Avensis I. generácie charakterizoval nevýrazný dizajn, ktorý príliš nezaujal ani v dobe uvedenia na trh. Možno aj preto je nielen na našich cestách pomerne zriedkavým javom. Dizajn šedej myšky však ukrýva solídnu techniku a pri dobrej starostlivosti aj nadpriemernú spoľahlivosť. Pozor však na modely s dieselovými motormi, ktoré môžu mať nalietané veľké množstvo kilometrov. Tam už povestná spoľahlivosť má mierne trhliny.
Model Avensis od japonskej automobilky Toyota bol predstavený verejnosti koncom roka 1997. Automobil bol v prevedení troch karosárskych verzií: sedan, liftback a kombi. Na trh vyrukovali s tromi benzínovými motormi 1,6i (75 a 81 kW), 1,8i (81 kW, na náš trh sa oficiálne nedovážal), 2,0i (94 kW) a jeden turbodiesel 2,0 TD s výkonom 66 kW. V Polovici roka 2000 prišiel facelift modelu. Pod kapotu sa začali montovať nové benzínové pohonné jednotky, vybavené premenlivým časovaním ventilov označeným ako VVT-i (1,6 – 81 kW a 1,8 – 95 kW). Dvojliter dostal priame vstrekovanie D4 a maximálny výkon narástol na 110 kW. Ďalej sa objavil na trhu aj turbodiesel s priamym vstrekovaním common-rail 2,0 D-4D s výkonom 81 kW. V roku 2003 prišla na rad druhá generácia automobilu.
Testom Euro NCAP Avensis I prešiel v roku 1998. Za ochranu posádky pri náraze dostal tri hviezdičky z piatich a ohľaduplnosť pri strete s chodcom bola ohodnotená dvoma hviezdičkami zo štyroch.
Dizajn interiéru z dnešného pohľadu príliš nenadchne, plasty sú tvrdé a ich povrchová lesklá úprava pôsobí až príliš lacno. Tvarovanie palubnej dosky a stredového panelu tiež veľa práce konštruktérov nepobralo a pohľad na akési zašlé časy evokuje posuvný ovládač vnútornej cirkulácie vzduchu, ktorý našťastie vydržal len do modernizácie. Až príliš fádne stvárnenie interiéru sa však neprieči kvalitnému dielenskému spracovaniu a taktiež slušnej povrchovej odolnosti jednotlivých plastov. Taktiež poteší dobrá ergonómia a solídna vnútorná priestrannosť. Pohodlné sedadlá poskytujú dostatok priestoru pre cestujúcich vpredu aj vzadu. Pre vyšších pasažierov môže byť problém len obmedzený priestor nad hlavou, hlavne ak sedadlo nemá výškové nastavenie. Predné sedadlá sú totiž pomerne vysoko umiestnené. Kufor sedanu a liftbacku disponuje objemom 500-510 litrov. Kombi ponúkne o 30 litrov viac. Najlepšiu využiteľnosť kufra ponúka kombi a liftback. Negatívom sú pomerne výrazne zasahujúce podbehy kolies, ktoré značne obmedzujú šírku kufra, vyššia nakladacia hrana a tiež absencia akejkoľvek skrinky – úložného priestoru. Naopak, interiér ponúka úložných priestorov dostatok. Okrem klasickej skrinky pred spolujazdcom so slušným objemom je k dispozícii priestor v lakťovej opierke, v strede medzi sedadlami, v dverách a tiež vľavo pod volantom. Poteší aj dobre tvarovaná priehradka pod stredovým panelom, ktorá je aj dobre poruke.
Podvozok automobilu je ladený na komfortnú nôtu, slušne tlmí rázy a rôzne nerovnosti, takže žiadneho športovca v ňom nehľadajte. Nastavenie podvozku bolo hlavne pred modernizáciou až príliš mäkké, čo sa v určitých jazdných situáciách prejavovalo dosť nepriaznivo. Húpavé nastavenie výrobca trocha pritvrdil pri modernizácii vozidla, čím sa eliminovala zvýšená citlivosť na bočný vietor. Trocha poddimenzované boli aj brzdy, ktoré po intenzívnom brzdení vädli a vyskytujú sa aj zvlnené brzdové kotúče. Odolnosť podvozku je na veľmi dobrej úrovni, mierne citlivejšie sú len zadné ramená a ich silentbloky. V prípade Avensisu pozor aj na správne vyváženie kolies, na ktoré je pomerne citlivý, inak sa do riadenie budú prenášať citeľné a nepríjemné vibrácie.
Pod kapotou sa ukrývajú celkom vydarené motorové agregáty. Pred modernizáciou to boli šestnásťventilové zo starej japonskej školy, t.j. točivé agregáty prinášajúce najväčšiu radosť z jazdy až vo vyšších otáčkach. Menšiu chuť v tých nižších teda vynahrádza výkonová š**** a ochota vytáčať sa. Na bežné jazdenie plne postačuje základná 1,6-ka, ktorá sa bez väčších problémov zmestí do spotreby okolo 7,5-8 litrov. Agilnejší dvojliter si v priemere vypýta približne o liter viac. Viac pružnosti v spodných otáčkach ponúkajú modernejšie pohonné jednotky s premenlivým časovaním ventilov VVT-i. Benzínové štvorvalce produkovali výkon 1,6 – 81 kW, 1,8 – 95 kW a 2,0 D4 – 110 kW. Dobrá pružnosť v spodných otáčkach je aj vďaka variabilnému časovaniu sacieho rozvodu VVT-i s lopatkovým variátorom. Pohon vačkových hriadeľov zabezpečuje bezúdržbová reťaz. Spotreba napriek zlepšeniu dynamických vlastností zostala na prijateľnej úrovni a ani s výkonným dvojlitrom nepresahuje 9 litrov v priemere.
Benzínovým motorom v podstate nie je čo vyčítať, pracujú aj po rokoch veľmi spoľahlivo, čo sa bohužiaľ nedá povedať o tých dieselových. Najskôr bol v ponuke turbodiesel so vstrekovaním nafty do predkomôrky. Poskytoval síce uspokojivú dynamiku jazdy, avšak kultúra chodu a ani spotreba nepatrili k najlepším. Taktiež sa môžu vyskytnúť problémy s prepáleným tesnením pod hlavou valcov alebo prasknutie samotnej hlavy. Z pohľadu jazdnej dynamiky, spotreby a hlavne kultúry chodu bol lepšou voľbou modernejší agregát 2,0 D-4D (81 kW), vybavený priamym vstrekovaním Common-rail od japonskej firmy Denso. Motor sa skladá z liatinového bloku a hliníkovej hlavy valcov so 16 ventilmi a dvomi vačkovými hriadeľmi. Vzduchom dopuje motor turbodúchadlo s variabilnou geometriou lopatiek statora. Na tú dobu patril k tomu lepšiemu čo sa v naftovom svete pohybovalo, dnes môžu prekážať laxné reakcie pod 1800 otáčok a ich relatívne úzke využiteľné pásmo. Nad 2000 otáčok je však pružnosť veľmi dobrá, nad 4000 už pomerne rýchlo vädne. Priemerná spotreba sa pohybuje na úrovni 6-6,5 litra nafty na 100 km.
Celkovo je poruchovosť pri modeloch Avensis veľmi nízka, samozrejme za predpokladu pravidelného a kvalitného servisu, čo nemusí byť vždy najlacnejšie, keďže originálne diely sú dosť drahé. Občas sa môžno stretnúť so zablokovaným imobilizérom, pohnevať môže aj centrálne zamykanie a pri väčšom počte kilometrov (resp. štartov) sa môže objaviť opotrebovaná voľnobežka štartéra (škŕkavý zvuk pri štartovaní). Voči korózii je vozidlo solídne chránené, menej však už výfukové potrubie, preto sa oplatí pred kúpu dobre skontrolovať. Rovnako tak treba dať pozor na stav brzdového systému, opotrebenie, či zvlnené brzdové kotúče. Vôle sa častejšie vyskytujú v uložení zadnej nápravy (silentbloky ramien). Vibrácie prenášajúce sa do volantu spôsobuje najčastejšie nevyvážené koleso, načo je Avensis pomerne citlivý. Pozornosť treba venovať aj stavu spojkovej lamely, ktorá môže byť nadmerne opotrebovaná.
Pri motoroch (okrem VVT-i) treba venovať pozornosť pravidelnej výmene rozvodového remeňa, inak hrozí jeho prasknutie a poškodenie motora. Motory 1,6 a 1,8 VVT-i mohli v prvom roku výroby trpieť zvýšenou spotrebou motorového oleja, ktorá je zavinená nízkou odolnosťou stieracích piestnych krúžkov. Zvýšená spotreba oleja nielenže zbytočne predražovala prevádzku, ale mohla viesť aj k zničeniu katalyzátora, či pri troche nepozornosti aj zadretiu motora. Toyota väčšinu týchto motorov riešila v záruke, ale zopár neopravených exemplárov sa nájde. Oprava sa realizovala výmenou stieracích piestnych krúžkov za nové, vyrobené z odolnejšieho materiálu. Po odstránení tohto nedostatku ich možno považovať za veľmi spoľahlivé, je však nutný pravidelný a kvalitný servis. Aby bezchybne fungovali aj po mnohých kilometroch, potrebujú konkrétne kvalitný olej, inak hrozí zanesenie variátora a následná nadmerná hlučnosť motora v celom otáčkovom spektre. Ten by mal byť plne syntetický, najlepšie SAE 5W-30, API SH/SJ. Meniť by sa mal po najazdení 15 000 km alebo raz za rok. V prípade benzínových motorov ak sa vyskytne nepravidelný chod a vozidlo nemá ťah, na vine môže byť zlá zapaľovacia cievka, či zapaľovací kábel. Motoru 2,0 TD s výkonom 66 kW sa pri väčšej porcii kilometrov alebo väčšom zaťažovaní mohlo prepáliť tesnenie pod hlavou či dokonca prasknúť hlava valcov. Pri dieselovom motore 2,0 D-4D treba venovať zvýšenú pozornosť stavu dvojhmotového zotrvačníka (keďže jeho výmena je veľmi drahá), ktorý sa okrem chrchlavých zvukov na voľnobehu prejavuje aj vibrovaním motora medzi 2000 a 3000 otáčkami. Na motore 2,0 D-4D sa môže vyskytnúť aj chybný SCV ventil čerpadla Denso, čo sa prejavuje poklesom výkonu motora alebo chybný regulátor tlaku paliva v tlakovom potrubí common-rail, takže motor nemožno naštartovať alebo zhasína počas jazdy.
[AdvantagesAndDisadvantages]
[Disturbances]
[RecommendedAndNotRecommended]
Typ karosérie: | štvordverový sedan | päťdverový liftback | päťdverové kombi |
---|---|---|---|
Rozmery (D x Š x V v mm): |
4490-4520 x 1710 x 1425
|
#colspan# | 4570-4600 x 1710 x 1425-1500 |
Rázvor (mm): |
2630
|
#colspan# | #colspan# |
Batožinový priestor (l): | 500 | 510 | 530/1480 |
Pohon |
predné kolesá
|
#colspan# | #colspan# |
Objem palivovej nádrže (l): |
60
|
#colspan# | #colspan# |
Prednosti a nedostatky
veľmi dobrá spoľahlivosť a mechanická odolnosť |
menej atraktívne tvary exteriéru a interiéru |
ergonomický a kvalitný interiér |
zastaralý diesel 2,0 TD (66 kW) |
komfortný podvozok |
mierne poddimenzované brzdy |
pružnosť motorov VVT-i |
nešportové jazdné vlastnosti (hlavne do roku 2000) |
solídny objem kufra |
drahší servis a originálne náhradné diely |
užší kufor |
Najčastejšie poruchy
štrajkujúci imobilizér a centrálne zamykanie |
opotrebovaná voľnobežka štartéra - škŕkavý zvuk pri štartovaní (väčší km nábeh) |
korózia výfukového potrubia |
opotrebované brzdy, príp. zvlnené brzdové kotúče |
vôle v uložení zadnej nápravy - silentbloky ramien |
nevyvážené koleso - vibrácie do volantu |
nadmerne opotrebovaná spojková lamela |
prasknutý rozvodový remeň (zanedbaná údržba) |
nízka odolnosť stieracích piestnych krúžkov - vyššia spotreba oleja - môže viesť k poškodeniu katalyzátora alebo až k zadretiu motora (1,6 a 1,8 VVT-i, prvý rok výroby - väčšinou riešené v záruke) |
zlá zapaľovacia cievka alebo zapaľovací kábel - nepravidelný chod a strata ťahu (benzín) |
prepálené tesnenie pod hlavou alebo aj prasknutá hlava valcov (2,0 TD - 66 kW, väčší km nábeh, nadmerné zaťažovanie) |
opotrebovaný dvojhmotový zotrvačník - chrchlavé zvuky na voľnobehu a vibrovanie motora medzi 2000 a 3000 ot/min (2,0 D-4D) |
chybný SCV ventil čerpadla Denso - pokles výkonu motora (2,0 D-4D) |
chybný regulátor tlaku paliva v tlakovom potrubí common-rail - motor nemožno naštartovať alebo zhasína počas jazdy (2,0 D-4D) |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
1,6i 16V (75 a 81 kW). Tento benzínový štvorvalec je síce základnou motorizáciou, ale na bežnú jazdu plne postačuje. Je spoľahlivý, výkonný a v prípade VVT-i aj dostatočne pružný od nižších otáčok. Nepýta ani veľa paliva, v priemere okolo 7,5-8 litrov. |
2,0 TD (66 kW). Preplňovaný vznetový radový štvorvalec, osemventilový rozvod OHC, nepriame vstrekovanie paliva do predkomôrky. Motor svojim prejavom výrazne zaostával za svojim nástupcom so vstrekovaním common-rail. Taktiež jeho výkonové parametre a spotreba sú len priemerné. Pri porovnaní s veľmi vydarenými benzínovými jednotkami sa výhoda o málo nižšej spotreby rýchlo strácala. Naviac bol podstatne viac náchylnejší na poruchy. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
1.6 (AT220_) | 1587 ccm | 4A-FE | 74 kW |
1.6 (AT220_) | 1587 ccm | 4A-FE | 81 kW |
1.6 VVT-i | 1598 ccm | 3ZZ-FE | 81 kW |
1.8 (AT221_) | 1762 ccm | 7A-FE | 81 kW |
1.8 VVT-i | 1794 ccm | 1ZZ-FE | 95 kW |
2.0 (ST220_) | 1998 ccm | 3S-FE | 94 kW |
2.0 VVT-i | 1998 ccm | 1AZ-FSE | 110 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
2.0 TD (CT220_) | 1975 ccm | 2C-TE | 66 kW |
2.0 D-4D (CDT220_) | 1995 ccm | 1CD-FTV | 81 kW |
7 komentárov
Majo
Avensis 2,0 TD a r.v. 2000 najazdených približne 270000km.
Súhlasím čo je o Avensise napísané. Našťastie mňa problémy s motorom obišli, zbytočne ho príliš nezaťažujem a doprajem mu pravidelný servis. Auto som kúpil z nemecka a malo najazdené 180000 km. Malo síce zopár kozmetických vád, ale inak bolo v podstate v poriadku.
Výbava: v základnej výbave je všetko, čo si v normálnom aute môžem predstaviť – okná a zrkadlá v elektrike, klimatizácia, autorádio. Čo mi chýba je len tempomat.
Motor: žiadny dravec to nie je, ale na bežné jazdenie stačí a ak sa nenaháňa bežne sa dá jazdiť okolo 6 l, na dialnici 7l. Pri dobrom jazdení sa odmení aj bezproblémovou prevádzkou, vo 200 tis som vymenil žhaviace sviečky a to bolo všetko.
Podvozok: veľmi komfortný na našich cestách ale občas trpí.Cca raz do roka mením držiaky stabilizačnej tyče (300Sk) a raz som menil stabilizátory na zadnej náprave (800Kč).
Brzdy: už pri kúpe auta neboli kotúče v dobrom stave, po výmene slúžia bez problémov.
Kufor: nevýhodou je 10 cm nakladacia hrana, veľkosťou úplne porovnateľný s O.
Priestor pre posádku: Úplný dostatok miesta na zadných sedadlách bez toho, aby sa vodič musel uskromňovať. Vpredu tiež dostatočný priestor, všetky ovládacie prvku v dosahu, a to aj vrátane ručnej brzdy, pre ktorú nemusím siahať niekam ku spolujazdcovi, ako u O. Čo mi vadí, je nízka lakťová opierka, túto vadu vyriešila Toyota ďalším faceliftom.
Záverom: pohodlné a na údržbu nenáročné auto, ktoré za dobré náklady odvedie kus práce.
patrikx
Ja mám auto uplne kratučko, ale hned ma oslovili jeho jazdne vlastnosti, je to uplne ina kava ako fiat punto, skoda felicia ci mercedes triedy c alebo e ktore som mal pred tym. Aj ked mercedesy boli velmi pohodlne jadzne vlastnosti v zime katastrofa, koli tomu som si zadovazil 81 kw diesel a zatial maximalna spokojnost, je to rocnik 2002 a na tu dobu ma fakt slusnu vybavu 🙂 po nábehu par tisic km napisem nove poznatky 🙂
Monty
Mam D4D kombi 5 rokov. Pri kupe va bazare som si zaplatil vymenu spojky, pricom sa prislo na prasknuty zotrvacnik. Ten mi rovno za svoje vymenili, odvtedy 50.000 a drzi. O mesiac som ale prisiel na to, ze majstri utrhli uchyt motoroveho bloku ze je naprasknuty blok motora aj prevodovky (zospodu) asi im to caplo. To je ale nedokazatelne a kedze to netecie, neriesim. Odvtedy som menil len olej a brzdove kotuce. Oproti novym dieselom je fakt lenivy pod 1800, ale ked zapne turbo taha dobre.
Co mi prekaza, je len 5 stupnova prevodovka a s otackami prudko rastie spotreba. Pri 130 na dialnici ide 3000 otacok, a spotreba ide cez 6 litrov. Ale pri 100 len okolo 4.5.
Priemernu spotrebu mam v zime 6.2, v lete 5.6.
Tommy
Som spokojnym majitelom Avesisu 1,6i 16V (81 kW) r.v. 11/2000. Pouzivam ho rok, po prvom majitelovi, stav km pri kupe bol 230.000 a stav teraz 260.000. Auticko pradie ako maca, nemal som a nemam s nim ziadne problemy na rozdiel od kamarata co ma o 5 rokov mladsieho mercedesa s 90.000 km, ktory je 3 krat do mesiaca v servise. Nedam dopustit na japonske auta, ktore ma nikdy nenechali „v štichu“ a Toyota ani nehovorim. Ak chcete byt rovnako spokojnymi majitelmi bezporuchovych tatosov, uvedomte si, ze do auta sa leje benzin a prave japonske vozidla su toho pravidlom! …ano chapem vas, nafta je lacnejsia, naftove vozidla maju mensiu spotrebu a preto sa necudujte ked vas taketo auticko prestane posluchat. Pani do auta patri benzin, to nie je traktor! …a ked na benzim nemate tak si kupte listok a chodte na MHD. Bude to pre vas rozhodne lacnejsie ako iste rizika spojene s prevadzkou naftoveho motora!
Kubo
Svojho času sme mali v rodine tento Avensis vo verzii 2.0 D4 (liftback), okrem kože tam bola fullka a poctivo spravil okolo 200tkm. Súhlasím s tou geometriou a aj vyváženie pneu sa prejavovalo nepríjemne. Spotreba bola primeraná, v lete do 7,5, v zime okolo 7,8. Neviem o tom, že by sa bolo možné dostať vysoko cez 8, ani keď bol naložený a šlo sa rýchlejšie. Dokonca ani v Alpách nešiel cez 9. Ono veľa asi záleží aj od paliva.
Navyše čo si pamätám boli lambda sondy – bolo nutné vymeniť tri, pričom motor má DVA katalyzátory a teda dokopy štyri sondy! Spotreba oleja je zvýšená aj u 2.0 pri vyššom nájazde km si zapýtal ten litrík medzi výmenami (Castrol Edge 5W-30).
K podvozku poviem len toľko, že síce bol ladený do komfortu, je podstatne bezpečnejší a istejší ako Octavia I 1.9 TDI 81kW, s ktorou som mal tú česť. Mondeo je ale určite lepšie.
Keďže som súčasne jazdil chvíľu T27 aj tento, musím povedať, že pri T22 mi čoraz viac vadil skorý nástup ABS, pričom jeho prejav zďaleka nepatrí k najkultivovanejším. Ručná brzda bola skôr na ozdobu, zaberala až na poslednom zube a nevedeli ju zregulovať – mohlo to však byť zadnými brzdami, ktoré tam boli údajne od výroby iné ako na ostatných Avensisoch. Vädnutie bŕzd alebo skrútené kotúče som s ním ale nikdy nezažil. To, že je brzdný účinok pomerne slabý som si uvedomil až v T27, v porovnaní so súdobou konkurenciou sa ale nemôžem sťažovať, patrí k priemeru. Pamätám si však problémy zohnať niektoré náhradné diely, napríklad sviečky (Denso Iridium), čo bude ale asi typické pre dvojliter.
Ďalej karoséria liftback časom nepríjemne vŕzgala pri prejazde napríklad obrubníkov a zháňal som vzpery na zadné dvere, aby sa otvárali poriadne. Voči využiteľnosti kufra nemám námietky, na dovolenku bohato stačil a na sťahovanie je dodávka.
Musím však povedať, že to bolo veľmi vydarené vozidlo, ktoré sa pri kvalitnom servise (vždy bol v autorizovanom) sa odmenilo tisíckami bezproblémových kilometrov. Celkovo naň veľmi rád spomínam a musím poznamenať že by ste mali dať do fotogalérie foto interiéru v plnej výbave, nakoľko podľa týchto fotiek by som ho ani nespoznal.
Ladik
Ano,je pravda,že Japonské motory jsou opravdu jedny z nejlepších.Mám Toyotu Avensis vvt-i 2.0 benzín již 16 let.Její 110kw motor je perfektní a síla je opravdu cítit stále i po tolika letech provozu.Najeto mám 267000 km a motor servis ještě nezkusil.Palivo poslední roky 100 oktan ,pravidelná výměna kvalitních olejů do všech systémů,svíčky pouze DENZO,pravidelná roční geometrie,o STAV VOZIDLA SE STARÁ POUZE JEDEN MECHANIK!!,který auto připraví i na STK.Auto vypadá jako když jsem ho koupil zcela nové.Za dobrou údržbu se vám Toyota odmění,to mi věřte.
P.M.
Ja mám Avesis s motorom 2.0 TD 66kW najazdené 330k, musím zaklepať, údržba len ako na každom inom aute (olej, filtre, stabilizatory atď…). Používam ho na prácu, ťahám ťažke vozíky, ale zatial ide ako má. Spotreba 6-7l bez ohľadou na štýl jazdy a hmotnosti prívesu. Otec mal 2.0 benzin 94kW, spravil na tom 380k, predal ho a auto stále jazdí. Taktiež len bežná údržba. Takže za nás palec hore 🙂