Nie tak dávno pamätáme časy, keď na prvý pohľad rovnaké automobily boli z hľadiska odpočtu DPH a zaradením do inej kategórie (M1 a N1) úplne odlišnými vozidlami. Našťastie táto hlúposť padla a podnikatelia si môžu od 1. januára 2010 odpočítať daň z pridanej hodnoty (DPH) pri kúpe a prenájme osobných automobilov patriacich aj do kategórie M1. Odpadá tak zbytočná prestavba z kategórie M1 na kategóriu N1, ktorá zahrňovala aj škaredú mrežu a nezriedka aj úpravu počtu cestujúcich z 5 na 4. Totiž v niektorých prípadoch mal pri schvaľovaní procesu prestavby význam aj vzťah medzi nosnosťou vozidla a počtom miest na sedenie, preto mávali ľahšie vozidlá kategórie N1 (napr. Kia Ceed, Škoda Fabia alebo Octavia Tour) v porovnaní s pôvodným osobným automobilom počet miest obmedzený na štyri.
Takže účelové prestavby z M1 na N1 sú zdá sa minulosťou, podobne ako úprava počtu miest na sedenie a tiež montáž nevzhľadnej mreže. Tá výrazne obmedzuje variabilitu vnútorného priestoru vozidla. Možnosť prepravovať objemnejší náklad je paradoxne pri takomto „nákladnom automobile“ N1 menšia, než pri pôvodnom osobnom M1. A tak jediné opodstatnenie montáže mreže je z dôvodu bezpečnosti, keďže slúži na ochranu cestujúcich pred pohybom nepripevneného nákladu pri náraze. Dostávame sa pomaly k otázke, či je možné takto účelovo namontovanú mrežu samovoľne demontovať. Pokuty od policajtov hovoria jasnou rečou, nemožno. Vysvetlíme si prečo.
Donedávna (cca rok a pol dozadu) ešte platilo, že ak má vozidlo kategórie N1 typové schválenie, potom musí ísť jedine o schválenie národné, keďže typové schválenie Európskeho spoločenstva (ES) sa naň ešte nevzťahovalo. Medzi technickými podmienkami platnými na Slovensku pre schválenie vozidla tejto kategórie bolo a je okrem iného aj vybavenie ochrannou mrežou, ktorá oddelí priestor pre prepravované osoby od nákladného priestoru. Trend medzinárodnej harmonizácie však neminul ani túto oblasť a namiesto národného typového schválenia sa v členských štátoch únie začalo uplatňovať typové schválenie (ES). Možnosť udeliť typové schválenie ES sa prostredníctvom legislatívy únie, ktorá je záväzná pre všetky členské štáty, postupne rozširuje na ďalšie a ďalšie kategórie vozidiel. Úmerne, s istým oneskorením daným prechodnými lehotami, sa obmedzuje možnosť udeliť vozidlám týchto kategórií národné typové schválenie. Tak to bolo aj v prípade typového schválenia ES, ktoré sa týkalo aj kategórie N1, teda nákladných automobilov do 3,5 tony najväčšej prípustnej hmotnosti. Jedným z prínosov tejto úpravy je aj pohľad na nevyhnutnosť deliacej mreže v takýchto vozidlách.
Typovo schválené vozidlá N1 podľa ES už mrežu mať nemusia. Ochranná priečka v celej výške karosérie, ako bola požadovaná pri slovenskom národnom typovom schválení, už nie je podmienkou pri typovom schválení ES vozidla kategórie N1. V súčasnosti, keď možno vozidlá kategórie N1 typovo schvaľovať ako národne, tak aj podľa smernice ES, teda časť vozidiel môže prejsť schválením bez mreže. Závisí to len od rozhodnutia výrobcu vozidla. Zatiaľ však nie každá automobilka má v ponuke automobily N1 bez mreže, preto je treba si pred kúpu tento stav overiť.
Dostávame sa však pomaly k odpovedi na otázku, či je možno takúto mrežu demontovať, keď uz je možné takýto automobil v súčastnosti prestavať na kategóriu N1 aj bez mreže. Odpoveď je bohužial záporná. Ak raz bolo vozidlo schválené s mrežou, nemožno ju neskôr demontovať, pretože by tým prišlo ku zmene oproti pôvodnému schválenému vyhotoveniu. Zákon č. 725/2004 Z. z. zakazuje v premávke používať vozidlo, ktoré sa nezhoduje so schváleným typom, alebo na ktorom boli vykonané neoprávnené zásahy. Ak sa zistí, že k takejto úprave vozidla prišlo, môže byť v konečnom dôsledku podľa zákona vyradené z premávky natrvalo. Táto úprava by mala byť napísaná v OEV, v časti poznámky. Niekedy je však zistiť, či bolo vozidlo pôvodne schválené s priečkou, napríklad pri vozidle, ktoré vystriedalo viacero majiteľov komplikované. Ak chýba zápis v OEV, pomôcť môže doplnkový štítok s uvedením schvaľovacej značky prestavby, ktorým by takéto vozidlo malo byť po 1. 3. 2005 vybavené.
8 komentárov
lubomir bukovinsky
ja sa chcem spytat ci sa da urobit prestavba skody fabie combi r.v.2006 s n1 na m1 ma mrezu v zadu a technicky ma iba na 4osoby ci sa da prerobit na 5 osob a m1.dakujem
MJ
Podľa zistených info sa to nedá. Legislatívna zmena sa týka zatiaľ len povoleného odstránenia mreže kedysi nutnej na prestavbu z M1 na N1.
Vlado
Dá. Ja som to robil teraz. Odmontovať mrežu z N1 a ísť na evidenciu. Prepísať na M1 – 5 osôb
erojay
Zdravím, chcel by som sa opýtať, či keď mám Škodu Octaviu II combi a v technickom preukaze je uvedená informácia o deliacej mreži a kategória N1 je možné mrežu fyzicky odstrániť ??? Budem mať z toho problémy ak ma zastavia policajti ? Ďakujem
Marcel Janco
Už nie, viď článok:
http://www.autorubik.sk/novinky/od-1-marca-mreza-v-n1-nepovinna/
Od 1. marca 2012 teda mrežu možno odstrániť z vozidla, ktoré prešlo úpravou z M1 na N1, treba ale dať žiadosť na obvodný úrad dopravy so 6€ kolkom, ktorý zmenu zapíše do TP a upovedomí príslušný policajný inšpktoriát. So zmenou miest zo 4 na 5 je to horšie a podlieha to individálnej prestavbe vozidla, čo je pomerne náročný proces jednak po legislatívne a jednak po finančnej stránke.
michal
chcem sa spytat ci sa bude dat u vas ziskat deliaca mreza na N1 citroen saxo 1997 za skoru odpovedat vopred dakujem
andrew
Chcem sa opytat,mam 4 sedadla vybavene pasmi a v technickom mam len 3 miesta na sedenie.
Da sa to prepisat na 4 ? Mam vosidlo s mrezou tu by som tam nechal. Dakujem
Marcel Janco
Zmena počtu obsaditeľnosti vozidla o akej uvažujete Vy, je v našom štáte značne náročný legislatívny proces. Jedná sa totiž o prestavbu vozidla, ktorú podrobne popisuje zákon č. 725/2004 Z. z. Ak máte dostatok času a financií skúsiť to môžte, ale dobre si to premyslite. Každopádne, konkrétne info na Vaše vozidlo Vám povedia na príslušnom obvodnom úrade.