Automobilový štartér je elektrické zariadenie, ktoré slúži na uvedenie spaľovacieho motora do chodu. Na uvedenie motora do chodu, je potreba roztočiť motor na určité tzv. spúšťacie otáčky. Tie sa pohybujú podľa druhu motora v nasledovných hodnotách:
– 40 až 150 ot/min- zážihové motory a vznetové motory s priamym vstrekovaním,
– 80 až 200 ot/min – vznetové motory s nepriamym vstrekom.
Ako je uvedené, nejedná o otáčky štartéra, ale o otáčky zotrvačníka samotného spaľovacieho motora.
Delenie štartérov
Podľa napájacieho napätia
- 12 V – osobné a dodávkové vozidlá, traktory,
- 24 V – nákladné vozidlá,
- 48 V a viac – veľké stacionárne motory, koľajové vozidlá atď.
Podľa výkonu
- 150 W až 800 W – jednostopové vozidlá-skútre, najčastejšie bez mechanizmu zasúvania pastorku,
- 500 W až 1,5 kW – osobné vozidlá,
- 2 kW až 5 kW – stredné nákladné automobily a traktory,
- 4,4 kW až 8 kW – ťažké nákladné automobily,
- viac než 8 kW – stacionárne, lodné motory, koľajové vozidlá atď.
Požiadavky kladené na štartéry
- štartér musí mať určitú minimálnu dobu životnosti (napr. pre osobné automobily sa udáva 45 tisíc štartov, pri systéme štart-stop min 200 tisíc),
- štartér musí roztočiť motor do určitej najnižšej teploty (pre osobné vozidlá sa udáva cca – 30 ° C),
- počas svojej životnosti by mal byť štartér bezúdržbový alebo čo najmenej náročný na údržbu a opravy
- v prípade nečinnosti štartéra je nutné, aby bol pastorok mimo dosah ozubeného venca zotrvačníka,
- konštrukčne musí byť vyriešené, aby k dokonalému zasunutiu pastorka došlo aj v prípade, ak sa dostane zub pastorka proti zubu venca,
- pri plnom zábere musí byť štartér chránený pred preťažením spôsobeným spustením spaľovacieho motora,
- pastorok musí zostať úplne zasunutý po celú dobu spúšťania, tzn. kým vodič spojenie nezruší alebo kým motor spoľahlivo nepracuje,
- okamžite po spustení motora je potrebné, aby sa spojenie automaticky uvoľnilo,
- po vypnutí štartéra sa musí pastorok vrátiť do pokojovej polohy a štartér sa musí zastaviť,
- najmenší prípustný výkon štartéra je vypočítaný kombináciou najnižšej rýchlosťou otáčania a momentom, ktorý je potrebný k pretáčaniu motora touto rýchlosťou pri najnižšej prípustnej teplote. Pod najnižšou spúšťacou rýchlosťou chápeme takú rýchlosť, pri ktorej dôjde pri najnižšej prípustnej teplote vo valci k zapáleniu palivovej zmesi.
V súčastnosti sa najčastejšie používa štartér s výsuvným pastorkom s integrovanou prevodovkou, ktorá je umiestnená medzi rotorom a pastorkom. Takéto riešenie umožní vyrobiť spúšťač s malými rozmermi a veľkým otáčavým výkonom. Samotné štartovanie by malo trvať maximálne 5 sekúnd, s maximálne piatimi opakovaniami za sebou, po 30 sekundovej pauze. Štartér, ako vyplýva z úlohy na ktorú bol skonštruovaný, má veľkú spotrebu energie, preto pri častých štartoch a malej prejdenej vzdialenosti si treba dávať pozor na vybitie akumulátora.
Najčastejšie poruchy štartéra
- Štartér beží naprázdno – nevysúva sa alebo je chybná voľnobežka (pozor, voľnobežka vo vymontovanom štartéri vyzerá funkčne, ale pri plnom zaťažení sa pretáča). Tiež by mohli byť vylámané zuby na venci zotrvačníka.
- Štartér sa otáča pomaly alebo vôbec – väčšinou ide o opotrebované kefy (uhlíky), môže to spôsobovať aj chybná cievka, ložiská, prípadne zlý kontakt.
Konštrukcia štartéra
(1) – puzdro statora | (11) – komutátorové veko | (21) – svorník |
(2) – pólový nástavec | (12) – zasúvacie veko | (22) – vratná pružina |
(3) – statorové vinutia | (13) – zasúvacia páka | (23) – vťahovacie vinutie |
(4) – rotor (kotva) a spínacie ústrojenstvo | (14) – zasúvacia objímka | (24) – pridržiavacie vinutie |
(5) – vinutia rotora | (15) – zasúvacie púzdro (unášač) | (25) – kontaktný mostík |
(6) – komutátor | (16) – zasúvacia pružina | (26) – pružina kontaktného mostíka |
(7) – hriadeľ rotora | (17) – brzdová príruba mostíka | (27) – svorník s kontaktom |
(8) – držiak kief | (18) – voľnobežka | (28) – ozubený veniec |
(9) – kefa | (19) – pastorok | |
(10) – prítlačná pružina | (20) – jadro elektromagnetu |
Štartér s výsuvným pastorkom – zasúvanie
Štartér s výsuvným pastorkom – zasunutý pastorok
Štartér s prevodovkou
4 komentáre
Erik Matej
Prosím vás a schemy štarterov nemá niekto….. Všetky druhy
henrich
dobrý deň,ako zistím aky maximalny štartovací prud možem použit v mojom aute Seat Alhambra,maju štartery neaky maximálny príjem amperov od baterie alebo je to jedno či si kupim bateriu zo štartovaím prúdom napr 700 alebo až 800A,ked je viac amperov jasne že auto bude štartovat lepšie,ale je ta hranica pre každe auto neobmedzená?ďakujem za prípadnu odpoveď
MJ
Treba sa na problém pozrieť očami Ohmovho zákona a vzorca P=U.I v prípade jednosmerného prúdu. Ak má teda štartér vo vašom prípade príkon 1,4 kW, jeho nominalný prúd pri štartovaní a napätí cca 12 V bude kolísať okolo 120 A. Samozrejme prvotný prúdový impul pri začatí roztáčania môže dosiahnuť hodnoty až 300-500 A, ktorý sa po pár desiatkách milisekundách ustáli na spomínaných cca 120 A.
ondrej
waw je to super