak už pri naštartovaní mi ani nezapla. Bol som aj na diagnostiku, ale tam mi povedali vraj mám všetko v poriadku. Samozrejme, že poistky aj relé som skontroloval tie sú tiež OK, vymenil som už aj panel ovládania klímy a ventilátor ale stále nič. Ak môžte niekto bol by som nesmierne rád za dobrú radu,lebo o chvíľu je tu leto a nechcem si predstaviť ako budem jazdiť aj so 4 ročným synom bez klímy.
Janco
Zdravim s tou diag. som mal problem aj ja sem tam to zasvietilo auto slo ako na 3 valce klepalo a rozpezie otacok bolo min 1550-2400max po vypnuti motora slo auto normalne a casom zhasla aj diag. zmenil som benzinku a mam po probleme. Na pc ukazovalo chybu snimacu tlaku paliva. Casom som sa dozvedel ze to moze byt psosobene nekvalitnou naftou (staci trosku vody alebo podobne) dopravne cerpadlo nedokaze dosiahnut potrebny tlak a kedze na dopravnom cerpadle nieje ziadny snimac tak to vypisovalo na snimac tlaku paliva. Skuste vymenit palivovy filter a zmenit benzinku. Slovnaft je bordel aspon od stredu slovenska na vychod. Ja som z okolia PP a chodim bud OMW alebo GULF odporucam.
Janco
aby som doplnil mam 406 2,0 Hdi 66 KW
jano
ahojte. Mam P.406 break 2.2 hdi 98kw Fap. Mam ho uz 3ti rok ako jazdenku. Momentalne ma tachometrovych 180 tis ale tipujem tak o 100 viacej. Som absolutne spokojny, dobry pomer
cena-vybava, velky kufor. tento rok som tiez 1x mal problem s –nudzovym– rezimom motora, hlaska — antipolution fault– podla webu to mohlo byt cokolvek…diagnostika vypisala neurcite veci, podla chybovych kodov som to nevyriesil. obcas zhasla, obcas to fungovalo,// ja som doplnil aditivum eolys do fap filtra ale nepomohlo…menil som nejake cidla neviem co .. – isiel som nakoniec do peugeot servisu s malou dusickou ->
ivanska cesta, BA, ako je avion, bola to SWIRL klapka
– vymena 30e, diagnostika 40e , odvtedy pokoj. 🙂
chvalim dobry pristup a prijemne jednanie
Maroš
Zdravím , chcel by som sa opytať či nema niekto skusenost z automatickou prevodovkou v PEUGEOT 406 2.0 16V SV PACK CONFORT….aka to je prevodovka? Je na nu spolah? …Dakujem za odpoved
Anonym
hm… ja by som do toho asi nesiel, predsa len, posledne exemplare maju uz 9 rokov….jediny test s automatom som cital tunak – je to 4 stupnovy automat na V6 3.0 benzin 200k,snad to pomoze.
http://www.autorevue.cz/test-peugeot-406-30-v6-hodne-valcu-za-malo_2
daniel karaman
Mám P 406 Hdi 66 kW , motor stratil výkon, piktogram motora hlasi núdzový režim oranžové svetielko. nejde turbo., poradili mi váha vzduchu, EGR ventil. resp. snímač turba, diagnostika nič neodhalila
s pozdravom
Dano
jano
zdravim chcem sa opitat mam problem so 406kou breakom 2.0i automat stale mi sviti chchYba cerpdla a bol som na diakostike a neviriesil som nic potom mi prestal fungovat ukazovatel KM, a tachometer nefunguje tiez teplota vody co s tym moze byt??
jozef
ja osobne už mám veterána 1.8-16ventil -1998,a za tie roky by som to auto nevymenil za nič,štartuje na prvú šupu aj keď bolo,-30 nemal problém,nežerie olej a o korózii nie je reč,áno elektronika je na prd ale je to francúz a to ité je aj u 407ky ba horšie a som rád že mi zatial slúži,uvažujem o kúpe 2.0 hdi aj ked naftu?ale verím viacej 406 ako 407ke známy čo ich majú si lámu hlavu prečo to auto aj ked je krásne sa tak kazí.no hold stara škola…
ales
Prosím o radu. Mám PEUGEOT 406 1.8 – 16 ventil mám taký problém že pri 80 rýchlosti sa mi roztrasie celé auto. Pri väčšej rýchlosti to prestane robí mi to na zadnej náprave na pravej strane. Už som vymenil všetko čo sa dalo kolesá som dal vyvážiť a robí to stále. Som zúfalý a neviem čo s tým. Prosím ak mal niekto niečo podobné a vie ako na to poprosím o odpoveď. Za skorú odpoveď vopred ďakujem.
tomas
Tiez mi to iste robi trasie predne prave koleso pri 80 pri 110 120 uz to skoro necitit neviem co s tym. kto by vedel poradit mam 406 1.8 16v 81kw
Jozef
zdravim. mam 406-ku, rv 2001, 2,0 hdi 80 kw,dnes ma najazdených poctivých 302 tisíc km !!! a spojka bola menena len pri 290 000 km, zotrvacnik je stale povodny. auto ma spotrebu cca 5,5 – 5,8 l/100km . auto som kupil od rodicov ked malo cca 200 000 km, a neboli s nim nikdy ziadne problemy, nikdy sa nikde samo od seba nezastavilo, a uprimne to auto som nikdy nesetril – prave naopak !!! a myslim si ze patri k najspolahlivejsim autam z tych rokov.
olej pri 20000 km intervale neubudne, auto si stale drzi vykon a dobru spotrebu, podvozok nebucha a je pevny a velmi pohodlny. ziadny problem s FAP ani s nicim inym nebol … takze sa mi zda ze urcite info uvedene v recenzii su klamlive !!!! a startuje stale na prvy sup, i v -20stupnoch.
ľuboš
ech, mal som 406 2.0 HDi od nova, r.v. 2000, 66 kw verzia, dnes má u druhého majiteľa cca 450-480.000 km a až na 1 žhavič všetko pôvodné. Menené 2 x tlmiče, 1 x uhlíky, asi 2-3 x remenica torzných kmitov, predné a zadne tyčky stabilizátorov, výfuk asi pri 430.000, spojka pôvodná, Bosh systém. 1 x menená trubka klímy.
Spotreba: minimum 4,03 na celú nádrž, dojazd max. 1850 km, max. spotreba bola cez 7 litorv, ked sa išlo cez DE na 140-160 km/h. Jediné čo vadilo: absencia tempomatu, dosť slabé sedačky. p0 1.000 km už som nevedel ako sedieť. svetlá dobré, jazdné vlastnosti zábavné, brzdy veľmi slabé, praskajú žiarovky, ale vynikajúco sa menia. na dnešné pomery.
Stanislav Sruba
dobry den.chcel by som vas poprosit o radu ako dokazem demontovat airbag na volante na vozidle peugeot 406 sedan rok vyr.2003.stale ked zo spodu volantu /ako som mal poradene/strcim nejaky srubovak,alebo nieco ine mi zacne trubit klakson a aj tak som si s airbadom zatial neporadil,je streleny a potrebujem ho vymenit.dalej by som vas poprosil o radu,ako vybrat motorcek stahovania predneho okna na soferovej strane,tiez je nefunkcny a tak ho tiez potrebujem vymenit a aj ked motorcek odsrubujem,su tam lanka,ktore neviem ako odpojit,aby som ich este viac neznicil.dakujem za pomoc a radu,ak ma niekto z vas s tym skusenosti s pozdravom Stanislav Sruba
Ivan
ahojte mam problem s 406 ked zapnem najsilnejšiu polohu stieračov tak sa stratí ma prístrojoch všetko proste všetko zmizne ked ju prepnem zas sa všetko objaví čo to može byť
Lukas
Vlastnime 406 uz 7 rokov, jedna sa o benzinovy stvorvalec 1,8 16V, rok vyroby 1997. Najazdene 265000km, motoricky bezchybne auto, v motore sa menili vzdy bezne veci, nic zvlastne. Horsie su casti napravy a uchytenia kolies (napr. capy, tlmice, tycky stabilizatora a pod.). To boli veci, ktore neboli dobre doriesene alebo na to maju vplyv aj nase uzasne cesty s pozliepanymi kuskami asfaltu roznych odtienov. Spotreba paliva na 1,8 benzin je az neuveritelna, medzi 6 – 6,5l/100km, co mi nikto neveri. Inak velmi slusne vozidlo na svoj vek, tiche a pohodlne.
Tibor
Kupil som peugeot 406 sedan s motorom 1,8 s vykonom 66kw Zachovaly udrzovany ked ze nema servisnu knizku tak neviem aky olej ide do motora , tak sa chcem spitat ci niekto nevie aky olej mam dat do motora ked ho chcem vymenit ci synteticky alebo polosynteticky a s akov vyskozitov a kolko litrov oleja sa nalieva do motora avy som neodpisal motor piste na mail DOWN-LOW@azet.sk ,,,dakujem
M.
4,8 litra a 5W-30.
frantisek.kubatka@gmail.com
Mám Peugeot 406 automat r.v. 2003. Nabehaných 272 000km doteraz úplne bez problémov. Začala sa objavovat porucha, obćas nezaradí rýchlosť iba z 3 na 4-ku. menil sa olej v prevodovke aj snímač. Nič z toho nepomohlo. Vie mi niekto prosim poradiť? Ďakujem F.K
Oto
treba pozret na diagnostike preco je v nudzaku, kludne to moze byt ale mechanickeho razu a bude treba repas, treba zaniest auto tam kde tomu rozumeju.
MirecUK
Zdravim, mam P406 1.8 benzín, výroba 2001, z neznámych okolnosti mi nefunguje ventilácia vnútri auta. Ked som rozobral, fungoval, ked som zaistil naspat na miesto, prestal fúkať. Prívod elektriky ma, poistky su OK. Vie mi s tym niekto poradiť, vopred dakujem za odpoved.
Anonym
Ahojte,menil som tisíchran na motorceku od stahovacky na predné okno od šoféra a keď som ho nahodil,tak mi ide okno dolu aj hore po kuskoch,na viac krát.Neviete,preco to robí?
Štefan
Dobrý deň trati sa mi motorovy olej a nemožem prísť nato kontroľoval som všetko či mi nahodou niekadiaľ netečie ale nič.Potrebujem poradiť . . .
Samo
Dobrý deň chcel by som sa spýtať či sa ešte v dnešnej dobe oplatí kúpiť Peugeot 406 2.0 hdi 80 kw mám jeden po ruke a má najazdené 180 000 kilometrov(preverené) rok výroby 2000 na sebe druhú metalítu a pravidelne bol servisovaný (menené zadné pružiny,zadné tlmiče, vstrekovače), oplatí sa podľa vás ešte kúpiť ?
Jaroslav
pri zasnuti klucikom motor este bezi cirka asi 3 4 sekundy poradte prosim