Protiblokovací systém ABS (z nem. Antiblockiersystem alebo z anglického Antilock Braking System) je jedným zo základných prvkov aktívnej bezpečnosti vozidla. Jeho úlohou je zabrániť zablokovaniu kolies pri brzdení, a tým aj strate adhézie medzi kolesom a vozovkou. Pomocou ABS je vozidlo ovládateľné aj pri prudkom brzdení.
Ako funguje ABS?
Systém automaticky reguluje brzdnú silu, aby nedošlo k zablokovaniu kolies, tým zabraňuje ich zablokovaniu, inak by došlo k strate adhézie a vozidlo by sa stalo neovládateľné. Riadiacej jednotke dáva informácie o rýchlosti otáčania kolies snímač, ktorý je umiestnený na každom kolese zvlášť. Ak riadiaca jednotka dostane signál, že je koleso zablokované, na krátku dobu zníži tlak v brzdnom systéme, čím uvedie znova koleso do pohybu. Systém ABS môže uvoľniť koleso 12–16 krát za sekundu, čím zabezpečuje relatívne stále otáčania kolies a ovládateľnosť vozidla.
1. riadiaca jednotka, 2. regulačný ventil, 3. indukčný snímač otáčok
Požiadavky na systém ABS
- Regulácia brzdenia musí zaistiť stabilitu jazdy vozidla a jeho ovládateľnosť na všetkých druhoch povrchov, od mokrej vozovky až po poľadovicu.
- ABS musí využívať maximálny súčiniteľ trenia medzi vozovkou a kolesami. Sila, ktorou pôsobí vodič na brzdový pedál a rýchlosť jeho reakcie sú hodnoty, ktoré neovplyvnia výsledný tlak pôsobiaci na brzdové čeľuste kolies.
- Regulácia brzdenia musí prebiehať v celej rýchlostnej oblasti vozidla.
- Regulácia sa musí rýchlo prispôsobiť zmenám priľnavosti (adhézie) na čo najmenší časový úsek reakcie tak, aby neovplyvnila ovládanie a stabilitu jazdy vozidla. Na suchej vozovke musí umožniť maximálne možné hodnoty ovládacej sily bŕzd.
- Bezpečnostné obvody musia neustále kontrolovať bezchybnú funkciu systému ABS.
- Pri brzdení v zatáčke musí ostať vozidlo stabilné a ovládateľné s čo najkratšou brzdnou dráhou. To isté platí aj pre vozovky s nerovným povrchom.
- Regulácia brzdenia musí rozpoznať aquaplaning a vhodne naň reagovať. Musí zachovať priamu jazdnú stabilitu.
Na suchej vozovke má vozidlo bez ABS kratšiu brzdnú dráhu, na vlhkej vozovke sa už rozdiely vyrovnávajú a pri zľadovatenom povrchu má vozidlo s ABS brzdnú dráhu kratšiu. Nevýhodou ABS asistencie je teda v niektorých prípadoch dlhšia brzdná dráha (čo vyplýva zo samotného princípu ABS). Problém s ABS nastáva aj na tzv. roletách na ceste, kedy kolesá nadskakujú na nerovnostiach vozovky, a tým predávajú senzorom informáciu o nepomere rýchlosti otáčania, ktorú ABS (v tomto prípade nesprávne) vyhodnotí ako nebezpečie šmyku. Dôležitou výhodou však zostáva predovšetkým možnosť riadenia vozidla pri brzdení.
Jeden komentár
LUBOMIR
WELMI PEKNA STRANKA