V detstve som bol pobláznený do Apača menom Vinetu, a tak uznáte, že ponuku spoznať a osedlať ozajstného Amerického Čerokéza som nemohol odmietnuť. Obzvlášť kvôli uchu lahodiacim zvukom veľkoobjemového šesťvalca. Ako si Čerokéz s viac ako dvestokoňovým stádom plnokrvníkov pod kapotou viedol sa dozviete v nasledujúcich riadkoch.
Interiér a exteriér
Tento Čerokéz musí byť náčelník, aspoň tak to cítim z jeho pohľadu. Jeho veľké oči, masívny gril a aj značne nadštandardné rozmery (z európskeho hľadiska), robia z Čerokéza neprehliadnuteľného účastníka cestnej premávky. Detailne dizajn rozoberať nebudem, ale oproti predchodcom vyzerá o poriadny kus uhladenejšie a ľudskejšie. Schválne som zvolil stupňovanie daných slov, pretože zopár „detailov“ by sa našlo. Jedna taká konštrukčná „prepracovanosť“ od súdruhov z prérie však udrie do očí hneď. Je to nesťahovateľná asi 1,5 metra vysoká prútová anténa, vystupujúca z pravého blatníka. Takéto pokrokové riešenie som naposledy videl na Wartburgu a nutno dodať, že tam sa mi celkom páčilo. Ale vážne. Čo viedlo prériových dizajnérov k takémuto rozhodnutiu v čase, keď sa už aj prút na streche považuje za totálnu zastaranosť a žezlo prevzali moderné plutvičky a antény integrované do bočných skiel naozaj netuším. Ale ak chceli zaujať, podarilo sa.
A nastupujem. Zavretie dverí mi vzdialene pripomínalo zatváranie dverí na ujcovej Liazke. Zatvárali sa ľahko a vyludzovali znamenitý plechovo znejúci buch. Američania na detaily proste nie sú. Je to predsa veľké auto a do terénu, tak načo sa zapodievať nejakými bezvýznamnými detailami ako je napr. zvuk zavretia dverí, že? Interiér je poňatý veľkoryso a priestoru je všade nadostač. Podobne je to aj s výbavou, ktorá je na európske pomery celkom slušná. Takže čo tu máme? Okrem elektricky nastaviteľných a vyhrievaných sedačiek je k dispozícii aj kompas s teplomerom, automatická klimatizácia, DVD a GPS, tiež cúvacia kamera, tempomat, elektrické okná, zrkadlá, obrovská lakťová opierka, koženné sedačky atď. Takže celkom luxus, nie? Odpoveď iba naoko. Totiž, podľa výbavy aj áno, ale to prevedenie. Plasty sú tvrdé ako dvojtýždňový chleba, sú náchylné na poškriabanie, pri manipulácii s nimi a tiež za jazdy vydajú semtam pazvuk a ich farebné stvárnenie, no vedel by som si predstaviť aj voľačo iné. Čo sa týka ergonómie, tak na prvý pohľad sa tiež javí všetko fajn. No druhý pohľad už taký ružový nie je. Pohodlná pozícia za volantom sa hľadá trochu horšie, pretože stĺpik riadenia možno polohovať len výškovo a s rozsahom tiež nepatrí k rekordérom. Hlavne menší vodiči pod 170 cm budú mať problém, najmä kvôli kontaktu pomerne veľkého volantu so stehnami. Za zvláštne považujem aj umiestnenie páčky otvárania dverí na úrovní stehna. Ne-Mercedesoví a ne-Chrysleroví motoristi si musia zvyknúť aj na atypické ovládanie stieračov otáčaním páčky a sekvenčnú voľbu rýchlosti stierania ľavopravým vychyľovaním voliča. Svojské bolo aj ovládanie a umiestnenie palubného PC na stredovom panely medzi ďalšími nie príliš logicky umiestnenými tlačidlami. Tempomat sa tiež ovládal zaujímavo, a to pomocou až dvoch ovládačov umiestnených na volante, nestačil jeden? Na pohodlných a primerane tuhých kožených sedačkách sa sedí naozaj dobre a chrbátová únava neprichádzala ani po trojhodinovej jazde. Bočnej opory moc nenájdete, zato vďaka nadpriemernej vnútornej šírke môže v zodpovedajúcom pohodlí cestovať pätica dospelých a ešte so sebou zobrať všeličo potrebné aj nepotrebné. Kufor je tiež slušného objemu a je prístupný aj cez osobitne výklopné okienko. Škoda, že ho možno otvoriť len diaľkovým ovládačom pri vypnutom motore. Podlaha kufra je síce rovná, ale nakladacia hrana je pomerne vysoko a batožinu je potreba poriadne zdvihnúť. Ohľadom na rozmery vozidla ma zarazil iba priemerný uhol otvorenia piatych dverí, takže 183 cm a vyšší jedinci, „bacha na makovicu“.
Audiozostava je síce nadupané funkciami, ale asi sa pozabudlo na detail, korým je tentoraz „iba“ zvuk. No žiadna sláva to Karle není. Takto si vyhráva aj Fábia za sotva tretinovú cenu a ja som od takto vybaveného vozu predsa len čakal o kúsoček viac. Neva, na repeťácku Diridondu a rádiové reči postačí akurát.
Motor a prevodové ústrojenstvo
Motor zdvihového objemu troch Fabii HTP, má na európske pomery iba podpriemerné výkonové parametre. Obzvlášť v dobe, kedy sa downsizing podáva ako hlavné motorové menu. Motor dosahuje výkon 155 kW pri 5200 ot/min a krútiaci moment 319 Nm pri 4000 ot/min. Na prvý pohľad sa to javí ako slušné číslo, ale s dvojtonovým Čerokézom mal práce tak akurát. Ozajstný šprintér z neho nebude, ale v prípade potreby nemal problém nechať v prachu kadejaký hatchback veľkosti Fábie. Takže brzdou v prevádzke rozhodne nie je a pri stúpaní na krk – teda pedál, sa aj akej takej dynamiky dá užiť. Čo ja osobne považujem za najväčšiu prednosť tohto motora, je vyvážený, kultivovaný beh a čarovný zvuk pri akcelerácii. Je naozaj podmanivý a ľahko sa dá zabudnúť aj na prebiehajúci vír v nádrži. Spotreba je naozaj mínusom a obzvlášť v dnešnej dobe, kedy benzín atakuje historické maximá. V meste treba počítať so spotrebou na úrovni 14-15 litrov, mimo mesta klesne spotreba pri klobúkjazde na prijateľnejších 9,5 – 10 litrov, pri diaľničných rýchlostiach osciluje medzi 11,5 až 12,5 litrami. Nám sa počas testu „podarilo“ spraviť číslo 12,9 l/100 km.
Automatická päťrýchlostná prevodovka (W5A580) pochádza z dielní Mercedesu a bola príjemným spoločníkom. V rámci možností sa snažila prispôsobiť spôsob radenia štýlu vodiča, aj cestnej situácii. Radila pomerne hladko, ale v ochote sa príliš nepretrhla. Citeľné je to najmä pri potrebe okamžitého zrýchlenia, napríklad pri predbiehacom manévri, kedy si vyžiadala značný čas na rozmyslenie. Celkovo sa však k charakteru vozidla a aj motora hodila a po chvíli jazdenia si nebudete vedieť predstaviť ani inú variantu zmeny prevodových stupňov pre toto vozidlo.
Pre zaujímavosť, aké sú prevodové pomery: | |
1 | 3.59 |
2 | 2.14 |
3 | 1.41 |
4 | 1.00 |
5 | 0.83 |
Spiatočka | 3.16 |
Stály prevod | 3.07:1 |
Podvozok, brzdy a riadenie
Jazdu na Čerokézovi najlepšie vystihne prirovnanie k zaoceánskej lodi. Na rozdiel od predchodcu už nedisponuje rebrinovým rámom, prednú tuhú nápravu nahradili nezávisle zavesené kolesá a ostala tuhá zadná náprava. Prejazdy prakticky všetkých nerovností, kanálov, výtlkov, ba dokonca aj retardérov, zvláda podvozok Čerokéza s prehľadom a iba s ladným pohupnutím. Naozaj nie je nutné skoro vôbec spomaľovať a v tejto disciplíne Čerokéz jednoznačne exceluje. Napriek jasnej mäkkosti sú jazdné vlastnosti po hranicu diaľničného limitu pomerne slušné a podvozok zabezpečuje solídne držanie stopy. Pri vyšších rýchlostiach sa už prejavujú mierne nedostatky v smerovej stabilite a drobné smerové korekcie sa stávajú bežnou súčasťou rýchlej jazdy. Na jazdu terénom bolo toto vozidlo kedysi stvorené a odkaz minulosti je zrejmý aj v testovanom vozidle. Čerokéz sa nezľakne ani náročnejšieho terénu a aj vďaka systému samočinných uzávierok diferenciálu, nebol problém zdolať väčšinu lúk a stráni v okolí obce Zubák.
Riadenie malo ešte klasický hydraulický posilňovač a aj s prispením jednoduchšieho podvozku (bez rôznych vzduchových vychytávok) má vodič prehľad o kontakte kolies s vozovkou. Riadenie tiež potešilo ľahkosťou chodu a presnosťou ovládania.
Brzdy mali okamžitý nástup, brzdný účinok sa dal dobre dávkovať, ale v prípade razantného brzdenia bolo citeľné, že majú s prerasteným Indiánom dosť práce.
Celkové hodnotenie, čo na to Autorubik
Čerokéz nesklamal. Síce na detaily si nepotrpí, ale tie sa snáď takémuto pracantovi nedajú ani vyčítať. S poslaním, na ktoré bol stvorený, teda komfortnú jazdu a stredne náročný terén si poradí skvelo, a to je podstatné. Vozidlo má 4 roky a najazdených cez 128 tisíc km. S poruchami je na tom primerane a za doterajšiu náročnejšiu prevádzku boli potrebné nasledovné servisné úkony: výmena sviečok, výmena spodných čapov a všetkých tlmičov, výmena klinového remeňa, oprava poškodeného-narazeného riadenia a pretesnenie olejom presakujúcej prevodovky. Ohľadom na náročnejšiu prevádzku, ktorú vyžaduje majiteľova práca, Čerokéz je spoľahlivým a nenáročným pomocníkom. Až na spotrebu. S tou sa však majiteľ pomerne úspešne vysporiadal, prerobením vozidla na alternatívny pohon. Ak ste vyznávačmi komfortnej a pohodlnej jazdy, občas potrebujete zvládnuť aj náročnejší terén a vaše sebavedomie potrebuje trocha naleštiť, je Jeep Grand Cherokee to pravé orechové.
Konštrukcia | zážihový šesťvalec |
Palivo | BA 95 |
Rozvod | OHC, 2 ventily na valec |
Plnenie | viacbodové vstrekovanie |
Uloženie | vpredu naprieč |
Zdvihový objem (cm3) | 3701,2 |
Prevodovka | päťstupňová automatická |
Poháňaná náprava | všetky |
Najvyšší výkon (kW pri ot./min.) | 155 pri 5200 |
Maximálny točivý moment (Nm pri ot./min) | 319 pri 4000 |
Najvyššia rýchlosť (km/h) | 180 |
Spotreba paliva (mesto/mimo/kombi. v l/100 km) | 15/10/12,9 |
Objem nádrže (l) | 70 |
0-100 km/h (s) | 10,5 |
Dĺžka (mm) | 4 496 |
Šírka (mm) | 1 819 |
Výška (mm) | 1 886 |
Rázvor náprav (mm) | 2 649 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1 951 |
Najväčšia prípustná celková hmotnosť (kg) | 2 677 |
Rozmery pneumatík | 245/65 R17 105S |
Batožinový priestor (l) | 821 |
Cena vozidla v čase testovania: 16 500 €.
[AdvantagesAndDisadvantages]
Prednosti a nedostatky
kultivovaný a cool znejúci motor |
vysoká spotreba a iba priemerné výkonové parametre |
komfortný podvozok |
nelogické ovládanie a umiestnenie niektorých palubných systémov a ovládačov |
čitateľné jazdné vlastnosti |
smerová stabilita vo vyšších rýchlostiach na ceste |
obratnosť v ľahkom a stredne ťažkom teréne |
kvalita a farebné prevedenie interiérových plastov |
priestor interiéru a kufra |
letargická prevodovka |
iba priemerný a pri vyšších hlasitostiach skreslený zvuk audia |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
3.7 V6 4x4 | 3701 ccm | EKG | 157 kW |
4.7 V8 4x4 | 4701 ccm | EVA | 170 kW |
5.7 V8 4x4 | 5654 ccm | EZB | 240 kW |
6.1 SRT8 4x4 | 6059 ccm | ESF | 313 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
3.0 CRD 4x4 | 2987 ccm | EXL | 155 kW |
3.0 CRD 4x4 | 2987 ccm | EXL | 160 kW |
4 komentáre
jeep
Ako je na tom so spotrebou motor 3,0 CRD v meste?
ROpa
To ti mozem povedat uplne presne, zalezi najma na tom co si kto predstavuje pod pojmom mesto. Ak budes chodit kazdy den do prace vzdialenej 6km po takejto trase: cuvas na cestu, 30-40s ides do mierneho kopca, kruhac, rozbiehas na 90, po minute 70, 50, kruhac, 70, 50 kruhac, 50, kruhac, 50, semafory, prechod pre chodcov, 50, prechod, prechod, prechod, prechod, kruhac, prechod, prechod, prechod, odbocka do parkovacieho domu, stopka na rampe, parkovanie na 4tom poschodi. Samozrejme po fajronte spat v opacnom poradi. Ak jazdis sam, bez nakladu, s lahkou nohou, klimatizaciou a na polovici prechodov musis stat tak 13-13.5l/100 je uplne ok. Pisem o WK/WH 3.0 CRD 160kW s hmotnostou 2150kg. Aj napriek tomu je to vozidlo do mesta pomerne vhodne pretoze nema DPF filter, spolahlivy motor kt sa rychlo ohrieva aj prevodovku s hydromenicom kt je na taketo behacky celkom komfortna. Vozidlo nie je tak velke ako vyzera a ma dobry rajd takze je celkom obratne a je z neho dobry vyhlad. Ak ti nevadi spotreba tak v meste uplne v pohode. Ak pojdes sem tam aj inam tak sa zmestis aj do 12l. Mimo mesto sa da dostat pri velkej snahe aj na 9l ale realne to je skor pri beznej jazde mimo mesto 10-11.
Anonym
Este som zabudol dodat ze auto ma dobre parkovacie senzory (EU model WH, vybava Overland) signalizacia je prehladna a lahko pochopitelna a spustaju sa same (aj predne) ak spomalis pod urcitu rychlost co je pri parkovani v garazach ku stene velmi prakticke. Sedacky su na EU pomery bohate dimenzovane a rozhodne nehrozi ze by si pravym kolenom hrkal a stredovy panel ako v mnohych koncernovych autach. Antenu spominanu v clanku maju len US verzie kt v sucasnosti koli sprisnenej legislative nedoporucujem (problemy s STK) EU modely maju antenu v zadnom bocnom kufrovom okne.
wk
A ako je na tom so spolahlivostou benzinova 3,7 a 4,7 – resp. kolko zeru? Tipujem ze v meste 20 L/100km?