Označenie Runflat majú pneumatiky, ktoré sú schopné pri defekte alebo strate tlaku pokračovať ďalej v jazde. Runflatové pneumatiky sú však oproti bežným pneumatikám drahšie.
Princíp fungovania pneumatík Runflat je založený na myšlienke použitia vystužených bočníc pneumatiky. Ak totiž bežná pneumatika stratí tlak, tak sa pod ťarchou vozidla zdeformuje. Pri jazde s vyfučanou bežnou pneumatikou sa pätky plášťa môžu vyvliecť z ráfiku alebo sa môže preraziť bočnica. Po niekoľkých kilometroch jazdy sa potom takáto obyčajná pneumatika úplne zničí. Oproti tomu spevnené bočnice pneumatiky Runflat udržia pneumatiku na ráfiku aj pri úplnej strate tlaku. Vystužené bočnice unesú váhu vozidla a pri zníženej maximálnej rýchlosti do 80 km/h vydržia jazdu na vzdialenosť 80 až 100 km. Pretože jazdné vlastnosti a optický vzhľad pneumatík Runflat je pri poklese tlaku vzduchu takmer nepostrehnuteľný, je použitie tejto technológie vždy spojené so sériovým prvkom – indikátorom defektu pneumatiky (RPA) resp. systémom na kontrolu tlaku (TPS).
Okrem výhody dojazdu a nepríjemného prezúvania v daždi a zime, vodič má prospech aj na inom mieste. Vďaka absencii náhradného kolesa a zdviháka sa ušetrí od 10 do 25 kg a tiež od 60 do 90 litrov batožinového priestoru (záleží podľa modelu auta).
Run Flat má aj svoje nevýhody. Vďaka tuhšej bočnici je jazda s Runfletovou pneumatikou pocitovo tvrdšia ako pri obutí klasickými pneumatikami. Runfletové pneumatiky majú tiež väčšiu hmotnosť a valivý odpor, čím sa logicky zvyšuje spotreba vozidla. Runflatové pneu sú zhruba o 30-40 € drahšie ako tie klasické. Neodporúča sa ich prípadná oprava po väčšom defekte, ktorý by klasická pneu zvládla. Takisto prezúvanie týchto pneumatík je pomerne náročné, pretože majú veľmi tuhú bočnicu. Stroj, ktorý pneumatiku prezúva, musí pracovať veľmi šetrne, aby nedošlo k poškodeniu pätiek plášťa a navyše nemá ho každý pneuservis, takže prezúvanie Runflatov je o niečo drahšie.
8 komentárov
kliz
No…ked tak citam o tych nevyhodach, tak absolutne neprakticka vec.
Vilo
tak to mas pravdu, mne vadila hlavne tvrdost a ked prislo na vymenu kedy nemilo ma zarazila aj cena a preto som svojho bavoraka prezul na klasiku a je to riadny rozdiel
Anonym
úplná blbosť je také pneu dávať ak máš športový podvozok, ochvílu máš rozgeganý celý interiér
Rasto
hladam gumy rft na bmw 320 r.v. 2005 zimne 17″ 225/45 poradte mi .Dakujem
marek
0915903157
mám jedny…ozvy sa
Tomas
Zas vsetci vidia len nevyhody (spotreba a tvrdost) nikto nevidi vyhody …napr. nabehnem na nejaky kamen vo vyzsej rychlosti(okreska,dialnica) a naozaj skaredo strelim pneu na behuni … obycajna pneu sa mi zacne deformovat a mam problem auto udrzat na ceste, ak ho rozflakam tak som si zarobil len preto aby som usetril trosku paliva a este bude stastie ak sa nikomu nic nestane
a dalsia vec tym ze je auto „tvrdsie“- pevnejsie teda, tak pri krizovej situacii (uhybanie alebo brzdenie)to moze zachranit zivot nie len mne ale aj niekomu okoloiducemu alebo rodine…
bubu
Aký tlak sa dava do nich?? VIac ako u obyčajných??? kto vie??
Asterix
Taký istý tlak ako u normálnych pneu.