Malá Kia Picanto nahradila dosluhujúcu Kiu Pride, ktorá vychádzala z prvej generácie Mazdy 121. Svojim vzhľadom pripomína skôr male MPV a v kombinácii s malou dĺžkou a vynikajúcou obratnosťou je ideálnym spoločníkom do preplneného mesta. Komu teda neprekáža krabicový dizajn, získa obratné vozítko s dobrou spoľahlivosťou a úspornými motormi.
Picanto je príbuzné sesterskému Hyundai Atos a podobne ako on, aj malá Kia je určená na prepravu štyroch až piatich cestujúcich. Kia Picanto bola predstavená na jeseň 2003, ale na náš trh sa dostala až v máji nasledujúceho roka. Zo začiatku predaja sa Picanto ponúkalo iba s dvojicou benzínových pohonných jednotiek o objemoch 1,0 a 1,1 litra. Od roku 2005 sú všetky vozidlá vybavené kotúčovými brzdami s ABS. Koncom roka 2005 bola ponuka motorov rozšírená o maloobjemový turbodiesel 1,1 CRDi (55 kW). Ten sa stal zároveň najsilnejším agregátom v tomto mini-vozidle. V polovici roka 2007 prišiel na rad facelift. Vozidlo dostalo výrazne pozmenenú prednú časť s menšími oválnymi svetlometmi, maskou a la cee’d a športovo strihnutý nárazník. Pribudli aj smerovky do krytov vonkajších spätných zrkadiel a zmeny sa dotkli aj interiéru. Ponuka motorov ostala nezmenená. Začiatkom roka 2011 bola predstavená druhá generácia.
Bezpečnostným nárazovým testom Euro NCAP automobil prešiel v roku 2005. Za bezpečnosť posádky pri náraze si vyslúžil tri hviezdičky z piatich, čo je aj napriek veľkosti vozidla iba priemerný výsledok. Ochrana detí cestujúcich v autosedačke odporúčanej výrobcom bola ohodnotená štyrmi hviezdami z piatich. V tejto časti testu teda Picanto dopadlo dobre. To ale neplatí o ohľaduplnosti pri strete s chodcom. Táto disciplína vyniesla vozidlu len jednu hviezdičku z štyroch.
Interiér
V interiéri zaujme na pohľad sympatické tvarovanie tvrdých plastov a taktiež natočenie stredového panelu smerom k vodičovi. Poteší aj vo vyššej verzii (EX) dvojfarebné čalúnenie interiéru v pastelových farbách. Horšie je to už s farebným zladením a pokrivkávajúcim dielenským spracovaním, čo sa prejavuje pomerne veľkými medzerami medzi jednotlivými plastovými dielmi. Taktiež kvalita použitých plastov nebola nič-moc, keďže pomerne rýchlo podliehali opotrebovaniu, najmä vnútorné výplne dverí. Vnútro ponúka dostatok miesta pre štyroch cestujúcich. Homologizácia v prípade základnej 1,0i verzie bola iba pre štyroch cestujúcich, pre 1,1i a 1,1 CRDi bola päť miestna. Preprava na piatom sedadle je ale iba núdzová. V prípade základnej verzie treba zabudnúť aj na otáčkomer alebo akékoľvek nastavovanie volantu, prístrojový panel je naozaj veľmi skromný. Sedadlá sú čalúnené pomerne komfortne, operadlo je ale trocha úzke a chýba mu výraznejšie bočné vedenie. Kufor disponuje skromným objemom 157 litrov, ktorý vystačí tak na víkendový nákup, po sklopení sedačiek však jeho objem narastie na hodnotu 882 litrov. Trocha slabšie je odhlučnenie interiéru, najmä hluk od kolies.
Podvozok a jazdné vlastnosti
Jazdné vlastnosti sú jednoznačne mestského charakteru. Picanto až prekvapivo dobre tlmí bežné nerovnosti, výraznejší hluk spôsobujú až väčšie diery, hlbšie priečne nerovnosti (koľajnice) alebo retardéry. Komfortné naladenie podvozku si vyžiadalo svoju daň v prípade snahy o svižnejšie jazdenie. Vozidlo sa v zákrutách dosť nakláňa, hnacia náprava skoro stráca adhéziu a rýchlemu kľučkovaniu nepomáha ani trocha pomalšie riadenie. Taktiež je mäkký podvozok na nerovnostiach vo vyšších rýchlostiach značne nervózny, smerovo menej stabilný a citlivý je aj na bočný vietor. Pri parkovaní hlavne motoristky ocenia veľmi ľahký chod posilňovača riadenia a veľký rajd (malý polomer otáčania), čo umožňuje otočiť sa a zaparkovať aj na zdanlivo nemožných miestach. Keď sme pri riadení, Picanto používalo dva typy posilňovačov. Pri benzínových motoroch čisto hydraulický a pri naftovom motore poháňa hydraulický posilňovač elektrické čerpadlo. Elektro-hydraulický posilňovač je síce o málinko úspornejší, ale v prípade Picanta uberá z citu o dianí predných kolies na vozovke. Podvozok sa vyznačuje robustnou konštrukciou, ktorá statočne odoláva aj našim často rozbitým cestám. Guľové čapy spodných ramien zavesenia typu McPherson vydržia pomerne dlho, kratšiu životnosť majú len tiahla predného stabilizátora, kde sa môžu pomerne skoro (50 000 km) vyskytnúť vôle. Jednoduchá vlečná zadná náprava je ešte bezproblémovejšia a okrem veľmi zriedka unavených vinutých pružín sa nič nekazí. Picanto zaujalo aj v tejto triede nezvyčajnými všetkými štyrmi kotúčovými brzdami, vpredu dokonca s kotúčmi s vnútorným chladením. Nebolo to však vždy. Do roku 2005 totiž výrobca ponúkal aj verziu so zadnými bubnovými brzdami bez ABS. Keďže od roku 2005 bolo ABS u novo predávaných vozidiel povinné, bolo už každé vozidlo vybavené všetkými štyrmi kotúčovými brzdami aj s ABS.
Motory
Picanto malo pod kapotou tri motory, z toho dva benzínové a jeden dieselový. Základ tvoril benzínový štvorvalec o objeme 1.0 litra s výkonom 45/46 kW a krútiacim momentom 87 Nm. Na bežné cestovanie po meste bohato postačuje, mimo mesta brzdí jeho rozlet pomerne dlhé sprevodovanie a samozrejme treba počítať, že s pribúdajúcim nákladom, či osobami, jeho dynamické schopnosti rýchlo klesajú. Je však kultivovaný, ľahko sa vytáča a dokonca aj v meste sa spotreba zmestí do 6 litrov (mimo mesto klesá aj pod 5). Zabijak je však rýchla jazda po diaľnici, kde sa vytočený motorček nehanbí vypýtať kľudne aj 8-9 litrov. Viac dynamiky, hlavne v jazdách mimo mesta a pri väčšom zaťažení ponúka väčší agregát o objeme 1.1 litra s nepatrne vyšším výkonom 48 kW, ale citeľne vyšším krútiacim momentom 96 Nm. Ani tento motor nezruinuje peňaženku a spotrebuje len o cca 3-5 dcl viac benzínu. Oba motory majú rozvod OHC s tromi ventilmi na valec.
Diesel
Pre priaznivcov nafty Kia pripravila maloobjemový trojvalec 1,1 CRDi so štvorventilovým rozvodom DOHC a vstrekovaním common-rail. Motor dáva zo zdvihového objemu 1120 ccm najvyšší výkon 55 kW pri 4000 ot/min a krútiaci moment 153 Nm medzi 1900 a 2750 ot/min. Vzduchom dopuje motor turbodúchadlo s premenlivou geometriou rozvádzacích lopatiek statora. Motor vznikol odobratím jedného valca zo štvorvalca 1,5 CRDi, viac známeho zo sesterských Hyundai Accent a Matrix. Agregát sa vyznačuje pomerne malým turboefektom, solídnou pružnosťou a ochotou pracovať už od nejakých 1500 ot/min. Na trojvalcovú konštrukciu je aj pomerne kultivovaný, hlavne pri porovnaní s koncernovými 1,4 TDI. Dlhšie prevody potešia najmä pri jazdách mimo mesto a spotreba sa bez väčších ťažkostí dá v priemere udržať do 4,5 litra. V prípade jazdenky však na tento motor narazíte skôr výnimočne, keďže cena nového vozidla bola oproti základnému benzínovému motoru o viac ako 2000 € vyššia.
Prevodovky
Najčastejšie boli motory spriahnuté s päťstupňovou manuálnou prevodovkou, veľmi zriedka je možné naraziť na štvorstupňový automat. Manuálna prevodovka sa vyznačuje vcelku presným chodom, trocha väčšie sú len vôle v koncových polohách. Automat je klasickej konštrukcie, teda s hydrodynamickým meničom. Prevodovka radí plynulo a jemne, rýchlosť radenia prevodových stupňov je však na dnešné pomery dosť pomalé. Treba tiež počítať s miernym úbytkom dynamiky a nárastom spotreby v priemere o 15%.
Spoľahlivosť a najčastejšie poruchy
Pomerne jednoduché Picanto je robustné vozidlo a prax ukázala, že aj spoľahlivé. Vyskytnúť sa môžu vôle v tiahlach predného stabilizátora, čo sa prejavuje typickým klepavým zvukom pri prejazde nerovností. Pri väčšom počte kilometrov už môže byť vôla aj v spodných guľových čapoch. Občas sa vyskytuje aj vŕzganie tlmičov a pískajúce brzdové doštičky na zadných brzdách. Pomerne častým javom je praskanie predných žiaroviek a keďže pod kapotou je obmedzený priestor, je ich výmena značne problematická. Občas pohnevá kvapkajúci zadný ostrekovač, či nefunkčné manuálne ovládanie vonkajších spätných zrkadiel alebo sa možno stretnúť aj so zahrdzavením závitu antény, čo je problém najmä pri vjazde do umývačky, kde treba absolvovať jej demontáž. Z mechanických vecí bola najcitlivejšia závada zlého závitu spodnej remenice, pričom táto porucha bola odstránená zvolávacou akciou.
[AdvantagesAndDisadvantages]
[Disturbances]
[RecommendedAndNotRecommended]
Typ karosérie: | päťdverový hatchback |
---|---|
Rozmery (D x Š x V v mm): | 3495 x 1595 x 1480 |
Rázvor (mm): | 2370 |
Batožinový priestor (l): | 157/882 |
Pohon | predné kolesá |
Objem palivovej nádrže (l): | 35 |
Prednosti a nedostatky
lacný servis a prevádzkové náklady |
vyššia hlučnosť na priečnych nerovnostiach |
spoľahlivosť a mechanická odolnosť |
menej presné radenie s väčšími vôlami v koncových polohách |
priaznivé ceny jazdeniek |
lacné plasty v interiéri |
komfortný podvozok |
malý kufor |
výkonné tlmené svetlomety |
väčšie náklony v zákrutách a horšia smerová stabilita pri vyšších rýchlostiach |
účinné a nevädnúce brzdy |
Najčastejšie poruchy
vôle v tiahlach predného stabilizátora - klepavý zvuk pri prejazde nerovností |
vôla v spodných guľových čapoch (väčší km nábeh) |
občas vŕzganie tlmičov |
občas pískajúce brzdové doštičky na zadných brzdách |
praskanie predných žiaroviek - problematická výmena |
občas kvapkajúci zadný ostrekovač |
občas nefunkčné manuálne ovládanie vonkajších spätných zrkadiel |
občas zahrdzavený závit antény |
zlý závit spodnej remenice - zvolávacia akcia |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
Picanto má to šťastie, že všetky motory sú naozaj vydarené. 1,0i (45, 46 kW). Na bežnú a často mestskú jazdu s jednou až dvoma osobami bohato postačuje základný benzínový štvorvalec, spotreba je pri bežnej jazde veľmi rozumná a motor je veľmi spoľahlivý. 1,1 CRDi (55 kW). Veľmi dobrou, aj keď veľmi zriedkavou motorizáciou je aj tento malý dieselový trojvalec . Je úsporný, dostatočne dynamický a aj pomerne kultivovaný. Napriek väčšej zložitosti oproti benzínovým motorom často nehnevá a o pohon rozvodov sa stará bezúdržbová reťaz. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
1.0 | 999 ccm | G4HE | 45 kW |
1.0 | 999 ccm | G4HE | 46 kW |
1.1 | 1086 ccm | G4HG | 48 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
1.1 CRDi | 1120 ccm | D3FA | 55 kW |
3 komentáre
Juraj
– 1,1 CRDi ma oficialne iba jeden rozmer pneu 175/60 R14 ktory je pomerne dost atypicky…
letne nie je problem zohnat ale ak chcete nejake kvalitne zimne (Continental, Michelin, Goodyear,..) tak na to zabudnite…
– to piskanie brzd robia len original platnicky treba skusit nejaku nahradu (Ferodo, Bosch, ATE,…)
– niekto moze byt prekvapeny ze do 1,1 CRDi ide 5,3L oleja! 🙂
– motor 1,1 CRDi sa oproti objemnejsim kolegom celkom rychlo zahreje co je velke plus cez zimu
Inak dobra recenzia vsetko sedi na 100%
CRDi je naozaj skvele hlavne na kratsie dochadzanie mimo mesta
motor ma naozaj silu a dlhsie prevody znamena ze v meste budete jazdit na trojke
ale nic katastrofalne priemerna spotreba 4,5-5L dialnice, mesto-BA to je jedno stale sa to drzi max. do 5L
Lacko
Ja jazdim s Octaviou 1.9 SDI po meste bežne za 5,2l/100km a to je kus auta oproti Picantu.
juraj
to sa chvalis ci stazujes? lebo blokovat uz tak malo miesta v meste takou lodou nie je na chvalenie