Zotrvačník v spaľovacom motore má za úlohu vyrovnávať nepravidelnosti chodu piestového motora, ktorý už z princípu funkcie nemôže mať konštantnú uhlovú rýchlosť. Taktiež je zotrvačník akumulátorom mechanickej energie, tj. môže ukladať (akumulovať) energiu počas pracovného zdvihu (expanzia) a opäť ju motoru odovzdávať v nepracovných zdvihoch (sanie, kompresia, výfuk). Na obvode zotrvačníka je väčšinou za tepla nasadený alebo naskrutkovaný ozubený veniec, do ktorého zaberá pri spúšťaní motora pastorok štartéra. Zo zotrvačníka prenáša spojka krútiaci moment motora na prevodovku. Zotrvačník je vyrobený z ocele alebo špeciálnej liatiny. Zotrvačník a kľukový hriadeľ sa väčšinou spoločne dynamicky vyvažujú, aby pri vysokých otáčkach nedochádzalo k ich rozkmitaniu.
Roztočený svojou kinetickou energiou umožní bez zakolísania otáčok prekonať kompresné zdvihy motora, pričom čím menej má motor valcov, tým väčší zotrvačník potrebujeme. Zotrvačník teda zabraňuje acyklickému chodu motora. Avšak vo chvíli, keď sa oprie svojou zotrvačnosťou do spomaľujúcej sa kľukovej hriadele, musí zachytiť zavesenie motora. Motor sa v tej chvíli celý snaží pootočiť, preto sa pri chode v silentblokoch trasie-chveje. Eliminovať tento jav už má na starosti uloženie-silentbloky motora. Namáhanie silentblokov je tým menšie, čím je menší zotrvačník – menšia nepravidelnosť chodu motora. Najväčší problém spôsobuje jednovalcové štvordobé prevedenie, kedy iba jeden zo štyroch zdvihov koná prácu. Tu má zotrvačník značnú hmotnosť. Už pri šesťvalci je potreba zotrvačníka minimálna, od 8 a viac valcov je potreba zotrvačníka takmer nulová, keďže ho zastúpi hmotnosť kľukového hriadeľa. Tu sa používa zotrvačník hlavne z dôvodu získania trecej plochy pre spojku a upevnenie ozubeného venca pre štartér. Z toho je jasná odpoveď, prečo napr. motor v trojvalcových Fabiach HTP alebo 1,4 TDi, ide tak pomaly do otáčok a ešte pomalšie z nich padá, čím sa znemožňuje rýchle preradenie. Naopak vozidlo so zážihovým osemvalcom napr. BMW 550i odletí z miesta v momente, keď sa len dotknete plynového pedála. Pri dieselových motoroch (aj pri viac-valcových) je potreba zotrvačníka trvalá. Dôvodom je podstatne vyššia kompresia, ktorá spotrebuje veľa práce, teda kinetickej energie roztočeného motora.
Pri výpočte hmotnosti zotrvačníka pre sériové vozidlá sa prihliada na to, aby energia akumulovaná do zotrvačníka pri voľnobežných otáčkach, umožnila rozjazd vozidla na rovine bez manipulácie s akcelerátorom. Zotrvačník vychádza síce ťažší než je nevyhnutne potrebné, ale uľahčuje rozjazd vozidla menej skúseným vodičom a zlepšuje správanie vozidla pri pomalom posúvaní v kolóne (stačí len práca so spojkou bez pridávania plynu). Zotrvačník čiastočne pôsobí aj ako tlmič torzných kmitov (používanie dvojhmotnej varianty). Na druhej strane, nadbytočne veľká hmotnosť zotrvačníka obmedzuje akceleráciu motora (už spomínaný 1,4 TDI alebo HTP). Pri akcelerácii sa do zotrvačnej hmoty naakumuluje zbytočne veľa energie, ktorá sa pri spomaľovaní motora nevratne stratí. Zotrvačník má tvar kruhovej dosky s vybraním pre umiestnenie spojky a vyrába sa prevažne z liatiny, pre otáčky nad 7 000 min-1. Odliatok sa celý obrába, najskôr samostatne a potom spolu s kľukovým hriadeľom vyvažuje. Preto sa pri demontáži označuje vzájomná poloha, aby sa vyváženie neporušilo. Zotrvačník sa ku kľukovému hriadeľu pripevňuje pevnostnými skrutkami a veľkým doťahovacím momentom, aby sa dosiahlo maximálneho trenia medzi dosadacími plochami zotrvačníka a kľukového hriadeľa, pretože inak by hrozilo ich odstrihnutie zo striedavého namáhania. Ak sú skrutky utiahnuté predpísaným momentom, ich namáhanie je iba statické – ťahom. Na vonkajšom obvode je za tepla nalisovaný ozubený veniec, ktorý slúži pre spúšťanie motora pomocou elektrického štartéra.
5 komentárov
Viliam
Dobry den,
mam auto Opel Astra GTC s motorom 1.3 Multijet, konkretne 1248.0 cm3 s vykonom 66.00 kW.
Mam na nom nabehanych cca 104000 km a pred nedavno sa mi zacal prejavovat problem so sekanim motora pri akomkolvek rychlostnom stupni, pri stabilnom drzani plynu, alebo pri uberani plynu od 1600 do 1800 otacok.
Auto som mal na diagnostike (pocitaci), menil som palivovy filter, skusil som tankovat rozne druhy nafty, menil som olej, ale problem stale pretrvava.
Moze to byt sposobene zotrvacnikom ? Ako poruchu odstranit a aka je prevencia ?
Dakujem za odpoved
janousa
ahoj takze v prvom rade by som dal pozriet spojku, spojkovy valec popripade lamelu pokial ti to volako vyrazne nebucha,tak to moze byt lamela.Skus zbehnut do servisu sa spytat ci by ti to len tak bajockom oka nepozreli co by asi tak mohlo byt.Aj keby lamela,tak radsej to vymenim komplet aj zotrvak,lebo lamela bude nova a potom zase zotrvak menit? tak radsej naraz ale na zotrvak to nevidim na diesloch vydrzi tak cca 250 000km zalezi kde je jazdene ci mesto alebo dlhsie trasy.
Ján
Dobrý deň. Mám Opel Zafira B r.v.2006, 1,6 16V- LPG. Pri klesaní otáčok mi podbehnú otáčky. Pri zapnutej klime alebo ventilátore až tak, že zadochne motor. Ale len pri jazde na LPG. Pri benzíne mi pobehnú iba minimálme, ledva to badať na otáčkomeri. Údržbu robím pravidelnú, aj lpg, aj benzín a bez zmeny. Nemôže byť problém tento zotrvačník? Menil som dávnejšie prevodovku a zohnal som inú, čo som si všimol až po namontovaní. Na rovnakých otáčkach ide auto rýchlejšie. Ďakujem.
Ján
Politická reklama na tejto stránke nie je OK. Hlavne keď ide o Sme rodina.
Marcel Janco
To je váš názor, ja som rád, že mi dali možnosť kandidovať a presadzovať dobré veci v prospech motoristov. Iné strany sa síce tvária možno vľúdnejšie a charakternejšie a možno aj progresívnejšie, realita je ale podstatne horšia. Je to moja stránka, bezplatne makám pre ľudí už 10 rokov a nehanbím sa zato, že som tu zavesil prosbu o hlas spokojných čitateľov vo voľbách.