Po pár týždňoch sa mi opäť naskytla možnosť otestovať nefalšované „pracovné“ vozidlo. Stavbársky pick-up to síce nie je, ale denno-denným behaním po neraz rozbitých cestách v našom okrese si toho užije viac ako dosť.
Interiér a exteriér
Určite mnohí pamätáte na Swift vyrábaný v maďarskom Ostrihome do roku 2004. Nízky, subtilný a dizajnovo nevýrazný automobil ale s lákavou cenou. To je však minulosť. Suzuki sa vybralo podobnou cestou ako krátko predtým Renault s modelom Megan a postavilo úplne nový model, ktorého dizajn nemá s predchodcom okrem mena spoločné nič. Nutno dodať, že dielo sa podarilo a potvrdzuje to aj najnovšia generácia Switu uvedená na trh iba pred niekoľkými týždňami, ktorá po dizajnovej stránke pripomína skôr facelift ako úplne novú generáciu. Dizajn Swiftu vyrábaného v rokoch 2004-2010 sa jednoducho vydaril a aj v testovanej oranžovej metalíze mu to obzvlášť svedčilo. K najvýraznejším prvkom karosérie by som zaradil guľatú a zároveň dynamicky pôsobiacu prednú časť s veľkými svetlometmi, takmer rovnú predĺženú strechu a čierny A stĺpik v štýle Mini, mohutne pôsobiace dvere a tiež robustnú zadnú časť s pomerne malým oknom a svetlami zaujímavo pretiahnutými do zadných blatníkov. Ak bolo cieľom konštruktérov vybočiť z radu, určite sa im to podarilo a „svišť“ je ľahko identifikovateľný aj pre absolútnych motoristických analfabetov. Dizajn je „svišťovou“ silnou stránkou.
Interiér už taký „Mr. Perfekt“ nie je. Zvuk zavretia dverí zaostával za svojim robustným zovňajškom a extra nenadchlo ani materiálové stvárnenie interiéru. Farebnú zladenosť pomerne výrazne narúša striebrenkový dekor stredového panelu Viac mi však prekážala tvrdosť a akási škrupinovosť použitých plastov. Zlícovanie tiež nebolo ideálne a občas sa objavili aj vŕzgavé pazvuky obzvlášť pri prejazde väčších nerovností. Odkladacích priestorov by som si vedel predstaviť aj viac, viac mi ale prekážal ich objem a teda problematické praktické využitie. Za všetky spomenie objem dverových káps, ktorý vyvolával skôr úsmev, ako spokojnosť z natlačených vecí. Potešil ma volant obšitý v príjemnej kožke, ktorý bol akurátnych rozmerov a skvelo sa držal. Prístrojový panel boduje jednoduchosťou a prehľadnosťou, rovnako pozitívne sa možno vyjadriť o rozmiestnení a ovládaní väčšiny prvkov výbavy vozidla. Väčšinou preto, lebo pár detailov sa predsa našlo. Začnem ovládaním palubného PC. V tomto modelovom ročníku už vedel zobrazovať aj priemernú spotrebu, s podivným umiestnením sa ale nespravilo nič. Nachádza sa až na vrchu samotnej palubnej dosky a pri akejkoľvek zmene bolo treba natiahnúť ruku až pod sklo. Za jazdy sa jedná o doslova riskantný manéver a ani počas státia si viem predstaviť podstatne komfortnejší spôsob ovládania. Niekoľko krát sa mi stalo, že som nechtiac stlačil varovné blikače. Aspoň že v novej generácii je už gombík presunutý na stredový panel, aj keď umiestnenie na volante alebo na páčke pod volantom by sa hodilo oveľa viac. Nemenej zaujímavý detail je nastavenie intenzity podsvietenia. Svišťovi totiž chýba klasické koliečko alebo tlačítko (tým sa dá iba vypnúť podsvietenie), takže nastavenie intenzity podsvietenia prebieha pomocou tlačítka pre prepínanie pamätí najazdených km. Ďalší detail je otváranie nádrže pomocou páčky umiestnenej na podlahe vedľa sedadla vodiča. Obzvlášť v tomto období soli a striedavo blata je otváranie nádrže takmer vždy spojené so zašpineným ruky a tak je lepšie si pripraviť nejaký servítok. Ešteže, svišť tak často nepotrebuje tankovať.
Sedadlá možno označiť len za priemerné, na môj vkus boli dosť tvrdé, čo bolo po dlhšej jazde aj cítiť. Naviac nastavenie optimálnej polohy sedenia sa nemusí podariť každému, keďže, rozsah nastavenia sedadla nie je príliš veľký a aj volant sa dá nastaviť len v jednom (horizontálnom) smere. Vzhľadom na akčnosť a schopnosti podvozku treba spomenúť aj bočné vedenie sedadiel, ktoré ale nestálo za veľa. V ostrejších zákrutách či náhlych zmenách smeru tak hrozí akčnejšie presúvanie posádky zo strany na stranu. Ohľadom na veľkosť vozidla možno hodnotiť interiér ako vzdušný a pomerne priestranný a to aj vďaka vyššej stavbe strechy vozidla. Priestoru pre predných cestujúcich je tak dostatok, pričom ako prvým limitujúcim faktorom sa ukáže šírka interiéru. Citeľné je to najmä pri pohodlnom cestovaní na dlhšie trate, kde si mnoho vodičov chce pohodlne oprieť ľavý či pravý lakeť. Ľavý lakeť sa síce oprieť dá, ale len na vrúbkovanom a na dotyk nie zrovna príjemnom podklade čalúnenia dverí. Vzadu sa pomerne pohodlne usadia dvaja priemerne urastení dospelí cestujúci.Platí to však len v prípade, ak nesedia vpredu osoby vyššie ako 185 cm. Za vzdušným interiérom značne zaostáva kufor. Má podpriemerný objem 213 litrov, ktorý po sklopení zadných operadiel stúpne na neveľkých 562 litrov. Nakladanie sťažuje vyššie položená nakladacia hrana, úzky otvor a tiež cca do 165 cm sa otvárajúce zadné veko. Tak dámy na opätkoch, bacha na účes. Výhľad z vozidla bol dobrý aj vďaka rozmerným vyhrievaným bočným zrkadlám, pozor iba na tesné zastavenie na križovatke, dopredu pretiahnutá strecha trocha sťažuje výhľad na vysoko umiestnené semafóry.
Audio systém svišťa prezentuje svoju činnosť na veľmi jednoduchom a taktiež informačne strohom displeji. V podobnom úspornom duchu sa nesie aj ostatná časť audia. Citlivosť a kvalita príjmu tunera bola iba priemerná, hlasitosť tiež a naviac v hornej polovici hlasitosti sa začínalo pomerne výrazne prejavovať narastajúce skreslenie zvuku.
Motor a prevodové ústrojenstvo
Motor 1.3 poskytuje v testovanom vozidle pri zdvihovom objeme 1328 ccm maximálny výkon 67,5 kW pri 5800 ot/min, krútiaci moment 116 Nm pri 4200 ot/min a predstavuje ideálny kompromis medzi cenou, výkonom a spotrebou. Keď treba postačuje aj na dynamické zvezenie. V spodných otáčkach sa motoru príliš nechce, kto nechá spadnúť otáčky pod hranicu 1600 ot/min vypočuje si aj pazvuky obzvlášť na štvrtom a piatom prevodovom stupni. Od približne 1800 ot/min naberá motor pozvoľna na sile, pričom citeľný nárast v dynamike prichádza nad 3200 ot/min. Slušná dynamika motora pokračuje až k hranici 6000 ot/min. Po prekročení tejto méty záťah výrazne poľavuje a pri 6600 ot/min prichádza elektronické Stop. Pre bežné jazdenie sa javilo ako optimum z hľadiska hluku, ťahu a spotreby využívať otáčkové pásmo 1800-3800 ot/min. Pre svižnejšie jazdenie by otáčky motora nemali klesať pod hranicu 3000 ot/min. Nad 4000 ot/min začne byť motor hlučnejší, bohužiaľ nejedná sa o hlučnejší športový zvuk ale skôr o hlasné vrčanie. Spotreba aj v tomto mrazivom počasí dosiahla solídnych 6,8 litra/100 km.
Rýchlostná páka sa držala podobne ako volant, príjemne. Umiestnená bola tiež dobre po ruke a radenie jednotlivých stupňov bolo presné a dráhy radenia krátke. Škoda iba malinko väčšieho odporu pri preradzovaní v stredovej polohe a občas frfľajúcej spiatočky. Prevody boli naskladané akurát a potešila aj mierne dlhšia 5-ka, kedy pri 100 km/hod točil motor 2800 ot/min, pri 130 km 3500 a pri 140 3800 ot/min, teda hladina hluku od motora bola aj pri diaľničných rýchlostiach prijateľná.
Podvozok, brzdy a riadenie
Swift obsahuje konštrukčne jednoduchý podvozok so vzperami McPherson vpredu a torzne pružnou priečkou s vlečnými ramenami vzadu. Napriek jednoduchosti sa konštruktérom podarilo podvozok veľmi dobre vyladiť, čoho výsledkom sú veľmi dobré jazdnej vlastnosti. V istote na ceste pomáha aj torzne tuhá karoséria. Na rovnej ceste si tak možno užiť hromadu zábavy, keďže jazdné vlastnosti svišťa takmer pripomínajú motokáru. Vozidlo je hravé, perfektne ovládateľné a dobre drží jazdnú stopu. Horšia situácia nastáva na nerovnostiach, kde ich prejazd znamená citeľné rázy do karosérie. Väčšie nerovnosti už okrem hlučnejšieho rázu môžu niekedy znamenať aj poskočenie zadnej časti, čo je nepríjemné najmä vo vyšších rýchlostiach a v zákrute. Len na priemernej úrovni je odhlučnenie podvozku a tak je možné pozorovať vyššiu hlučnosť odvaľujúcich sa pneumatík, či štrnganie odletujúcich kamienkov.
Riadenie išlo zľahka, vo vyšších rýchlostiach príjemne stuhlo, ale oproti podvozku bolo menej hravé. Nezaškodilo by trocha viac citu od kolies, hlavne keď „svišť“ miluje kľukaté okresné cesty.
Brzdný účinok mal spočiatku pozvolnejší nástup, po prekročení zhruba polovice dráhy pedálu však prišiel razantný nástup.
Celkové hodnotenie, čo na to Autorubik
Svišť je ozdobou Tatier a svojim spôsobom je aj Swift tou krajšou časťou v segmente malých vozidiel. Nesklamal ani po motorovej stránke. Horšie to bolo v interiéri, kde by zopár detailov chcelo naozaj doladiť. Vozidlo odporúčam hlavne ženám, tiež mladým stíhačom, s podmienkou úpravy vstavaného audia. Vozidlo malo 2 a pol roka, najazdených 40 tisíc km a napriek častým a krátkym jazdám po hrboľatých cestách aj necestách nášho okresu, nevykazovalo žiaden nedostatok mechanického alebo elektrického charakteru.
Konštrukcia | radový štvorvalec |
Palivo | BA 95 B |
Rozvod | DOHC 4 ventily na valec |
Plnenie | atmosférické |
Uloženie | vpredu naprieč |
Zdvihový objem (cm3) | 1 328 |
Prevodovka | päťstupňová mechanická |
Poháňaná náprava | predná |
Najvyšší výkon (kW/k pri ot./min.) | 67,50 pri 5800 |
Maximálny točivý moment (Nm pri ot./min) | 116 pri 4200 |
Najvyššia rýchlosť (km/h) | 175 |
Spotreba paliva (l/100 km) | 6,8 |
Objem nádrže (l) | 45 |
0-100 km/h (s) | 10,6 |
Dĺžka (mm) | 3 695 |
Šírka (mm) | 1 690 |
Výška (mm) | 1 500 |
Rázvor náprav (mm) | 2 380 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1 055 |
Celková hmotnosť (kg) | 1 485 |
Rozmery pneumatík | 135/60 R15 84H |
Batožinový priestor (l) | 213/562 |
Cena vozidla v čase testovania: 6 000 €.
[AdvantagesAndDisadvantages]
Prednosti a nedostatky
stále atraktívny dizajn |
malý a horšie prístupný kufor |
dobre sa držiaci volant a radiaca páka |
ovládanie a umiestnenie niektorých prvkov výbavy |
presné radenie |
pri vyšších rýchlostiach na nerovnostiach nervóznejší podvozok |
účinné brzdy |
slabé audio |
po vytočení výkonný a dynamický motor |
letargickejší motor v nižších otáčkach |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
1.3 | 1328 ccm | M13A | 68 kW |
1.3 4x4 | 1328 ccm | M13A | 66 kW |
1.5 | 1490 ccm | M15A | 75 kW |
1.6 | 1586 ccm | M16A | 92 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
1.3 DDiS | 1248 ccm | Z13DT | 51 kW |
1.3 DDiS | 1248 ccm | D13A,Z 13 DTJ | 55 kW |
7 komentárov
bordel
aspoň trochu opratať ste ho mohli, je v ňom riadny humus.
Miroslav Babinec
Čo k tomu dodať. Auto testované v skutočnej prevádzke, žiadne čačky-mačky :).
Marcel Janco
Dík aj za vyčítavú reakciu. Upratať sme ho mohli, ale načo? Cieľom nie je ako už bolo spomenuté testovať a opisovať čistotu vozidiel, ktoré absolvujú raz za čas kostolnú jazdu a jedinú vadu čo budú mať po desiatich rokoch, bude zodratie laku od neustáleho leštenia. Práve naopak, sme radi keď sa nám naskytne vozidlo, na ktoré sa hľadí ako na spotrebný tovar a na údržbu ako na niečo čo otravuje. Také auto oveľa viac napovie o svojich slabších stránkach. Majiteľovi sa snažíme odovzdať auto v pôvodnom stave, aj s papierikmi a nazhromaždeným „bordelom“.
David
Je to test a nikoliv prodejní píár. Jste jinak kompletní ??
Anonym
mne bordel neprekaza aspon vidiet ze auto dostava poriadne do tela nikto sa snim nemazna a nie nablyskany nedelny tatos prave vytiahnuty z garaze ten asi o realnej prevadzke moc nepovie
Iveta
K testovanemu auticku musim dodat, ze som hrdou majitelkou jedneho z tychto svistov 1 a 1/2 roka. Suhlasim s vysledkami testu, auto je svizne, riadenie presne (i ked sa mi niekedy horsie radi spiatocka) a interier v celku vydareny.
Chybickou krasy je snad len spominana slabsia audio vybava, ani 6 reprakov nezvlada, ked chcete nejaku pesnicku vycitit „naplno“..a co sa tyka uloznych priestorov, hmm, jazdim ho vacsinou sama, takze kabelku hodim na sedadlo spolujazdca a aj ten maly kufor mi na nejake to zbalenie na chatu celkom staci..horsie je to ked potrebujete „zbalit“ viac ludi, ale ved je moje a kto potrebuje, ten sa zmesti aj s rupsakom na kolenach 🙂
Takze ak nad tymto autickom vazne uvazujete, nechajte sa nim smelo uniest, pomer cena a kvalita je primerana. Za ten rok a pol okrem benzinu, vody do ostrekovacov a rocnej prehliadky nevyzadovalo ziadnu specialnu udrzbu…snad okrem obcasneho laskyplneho lestenia. Na palubovke sa totiz celkom paci prachu (co vidno aj na fotkach). Prakticke gumene podlozky pod nohy usetria podlahovy „koberec“, takze staci vytriast kamienky, obcas povysavat a umyt a auto mate ako nove…
Anonym
kop