Značka Rover, celým menom Rover Car Company, bola založená v roku 1904. Od svojho vzniku sídlila v meste Coventry a tvorila srdce britského automobilového priemyslu. Prvé vozidlo vzniknuté po prevzatí koncernom BMW bol Rover 75. Ako sa dalo čakať, auto vzbudilo nadšenie celej motoristickej verejnosti. Dýchala z neho značná dávka anglickej aristokracie a spojenectvo s BMW mu prinieslo nielen podarený dizajn, ale aj použitie modernej techniky. Jazdenky sa pohybujú na veľmi prijateľnej cenovej úrovni, pozor však na pomerne drahé náhradné diely a problematický servis.
Rover 75 sa predstavil verejnosti na jesennom autosalóne v anglickom Birminghamme v roku 1998. Išlo o prvý automobil plne skonštruovaný Roverom, po prevzatí koncernom BMW v roku 1994. V tej dobe sa jednalo o najvyššiu modelovú radu automobilky Rover. Rover 75 poháňali tri benzínové 1,8i (88 kW), 2,0 V6 (110 kW), 2,5 V6 (129 kW) a jeden naftový motor 2,0 CDT (85 kW). V roku 1999 sa k päťstupňovej manuálnej prevodovke Getrag pridala aj možnosť voľby päťstupňovej automatickej prevodovky Jatco. V roku 2001 bola predstavená aj verzia kombi – Tourer. Uvedené boli aj športové verzie MG ZT a MG ZT s upraveným podvozkom rôznymi doplnkami a farbami. Kombinovali sa s motormi 2,5 V6 alebo neskôr (2002) 1,8i Turbo s nízkotlakovým turbodúchadlom a výkonom 110 kW.
Začiatkom roka 2004 prešiel model faceliftom. Zmeny sa dotkli prednej časti, ktorá dostala pozmenený nárazník s neobvykle tvarovanými smerovkami, novú a väčšiu masku a novo tvarované elipsoidné svetlomety. Zadná časť dostala novo tvarovaný nárazník s chrómovanou rúčkou otvárania batožinového priestoru. Zmeny sa dotkli aj techniky, konkrétne strmšieho prevodu riadenia, nového typu centrálneho zamykania, či nového alarmu. Cestujúcim na zadných sedadlách pribudlo pár mm vďaka zmenenému tvarovaniu predných sedačiek. Začiatkom roka bola predstavená aj verzia Rover 75 V8. Pod kapotou sa nachádzal osemvalcový motor Ford s objemom 4,6 l, ktorý dosahuje najväčší výkon 191 kW a krútiaci moment 410 Nm. Zmenená bola aj forma pohonu a 75-ka V8 prevzala hnacie ústrojenstvo s pohonom zadných kolies z modelu MG ZT 260 V8, avšak s automatickou prevodovkou. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h má za menej ako 7 sekúnd a maximálnu rýchlosť cez 240 km/h. Táto verzia dostala aj novú masku.
V roku 2005 bola výroba 75-ky ukončená bez ďalšie nástupcu.
Vozidlo prešlo testom EuroNCAP v roku 2001 a dosiahlo na tú dobu slušného výsledku. Za ochranu posádky získalo štyri hviezdičky z piatich (30 bodov) a za ohľaduplnosť pri strete s chodcom dve hviezdičky zo štyroch (13 bodov).
Jazdné vlastnosti patria jednoznačne k pozitívam Rovera 75. Veľkú zásluhu na tom nesie prepracovaný podvozok a tuhá karoséria. Podvozková platforma, ktorú si Rover vyvinul vo vlastnej réžii nesie označenie R40 a vyznačuje sa aj na dnešné pomery vysokou tuhosťou. Naproti tomu zavesenie kolies je konštrukčne príbuzné s vtedajším modelom BMW 3 – E46. Smerovej stabilite vo vysokých rýchlostiach pomáha tiež dlhý rázvor 2750 mm a v primeraných medziach sa pohybujú aj náklony karosérie pri svižnejšej jazde. Vyzdvihnúť treba komfort jazdy, ktorý je naozaj na vysokej úrovni.
Po konštrukčnej stránke sú predné kolesá zavesené na vzperách typu McPherson, pripevnených na obvodovom ráme. Vzadu sa nachádza zadná náprava Z-Axle, ktorá sa v obdobnej forme nachádza v Z1 roadster alebo v rade E36, či E46. Jej hlavnou prednosťou je priaznivá kinematika v celom rozsahu zdvihu kolesa.
Motory
Motorová ponuka bola oproti konkurencii poskromnejšia, hlavne čo sa dieselového pohonu týka. Benzínová ponuka začína štvorvalcom 1,8i zo série K, ktorý dáva výkon 88 kW pri 5500 ot/min a krútiaci moment 165 Nm pri 3500 ot/min. Blok motora spolu s hlavou je vyrobený z hliníkovej zliatiny. Dvojica vačkových hriadeľov poháňaná ozubeným remeňom ovláda ventily cez hydraulické zdvihátka. Motor svojimi dynamickými parametrami vyhovie skôr pokojnejšie jazdiacim motoristom, keďže pre svižnejšiu jazdu je potreba vyššie otáčky a častejšie radiť. Pri bežnom jazdení si motor vystačí s cca 8 litrami paliva.
V roku 2002 sa pod kapotou objavil preplňovaný štvorvalec 1,8 Turbo s výkonom 110 kW a krútiacim momentom 215 Nm, ktorý nahradil dvojlitrový šesťvalec radu KV6. Oproti atmosférickej 1,8-čke ale aj 2,0 V6 disponuje podstatne lepším ťahom z nížších otáčok a vyznačuje sa dobrou pružnosťou v širokom spektre otáčkového spektra. Spotreba sa pri bežnom jazdení pohybuje okolo 8-9 litrov a tak jedinou výraznejšou pripomienkou je zriedkavý výskyt.
Na slušnej úrovni je aj spoľahlivosť motorov série K, častejšie sa objavuje iba prasknuté tesnenie hlavy valcov. Hlavným dôvodom, prečo tesnenia zlyhávajú, sú plastové strediace kolíky, ktorými je hlava usadená k bloku. Tie boli v roku 2002 nahradené kovovými, pričom u starších modelov je naozaj na mieste pri prvej výmene tesnenia pod hlavou nahradiť staré plastové kolíky za nové kovové. Výmena nie je finančne náročná a vyjde do 50 eur. Tiež je vhodné zakúpenie nových hlavových skrutiek.
Pod kapotou Roveru 75 nechýbajú ani benzínové šesťvalce radu KV6. Menší dvojliter dosahuje max. výkon 110 kW pri 6500 ot/min a krútiaci moment 185 Nm pri 4000 ot/min. Motor sa vyznačuje veľmi kultivovaným chodom a zaujímavým zvukom. Taktiež poteší ochotou vytáčať sa až k hranici 7000 ot/min. Naopak nevýhodou motora je laxný ťah v nížších otáčkach a tak pre potrebu svižnejšej jazdy či pri obiehaní pomalšieho vozidla je nutné často podradiť a motor viac vytočiť. Spojenie s automatom dynamiku motora ešte viac zhoršuje. Spotreba sa pri bežnom jazdení pohybuje okolo 8,5 litra (s automatom 9-10 l), pri svižnejšom jazdení ale poľahky vyskočí aj nad 11 litrov na 100 km.
Podstatne viac dynamiky a lepšiu pružnosť poskytuje väčší 2,5 liter, ktorý dosahuje max. výkon 129 kW pri 6500 ot/min a krútiaci moment 240 Nm pri 4000 ot/min. Motor slušne zaberá už z nižších otáčok a akceleráciu sprevádza aj príjemná zvuková kulisa. Vďaka lepšej pružnosti a pomerne dlhým prevodom je priemerná spotreba podobná s meším dvojlitrom, pri svižnejšej jazde či diaľničných rýchlostiach dokonca nižšia.
Oba šesťvalce s netradičným uhlom rozovretia valcov 90 stupňov sa okrem kultivovaného chodu a zaujímavého zvuku vyznačujú aj pomerne značnými servisnými nákladmi a trocha problematickou spoľahlivosťou. Najväčším servisným nákladom je výmena rozvodových remeňov, ktorá sa odporúča najneskôr po najazdení 150 000 km. Predlžovanie výmenných intervalov sa spája so značným rizikom prasknutia a vážneho poškodenia motora. Pri výmene treba meniť všetky tri remene spolu s kladkami a odporúča sa meniť aj vodnú pumpu a trochu nezvyčajne aj olejové čerpadlo. Táto sranda môže spolu s prácou presiahnuť aj tisíc eur, čo je vzhľadom na cenu vozidla naozaj výrazná položka. Pozor si treba dať aj na správne použitie motorového oleja, na ktorý boli oba šesťvalce citlivé. Predpísaný je 10W-40 a v žiadnom prípade sa neodporúča olej s menším viskóznym číslom (5W alebo dokonca 0W), pretože hrozí pretrhnutie olejového filmu na ojničných ložiskách a ich postupné zadretie. Ďalším problémom je podobne ako u menšieho štvorvalca zlyhávajúce tesnenie pod hlavou. To však nastáva zriedkavejšie, ale o to nebezpečnejšie, keďže sa sa chladiaca kvapalina dostane na trecie plochy valcov, čo postupne vedie k ich nadmernému opotrebovaniu. S rastúcim počtom najazdených km vie hnevať aj sacie potrubie, ktoré obsahuje zložitú sústavu klapiek VIS (Variable Intake System). Celkovo sa systém skladá zo siedmych klapiek, jedna je tzv. balančná a ďalších šesť reguluje prúdenie vzduchu pre každý valec samostatne. Systém naklápania sa ovláda pomocou dvoch elektromotorov, jeden pre balančnú a jeden pre ostatné klapky. Nezriedka sa stáva, že zlyha niektorý z motoročekov alebo sa opotrebuje mechanizmus klapiek. V prípade nefunkčnosti motorčeka motor značne zlenivie, opotrebovaný mechanizmus klapiek zase prezrádza zvýšená hlučnosť (chrastenie) motora. Kým motorček sa dá relatívne lacno a rýchlo vymeniť (cca 150€), klapky sa samostane meniť nedajú a treba vymeniť celé sanie za približne 800-1000€.
Diesel
Ako jediný dieselový zástupca bol v ponuke dvojlitrový turbodiesel pôvodom z BMW (rad M47), vyrábaný v rakúskom Steyeri. Na rozdiel od vtedy vyrábaného motora pre radu E46 neobsahoval vstrekovanie pomocou rotačného čerpadla, ale dostal hneď vstrekovanie common-rail od značky Bosch. Motor dosahuje max. výkon 85 kW pri 4000 ot/min a krútiaci moment 260 Nm pri 2000 ot /min (v menšom počte sú dostupné aj výkonnejšie verzie s max. 96 kW/300 Nm). Motor sa vyznačuje kultivovaným chodom a dobrou pružnosťou v pomerne širokom otáčkovom spektre. Spotreba sa pri bežnom jazdení pohybuje okolo 6 litrov. Poteší obstojná spoľahlivosť motora, zvyčajné problémy dieslových motorov prichádzajú až pri väčšom nájazde. Oproti benzínovým motorom má tento agregát výhodu v podobe tzv. bezúdržbovej reťaze pohonu rozvodového mechanizmu.
Servis
Olej sa odporúča meniť po najazdení 15 000 km alebo jedného roka. Používa sa olej viskozity a špecifikácie SAE 10W-40 resp. ACEA A3/B3. Olej v automate sa odporúča meniť najneskôr po najazdení 60 000 km. Rozvody spolu s príslušenstvom sa v prípade motoroa 1,8 16 V a1,8 T menia každých 80 000 km, v prípade šesťvalcov každých 150 000 km. Dieselové motory obsahujú tzv. bezúdržbovú reťaz, ktorá sa mení iba v prípade potreby. Zapaľovacie sviečky pri benzínových motoroch sa menia po najazdení 120 000 km, palivový filter pri dieslových motoroch každých 50 000 km a vzduchový filter každých 30 000 resp. skôr.
Spoľahlivosť a najčastejšie poruchy
Pri záujme o 75-ky, treba byť obozretný, lebo nízka cena vozidla, ktorú iste ovplyvnil aj zánik automobilky, láka na kúpu tohto automobilu. Náklady na prevádzku a následný servis sa najmä v prípade benzínových šesťvalcov pohybujú vo vyšších číslach, čo treba pri kúpe brať jednoznačne do úvahy. Na druhej strane, kupujete svojim spôsobom jedinečné a pohodlné vozidlo s výrazným nádychom typickej britskej elegancie.
Pomerne často sa vyskytuje porucha centrálneho zamykania, kedy nemožno otvoriť alebo zamknúť dvere. Na vine obvykle býva nefunkčný motorček. Zaujímavým problémom tohto vozidla je aj prenikajúca vlhkosť do interiéru (koberček vodiča aj spolujazdca). Vozidlo má totiž nešťastne vyriešené odvodnenie z priestoru pod stieračmi (pod spodným plastom čelného skla (torpédom), kde sa okrem iného nachádza aj elektronická riadiaca jednotka motora. Odvodňovacie kanáliky sa rýchlo upchajú lístím a ak nebudete dávať pozor, môžete ľahko utopiť riadiacu jednotku a takisto sa môže cez vetracie kanály dostať voda do interiéru. Odporúča sa orezať zúžené konce gumového odvodňovacieho potrubia, aby sa tak rýchlo neupchali. Občas sa môžu vyskytnúť nedoliehajúce panely dverí, prasknutý držiak stropného svietidla alebo ak sa málo používajú nejaké dvere, po čase začnú vŕzgať. Treba tiež skontrolovať tesnenie okolo dverí, či nie je natrhnuté alebo inak poškodené. Ak svieti kontrolka ABS, nemusí byť na vine zlý snímač, ale poškodený káblik od snímača. Podobne aj svietiaca kontrolka airbagu má väčšinou príčinu v zle fungujúcom konektore pod sedadlom, ktorý treba rozpojiť a prečistiť. Korózia najčastejšie postihuje brzdové vedenie, pri viac zanedbaných kusoch tiež napadá prahy, lemy blatníkov, podlaha a pod.
Predná náprava má len priemernú životnosť, samostatne meniteľný je ale len zadný silentblok. V prípade nadmernej vôle na čapoch je potrebné meniť celé rameno za cca 250€. Nadmerné vôle sa zvyčajne prejavujú klepavými zvukmi či zhoršenou stabilitou vozidla. Pri kúpe treba venovať zvýšenú pozornosť aj stavu tlmičov a ich uchytenia. Ak spojka zaberá privysoko alebo sa zaraďujú horšie rýchlostné stupne, znamená to blízky koniec životnosti spojkovej lamely alebo netesnosť hydrauliky ovládania spojky – netesný hlavný valec spojky alebo vypínacie ložisko.
V prípade motora 1,8i (88 kW) pomerne často zlyhávalo tesnenie pod hlavou, čo sa prejavuje postupným úbytkom chladiacej kvapaliny, taktiež výpadkami kúrenia, prehrievaním motora či bielou emulziou na viečku otvoru nalievania oleja a hnedastým zafarbením vody v nádobke s chladiacou kvapalinou. Občasné úniky vody z iných príčin sa však týkajú všetkých benzínových motorov, čo môže viesť k ich prehriatiu. K prehriatiu môže dôjsť aj z dôvodu chybného-netesného termostatu (šesťvalce), netesného chladiaceho systému alebo nefunkčného ventilátora chladenia čo platí pre všetky motorizácie. Keďže ventilátor je spoločný pre klimatizáciu aj chladenie motora, pri výpadku ventilátora prestane fungovať aj klimatizácia. Prehriatie motora je nebezpečné z dôvodu jeho poškodenia, počnúc prasknutým tesnením pod hlavou cez poškodenie hlavy valcov a v prípade benzínových motorv aj s rizikom skrútenia bloku motora. V prípade nerovnomerného voľnobehu (vynechávania) alebo občasného nenaštartovania, je treba skontrolovať lambda sondu a tiež snímač otáčok vačkového hriadeľa.
V prípade motora 1,8 Turbo si treba dať pozor na stav turbodúchadla, ktoré je pomerne citlivé na štýl jazdy, preto napr. netreba vypínať motor hneď po dlhšej jazde vyššou rýchlosťou, netúrovať studené vozidlo a pod. Taktiež treba pravidelne meniť kvalitný olej. Turbo na tento motor je totiž veľmi drahé a ponúka ho len pár predajcov.
Pri benzínových šesťvalcoch sa vyskytujú poruchy sacieho potrubia, konkrétne ovládacieho motorčeka alebo mechaznimu klapiek.
Pri dieslovom motore sa pri väčšom nájazde môžu vyskytnúť nadmerne opotrebované vstrekovače (hlučnejší a nerovnomerný chod motora, slabšia akcelerácia, horšie štarty a pod). Občas sa vyskytne nefunkčný merač hmotnosti vzduchu alebo netesnosť sacieho traktu (slabší výkon, pomalšie reakcie motora, vyššia dymivosť), či nefungujúci regulátor tlaku na telese čerpadla, kedy vozidlo odmieta naštartovať. Väčší počet kilometrov znamená aj riziko nadmerne opotrebovaného dvojhmotového zotrvačníka, čo sa prejavuje nadmernými vibráciami či klepotom na voľnobehu a zvýšeným hlukom pri akcelerácii z nižších otáčok.
Spoľahlivosť 5st. automatickej prevodovky Jatco je len priemerná, dôvodom je najmä absencia olejového čističa a tiež zanedbaná výmena olejovej náplne.
[AdvantagesAndDisadvantages]
[Disturbances]
[RecommendedAndNotRecommended]
Typ karosérie: | štvordverový sedan | päťdverové kombi (Tourer) |
---|---|---|
Rozmery (D x Š x V v mm): | 4745-4750 x 1970 x 1430 | 4792 x 1970 x 1424 |
Rázvor (mm): | 2750 | 2746 |
Batožinový priestor (l): | 432 | 400 |
Pohon | predné alebo zadné kolesá (V8) | #colspan# |
Objem palivovej nádrže (l): | 66 | 65 |
Prednosti a nedostatky
dobré jazdné vlastnosti |
vyššie servisné náklady a spotreba vidlicových šesťvalcov |
komfortné odpruženie podvozku |
horšia dostupnosť odborného servisu a náhradnych dielov |
nízke ceny ojazdených áut |
iba priemerný kufor |
elegantný a osobitý vzhľad exteriéru a interiéru |
|
kvalitné dielenské spracovanie |
|
nízky záujem zlodejov |
|
bohatá štandartná výbava |
|
presné radenie a riadenie |
|
podarený dieslový motor |
Najčastejšie poruchy
občas nedoliehajúce panely dverí, vŕzgajúce dvere (pri ich dlhšom nepoužívaní), prasknutý držiak stropného svietidla |
prenikajúca vlhkosť do interiéru - upchaté odvodnenie pod plastom čelného skla |
porucha motorčeka zamykania dverí |
prehriatie motora - úniky vody alebo nefunkčný ventilátor |
nadmerné vôle v zavesení kolies prednej nápravy |
chybná lambda sonda alebo snímač otáčok vačkového hriadeľa - nerovnomerný voľnobeh, neochota štartovať |
chyba ABS - väčšinou poškodený káblik od snímača, chyba Airbagu - chybný kontakt v konektore |
netesnosť hydrauliky ovládania spojky alebo nadmerne opotrebovaná lamela - spojka zaberá vysoko, horšie zaraďovanie rýchlostných stupňov |
citlivé turbo na štýl jazdy (1,8 Turbo) |
zlyhávajúce tesnenie pod hlavou (motory 1,8i a 1,8 T) |
poruchy sania pri šesťvalcoch (zlyhanie motorčeka resp. mechanizmu klapiek) |
nadmerne opotrebované vstrekovače - obtiažnejšie studené štarty, hlučnejší a nepravidelný chod motora, slabší výkon (diesel) |
nadmerne opotrebovaný dvojhmotový zotrvačník - nadmerné vibrácie na voľnobehu, chrchlanie pri zhasínaní motora, trhavý rozjazd pri zábere spojky či hlučnosť pri akcelerácii z nižších otáčok (diesel, väčší km nábeh) |
nadmerne opotrebené turbodúchadlo - vyššia spotreba oleja, prenikanie oleja do sania (väčší km nábeh, zanedbaná údržba, nevhodný jazdný štýl) |
nadmerne opotrebená automatická prevodovka - rázy pri radení, pazvuky a pod |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
2,0 CDT (85 kW resp. 96 kW). Motor sa vyznačuje slušnou dynamikou, rozumnou spotrebou a obstojnou spoľahlivosťou. 1,8i Turbo (110 kW). Pružný, živý a pomerne úsporný motor,nevýhodou je veľmi zriedkavý výskyt na trhu jazdeniek. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
1.7 | 1695 ccm | ZG | 55 kW |
1.8 | 1796 ccm | K 1.8 | 88 kW |
1.8 Turbo | 1796 ccm | 18 K4G | 110 kW |
2.0 V6 | 1997 ccm | 20 K4F | 110 kW |
2.5 V6 | 2497 ccm | KV 6 | 129 kW |
2.5 V6 | 2497 ccm | 25 K4F,KV 6 | 130 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
2.0 CDT | 1950 ccm | M 47 R | 85 kW |
2.0 CDTi | 1951 ccm | 204D2 | 96 kW |