MPV od Mazdy má už svoje najlepšie roky za sebou, napriek tomu vie stále zaujať. Dôvodom je pomaly starnúci dizajn, priestrannosť, spoľahlivosť a netreba zabúdať ani na priaznivú cenu. K hlavným nedostatkom možno zaradiť lacno pôsobiace plasty interiéru, ktoré sú naviac dosť náchylné na povrchové poškodenie – poškriabanie. Medzi priamych konkuretov možno zaradiť Renault Scénic, Opel Zafira či Citroen Picasso.
Automobil bol predstavený v roku 1998, na našom trhu sa do predaja dostal začiatkom roka 1999. Pod kapotou boli na výber benzínová 1,8i 16 V s výkonom 74 kW alebo 84 kW a turbodiesel 2,0 DiTD s výkonom 74 kW. V roku 2002 prešla Premacy faceliftom. Najvýraznejšími zmenami si prešla predná časť vozidla a predné blatníky. Prepracovaný bol aj posilňovač riadenia a silnejšiu 1,8i 84 kW nahradil 2,0i 16 V s výkonom 96 kW. Pribudla aj možnosť sedem miestnej verzie. Spomínaná modernizácia so sebou priniesla aj jedno negatívum, v záujme nižšej ceny ochudobnenú výbavu Comfort. Predtým automobil existoval vo výbavách Touring a Exclusive, pričom obe obsahovali štyri airbagy, ABS a klimatizáciu. V novo predstavenej verzii Comfort našiel zákazník airbagy iba dva a musel sa zaobísť aj bez klimatizácie.V roku 2005 bol predstavený nástupca Premacy, väčšie Mazda 5.
Interiér Mazdy príliš nenadchne použitými materiálmi, ktoré vyzerajú lacno, naviac sú náchylné na poškodenie a tiež sa radi špinia. Usporiadanie a ovládanie prvkov výbavy je na dobre úrovni, poteší aj dostatok odkladacích priestorov. Vďaka nadštandartnému rázvoru 2670 mm a výške 1600 mm poskytuje Mazda premacy dostatok vnútorného priestoru a to najmä na dĺžku a výšku. Na šírku si tiež nevedie zle, traja dospelý sa však budú na zadných sedadlách trocha tiesniť. Výhodou sedadiel druhého radu je možnosť ich jednoduchého sklápania a v prípade potreby aj úplného vybratia. Od roku 2002 bola k dispozícii aj sedemmiestna verzie, sedadlá tretieho radu však nie je možné jednoducho sklopiť a zasunúť do podlahy, čo obmedzuje pri preprave batožiny v prípadoch ak sú tieto sedadlá neobsadené. Priestrannosť interiéru trocha ubrala na objeme kufra. Ten má základný objem 370 litrov, vrátane plnohodnotnej rezervy, pri sklopení zadných operadiel narastie na 720 litrov.
Jazdné vlastnosti Mazdy Premacy sa radia k slušnému priemeru vozidiel tejto kategórie. Pri bežnom jazdení poskytne vozidlo dostatok jazdnej istoty, svižnejšia jazda už znamená väčšie náklony karosérie, v ostrejších zákrutách sa začne prejavovať nedotáčavosť a vtiež pri prudších manévroch treba počítať s väčšou ťažkopádnosťou vozidla, obzvlášť s ťažším dieslom pod kapotou. Do roku 2002 si majitelia sťažovali na prílišný účinok posilňovača riadenia, ktorý najmä pri rýchlejšej jazde po diaľnici a bočnom vetre trocha komplikuje držanie vozidla vo zvolenej jazdnej stope. Preto pri modernizácii dostal posilňovač reguláciu svojho účinku v závislosti na rýchlosti.
Základ motorovej ponuky tvorí benzínová 1,8i, ktorá bola k dispozícii v dvoch výkonových verziách 74 kW a 84 kW. Motor obsahuje 16 ventilový rozvod DOHC a viacbodové nepriame vstrekovanie paliva. Aj slabšia verzia postačuje na bežné jazdenie, ak však častejšie jazdíte vo početnejšom obsadení, je lepšie zvoliť výkonnejšiu aleternatívu, ktorej vyšší výkon sa prejaví vo vyšších otáčkach napr. pri obiehaní. Motor sa vyznačuje solídnou kultivovanosťou a obstojnou pružnosťou v pomerne širokom spektre otáčok. Nesklame ani spotrebou, ktorá sa v priemere pohybuje okolo 8 litrov. Dobrou voľbou je aj väčší dvojliter s max výkonom 96 kW. Lepšiu dynamiku oproti slabšej 1,8 cítiť najmä pri akcelerácii (predbiehaní) vo vyšších rýchlostiach. Spotreba sa v priemere pohybuje okolo 8,5 litra.
Od začiatku sa v modeli vyskytoval aj turbodiesel 2,0 DiTD s priamym vstrekovaním paliva radiálnym rotačným čerpadlom a výkonom 74 kW. Motor obsahuje 16 ventilový rozvod DOHC a pochádza z vlastného vývoja automobilky. Chod motora je pomerne hlučný a jazdu v nižších otáčkach a pri rozjazdoch komplikuje aj značný turboefekt. Krútiaci moment o hodnote 220 Nm prichádza až okolo 2000 otáčok, dovtedy sú reakcie motora na zošlapnutie akcelerátora dosť vlažné. Príliš nenadchne ani spotreba, ktorá sa v priemere pohybuje okolo 7 litrov.
Premacy je pomerne spoľahlivý dopravný prostriedok. Medzi najvážnejšie poruchy patria skrútené brzdové kotúče. Brzdy sú totiž v tomto vozidle značne poddimenzované a na agresívnejšie zaobchádzanie reagujú rýchlym opotrebením a neraz aj zvlnením predných kotúčov. Nové predné brzdové kotúče stoja približne 200 eur (originálne), respektíve 130 eur (druhovýroba). Závada sa často vyskytne už po 10 000 km (pri razantnom štýle jazdy), a tak sa nemožno čudovať, že jej opakovanie mnoho majiteľov nahnevalo a vozidla sa zbavili. Ďalším nedostatkom, ktorý spôsobuje klepanie od podvozku pri prejazde nerovností, sú vôle v dlhých tiahlách priečnych stabilizátorov. Za jedno zaplatíte okolo 50 eur. Pri viac opotrebených vozidlách sa objavujú aj hlučné ložiská kolies, či nadmerne opotrebené poloosy, čo sa prejavuje cvakavým zvukom pri pomalej jazde do kruhu pri úplnom vytočení kolies na jednu či druhú stranu. Väčší počet km prezradia aj nadmerne opotrebené tlmiče, vôle v zavesení kolies či nadmerne opotrebená spojka, čo sa prejaví záberom v hornej tretine chodu pedála a trasením pri rozjazde. Občas sa objavujú aj poruchy riadiacej jednotky motora či ohnutý kľúčik zapaľovania. Pri dieslovom motore sa vyskytuje nadmerná spotreba motorového oleja, či strata kompresných tlakov. Pri väčšom počte km objavujú problémy s čerpadlom, čo sa prejavuje nerovnomerným chodom, slabším výkonom a tiež problematickým štartom.
História modelu
1998 – predstavenie modelu verejnosti. Motory 1,8 i 16V (74 a 84 kW). Turbodiesel 2,0 DiTD.
1999 – začiatok predaja v strednej Európe.
2002 – facelift modelu, sofistikovanejší posilňovač riadenia, nový motor 2,0 i 16V.
2004 – predstavenie novej generácie pod názvom Mazda 5.
[AdvantagesAndDisadvantages] [Disturbances] [RecommendedAndNotRecommended]
Typ karosérie: | päťdverové MPV |
---|---|
Rozmery (D x Š x V v mm): | 4295-4340 x 1705 x 1600 |
Rázvor (mm): | 2670 |
Batožinový priestor (l): | 370 |
Pohon | predné kolesá |
Objem palivovej nádrže (l): | 58 |
Prednosti a nedostatky
veľký vnútorný priestor |
poddimenzovaný brzdový systém |
bohatá výbava (okrem verzie Comfort) |
príliš účinný posilňovač riadenia (do roku 2002) |
kvalita prevedenia |
lacno pôsobiace a na poškodenie náchylné plasty interiéru |
slušné jazdné vlastnosti |
hlučný turbodiesel |
pružné, tiché a úsporné zážihové motory |
|
nízka obľuba medzi zlodejmi |
Najčastejšie poruchy
rýchlejšie opotrebenie brzdových komponentov a zvlnené brzdové kotúče |
ohnuté kľúčiky zapaľovania |
opotrebované predné tlmiče pri väčšom počte km |
vôle v tiahlách priečnych stabilizátorov |
vôle v závesoch kolies pri väčšom počte km |
občas sa vyskytujúce chybné riadiace jednotky motorov |
väčšia náchylnosť na zašpinenie čalúnenia interiéru |
rýchlejšie opotrebenie motora 2,0 DiTD (nadmerná spotreba oleja či postupná strata kompresných tlakov) |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
1,8i 16V (84 kW), 2,0i 16 V (96 kW) Oba motory sa vyznačujú solídnou pružnosťou, kultivovanosťou, primeranou spotrebou a dobrou spoľahlivosťou. |
2,0 DiTD (74 kW), preplňovaný vznetový radový štvorvalec, šestnásťventilový rozvod DOHC, priame vstrekovanie paliva rotačným čerpadlom. Hlučný motor s výrazným turboefektom, spotreba takmer rovnaká ako pri benzínovej variante. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
1.9 | 1840 ccm | FP | 74 kW |
1.9 | 1840 ccm | FP | 84 kW |
2.0 | 1991 ccm | FS7E,FS7G | 96 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
2.0 TD | 1998 ccm | RF3F | 66 kW |
2.0 TD | 1998 ccm | RF4F | 74 kW |
10 komentárov
lubos
Mozem potvrdit, Premacy je neznicitelne spolahlive auto
LaRa
Jazdim s nou bezmala 11 rokov a jazdne vlastnosti si neviem vynachvalit. Je skutocne neznicitelna. Pravda je, ze dieselovy motor je hlucnejsi a jeho prva generacia (66 kW) slabo rozbieha pri otackach pod 2000, obzvlast do kopca. Zato spotreba je viac ako uspokojiva: kratke trasy kombinovane s mestom 5,5L a dlhe trasy podla zatazenia a typu cesty 5,3 – 5,7 (i chladnych nmesiacoch(!)).
Brzim hlavne motorom, takze problemy s kotucmi nepoznam. Dobry sofer ked pocita so slabsimi strankami vytazi z tohto auta velmi vela.
Viliam
Presne hovoríš, mi z duše mám tú istú Mazdu a teraz som si urobil radosť strekol so na ňu nový lak (predsa len začala hrdzavieť hlavné zadné lemy a okraje dverí). S brzdením rovnako – brzdím motorom – menil som prvé platničky po 95 tisíc km!!!!! Vo vnútri je objem na náklad, ktorý je stále špičkový. Ja to auto mám jednoducho rád….
Jediné čo mi okrem čidla ABS odišlo boli spojovacie tyčky stabilizátorov – Bratislava….
Z Premacy ani po 11 rokov nekvapne ani kvapka oleja a nežerie ho. Japonská kvalita…
martin
akurat sa my pokazilo cerpadlo a nemozem ho zehnat
Marek Koles
S Mazdou som spokojný. Ale zháňam na ňu riadiacu jednotku ABS.
Viliam
Nezháňaj hneď riadiacu jednotku ABS často býva závada iba v jednom z čidiel ABS. Mne sa to stalo už dva razy a vymenil som to za nejakých 150.- EUR. Tiež mi na začiatku v servise Mazda hovorili, že treba vymeniť celú riadiacu jednotku. A pýtali za ňu vtedy okolo 2 200 EUR. Z búračky nezoženieš a ak áno tak nemusí byť kompatibilná. Takže: daj si skontrolovať čidlá ABS hlavne vzadu.
michal
CAUTE MAZDACI.TO VAZNE JE MAZDA PREMACY NEZNICITELNY STROJ?MNE SA HROZNE LUBI AK VAS MOZEM POPROSIT KTORA JE LEPSIA?BENZINOVA ALEBO DIESEL?JE SI JU MUSIM KUPIT TO JE MOJA SRDCOVKA.TAKZE PROSIM VAS PORADTE MI.DAKUJEM VAM A PRAJEM VAM VELA STASTNYCH KILOMETROV.
Stefan Martincek
nemožem nikde zohnat original autoantenu,mam zlomený teleskop, a v servise mazda zan pýtajú skoro 100euro
Jaroslav
Pan Martinček
Ja som to tiež mal zlomene,tiež som ju zhanal,ale vela penez tak som si ju opravil,treba to len rozobrat,chce to trochu zručnosti a odvahy,da sa to spravit mne to už znovu hra. Vela štastia a odvahy.Spozdravom Jaroslav
Machovič Marián
mám problém zo štartovaním raz ide raz nie.Asi padá nafta ked dotiahnem ručne s pumpou tak ide nikdo nevie najst chybu.Už som dal aj spätný ventil pred palivový filter a ide.Teda išlo celý deň žiadny problém a ráno zas nič,až kým som ručne nedotiahol z pumpou na filtry.S pozdravom Marián