Doma teplo a príjemne, ale vonku zima ako v Rusku. Rovnako ako my, keď sa musíme obliecť a pripraviť, aby sme vonku túto treskúcu zimu zvládli, musí sa pripraviť – vhodne zohriať aj motor. Studený štart motora prebieha v zime pri oveľa nižších teplotách ako v lete a tak je veľmi dôležité správne zahrievanie a zaobchádzanie s vozidlom počas prvých pár minút po štarte. Necitlivé zaobchádzanie so studeným motorom totiž výrazne zvyšuje opotrebenie motora a tiež sa zvyšuje riziko vážneho poškodenia motora a jeho súčastí.
Proces správneho zahrievania motora platí najmä pre motoristov, ktorí parkujú svojich tátošov vonku. Vozidlá parkujúce vo vyhriatej garáži alebo vybavené nezávislým kúrením sa zahrejú na prevádzkovú teplotu oveľa skôr a ich motor je tak vystavený podstatne menšiemu riziku nadmerného opotrebenia či poškodenia.
Problematika studeného štartu a následného zahrievania je medzi motoristami pomerne diskutovanou témou, pričom na jednej strane sú zástanci teórie naštartuj a choď a na druhej strane prevláda teória naštartuj, počkaj minútu dve (očisti okná) a až potom choď. Čo je teda lepšie?
Trocha teórie
Je všeobecne známe, že chladiaca kvapalina sa zohrieva podstatne rýchlejšie ako motorový olej. To znamená, že ak ručička teplomera chladiacej kvapaliny už ukazuje napr. 60 °C, teplota motorového oleja môže byť len okolo 30 °C. Známa je aj skutočnosť, že studený olej sa rovná hustejší olej. A hustejší olej sa podstatne horšie/pomalšie dostáva do potrebných miest, čo znamená, že niektoré časti motora sú slabšie/nedostatočne mazané (rôzne mazacie kanáliky, vačkové hriadele, hydraulické vymedzovanie ventilovej vôle či klzné ložiská turbodúchadla). Preto je veľmi dôležité, aby každý motor obsahoval iba kvalitný a výrobcom predpísaný motorový olej. Automobilky vo svojom servisnom pláne často uvádzajú normu SAE pre konkrétny motor a v závislosti na klimatických podmienkach, v ktorých sa bude vozidlo pravdepodobne prevádzkovať. Iný teda bude odporučený olej vo fínsku a iný na juhu Španielska. Pre príklad použitie najpoužívanejších olejov triedy SAE: SAE 15W-40 je vhodný pre použitie od -20 °C do +45 °C, SAE 10W- 40 (-25 °C do +35 °C), SAE 5W-40 (-30 °C do +30 °C), SAE 5W 30 (-30 °C do +25 °C), SAE 0W-30 (-50 °C do + 30 °C).
Pri štarte motora v zimných teplotách dochádza oproti „teplému“ štartu k zvýšenému opotrebeniu, pretože piest (väčšinou z Al zliatiny) nemá v tej chvíli cylindrický ale jemne hruškovitý tvar. Samotný valec vyrobený zväčša z Fe zliatiny má svoj tvar v závislosti od teploty oveľa stabilnejší. Pri studenom štarte tak dochádza ku krátkodobému nerovnomernému opotrebovaniu na malej ploche. Eliminovať tento negatívny jav pomáhajú čím ďalej kvalitnejšie mazivá a tiež zlepšovanie konštrukcie samotných piestov/valcov resp. používanie odolnejších materiálov.
V prípade benzínových motoroch je v hre aj ďalšie negatívne aspekt súvisiace s bohatosťou zápalnej zmesi, ktorá vo zvýšenej miere rozpúšťa olejový film na stenách valcov a tiež riedením olejovej náplne benzínom, ktorého časť kondenzuje na studených stenách sacieho potrubia alebo stenách valcov. V moderných motoroch s vyspelým manažmentom riadenia je však tento problém minimalizovaný, nakoľko si riadiaca jednotka citlivo dávkuje množstvo paliva na základe informácii z množstva snímačov, čo v prípade jednoduchých motorov bolo dosť obtiažne resp. v prípade jednoduchého karburátorového motora nebolo možné.
Toľko teória a aká je prax?
Z vyššie uvedených informácii vyplýva, že vhodná je metóda naštartovať a odísť. Dôvodom je fakt, že pri jazde generuje olejové čerpadlo vyšší tlak a studený olej, ktorý je hustejší a z princípu pomalšie tečie sa vplyvom vyššieho tlaku rýchlejšie dostane na všetky potrebné miesta. V prípade voľnobehu produkuje olejové čerpadlo podstatne nižší tlak a studený olej tečie pomalšie. K niektorým častiam motora sa tak olej dostane za dlhší čas resp. v menšom množstve a toto oneskorenie môže znamenať vyššie opotrebenie. Metóda naštartovať a odísť platí najmä v prípadoch, ak najbližšie kilometre budú prebiehať čo možno najplynulejšie. To znamená, nevytáčať ani nepodtáčať studený motor a jazdiť podľa typu motora v rozmedzí 1700-2500 ot/min. Výhodou metódy naštartuj a choď je aj plynulý ohrev ostatných namáhaných komponentov, akými sú napr. prevodovka či diferenciál. V prípade ak je krátko po štarte na ceste prekážka v podobe nejakého prudšieho kopca alebo ak je za autom zapnutý ťažší príves, je lepšie naštartovať motor, jemne stlačiť akcelerátor a pár desiatok sekúnd nechať pracovať motor na mieste okolo 1500 – 2000 ot/min a až potom vyraziť.
Mnohí motoristi jazdili s vozidlom, ktoré pri bežnej jazde začalo kúriť až po cca 10-15 km. Tento problém sa týka najmä starších vozidiel s dieslovým motorom vybavených priamym vstrekovaním, ktoré nemá tzv. prídavný elektrický ohrev. Dôvodom je skutočnosť, že takéto motory sú veľmi úsporné, dosahujú pomerne vysokej účinnosti a vo výsledku tak produkujú málo odpadového tepla. Ak chceme, aby sa taký motor rýchlejšie zohrial, musíme mu dopriať potrebnú záťaž, to znamená, že takýto motor sa podstatne rýchlejšie zohreje až pri jazde a nie postávaním na voľnobehu niekde na parkovisku.
Rýchlosť zohrievania sa výraznejšie líši od typu motora resp. aké palivo spaľuje. Napriek mnohým vylepšeniam a prepracovanému tepelnému manažmentu dieslových motorov, platí vo všeobecnosti pravidlo, že benzínové motory za zohrievajú ľahšie a rýchlejšie. Napriek mierne vyššej spotrebe sú podstatne vhodnejšie na časté používanie do mesta a pri väčších mrazoch sa aj lepšie štartujú. Dieslové motory sa zohrievajú dlhšie a z prevádzkového hľadiska ich znevýhodňujú aj rôzne systémy určené na zachytávanie škodlivín vo výfukových plynoch. Zjednodušene tak možno napísať, že kým malý benzínový motor je vcelku čulý a ako tak zohriaty už po cca 5 km plynulej jazdy, diesel potrebuje min. 15 – 20 km. Treba mať na pamäti, že najhoršie sú pre motor a jeho príslušenstvo (a tiež akumulátor) opakované studené štarty, keď sa motor nestihne aspoň trochu zohriať. Preto ak už bolo nevyhnutné opakovane zhasínať a štartovať studený/zmrznutý motor, je vhodné mu následne dopriať aspoň 20 km jazdu.
Zhrnutie v 5 pravidlách
- pokiaľ je možnosť, treba naštartovať motor a v priebehu pár sekúnd odísť
- zahrievať motor na voľnobeh len v nevyhnutných prípadoch
- akcelerátor stláčať plynule a zbytočne nepodtáčať ale ani nevytáčať motor
- používať kvalitné a výrobcom predpísané oleje s vhodnou viskozitou
- po viac násobnom (opakovanom) zhasínaní a štartovaní studeného/zmrznutého motora je vhodné absolvovať aspoň 20 km jazdu.
31 komentárov
Anonym
Priatelu, tieto „zarucene“ rady vedu akurat tak po 2-3 rokoch pouzivania noveho auta tymto sposobom do banky pre slusny balik a nasledne odovzdaniu tychto penazi autoservisu! Aj ty rano hned po prebudeni sa od postele rozbehnes na maraton? Motor – a to kazdy – potrebuje cas na zohriatie. Jazdim som na roznych autach a ani jednemu neuskodilo 3 az 5 minutove „klepotanie“ po mrazivej noci na volnobeh. Alebo si majitel autoservisu a nahanas si zakaznikov, alebo bez uvazenia a nastudovania si techniky nekriticky preberas nazory tvz. „odbornikov“ z komunity autonovinarov a blogerov. Vela stastnych kilometrov do servisov.
Marcel Janco
dobrý deň, zaujala ma veta „aj ty rano hned po prebudeni sa od postele rozbehnes na maraton“. Neviem kde píšem o prevádzkovaní vozidla na plný plyn. Ja píšem :V podstate by som bol pre metódu: naštartovať a odísť. Avšak za predpokladu, že nie je v ceste prekážka v podobe nejakého kopca alebo väčšieho zaťaženia (jazda s vozíkom alebo karavanom). Nemalo by dochádzať k príliš intenzívnemu ohrevu, ale tiež nie príliš pomalému. Ďalej píšem: •nechať naštartovaný motor na mieste 20 až 40 sekúnd
•vyhýbať sa vysokým otáčkam za studena
Reagovať na poznámky typu vrátiť sa do školy a opýtať sa bla bla bla….No ja do tej školy ešte stále chodím a danú tému som dosť dlho konzultoval, nakoľko ani v tomto nebola jednoznčná zhoda medzi odborníkmi. Každopádne špecialisti (možno si aj ty, ak sa podpíšeš a predstaviš) sa nakoniec zhodli na niečom takom ako som napísal. Tak ešte raz a pomaly. Nepíšem aby sa vozidlo po studenom štarte vytáčalo a už vôbec nie bežalo maratón. Ale píšem, že čakaním 5 minút, že sa zohreje,je tiež hlúposť. Mám nejaký ten milió nabehaný a ver mi, ja autoservisy živím v minimálnom množstve. Aj preto, že nie som žiadny člen „odbornikov” z komunity autonovinarov a blogerov. s pozdravom MJ
miňo
ja s tebou suhlasím, dobrý článok, do áut sa vyznám, niekto možo nesúhlasí ale nehajme ho v tom, kto chce si naštartuje a sklo si oškrabe a všeličo možné, mna to nazaujma moje auto je moje a ja si budem štartovať tak ako uznám za vhodne, preto neriešim druhých ale seba, ale hovorím tento článok je pravdivy, čítal som aj všetky komentare sa tu len hadate medzi sebou 🙂 majte sa
Anonym
No myslim ze ty si fakt „odbornik“ na slovo vzaty, len co je pravda – diesel „klepkanim“ 5 minut na mieste nezahrejes ani omylom, iba co ho skor odpravis do vecnych lovisk. Benzin sa trosku ohreje, ale taktiez „pomer“ zahriatie vs. opotrebovanie trenim je velmi zly – nehladiac na nadmerne opotrebovanie prevodovky a ostatnych casti ak tomu clovek „vytina“ hned po vyjazde. Auto treba nastartovat, dopriat mu par sekund na premazanie a pomaly vyrazit na cestu bez vytacania motora. Po par kilometroch (min. 5) uz clovek moze aj mierne dupnut na plyn, samozrejme s ohladom na bezpecnost, ale taktiez nevytacat. S clankom pana Janca sa plne stotoznujem, pretoze toto je spravny postup zahrievania automobilov v zime. S pozdravom J.F.
Anonym
Mám BMW a o zahrievaní motora hlavne dieselového je tam napísané jasne. Na volnobeh max 40s, potom ihneĎ vyraziť. Samozrejme je zakázaný kick-down ( plyn na podlahu ) auto má už takmer 200tisic km a moc tam toho vymieňané nebolo. Pri dlhom zahrievaní na volnobeh ti minimálne odíde turbo! Nehovoriac, ak dáš kick-down možeš si kupovať prevodovku, spojku a dvojhmoťák. Veru „lacny“ špás!
Anonym
Zaujimalo by ma ci je nejaky rozdiel Turbo diesel Pumpa-dyza, commonrail I a commonrail II generacie.
Niekedy ked je zima nastartujem, (Golf plus 2.0 Turbodiesel PD) zapnem vsetky mozne spotrebice, svetla, hmlove, dialkove, ohrev zkradiel, ventilator… podla palubneho pocitaca sa spotreba zvysi asi z 0,6 na 0,8L za hodinu. Cize motor ma nejaku slabu zataz, ale aj tak vzdy za 2-3 minuty sadnem do studeneho auta vo vetrovke a idem 🙂
Uz mam 240 000km bez problemov…
Anonym
Zdravim vas.Mam na zimne startovanie trosku iny nazor.Moje auto parkuje vonku.Ked v noci mrzne poriadne zvyknu zamrznut okna nie len z vonku ale aj z vnutra kedze je v zimnom obdobi vyssia vlkost vzduchu.Preto ma zaujima ako sa mam 40s az minutu po nastartovani motora pohnut ked s prepacenim hovno vidim?z vonku okno ako tak oskrabem a osetrim chemiou.z vnutra je to komplikovanejsie.radsej ho pekne nastartujem.pozapinam kurenie ventilator a odmrazovac zadneho okna a z vonku odhrniem sneh a ocistim a oskrabem okna.a cakam aspon 5-10 min kym sa to vo vnutri rozmrazi lebo ked sadnem do auta a vydychnem paru ta hned na okno primrzne.ta verzia ze rano nastartujem a pohnem sa po 40 sekundach je mozna ked prakujete pod pristreskom alebo v garazi inak nehrozi. 🙂
TheSyn
Okna nenamrzaju kvoli okolitej vlhkosti vzduchu, ale kvoli vlhkosti vzduchu v aute, skus si oklepavat nohy, ked sadas do auta 😉 Preverene skusenostou… Lukas.
Tomáš
Skús si okná oškrabať pre tým, ako naštartuješ auto. 😀
Jarp
Anonym: Ja verím, že oklepanie nôh od snehu pri nastupovaní (ako vám tu radia) pokladáte za samozrejmosť, ale čo sa mne osobne celkom osvedčilo je, vždy po jazde keď vystupujem nechať chvíľku otvorené dvere (prípadne aj zadné) pre vypustenie teplého vzduchu plného vodnej pary z dychu a pod. Potom sa mi namrznutie z vnútra prakticky nestalo čo si spomínam…
juro
ja nastartujem a pockam cca 30 sek a potom sa rozbehnem z vnutra okno zamrznute nemavam nikdy
Brano
Sused mal skodovku 105 tam z vnutra skrabal okno vzdy, z vonka oblieval teplou vodou motor mal stale studeny nikdy mu nekurila cez zimu tam nemohol nikoho pretiahnut
miňo
hehe 😀
Brembo
priatelu,tvoj článok svedčí o tvojom absolutnom analfabezizme čo sa týka spalovacích motorov. žiadna elektronická jednotka ti nezabráni kondenzácii paliva a vody na stenách valcov a zmývaniu olejovej vrstvy,najma ked berieme do uvahy,že motor studený musí íst na zmes bohatu,a to tam može byt namontovanej elektroniky ako v raketopláne,nič s tím neurobí. Dalej zabudaš na doležitý fakt,že v sučasnosti je čoraz viac turbo motorov a ver tomu,že turbo sa ti neodvdačí,ked tam hned pichneš jednotku a ide sa. Až sa najbližšie pokusiš napísat článok,najprv si o tom niečo prečítaj,ked už nemáš žiadne vedomosti!
MJ
Priateľu, ja ťa nebudem urážať, ale asi si celkom neuvedomuješ, koľko činností riadi a ako ovplyvňuje proces spaľovania riadiaca jednotka a celkovo elektronika vozidla. Ak by si si zaspomínal na časy karburátorov, vedel by si, ako vtedy olejovo zapáchali výfukové plyny počas zahrievania motora. Bolo to spôsobené najmä minimálnou reguláciou bohatosti zmesi paliva v závislosti od ostatných dejov a podmienok tesne po naštartovaní. Moderný elektronicky riadený motor už samozrejme rozlišuje ako pripraviť zmes, aby bola dostatočné „bohatá“ na chod aj podchladeného agregátu a zároveň čo namenej sa kondenzovala na stenách valcov a zmývala olejový film, samozrejme nikdy sa tomu nebude dať úplne zabrániť. Keď už zlyhavajú vedomosti pomôže čuch. Po druhé, s opotrebovaním turba. Píše sa tam o 20-40 s po naštartovaní a následnej pokojnej jazde. Takáto jazda rozhodne o nič viac neopotrebuje turbo ako postávanie niekoľko minút na parkovisku a duplom nie po studenom vytáčaní či pokial je turbo olejom a okolitým vzduchom chladené (nie vodou) okamžitom vypnutí po dlhej svižnej jazde.
P.S. Ak chceš teda niečo rozumné napísať, kludne napíš iný názor, ale prosím neurážaj. Ver mi, ak ja neviem o spaľovacích motoroch nič, tak ty už duplom nie.
jorgo
ja mam vzdy pol hodku nastartovane a potom vyrazim je to pecka odporucam
Fero
Nezabudol si užiť nejaké tabletky? pol hodinu?
Peter Nezran
Jednoznacne som toho nazoru, ze rano po tom co auto celu noc stalo nechat motor pred jazdou v klude klepotat minimalne 5 minut. V zimnom obdoby je tento cas idealne vyuzit na pokojne poometanie auta a oskrabanie skiel. A tento moj nazor plati pre akekolvek auto a je uplne u prdele ci je to benzin, diesel, 1 litrovy, alebo 3 litrovy motor. A to tiez aj bez ohladu na to ci mate hned po vyjazde s autom pred sebou pokojnu cestu bez prudkeho akcelerovania. Aj ked (ale hovorim, to teraz do uvahy az tak neberiam) dnes v dnesnej prehustenej premavke si mozete o pokojnom rozjazde a pomalej akceleracii nechat akurat tak v noci snivat pekne sny. Este pred tym nez mi tu zacne niekto nadavat do diletantov co nechape zasadny rozdiel medzi 1 a 3 litrovym motorom a tiez o rozdielnej produkcii tepla benzinoveho a dieseloveho motora by som rad zdvoraznil ze som pouzil slovicko: ,, M I N I M A L N E “ Ano? Minimalne 5 minut. Som si dost isty tym, ze auticko sa vam za tuto vasu starostlivost a tento vas obetovany cas vrelo odvdaci. Dakujem za pozornost
Peter
Tento tvoj komentár je úplne mimo. 5 min stáť auto na voľnobeh, si normálny? Chodím každé ráno s autom do práce a presne mi trvá príprava na jazdu tak po minúty až minútu a je to úplne OK auto šlape 5 r ako hodinky. Neviem si živo predstaviť nechať auto bežať 5 min len tak. To by bola spotreba a nehovorím o emisiách a tak podobne. Je to totálna blbosť čo si napísal.
Peter Nezran
Jo, presne tak. Tych 5 minut bezania „len tak“ to mas spotrebu a emisie, ze vdaka tomu sa svetove zasoby ropy minu tak o 5 – 10 rokov skor a to uz nehovorim o klimatickych zmenach z tych emisii. To nas tu z tych emisii naviac vsetkych koprtne este skor nez sa dozijeme dochodku. Ak si teda taky presvedceny o tom, ze nieco usetris tym ze budes jazdit so studenym motorom
Peter servis a oprava automobilov
len by som doplnil ze ak automobil zatazite po nastartovani (vyhrev okna, sedačiek proste vsetko co ma nieaky ten odber) tak sa musi zvyšit činnost alternatora a tym padom sa do motora vstrekuje viac palyva a motor sa skor ohreje na pracovnu teplotu. Palyvo spotrebovane pri takomto zataženi sa vrati zniženou spotrebou pri uz nahriatom motore…
miňo B.
podla mňa je to naozaj pravda takto : naštartovať zmrznutý motor a nechať 20-30sekund,
ked už je naštartovany tak nie že prejdem 500metrov zhasnem a ptm zase štartujem, ked už beží nech beží a zahreje sa, a hlavne nafťáky s turbom, zahrievať okamžite ale postupne a pomalšie, čiže zo zaciatku využívať otáčky kde nezasahuje výkon turba, nevytáčat prvé kilometre, a je to naozaj pravda takze tento článok je pravdivy, a suhlasim s ním, pri -5/-10 treba sa rozbiehať šetrne otáčky max do 1900, lepšie ak prvé kilometre nieje moc velký kopec, lebo pri trojke čojaviem by boli vysoke otáčky, pri 4ke by sme mohli motor trocha dusiť, myslím ak je vedší kopec kde je 50tka, samozrejme kazdé auto ma prevodový pomer troska iný, a aj výkon motora, ale tak nech si kazdy jazdí s autom ako chce a po par rokoch zistí ze ci bol jeho štýl ten správny,
Faro
ja neviem ale 5min. na zohriatie je podla mna dlbost, ja nastartujem oskrabem okno co je asi 1min. a idem
mam fiat multipla JTD 1.9 ma uz 14rokov motor ma 272 000km a nic mu nie je (turbo je este povodne)ja tam lejem len naftu a olej 10/40 menim kazdych 15000km
aj tak mi to neuverite…
Mirek
máš pravdu Faro, neverím, že niekto má Fiat Multipla a ešte je na to hrdý 😀
Tomas BMW
😀
Ja
Multipla je dobré auto, dizajn je vec vkusu.
Faro
…nie som na to hrdy, len chcem povedat ze ide ako hodinky a ma dost rokov aj dost km, co sa neda povedat o niektorych o dost drahsich autach, kamos ma Land Rover asi 5 rocny a chodi s tym stale po servisoch a to je o hodne drahsie aj mladsie auto alebo VW psat tiez by som vedel o jeho kvalite popisat, to ma zas bratranec
Laco
Čaká nás dosť chladivý víkend, niekde až -20/-25 stupňov v noci a cez deň -18. Mám sa pokúšať štartovať auto a jazdiť alebo sa mám radšej zásobiť potravinami nech nikam nemusím ísť? Kolegovi takto pred dvoma rokmi roztrhlo motor, bol v Tatrách a teplota cca -22. Ďakujem za radu a info
floxx
Ahoj,
kolegovi roztrhlo motor nie pre to, ze bola zima a hlboke mrazy, ale pre to, ze mal v nemrznucej zmesi vodu. T. zn. bol zle pripravený na chlad. A ak ma auto v poriadku dobijanie, akumulator, spravne palivo, spravnu nemrznucu kvapalinu v chladeni a v ostrekovaci, olej nacas meneny, funkcny starter a sviecky, bude v klude startovat aj pri mrazoch pod – 20 a to aj pri najazde cez 300tis km.
Jožo
Pokúšal som sa dnes po mrazivej noci (-26 stupňov) naštartovať Toyotu Yaris. Motor nenaskočil, rozsvietili sa všetky kontrolky a začali blikať, rovnako ako LED predné svetlá. Odpojil som preto akumulátor, aby sa nevybil, keďže nebolo možné nijakým iným spôsobom vypnúť svetlá a kontrolky. Myslíte, že keď znova zapojím akumulátor, bude všetko v poriadku? Alebo bude treba akumulátor dobiť externe respektíve vymeniť? Ďakujem za radu
Pauley
Jožino, a preco by nemalo byt v poriadku ?…ak ho nemas vybity, normalne ho zapojis naspat a vozis sa dalej…myslim si ale, ze ti nechytilo prave preto, ze sa ti na tych mrazoch vybil…to si nevedel, ze v zime vonku sa baterka v autach vybija rychlo, specialne pokial ho mas len cele dni vonku odstavene prip. robis len kratke jazdy ?…ak je vybita, tak ju daj na nabijacku, nabi, zaloz naspat a vozis sa dalej…nova sa kupuje len vtedy, ked vies, za tato uz ma svoje roky, uz si ti vybila par krat aj predtym a teda dosluzila…kiez by nas motoristov trapili len taketo problemy ako v zime vybita baterka 🙂