Máloktoré vozidlo sa môže pochváliť tak dlhým životom ako malé Twingo, keďže vydržalo vo výrobe takmer 15 rokov. Prvý krát sa Twingo ukázalo verejnosti na Parížskom autosalóne v roku 1992 a technicky vychádzalo z Renaultu 4. Na tú dobu nezvyklé tvary sa ukázali ako nadčasové, o čom svedčí aj minimum vonkajších zmien počas celej dĺžky produkcie. Tak ako exteriér, originalitou srší aj interiér, ktorý bol obdarený nezvyklými tvarmi a farbami. Neprekvapí teda, že väčšinou vidieť za volantom Twinga nežnejšiu časť populácie.
V roku 1992 bolo Twingo predstavené motoristickému svetu a začiatkom roka 1993 začal jeho predaj s jediným zážihovým motorom o objeme 1239 cm3 OHV-Cléon s výkonom 40 kW. Koncom roka 1994 bol predstavený model Easy s elektrohydraulicky ovládanou spojkou. Rok 1995 priniesol sériové zavedenie airbagu pre vodiča. Rok 1996 priniesol nový motor 1149 cm3 OHC s výkonom 40 kW, ktorý nahradil typ Cléon. V roku 1997 bol výkon motora zvýšený na 43 kW a v ponuke sa objavila trojstupňová automatická prevodovka. V roku 1998 prešlo Twingo rozsiahlou technickou modernizáciou nazvanou Phase II. Tá priniesla nový prepracovaný skelet karosérie, zlepšenú kvalitu výroby, nové farby a tiež prepracovanú palubnú dosku. V roku 2000 si Twingo prešlo ďalšou modernizáciou a bolo zavedené sériovo montované ABS, tiež dva airbagy a predný stabilizátor. V roku 2001 prišla na trh ďalšia motorizácia, 1.2 16 V s výkonom 55 kW a možnosť robotizovanej prevodovky Quickshift 5. V roku 2002 pribudli úchyty detskej sedačky Isofix. Na jar v roku 2007 bolo predstavené Twingo II. generácie a následne sa v Európe ukončila výroba. v juhoamerickej Kolumbii však pokračovala až do roku 2012
Bariérovým testom Euro NCAP prešlo Twingo až po modernizáciách v roku 2003. Dostalo tri hviezdičky z piatich pri ochrane posádky a dve zo štyroch pri ohľaduplnosti voči chodcom, čo bol ohľadom na vek a konštrukciu vozidla slušný výsledok.
S pribúdajúcimi rokmi pribúdali komfortné a bezpečnostné prvky, nové stupne výbavy a metalické farby. Objavilo sa Twingo vybavené elektricky sťahovacou plátennou strechou, ktorá odkrýva nebo nad hlavou aj vzadu sediacim cestujúcim, čím im dopraje originálny kabrio pocit. Pozor, oplatí sa však otestovať tesnosť strechy napr. v umývačke.
Priestor v Twingu je nadštandardný a interiér bol na svoju dobu mimoriadne variabilný. Iba štvormiestna verzia mala druhú radu sedadiel delenú v pomere 50:50, sedadlá bolo možné nielen sklápať, ale aj ako celok pozdĺžne posúvať v rozsahu 17 cm a meniť aj sklon operadla. Ak sa vyberú predné hlavové opierky, predné sedačky sa posunú na doraz dopredu, ich operadlá sklopia úplne dozadu a ak je súčasne sklopená a vzad posunutá aj zadná lavica, vznikne vnútri takmer rovná plocha, plne postačujúca pre núdzové prespanie kľudne aj 2 dospelých osôb. Kufor prístupný cez vyklápaciu zadnú časť ponúkal 168 litrov v minimálnej konfigurácii, 261 litrov so zadným radom posunutou úplne dopredu a 1096 litrov v dvojmiestnom usporiadaní. Horšie to už bolo s kvalitou použitých plastov a aj ich šedým stvárnením. Pôsobilo obyčajne. Zamrzí aj veľký počet nezakrytých „plechových“ plôch v interiéri. Na centrálne umiestnený tachometer si tiež treba zvyknúť, ostatné dôležité kontrolky sú umiestnené v úzkom pásme pred volantom. Sedadlá sú dosť mäkké a teda pohodlné, ale s minimom bočného vedenia.
Twingo je mäkko odpružené, avšak pri jazde po rozbitých a nerovných cestách sa ozývajú dosť hlasité rázy a karoséria sa nepríjemne pohupuje. Tiež sa viac nakláňa a ostré zákruty nie sú jeho parketa. Na bežnú jazdu po meste však bohato stačí. Podvozok Twinga sa vpredu skladá z modifikácie uchytenia typu McPherson, keď spodné trojuholníkové rameno je uložené v pomocnom ráme, ktoré nesie aj pohonné ústrojenstvo. Zadná náprava je francúzsky nezvyklá, pretože namiesto torzných tyčí využíva torzne pružnú vlečnú nápravu s pozdĺžnymi ramenami a vinutými pružinami. Riadenie sa odporúča radšej s posilňovačom, pretože pri autách vybavených bez, sa riadne natočíte a naviac ide aj pomerne z tuha.
Jedinou motorizáciou Twinga z prvých rokov výroby bol zastaraný štvorvalec 1239 cm3 s rozvodom OHV z Renaultu 5. Jeho výkon 40 kW pri 5300 ot. je dostatočný pre mestskú jazdu a občasný výlet mimo mesta. Vo vyšších rýchlostiach sú však jeho akceleračné schopnosti slabé, rovnako tak sa rýchlo zadýcha v tiahlych stúpaniach. Spotreba motoru je len priemerná a napriek malým rozmerom a nízkej hmotnosti (3,4 m a 810 kg) dosahuje v meste 7-8 litrov benzínu na 100 km. K 6 litrom klesá pri pokojnejšej jazde mimo mesta. Bežná je tiež vyššia spotreba motorového oleja a hlučný ventilový rozvod. Tiež sa pomerne často objavuje porucha v podobe prepáleného tesnenia pod hlavou motora alebo chybného zapaľovania. Podstatne lepšou voľbou je štvorvalcový motor s objemom 1149 cm3, už s rozvodom OHC. Najčastejšie je možné sa stretnúť so 43 kW verziou. Keďže maximum krútiaceho momentu 93 Nm vrcholí pri 2500 ot/min, poskytuje tento motor ľahkému Twingu slušnú dynamiku aj pri jazdách mimo mesta. Spotreba sa pohybuje okolo 6,5-7 litrov v meste a okolo 5,5 l pri pokojnejších jazdách mimo mesta. Najdynamickejšiu motorizáciu predstavuje štvorventilová verzia 1,2i s výkonom 55 kW. Spotreba sa v meste pohybuje okolo 6 litrov a mimo mesta klesá k piatim litrom benzínu na 100 km. Dieselový agregát sa počas celej výroby do Twinga nedostal.
Štandardne bolo Twingo vybavené päťstupňovou mechanickou prevodovkou s nie príliš presným radením. Ako alternatíva sa ponúkala automatická spojka Easy resp. robotizovaná Quickshift 5. Na tieto prevodovky pozor, nevyznačovali sa veľkou spoľahlivosťou (hlavne Easy). Quickshift 5 radí pomaly v komfortnom režime, v automatickom zase v nepravú chvíľu. Naviac ak vozidlo nie je vybavené príplatkovým ABS, pri prudkom brzdení a zablokovaní kolies zhasne motor, pretože automatika spojky nestihne dostatočne rýchlo zareagovať. Výnimočne sa vyskytuje klasický trojstupňový automat s hydrodynamickým meničom, ktorý je síce pri pravidelnej údržbe spoľahlivejší ako vyššie popísané automatiky, je však pomalý a uberá motoru značnú časť už tak priemernej dynamiky.
V spoľahlivosti Twingo rekordy nelámalo a hlavne modely z prvých rokoch výroby trápilo množstvo detských porúch (viď. tabuľka).
[AdvantagesAndDisadvantages] [Disturbances] [RecommendedAndNotRecommended]
Typ karosérie: | trojdverový hatchback |
---|---|
Rozmery (D x Š x V v mm): | 3430 x 1630 x 1420 |
Rázvor (mm): | 2345 |
Batožinový priestor (l): | 168/261/1096 |
Pohon | predné kolesá |
Objem palivovej nádrže (l): | 40 |
Prednosti a nedostatky
priestranný a variabilný interiér |
horšie dielenské spracovanie |
veľký batožinový priestor v dvojmiestnom usporiadaní |
nepresné radenie |
komfortné odpruženie |
vyššia spotreba benzínu a oleja pri prvom motore 1.2 OHV 40 kW |
u motora 1.2 (43 a 55 kW) dobrá dynamika a zodpovedajúce spotreba |
menší účinok bŕzd |
od roku 2000 slušná bezpečnosť vozidla |
nepresné a tuhé riadenie bez posilňovača |
horšie jazdné vlastnosti na nerovnostiach (húpanie) a vyšších rýchlostiach (náklony) |
Najčastejšie poruchy
netesnosť motora a prevodovky |
predčasne opotrebovaná brzdová sústava a ložiská kolies |
vŕzgajúce diely v interiéri a prasknuté ovládacie lanko spojky |
praskajúce pružiny a korózia uchytenia v karosérii |
citlivosť motora na vlhkosť |
korózia výfukového systému |
netesnosť chladiacej sústavy |
úniky oleja okolo tesnenia pod hlavou (do 1998) |
vôle v prednej náprave (čapy) |
prasknuté gumové manžety hnacích hriadeľov |
závady imobilizéra |
problémy s motorčekom stierača |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
1.2 8V alebo 16V (43 a 55 kW). Motor poskytuje Twingu slušnú dynamiku a primeranú spotrebu 6-7 litrov. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
1.2 (C066, C068) | 1149 ccm | D7F 700,D7F 701,D7F 702,D7F 703,D7F 704 | 43 kW |
1.2 (C067) | 1149 ccm | D7F 700,D7F 701 | 40 kW |
1.2 16V (C060) | 1149 ccm | D4F 708 | 44 kW |
1.2 16V (C06C, C06D, C06K) | 1149 ccm | D4F 702 | 55 kW |
1.2 LPG | 1149 ccm | D7F 702,D7F 708 | 44 kW |
1.2 (C063, C064) | 1239 ccm | C3G 700,C3G 702 | 40 kW |