Európske emisné štandardy sú súborom nariadení a požiadaviek, ktoré stanovujú limity pre zloženie výfukových plynov všetkých automobilov vyrábaných v členských krajinách EÚ. Tieto smernice sú označované ako emisné normy Euro (Euro 1 až Euro 6).
Každé zavedenie novej emisnej normy Eura je postupná akcia
Zmeny sa najskôr dotýkajú modelov novo predstavených na európskom trhu (napr. pre aktuálne Euro 5 bol stanovený termín 1. 9. 2009). Vozidlá, ktoré do tejto doby vstúpili do predaja, Euro 5 spĺňať nemusia. Od roku 2011 by mali Euro 5 plniť všetky novo vyrobené automobily, teda aj staršie modely s dobiehajúcou výrobou. Majitelia už kúpených starších vozidiel môžu zostať v pokoji, tých sa nové predpisy netýkajú.
Každá nová norma EURO obsahuje nové pravidlá a limity. Súčasná emisná norma EURO 5 napríklad postihuje viac dieselové motory a snaží sa dosiahnuť ich priblíženie, čo sa obsahu splodín týka, benzínovým motorom. EURO 5 znižuje emisný limit pre PM (pevné častice-sadze) na pätinu oproti súčasnému stavu, čo sa dá splniť prakticky len pri inštalácii filtrov pevných častíc, ktoré však nie sú práve najlacnejšie. Takisto bolo treba použiť nových technológií na dosiahnutie limitov na NO2. Naopak veľa už dnes vyrábaných benzínových motorov novú smernicu EURO 5 spĺňa. V ich prípade išlo len o 25% zníženie limitov na HC a NO2, emisie CO zostávajú nezmenené. Každé zavedenie emisnej normy sa stretáva s námietkami zo strany výrobcov automobilov, z dôvodu zvyšujúcich sa výrobných nákladov. Napríklad zavedenie normy EURO 5 bolo pôvodne plánované už v roku 2008, ale vďaka nátlaku zo strany automobilového priemyslu sa podarilo zavedenie tejto normy oddialiť až na 1. 9. 2009.
Ako sa vyvíjali tieto emisné smernice?
EURO 1. Prvá zo smerníc bola EURO 1, ktorá je platná od roku 1993 a bola pomerne benevolentná. Benzínovým i naftovým motorom určovala limit na oxid uhoľnatý približne 3 g/km a emisie NOx a HC sa sčítavali. Obmedzenie emisií tuhých častíc sa týkalo len dieselových motorov. Benzínové motory musia používať bezolovnaté palivá.
EURO 2. Norma EURO 2 od seba oba typy motorov už oddeľovala – naftové motory mali určité zvýhodnenie v emisiách NO2 a HC, kedy limit platil pre ich súčet, benzínové motory si naopak mohli dovoliť vyššie emisie CO. Táto smernica tiež prikazovala zníženie obsahu pevných olovnatých častíc vo výfukových plynoch.
EURO 3. So zavedením EURO 3, ktorá platí od roku 2000, začala Európska komisia pritvrdzovať. U dieselových motorov znížila obsah PM o 50% a stanovila pevný limit pre emisie NO2 na 0,5 g/km. Zároveň nariadila zníženie emisií CO o 36%. Benzínové motory musia podľa tejto normy spĺňať prísne podmienky pre emisie NO2 a HC.
EURO 4. Norma EURO 4 platná od 1.10 2006 emisné limity ešte viac sprísnila. Oproti predchádzajúcej norme Euro 3, znížila obsah pevných časti a emisií oxidu dusíka vo výfukových plynoch automobilov na polovicu. V prípade naftových motorov potom donútila výrobcov k výraznej redukcii CO, NO2, nespálených uhľovodíkov a pevných častíc.
EURO 5. Od 1.9. 2009 platná emisná norma sa zamerala hlavne na znižovanie množstva pených častí PM a to až na pätinu z pôvodného množstva (0,005 oproti 0,025 g/km). Nepatrne sa znížili aj hodnoty NOx pre benzínové (z 0,08 na 0,06 g/km) a dieslové motory (z 0,25 na 0,18 g/km). V prípade naftových motorov došlo aj k zníženiu HC + NOX z 0,30 na 0,23 g/km.
EURO 6. Táto emisná norma vstúpila do platnosti od septembra 2014. Týka sa dieselových motorov, konkrétne zniženie hodnôt NOx z 0,18 na 0,08 g/km a HC + NOX 0,23 na 0,17 g/km
Sledované emisné zložky
Oxid uhoľnatý (CO) – bezfarebný plyn bez chuti a bez zápachu, ľahší ako vzduch. Je nedráždivý a výbušný. Viaže sa na hemoglobín, tj. krvné farbivo a tým zabraňuje prenosu vzduchu z pľúc do tkanív – je teda jedovatý. V normálnych koncentráciách v ovzduší relatívne rýchlo oxiduje na oxid uhličitý CO2.
Oxid uhličitý (CO2) – bezfarebný plyn bez chuti a bez zápachu. Sám o sebe nie je jedovatý.
Nespálené uhľovodíky (HC) – okrem ďalších zložiek obsahujú predovšetkým karcinogénne aromatické uhľovodíky, jedovaté aldehydy a nejedovaté alkány a alkény.
Oxidy dusíka (NOx) – niektoré sú zdraviu škodlivé, napádajú pľúca a sliznice. Vznikajú v motore za vysokých teplôt a tlakov počas horenia, a to pri nadbytku kyslíka.
Oxid siričitý (SO2) – štipľavo páchnuci, jedovatý bezfarebný plyn. Jeho nebezpečenstvo spočíva v tom, že v dýchacích cestách vytvára kyselinu siričitú.
Olovo (Pb) – jedovatý ťažký kov. V súčasnej dobe sú paliva na čerpacích staniciach k dostaniu len bez olova. Jeho mazacie vlastnosti sú nahradené aditívami.
Sadze (PM) – častice sadzí, spôsobujú mechanické dráždenie a fungujú ako nosiče karcinogénov a mutagénov.
Pri spaľovaní palív sú prítomné aj ďalšie zložky
Dusík (N2) – nehorľavý, bezfarebný, nezapáchajúcí plyn. Nie je jedovatý. Je hlavnou súčasťou vzduchu, ktorý dýchame (78% N2, 21% O2, 1% ostatné plyny). Prevažná časť dusíka sa po skončení spaľovacieho procesu vracia vo výfukových plynoch späť do ovzdušia. Malá časť reaguje s kyslíkom a vznikajú oxidy dusíka NOx.
Kyslík (O2) – bezfarebný, nejedovatý plyn. Bez chuti a bez zápachu. Je nevyhnutný pre proces spaľovania.
Voda (H2O) – tá je vo forme vodnej pary nasávaná spolu so vzduchom.
17 komentárov
Tibor ĎURICA
Normy EURO 1 až EURO 5 platia len pre osobné autá ?
Ktoré emisné normy platia pre ťažké nákladné automobily ?
Ďakujme
MM
emisne normy EURO majú síce rovnaké označenie pre osobné aj nákladné vozidlá, ale samozrejme pre nákladiaky platia iné hodnoty..je to v tabuľkách…
cesto
Ak som správne pochopil tak diesel má horšie emisie ako benzín?
Anonym
samozrejme, je to dané typom paliva a spôsobom spaľovanie.
Miroslava
rada by som sa informovala, aké splodiny vypúšťa do ovzdušia nový typ automobilu na CNG palivo. Všade čítam, že CO2 a ďalšie zložky. viete mi poradiť aké ďalšie zložky to sú?
Ďakujem
MJ
Znížená škodlivosť spaľovania CNG vyplýva najmä z jeho zloženia. Konkrétne z pomeru atómov uhlíka a vodíka v molekule. Zemný plyn je tvorený z cca 98% metánu CH4 s priaznivým pomerom uhlík / vodík = 1/4. Vozidlá na zemný plyn produkujú výrazne menej škodlivín ako vozidlá s klasickým pohonom.
• Takmer nulové emisie pevných častíc
• Zníženie emisií CO2 o 20 – 25% oproti konvenčným motorom.
• Podstatne nižšia hladina emisií – oxidov dusíka NOx a emisií oxidu uhoľnatého CO.
• Výrazné zníženie bezmetánových, aromatických a polyaromatických uhľovodíkov (PAU), aldehydov, keďže do zemného plynu sa nepridávajú aditíva a karcinogénne prísady.
• Spaliny z motorov na zemný plyn neobsahujú oxid siričitý (SO2)
Radovan
to znamena, ze dieselove motory s oznacenim Euro 4 maju alebo nemaju namontovany filter pevnych castic?
Anonym
Ako ktoré. Niektoré spĺňajú túto emisnú normu aj bez filtra pevných častíc.
leocham
chcel by som sa dozvedet dymivost na 2.2crd E3 nacipovani na 158koni tkze 121KW na emisnom tvdia že 1,6 je dovolene max je to pravda??
leocham
poprosim o tabulku
marian
EURO 6. Táto emisná norma vstúpi do platnosti od septembra 2014. Dotkne sa dieslových motorov, konkrétne znižovaniu hodnôt NOx z 0,18 na 0,08 g/km a HC + NOX 0,23 na 0,17 g/km tato norma sa bude tykat novovyrobenych aut?
Anonym
ano
susawoman
dobrý deň, vie mi tu niekto dať odpoveď na toto? minulý týždeň sme boli na STK. neprešli sme emisnou, nakoľko sme mali deravý výfuk (bol menený celý pred dvomi rokmi, aj tak sa urobila dierka na spoji). dali sme to opraviť a šli znova. po druhýkrát sme neprešli, podľa technika je stále deravý! Chcem sa ale spýtať, či je možné, že tie hodnoty, z ktorých sme vyhoveli minulý týždeň, boli pri dnešnej opakovanej kontrole napísané ako nevyhovujúce a naopak – minulotýždňové nevyhovujúce boli dnes v poriadku. To sa tak z týždňa na týždeň môže zmeniť? je to normálne? dík
Tomas
Zdravim,
menit sa to moze v zavislosti od viacerych faktorov. Teplota motora, pouzite palivo (Shell, Slovnaft, OMV,..). Ja ked som bol na STK, tak som mal problem s emisiami. Kedze dlho som cakal s autom v rade, tak motor vychladol. Ked som prisiel na radu, tak urobili hned meranie. Samozrejme, uplne nevyhovujuce hodnoty. Preto sme nechali bezat motor, aby sa trocha zohrial. Samozrejme som potom musel aj trocha „vytocit“ motor do otacok. Podla technika sa tym zvysi tlak vo vyfukovom potrubi a vyfukne to aj nejake usadeniny z katalyzatora a podobne. Pisem to tak, ako tomu rozumie ja, a isto sa najde kopec dalsich odbornikov, ktori to moze potvrdit, vyvratit, pripadne poopravit. Po tomto akte som emisnou presiel, a hodnoty boli uplne v norme.
Michal
Dobrý večer, je pravdy ak vozidlo spĺňa Euro 2 tak sa nedá na slovensku prihlásiť? Ak je to pravda ako sa to dá príhlásiť. Jedná sa o benzínový motor čiže emisie by sa dali zlepšiť montážou LPG. Ďakujem za odpoveď.
Tomas
Zdravim, ja som kupoval auto, ktore uz bolo na Sk. Je to Euro2, a na DI mi ho prehlasili do ineho okresu bez problemov. Bolo to v marci 2018.
Miroslav
Poprosím o radu, chcem kúpiť auto s r.v. 2015, diesel, emisná trieda 5. Dokedy budem môcť jazdiť s touto triedou do SRN, keďže tam pracujem?