Mercedes-Benz triedy C druhej generácie mal ťažkú úlohu. Nadviazať na úspechy predchodcu, ktorého sa za sedem rokov výroby predalo viac ako 1,8 milióna kusov a tiež konkurovať svojim krajanom z prémiovej triedy BMW radu 3 a Audi A4.
Konštruktéri preto museli nové C-čko poriadne vyladiť po stránke jazdných vlastností a vybaviť ho najmodernejšou technikou. Práve tá spôsobovala Mercedesom na prelome tisícročia značné problémy, začo môže všadeprítomné znižovanie výrobných nákladov. Neraz totiž boli osvedčení dodávatelia nahradení neznámymi a lacnejšími. Z toho prameniace problémy samozrejme postihli aj C-čko.
Postupom výroby sa však detské choroby odstraňovali a taktiež prebiehali rôzne zvolávacie akcie. Vo všeobecnosti tak platí, čím novšie C-čko (resp. riadne servisované), ktoré má zaznamenané prípadné zvolávacie akcie, tým menšie riziko nečakaných technických komplikácií.
História
C-čko II. generácie (W203) sa objavilo v predaji na jar roku 2000. Pod kapotou boli na výber buď preplňovaný benzínový štvorvalec C200 Kompressor – 120 kW, vidlicové šesťvalce C240 – 125 kW, C320 – 160 kW a jeden preplňovaný dieselový päťvalec C270 CDI s výkonom 125 kW. Koncom roka sa objavil aj základný motor, atmosféricky plnený benzínový štvorvalec C180 s výkonom 95 kW.
Kombi verzia prišla na trh začiatkom roka 2001. V tom istom roku prišlo aj športovo ladené Sport kupé. Táto verzia mala trojdverovú karosériou a presklenú delenú zadnú stenu, pričom od sedanu sa líši najmä zadnými partiami, ostatné ako podvozok, interiér aj predok vozidla je rovnaký. Objavili sa aj dieselové štvorvalce C200 CDI – 85 kW a C220 CDI – 105 kW. Ani firma AMG nezaspala na vavrínoch a motoristickej verejnosti ponúkla športovo ladenú verziu C320 AMG poháňanú šesťvalcom s objemom 3,2 litra a výkonom 260 kW.
V roku 2002 boli benzínové dvojlitre C180 a C200 Kompresor nahradené novým motorom s objemom 1,8 litra vo verziách C180 Kompressor – 105 kW a C200 Kompressor – 120 kW. Taktiež sa začal ponúkať pohon všetkých kolies 4Matic vo verziách C240 a C320.
V roku 2003 vstúpil na trh ďalší športovo ladený model C300 CDI AMG. Jednalo sa o päťvalcový turbodiesel vychádzajúci z motorizácie C270 CDI, ktorý mal výkon 170 kW. V tom istom roku posilnila aj základná dieselová motorizácia C200 CDI na 90 kW.
V roku 2004 prešiel model faceliftom. Modernizácia priniesla zvýšenie kvality, vylepšený interiér – hlavne palubnú dosku, C-čko dostalo za príplatok bi-xenónové adaptívne svetlomety s osvetľovaním zákrut, zmeny sa dotkli aj zovňajšku, kde na prednej časti bol zmenený nárazník a číre svetlomety. Modernizácia prebehla aj na podvozku, kde sú tuhšie ložiská, silentbloky a zosilnený zadný stabilizátor a tiež riadenie dostalo strmší prevod. Vylepšenie sa dotklo aj radenia manuálnych prevodoviek, kde lanovody nahradila radiaca tyč. Dieselové motory boli prepracované na emisnú normu Euro 4 a 220 CDI posilnila o 5 kW na výsledných 110 kW. Ponuku rozšírilo najostrejšie prevedenie C55 AMG, ktoré poháňa agregát 5,4 V8 s výkonom 270 kW.
Rad zmien pokračoval aj v roku 2005, keď bola pre zmenu upravená ponuka pohonných jednotiek. Azda najzaujímavejším motorom je šesťvalcový turbodiesel 3,0 V6 CDI (165 kW) pod označením C320 CDI. Dodával sa v kombinácii so šesťstupňovou manuálnou alebo sedemstupňovou automatickou prevodovkou 7G-TRONIC. Pribudli aj nové šesťvalce C280 – 3,0 (170 kW) a C350 – 3,2 (200 kW), oba alternatívne aj so systémom 4Matic.
Rok 2007 znamenal pre druhú generáciu „céčka“ koniec a k slovu sa dostal nový model.
Bezpečnosť
Nárazové testy Euro NCAP Mercedes triedy C W203 absolvoval v roku 2002. piatich (31 bodov). Za ochranu posádky získal plný počet päť hviezdičiek (33 bodov). Ohľaduplnosť pri strete s chodcom bola ohodnotená dvoma hviezdičkami zo štyroch (12 bodov).
Prednosti a nedostatky
dizajn |
vzhľadom na veľkosť vozidla len priemerná priestrannosť, obzvlášť na zadných sedadlách |
komfortné jazdné vlastnosti (mimo kupé) |
väčšie množstvo porúch prvých ročníkov |
veľký výber motorizácií |
vyššie ceny niektorých náhradných dielov |
kvalita spracovania (najmä po facelifte) |
obmedzená trakcia v zimnom období (okrem verzií 4Matic) |
dobre tvarovaný a dostatočne objemný kufor |
Najčastejšie poruchy
nereagujúca dvojzónová klimatizácia na zmenu teploty - prasknutá ovládacia klapka (začiatok výroby) |
chybné spony predných bezpečnostných pásov (2003-2004) |
štrajkujúca elektronika - falošné chybové hlásenia ESP, BAS, ručná brzda (prvé ročníky) |
problémy so spínacou skrinkou (prvé ročníky) |
nepresný palivomer (prvé ročníky) |
korózia - lemy blatníkov a spodné hrany dverí (prvé ročníky) |
znečistené otvory pre odtok vody pod čelným sklom - korózia okolo predného okna - prenikanie vody do elektroinštalácie |
nadmerné vôle v zavesení prednej nápravy - búchavo klepavé zvuky |
opotrebované horné uloženia predných tlmičov a vôle v zadnej náprave (väčší km nábeh) |
chybný snímač hmotnosti vzduchu - menší výkon a vyššia spotreba (väčší km nábeh, častejšie staršie benzínové motory) |
nadmerne opotrebované alebo zanesené vstrekovače - horšia kultúra chodu, vyššia hlučnosť, problematické studené štarty (CDI, väčší km nábeh) |
občas poruchy relé žeraviacich sviečok - nemožnosť naštartovať (CDI) |
zriedka opotrebované turbodúchadlo |
problematický rozvodový mechanizmus (benzínové štvorvalce a šesťvalce radu M271 a M272) |
nadmerná spotreba motorového oleja - zanesenie separátora alebo porucha odvetrávania kľukovej skrine (väčší km nábeh, zriedka aj nadmerné opotrebovanie motora resp. piestnych krúžkov) |
presakovanie nafty pod snímačom tlaku v zásobníku - zlé tesnenie, nadmerne opotrebované/tečúce vysokotlakové čerpadlá (vysoký nájazd, CDI) |
prasknutá hadica turba (CDI, väčší km. nábeh) |
podfukujúce vstrekovače-hromadenie karbónu (CDI, vysoký km nábeh, resp. neodborná montáž vstrekovačov) |
vyťahaná rozvodová reťaz-zdĺhavé štarty (motory CDI, vysoký km nábeh) |
nadmerne opotrebované turbodúchadlo - zvýšená spotreba oleja, prienik oleja do sacieho traktu, znížený/kolísavý výkon (CDI, väčší nájazd) |
problémy s DPF filtrom - vyššia dymivosť najmä pri regenerácii, slabší výkon, vyššia spotreba, prípade prechod do núdzového režimu, svietiaca kontrolka (platí o verziách vybavených DPF, väčší km nábeh, resp. častejšia jazda v meste alebo kratších trasách - nedostatočná regenerácia) |
poruchy systému vírivých klapiek (väčší km nábeh, CDI, zriedkavejšie aj benzínové motory) |
opotrebovaný dvojhmotný zotrvačník - nadmerné vibrácie, hluk pri akcelerácii či trhavý rozjazd (CDI, väčší km nábeh) |
opotrebovaná synchronizácia a vyskakovanie rýchlostných stupňov šesťstupňovej manuálnej prevodovky (prvé ročníky) |
úniky prevodového oleja (častejšie päťstupňové automatické prevodovky pri väčšom km nábehu-riziko nadmerného opotrebovania) |
porucha radenia prevodových stupňov, nadmerné opotrebovanie lamiel, premostenia meniča (automatické prevodovky, väčší km nábeh, zanedbaná údržba, nadmerné zaťažovanie) |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
C220 CDI. Zle si nevedú ani štvorvalcové CDI motory, ktorých je dostatok na výber, vozidlu poskytujú slušnú dynamiku a vyznačujú sa solídnou spotrebou paliva. C270 CDI, C320 CDI. Suverénna dynamika obzvlášť v prípade šesťvalca, solídna spotreba a spoľahlivosť. Menšou nevýhodou je iba ťažší predok, a tak vozidlá s týmito motormi ocenia najmä diaľniční stíhači. |
Benzínové šesťvalce radu M272, preplňované štvorvalce M271. Poskytujú síce slušnú dynamiku, vyznačujú sa taktiež kultivovaným chodom (najmä šesťvalce), problémom sú však chúlostivé rozvody. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
C 160 Kompressor (203.730) | 1796 ccm | M 271.921 | 90 kW |
C 180 Kompressor (203.046) | 1796 ccm | M 271.946 | 105 kW |
C 180 Kompressor (203.246) | 1796 ccm | M 271.946 | 105 kW |
C 180 Kompressor (203.746) | 1796 ccm | M 271.946 | 105 kW |
C 200 CGI Kompressor (203.043) | 1796 ccm | M 271.942 | 125 kW |
C 200 CGI Kompressor (203.243) | 1796 ccm | M 271.942 | 125 kW |
C 200 CGI Kompressor (203.743) | 1796 ccm | M 271.942 | 125 kW |
C 200 Kompressor (203.042) | 1796 ccm | M 271.940 | 120 kW |
C 200 Kompressor (203.242) | 1796 ccm | M 271.940 | 120 kW |
C 200 Kompressor (203.742) | 1796 ccm | M 271.940 | 120 kW |
C 230 Kompressor (203.040) | 1796 ccm | M 271.948 | 141 kW |
C 230 Kompressor (203.240) | 1796 ccm | M 271.948 | 141 kW |
C 230 Kompressor (203.740) | 1796 ccm | M 271.948 | 141 kW |
C 180 (203.035) | 1998 ccm | M 111.951 | 95 kW |
C 180 (203.235) | 1998 ccm | M 111.951 | 95 kW |
C 180 (203.735) | 1998 ccm | M 111.951 | 95 kW |
C 200 Kompressor (203.045) | 1998 ccm | M 111.955 | 120 kW |
C 200 Kompressor (203.245) | 1998 ccm | M 111.955 | 120 kW |
C 200 Kompressor (203.745) | 1998 ccm | M 111.955 | 120 kW |
C 230 Kompressor (203.747) | 2295 ccm | M 111.981 | 145 kW |
C 230 (203.052) | 2496 ccm | M 272.920 | 150 kW |
C 230 (203.252) | 2496 ccm | M 272.920 | 150 kW |
C 230 (203.752) | 2496 ccm | M 272.920 | 150 kW |
C 240 (203.061) | 2597 ccm | M 112.912 | 125 kW |
C 240 (203.261, 203.061) | 2597 ccm | M 112.912 | 125 kW |
C 240 4-matic (203.081, 203.281) | 2597 ccm | M 112.916 | 125 kW |
C 240 4-matic (203.281, 203.081) | 2597 ccm | M 112.916 | 125 kW |
C 280 (203.054) | 2996 ccm | M 272.940 | 170 kW |
C 280 (203.254) | 2996 ccm | M 272.940 | 170 kW |
C 280 4-matic (203.092) | 2996 ccm | M 272.941 | 170 kW |
C 280 4-matic (203.292) | 2996 ccm | M 272.941 | 170 kW |
C 32 AMG Kompressor (203.065) | 3199 ccm | M 112.961 | 260 kW |
C 32 AMG Kompressor (203.265) | 3199 ccm | M 112.961 | 260 kW |
C 32 AMG Kompressor (203.765) | 3199 ccm | M 112.961 | 260 kW |
C 320 (203.064, 203.264, 203.764) | 3199 ccm | M 112.946 | 160 kW |
C 320 (203.264, 203.064, 203.764) | 3199 ccm | M 112.946 | 160 kW |
C 320 (203.764, 203.264, 203.064) | 3199 ccm | M 112.946 | 160 kW |
C 320 4-matic (203.084, 203.284) | 3199 ccm | M 112.953 | 160 kW |
C 320 4-matic (203.284, 203.084) | 3199 ccm | M 112.953 | 160 kW |
C 350 (203.056) | 3498 ccm | M 272.960 | 200 kW |
C 350 (203.256) | 3498 ccm | M 272.960 | 200 kW |
C 350 (203.756) | 3498 ccm | M 272.960 | 200 kW |
C 350 4-matic (203.087) | 3498 ccm | M 272.960,M 272.970 | 200 kW |
C 350 4-matic (203.287) | 3498 ccm | M 272.970 | 200 kW |
C 55 AMG (203.076) | 5439 ccm | M 113.988 | 270 kW |
C 55 AMG (203.276) | 5439 ccm | M 113.988 | 270 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
C 200 CDI | 2148 ccm | OM 646.962 | 75 kW |
C 200 CDI (203.004) | 2148 ccm | OM 611.962 | 85 kW |
C 200 CDI (203.007) | 2148 ccm | OM 646.962 | 90 kW |
C 200 CDI (203.204) | 2148 ccm | OM 611.962 | 85 kW |
C 200 CDI (203.204, 203.207) | 2148 ccm | OM 611.962,OM 646.962 | 75 kW |
C 200 CDI (203.207) | 2148 ccm | OM 646.962 | 90 kW |
C 200 CDI (203.707) | 2148 ccm | OM 646.962 | 90 kW |
C 220 CDI (203.006) | 2148 ccm | OM 611.962 | 100 kW |
C 220 CDI (203.006) | 2148 ccm | OM 611.962 | 105 kW |
C 220 CDI (203.008) | 2148 ccm | OM 646.963 | 110 kW |
C 220 CDI (203.206) | 2148 ccm | OM 611.962 | 105 kW |
C 220 CDI (203.208) | 2148 ccm | OM 646.963 | 110 kW |
C 220 CDI (203.706) | 2148 ccm | OM 611.962 | 105 kW |
C 220 CDI (203.708) | 2148 ccm | OM 646.963 | 110 kW |
C 220 CDI (203.208) | 2149 ccm | OM 646.963 | 100 kW |
C 270 CDI (203.016) | 2685 ccm | OM 612.962 | 125 kW |
C 270 CDI (203.216) | 2685 ccm | OM 612.962 | 125 kW |
C 30 CDI AMG (203.018) | 2950 ccm | OM 612.990 | 170 kW |
C 30 CDI AMG (203.218) | 2950 ccm | OM 612.990 | 170 kW |
C 30 CDI AMG (203.718) | 2950 ccm | OM 612.990 | 170 kW |
C 320 CDI (203.020) | 2987 ccm | OM 642.910 | 165 kW |
C 320 CDI (203.220) | 2987 ccm | OM 642.910 | 165 kW |
10 komentárov
MisoWRC
Dnes som ho kúpil, uvidíme aky budem spokojný…
Mišo
a co model C350 4matic???
BAXO
Dakujem za asi jedinú recenziu W203 na CZ a SK weboch.
Marek
Včera so si kúpil C 180 dúfam že vydrží veľa.
zdenek
Chem kupit zene 180 benzin zhruba aku tam mas spotrebu ?
ja
kom 7.9 l
Michal
Neskutočné auto hlavne po facelifte, tých zmien čo robí MB je oveľa – viac ako sa tu napísalo.
Aj základný model C200 cdi stačí, ak je v poriadku motoricky a hlavne sú to autá s dlhou životnosťou (viď taxikárske ečka 200cdi).
Skúste si presadnúť napr do Octavie II, ten rozdiel v komforte pérovania, resp. hluku od kolies je markantný.
Kelo
Ako sú na tom benzínové verzia M 111, M 112
Máte niekto skúsenosti oproti M 272 ??
Boris
Osobne vlastním už piaty rok C220Cdi 110kw Sport Edition Plus (paket AMG). Doteraz som mal možnosť vyskúšať rôzne autá, rôznych značiek a môžem Mercedes za ich 203ku len pochváliť!!! Výborná ergonómia, odpruženie, odhlučnenie, riadenie, dobrý motor s prevodovkou, perfektne prístupné filtre a aj iné komponenty pri bežnom servise(iný výrobcovia by sa ešte teraz mali čo učiť). Najazdené cez 250.000km, veľa „vecí“ je ešte pôvodných a auto stále šlape ako hodinky. STK a EK stále prechádzam bez problémov (samozrejme sa príkladne o auto starám). Nedal by som ho z ruky…
Ssonne4
Ahoj, aky to je rocnik? Chcel by som kupit 200CDI r.v.2002 a stale vaham. Vlastne to ma rovnaky motor ako 220CDI. Takze, ak se pravidelne udrzuje v pohode auto?