Volkswagen Phaeton ostane azda najväčším symbolom éry, keď nemecký koncern viedol Ferdinand Piëch. Vo východonemeckých Drážďanoch vznikla presklená supertováreň, v ktorej sa v roku 2002 začal produkovať najväčší a najdrahší Volkswagen všetkých čias. Ambícia konkurovať najdrahším limuzínam od Mercedesu, BMW alebo aj Audi sa ukázala ako prehnaná, nič to ale nemení na fakte, že ako jazdenka je VW Phaeton mimoriadne zaujímavá, naviac zohnatelná za naozaj zaujímavé peniaze.
Prvýkrát sa svetu Phaeton predstavil ešte ako Concept D na Frankfurtskom autosalóne v roku 1999. Štúdia mala karosériu liftback, zatiaľ čo pri sériovom prevedení sa VW uchýlil ku klasickým proporciám karosérie sedan. Finálna sériová podoba Phaetonu sa začala predávať v máji 2002. Postupne sa do ponuky motorov dostávali 3,2 V6 (177 kW), 4,2 V8 (246 kW), 6,0 W12 (309 kW) a dieselový desaťvalec 5,0 V10 (230 kW). V roku 2004 bol do výroby zavedený trojlitrový dieselový šesťvalec 3,0 V6 (165 kW) so vstrekovaním common-rail. V roku 2005 dostal Phaeton najsilnejšie prevedenia dvanásťvalca W12 – 331 kW, ktoré bolo dovtedy vyhradené len pre Audi A8. Rok 2006 znamenal pre unikátny dieselový desaťvalec stop, z dôvodu neplnenia emisnej normy Euro 4, ktorá vstúpila v platnosť v roku 2007. Osudným sa mu stala nemožnosť namontovania DPF filtra z nedostatku voľného priestoru a konštrukčné úpravy by boli príliš náročné a drahé.
V roku 2007 bol trojlitrový dieselový agregát modernizovaný, po novom plnil emisnú normu Euro 5 a dosahoval výkon 171 kW. V polovici roka doznal Phaeton jemných retuší v podobe chrómových doplnkov v prednej časti, či denných LED a bi-xenónových svetlometov s funkciou natáčania v zákrutách. Samozrejme úprav sa dočkala aj výbava interiéru a asistenčných prvkov ako adaptívny tempomat (Adaptive Cruise Control – ACC) s novou funkciou „Follow to Stop“, vďaka ktorej vie aj úplne zastaviť a znova sa v kolóne rozbehnúť. Phaeton tiež dostal aj systémy „Front Assist“ a „Side Assist“. Prvý z nich vie v prípade núdze skrátiť brzdnú vzdialenosť vozidla, druhý funguje ako asistent pri zmene jazdného pruhu. Modernizácia priniesla aj výkonnejšiu GPS navigáciu a nové funkcie ako napríklad hlasom ovládaný telefón pomocou bluetooth rozhrania.
V roku 2008 bol výkon dieselového trojlitra znova zvýšený na 176 kW (krútiaci moment zo 450 na rovných 500 Nm). Pre modelový rok 2009 bol dizajn Phaetonu jemne zmenený, pričom najvýraznejšie zmeny sa týkali prednej masky. Pribudol aj nový motor 3,6 FSi V6 (206 kW), ktorý nahradil 3,2 V6 (177 kW). Zmeny sa dotkli aj stredového panelu, v ktorom bol po novom zabudovaný štandardne dodávaný audio systém RCD 810 alebo na želanie systém s navigáciou a označením RNS 810. Spoločne s navigačným systémom je montovaná aj spätná kamera, ktorá uľahčuje cúvanie. Vedľa použitia nového audio systému došlo aj na prepracovanie ovládania štvorzónovej klimatizácie.
V poslednom kvartáli 2010 sa začal predávať Phaeton po výraznom facelifte. Stále ešte elegantný, ale oproti konkurencii už pomerne nevýrazný dizajn prešiel úpravami, ktoré vznikali pod vedením Waltera de Silvu. Dizajn sa tak viac priblížil krivkám súčasných modelov. Nová maska chladiča, samozrejme modernizovaný pás diód pre denné svietenie umiestnený do hlavných svetlometov. Nový je aj športovejšie tvarovaný predný nárazník. Štandardom sú bi-xenónové svetlomety. Systémy pokročilej bezpečnostnej výbavy sú skryté – radar adaptívneho tempomatu sa nachádza za logom VW s plastickým dizajnom, kamery pre príplatkový dynamický asistent svetiel a čítanie dopravných značiek sa nachádza v spätnom zrkadle. Novinkou sú aj úzke predné diódové hmlovky, ktoré nahrádzajú konvenčné kruhové šošovky. Diódy tvoria aj bočné smerovky integrované do vonkajších zrkadiel. Tiež zadná časť prešla retušou, ale v oveľa menšej miere. Dizajnéri sa zamerali hlavne na koncové svetlá, teraz sú z nich plne diódové jednotky a zmenil sa aj tvar spodnej časti nárazníka. V interiéri sa nachádza nové rádio RCD 810 alebo navigačný systém RNS 810. Má osempalcovú dotykovú obrazovku, 30 GB harddisk a pripojenie k internetu. Inšpiráciu si Volkswagen berie vo svete výpočtovej techniky – navigácia umožňuje satelitné alebo hybridné zobrazenie mapy, ako na Google Maps. Aktuálne informácie o bodoch záujmu si naviac systém z mapovej služby Googlu sťahuje on-line. Údaje z navigácie sú prepojené so systémom čítania dopravných značiek. Phaeton vie rozpoznať rýchlostné obmedzenia aj dodatkovú tabuľku, ktorá ho vymedzuje len na určité poveternostné podmienky alebo časti dňa. Ponuka motorov zostáva nezmenená. Základom je 3,6 V6 FSI (206 kW) s priamym vstrekovaním, nasleduje 4,2 V8 (246 kW) s viacbodovým vstrekovaním a 6,0 W12 (331 kW). Turbodiesel zostal v ponuke jediný, šesťvalcový 3,0 TDI (180 kW). Prevodovky zostali šesťstupňové až na motor W12, ktorý je kombinovaný s päťstupňovým tiptronicom.
Hoci testy Euro NCAP Phaeton nikdy neabsolvoval, je považovaný za veľmi bezpečné a robustné vozidlo, ktorému pomáha množstvo bezpečnostných prvkov.
Prednosti a nedostatky
kvalita použitých materiálov a dielenské spracovanie |
slabší imidž v triede luxusných vozidiel |
vyvážené a bezpečné jazdné vlastnosti |
možno až príliš konzervatívny dizajn |
prepracované pneumatické pruženie |
drahší servis a originál ND |
veľmi dobrý komfort jazdy |
horšie čitateľné symboly niektorých spínačov |
dobrá priestorová ponuka |
vyššia spotreba najmä benzínových agregátov |
dobrá ovládateľnosť vozidla |
|
sériovo montovaný pohon oboch náprav |
|
dobre odladená automatická prevodovka |
|
výbava vozidla |
Najčastejšie poruchy
občas problémy s elektronikou (modul Kessy - elektronický zamykací a štartovací systém - vozidlo sa neodomkne alebo nezamkne, občas štrajkuje navigácia, sťahovanie okien, atď.) |
vôle v nápravách - klopavé zvuky a zhoršené uplávané jazdné vlastnosti, najmä pri prudších zmenách smeru (väčší km nábeh) |
problémy s pneumatickým pružením - zlyhávajúci kompresor, občas nejaký snímač alebo niektorý z mechov |
nefunkčná automatická prevodovka - trhanie a podivné zvuky pri preraďovaní a rozbiehaní (väčší km nábeh) |
nadmerne opotrebované turbodúchadlo - zvýšená spotreba a priesaky motorového oleja, zatuhnutá regulácia VNT-pokles výkonu (častejšie v prípade motorov so vstrekovaním PD, väčší km nábeh) |
zakarbónovaný/nefunkčný EGR ventil - slabší ťah, cukanie, prechod do núdzového režimu spoločne so svietiacou kontrolkou (TDi, väčší km nábeh, častejšie kratšie jazdy) |
prasknutý chladič spätného vedenia spalín EGR ventilu - chladiaca kvapalina preniká do sania (3,0 TDi) |
uvoľnené vstrekovače - riedenie motorového oleja naftou (2,5 TDi, 5,0 TDi, väčší km nábeh) |
nadmerne opotrebované vstrekovače - problematický štart, nerovnomerný a hlučnejší chod motora (TDi, väčší km nábeh) |
riziko tečúcej vodnej pumpy (5,0 TDi - vyšší km. nájazd, zanedbaný servis - miešanie vody s olejom a následné zadretie motora na kľuke alebo vačke) |
nadmerná vôľa v rozvodovom mechanizme - hlučné štarty, rachotenie reťaze, zriedka aj preskočenie reťaze (FSi, 3,0 TDi - väčší km. nájazd) |
zanesený DPF filter (TDi, väčší km nábeh, resp. častejšia jazda v meste alebo kratších trasách - nedostatočná regenerácia) |
poruchy swirl klapiek v sacom potrubí (3,0 TDi, väčší nájazd) |
prasknutie tvrdokovového povlaku na stenách valcov (5,0 TDi - vyšší km. nájazd) |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
3,0 TDi. Motor sa vyznačuje kultivovaným a tichým behom, solídnou spoľahlivosťou a pre bežné jazdenie postačujúcou dynamikou. Vzhľadom na hmotnosť a veľkosť je prijateľná aj spotreba, ktorá postupnými modernizáciami ešte o pár dcl klesla. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
3.2 V6 | 3189 ccm | AYT,BKL | 177 kW |
3.2 V6 4motion | 3189 ccm | BKL,BRK | 177 kW |
3.6 V6 4motion | 3597 ccm | CHNA,CMVA | 206 kW |
4.2 V8 4motion | 4172 ccm | BGH,BGJ | 246 kW |
6.0 W12 4motion | 5998 ccm | BAN | 309 kW |
6.0 W12 4motion | 5998 ccm | BRN,BTT | 331 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
3.0 V6 TDI 4motion | 2967 ccm | BMK | 165 kW |
3.0 V6 TDI 4motion | 2967 ccm | CARA | 171 kW |
3.0 V6 TDI 4motion | 2967 ccm | CEXA,CARB | 176 kW |
3.0 V6 TDI 4motion | 2967 ccm | CEXB | 180 kW |
5.0 V10 TDI 4motion | 4921 ccm | AJS | 230 kW |
13 komentárov
Joe Mason
jazdil som s V8 a mozem zodpovedne povedat, ze je to adekvatna konkurencia vsetkych luxusnych sedanov. auto malo cca 150 000km a vobec to nebolo vidno. okrem toho motor aj napriek dostatku sily nebolo pocut. idealne auto na dlhe cesty.
Marcel Janco
absolútny súhlas, mal som svojho času(2003)možnosť sa previesť na VW Phaeton 6,0 W12 zapožičané na predvádzacie jazdy tunajšim dealerom z BA a čo dodať. Limuzína s veľkým L. V tom čase ma najviac upútala hebká perforovaná krémová koža sedadiel, s vibračnou opierkou a chladením. Ten motor mal fantastický zvuk a záťah. Jediným negatívom bola výsledná spotreba, začínajúca číslicou 2 alebo 3.
Andrej
Drahy servis ale inak by som nemenil
Andrej
z w 12 sa da tiez zajazdit spotreba ked clovek nema tazku nohu. Urcite je to auto na dlhsie cesty a nie do mesta.
Skanzen
2 Joe Mason:
99% aspoň troška kvalitnejších áut nebude pri 150tis.km vykazovať známky opotrebenia. To len na SVK dovezené autá s takým nábehom vyzeraju ako po milióne.
Jan Kuzma
Ja si chcem kupit teraz Phaetona 5,0 TDI W10.
Poradi mi niekto co su to za stroje?
Pre mna je to nieco nove nemam s tym skusenost.
Dakujem
Anonym
ad Skanzen: čo znamená trošku kvalitnejšie auto? aj nemecké a japonské autá so (skutočnými) 150 000 km vykazujú známky opotrebenia. Vŕzgajúce plasty, ošúchaný volant, sedadlá, začína praskať koža, koberce, niekde treba riešiť tlmiče, brzdy, silentbloky atď.
samozrejme je rozdiel diaľničných 150 tisíc behom troch rokov a mestských 150 tisíc behom 6 tich rokov.
a hej, na slovensko dovezené a celkovo jazdené autá u nás so „150 000“ TOP stav ako nové majú častokrát aj raz toľko, čo už je na GO motora.
bloke4
Páči sa mi vaše číselné ohodnotenie designu, 7/10 – aj keď ho tomuto autu takmer vždy niekto vyčítal.
Osobne nie som žiadny priaznivec VW a ich návrhárskej školy (ich autá ma z hladiska vzhladu nechávajú chladným, výrazne nezaujmú), no tento Phaeton je úplne krásny a vydarený – presne táto nevytŕčajúca nenápadnosť krásnych línií a vyváženého celku, sa vozidlu tejto kategórie hodí.
Keď ho občas vidím, vždy sa za ním musím s obdivom otáčať (to sa mi napr. pri trocha podobnom audi A8 nestáva). Osobne by som dal min. 9/10.
Marcel Janco
Dizajn je vždy veľmi subjektívna záležitosť. Mne sa napriek určitej nenápadnosti určite viac páči ako nepáči a preto 7 z 10. Čo sa týka dátumu reakcii, článok bol pustený práve pred 2 a pol roka, ale keďže bol nedávno kompletne prepracovaný, tak sa dátum zverejnenia zmenil.
Milan
to uz radsej 7er alebo S class, hlavne ked 7er mozem mat za rovnake peniaze
Pepe
Máte tam menšiu chybu. Píšete tam, že 5.0 TDI prestali vyrábať kvôli nemožnosti namontovať DPF filter a pri jeho problémoch píšete zanesený DPF filter 🙂
Marcel
Vlastnim Phaeton 3.OTdi a isty cas som mal aj V10.Obe auta boli pred zanikom.3.O tdi bol zachrane tesne pred rozobratim na diely,dala sa dokopy prevodovka a postupne sa autu vracia jeho niekdajsia krasa.V10 som zachranoval po nehode ked jeho predosly malitel ho rok nechal stat bez povšimnutia.Auticko sa poskaldalo do pojazdenho stavu a znou zacalo brazdit slovenske cesty.Za rok co vlastnim Phaeton mam par poznatkov ohladom niektroych detailov.napr lakovanie karoserie sa na niektorych miestach ofukuje t.j sa nejako dostala voda pod lak a kedze je väcsina dielov hlinikova vytvoria sa bublinky oxidacie hlinika,ovladadanie okien na strane vodica je dost nelogicky posunute dopredu cize sa mi obcas stane ze miesto predneho okna spustim zadne kedze stale zabudnem sa natiahnut viac dopredu na ovladac prednych okien.Inac som s Phaetonom velmi spokojny a nedam nan dopustit
dusan
Nic v zlom pre pre fanusikov BMW Audi Mercedes… Ale na phaetona nemaju ked porovnam BMW.7 audia8 a Mercedes s v roku 2005 tak na phaetona nemaju osobne som so viskusal tie limuziny no nemozu sa s phaetonom ani porovnat proste phaeton je luxusnejsi a krajsi ma interier