Kia Shuma svojim pôdorysom zasahuje takmer do striednej triedy, podobne ako Škoda Octavia, ale v skutočnosti sa jedná o model nižšej strednej triedy.
Na európsky trh bola uvedená v roku 1998. Automobil stojí na pomerne osvedčenej platforme Mazdy 323, čo znamená, že moc nehnevá a láka svojich potenciálnych zákazníkov na slušný vnútorný priestor. Cenou tiež určite poteší každú peňaženku. Automobil bol v prevedení dvoch karosárskych verzií a to sedan a liftback. Aj keď sa to na prvý pohľad nezdá, tieto dve verzie sa dosť od seba líšia. Postupom času sa v roku 2002 dostavila Shuma II. Nejedná sa ale o druhú generáciu, ide iba o facelift, ktorého cieľom bolo priblíženie sa vkusu európskemu zákazníkovi. Druhá generácia dostala slovo až v roku 2004 pod menom Cerato. Už ako zánovný strácal tento automobil pomerne rýchlo svoju cenu a teraz patrí k najlacnejším jazdenkám na trhu, samozrejme po zohľadnení roku výroby a triedy.
Koréjské korene v dizajne automobilu ešte stále pretrvávajú, čo sa odrazilo aj na predajoch, kde dizajn príliš neoslovil európskych motoristov. To isté platí aj o vnútornom priestore. Ten je síce tvarovo prijateľný, no použité materiály za veľa nestoja. Reč je o lacno pôsobiacich plastoch použitých ako na výplniach dverí, tak palubnej doske. Sedadlá ponúknu dostatok pohodlia, napriek tomu uspokoja len menej náročných užívateľov. Nemajú totiž kvalitné tvarovanie. Kvalitné bočné vedenie by ste v nich len márne hľadali. Čo sa týka objemu batožinového priestoru tak Shuma predstavuje so svojimi 420 litrami priemer. Po facelifte sa však kufor rozrástol až na 470 litrov, čo už väčšine vodičov bohato postačuje.
Automobil je väčšinou v prevedení „holobyt line“ čo predstavuje dosť veľké mínus. Chudobná sparťanská výbava takémuto automobilu vôbec nesvedčí. Vo vyšších príplatkových verziách už určite narazíte na elektrické ovládanie okien, centrálne zamykanie, rádio, airbagy či manuálnu klimatizáciu.
Odpruženie tlmí rázy a nerovnosti solídne, jediná výčitka je v nedostatočnom odhlučnení interiéru. Pri vyšších rýchlostiach začína do kabíny vo zvýšenej miere prenikať aerodynamický hluk. Mäkké nastavenie podvozku si na druhej strane vyžiadalo daň, v podobe podpriemerných jazdných vlastností. Pri vyhýbacom manévri automobil ľahko stráca stopu a začína sa chovať nečitateľne. Stopu nedrží ani pri svižnejšom prejazde tiahlymi zákrutami.
Keď nazrieme pod kapotu, tak Kia Shuma dostala do vienka hneď na začiatku niekoľko pohonných jednotiek. Vo všetkých prípadoch sa ale jedná o zážihové štvorvalce. Vyznávačov nafty tak automobilka nepotešila a nepripravila pre nich žiadny motor. V ponuke nájdeme jedinú osemventilová tisícšesťstovku a šestnásťventilové motory s objemom 1,5 i 1,6 a 1,8 litra. Jednotky 1.5 16V a 1.6 sú hlučnejšie než je obvyklé. Po výkonovej stránke sú aj slabšie motory dostatočné. Jedinou chybičkou krásy, ktorú treba podotknúť je nepresné radenie, čo nepridáva na pôžitku z jazdy.
V poruchovosti si treba dať hlavne pozor na elektroniku, ktorá vedela časom narobiť šarapatu. Medzi ďalšie problémy treba zarátať aj koróziu karosérie a tiež netesnú chladiacu sústavu. Občas sa môžete stretnúť so závadami dobíjania, kde je na vine problém s alternátorom. Výnimočné nie je ani samovoľné uvoľňovanie sa ručne sťahovaných okien. Ako býva zvykom u starších vozidiel, treba poriadne skontrolovať predné čapy, ktoré môžu byť už časom opotrebované a vykazovať nadmerné vôle. Asi najväčšou chybou s najväčšími následkami môže byť porucha termostatu. Následkom tejto chyby môže byť poškodené tesnenie pod hlavou motora, čo si vyžaduje v celku drahú opravu, preto je dobré pri testovacej jazde motor dobre prevetrať a vytočiť. Treba neustále pozorovať ručičku teploty a skontrolovať vodu, či sa náhodou nevarí. Ďalej skontrolujte aj prípadné stopy mastnoty v expanznej nádobe, čo by mohlo predznamenávať priesaky oleja.
História modelu
1998 – predstavenie modelu verejnosti.
2002 – facelift modelu verzia Shuma II.
2004 – ukončenie výroby, nastupuje model Cerato.
[AdvantagesAndDisadvantages]
[Disturbances]
Prednosti a nedostatky
nízke ceny ojazdených áut |
lacné prevedenie plastov v interiéri |
odolná technika |
slabšie odhlučnenie interiéru |
nízka poruchovosť |
chudobná výbava |
jednoduchý servis |
podpriemerné jazdné vlastnosti |
strata hodnoty |
Najčastejšie poruchy
poruchy elektroniky |
korózia karosérie |
netesná chladiaca sústava |
uvoľňovanie sa ručne sťahovaných okien |
uvoľnené predné čapy |
porucha termostatu |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
1.5 | 1498 ccm | OK280 | 59 kW |
1.6 | 1594 ccm | GA6D | 75 kW |
1.8 | 1793 ccm | T8 | 84 kW |
1.8 i 16V | 1793 ccm | T8 | 81 kW |