Typ 166 patril k vrcholnému modelu značky a mal za úlohu vo vyššej strednej triede konkurovať limuzínam kalibru Mercedes E, BMW 5, Audi A6 či Jaguar S-type. Ako sa dalo čakať, ostalo iba pri snahe a Alfa 166 ich úspešnosti nikdy nedosiahla, ba ani sa nepriblížila. Príčin bolo viacero. Medzi hlavné môžeme zaradiť slabšiu predajnú a servisnú sieť, nevalnú povesť značky v 90-tych rokoch, chúlostivejšiu a na údržbu náročnejšiu techniku a svoju úlohu zohral aj slabší marketing. Je to škoda, pretože charizmu Alfe 166 rozhodne nemožno uprieť. Ako jazdenka ponúka dodnes zaujímavý dizajn, dobré jazdné vlastnosti, výkonné motory, pohodlný a dobre vybavený interiér a to všetko za veľmi lákavú cenu. Na druhej strane treba brať do úvahy nižšiu životnosť niektorých častí, trocha nástrah a opatrnosti pri niektorých motoroch a menši počet kvalitných servisov. Inými slovami, Alfa je o emóciách, ktoré väčšina iných vozidiel nevzbudzuje a nepatrí do rúk ľuďom, ktorí nevedia utiahnuť skrutku alebo skontrolovať olej.
Na jeseň v roku 1998 sa začala produkcia modelu 166 s motormi 2,0 TS (114 kW), 2,0 V6 Turbo (151 kW), 2,5 V6 24V (141 kW), 3,0 V6 (166 kW) a päťvalcovým turbodieselom Common-Rail, naladeným na 100 kW. V roku 2000 prešli motory miernou úpravou na Euro 3, čím sa im znížili výkony na 2,0 TS (110 kW), 2,5 V6 24V (138 kW), 3,0 V6 (162 kW) a diesel posilnil na 103 a 110 kW. V roku 2003 prišiel na rad facelift, ktorý sa dotkol najmä prednej časti vozidla, z ponuky bol vyradený motor 2,0 V6 turbo, pribudli 3,2 V6 176 kW, dieselový päťvalec dostal dvadsaťventilovú hlavu valcov a výkon 129 kW. V roku 2005 bol motor 2,4 JTDm prepracovaný, dostal 4 ventilovú techniku a výkon vzrástol na 136 kW. V roku 2007 sa ukončila výroba Alfy 166.
Nárazové testy Euro NCAP Alfa 166 nikdy neabsolvovala.
Karoséria vytvorená v Alfa Romeo Style Centre pod vedením Waltera de Silvu aj po 16 rokoch vyzerá dobre, obzvlášť vo faceliftovanej verzii. Móda ju dobehla tak nejak neskôr a dlho patrila k tým krajším autám v segmente. Originálne sú malé svetlomety a disky v alfa dizajne. Prístup do vozidla trochu sťažujú vysoké prahy a nízka poloha inak skvelých sedadiel, ktoré majú výborné anatomické tvarovanie, skvelú kombináciu mäkkej stredovej výplne a tvrdých bokov držiacich telo vodiča.
Interiér zosúlaďuje estetiku s pohodlím, je zložený z vysoko kvalitných materiálov, bohužiaľ nie ideálne zlícovaných – vŕzganie a rôzne pazvuky sú dosť častým javom. Palubná doska je situovaná okolo vodiča, kruhové výduchy ventilácie, stredová konzola v titánovej farbe a veľké plochy sú naozaj efektné. Neobvyklý je tvar radiacej páky, ktorá napriek svojej zdanlivej subtílnosti výborne sadne do dlane. Volant by mohol mať o 5 cm menší priemer a lepšie umiestnené ovládače audia. Ovládanie vybavenia uľahčuje ICS (Integrated Control System), ktorý bol v základe a ponúkal na 5″ displeji zlúčené ovládanie palubného PC, klimatizácie a audia. Za príplatok sa dal rozšíriť o GPS, integrovaný GSM telefón. Systém bol pomerne spoľahlivý a väčšinu problémov odstránila softvérová aktualizácia.
Oproti konkurencii trocha menší batožinový priestor 490 litrov, je prístupný cez úzky a malý vstupný otvor, ktorého využiteľnosť sťažuje aj nemožnosť sklápania zadných sedadiel. Veľkou výhodou je ale pod podlahou sa skrývajúca plnohodnotná rezerva – originálny liaty disk.
Jazdné vlastnosti Alfy 166 sú naozaj dobré. Ponúka unikátnu kombináciu komfortu a vynikajúcej priľnavosti. Príkladne absolvuje najmä tiahle zákruty a ak dokážete využiť mierne driftujúcej samoriaditeľnej zadnej nápravy, dočkáte sa nefalšovaného pocitu radosti z jazdy. K tomu všetkému vynikajúcim spôsobom filtruje nerovnosti. Jediné, čo Alfe príliš nechutí, je ostrý slalom, ale to sa od 4,7 metra dlhej limuzíny ani nečaká. Všetky spomínané plusy majú jedno ale. Nápravy musia byť v dobrom stave.
Vpredu je použitá lichobežníková náprava, na ktorej najčastejšie odchádza predný silentblok spodného ramena. Výhodou je, že sa dá samostatne prelisovať. Guľový čap vykazuje lepšiu životnosť, nevýhodou je, že sa nedá meniť samostatne ale len s celým ramenom. Horné ramená vedia vŕzgať a postupom času tiež vykazujú nadmerné vôle. Veľa majiteľov odporúča používať diely TRW, kde je dobrý pomer kvality a ceny. Zlý čap alebo čapy na predku sa všeobecne prejavujú búchaním na nerovnostiach. Zlý silentblok sa prejavuje tým , že auto samovoľne mení smer jazdy pri ubratí alebo pridaní plynu.
V zadu je použité viacprvkové zavesenie multilink, ktoré tiež neoplýva extra životnosťou. Najčastejšie sa vyskytuje vôla v silentblokoch, čo ma za následok zhoršenú smerovú stabilitu-plávanie, na nerovnostiach môže vo zvýšenej miere odskakovať zadná časť a vyskytuje sa aj nerovnomerné opotrebovanie pneumatík. Pozor tiež na odporúčanie výrobcu ohľadom šírky kolesa a jeho ET (zális). V prípade nasadenia nevhodného kolesa sa životnosť nápravy skracuje ešte výraznejšie.
Riadenie je naladené na športovú nôtu, je dostatočne strmé, hydraulický posilňovač ma primeraný účinok a poskytuje dostatok spätnej väzby o dianí kolies na vozovke. Nevýhodou je pomerne veľký polomer zatáčania, čo sťažuje manévrovanie v obmedzených priestoroch. Ak dochádza v krajných polohách otočeného volantu ku klepavému zvuku, pravdepodobne je opotrebovaný hrebeň riadenia, ktorého oprava/výmena je dosť drahá.
Prednosti a nedostatky
elegantný dizajn |
nižšia spoľahlivosť |
bohatá výbava |
malé vytočenie kolies |
kvalitné materiály v interiéri |
nižšia kvalita dielenského spracovania (degraduje špičkové materiály) |
špičkové sedadlá |
menej miesta vzadu (vzhľadom na rozmery vozidla) |
veľmi dobré jazdné vlastnosti |
malý nakladací otvor kufra |
komfortný podvozok |
veľká spotreba šesťvalcových agregátov |
zvuk a reakcia na plyn šesťvalcových agregátov |
pomalé kúrenie pri 2,4 JTD |
Najčastejšie poruchy
prasknutý-tečúci radiátor kúrenia |
problémy s ventilátorom kúrenia - na niektorých stupňoch spôsobí skrat a odpaľuje poistku |
problémy s imobilizérom - nejde naštartovať a na prístrojovom paneli svieti kontrolka CODE |
štrajkujúca elektronika - nefungujúce sťahovanie okien, nastavovanie zrkadiel, poruchy dobíjania, poruchy centrálneho zamykania, mechanizmu stieračov, kontaktov zadných svetiel, nefunkčný termostat, klimatizácia a podsvietenie žiaroviek stredového panela atď. |
občas zadretá vodná pumpa alebo napínacie kladky |
rýchlejšie opotrebovaná spojka (šesťvalce a naftové motory) |
rýchla korózia výfuku - hlavne jeho zadná časť |
často prasknutá pružná časť sania (benzínové motory) |
vôle v čapoch a silentblokoch prednej aj zadnej nápravy |
opotrebené kĺby v hnacích hriadeľoch - poloosiach (hlavne diesel) |
nadmerne opotrebovaná synchronizácia manuálnej prevodovky |
skrútené brzdové kotúče (hlavne diesel a 2,0 TS) |
nefunkčný merač hmotnosti vzduchu a zanesený EGR ventil (diesel) |
preskočený poprípade roztrhnutý remeň pri zlyhaní napínacej kladky (V6 24V) |
netesnosť vstrekovačov, prasknuté výfukové zvody, chybný regulátor tlaku v zásobníku common-rail alebo chybná regulácia turba (diesel) |
problematická spoľahlivosť a neraz fatálne poruchy 2,0 TS (zanedbaná údržba) |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
2,4 JTD. Jazdne komfortná motorizácia s rozumnou spotrebou, ktorá je pri dobrej starostlivosti aj solídne spoľahlivá. Bohužiaľ, na trhu je množstvo vozidiel s veľkým nájazdom km, čo potenciálnu výhodnosť kúpy môže značne predražiť. 3,0 a 3,2 V6. Pozornosť si zaslúžia aj benzínové šesťvalce za kultivovaný chod, športový zvuk a dobrú dynamiku. Akceptovať však treba vyššiu spotrebu. |
2,0 TS (110 a 114 kW). Veľmi citlivý motor na kvalitný servis a zaobchádzanie. Aj z tohto dôvodu je na trhu veľmi veľa kusov, u ktorých hrozia fatálne poškodenia. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
2.0 T.Spark (936A3A__) | 1970 ccm | AR 34103 | 114 kW |
2.0 T.Spark (936A3B__) | 1970 ccm | AR 36301 | 110 kW |
2.0 V6 (936A3___) | 1996 ccm | AR 34102 | 151 kW |
2.5 V6 24V (936A21__) | 2492 ccm | AR 36201 | 138 kW |
2.5 V6 24V (936A2___) | 2492 ccm | AR 34201 | 140 kW |
3.0 V6 24V (936A11__) | 2959 ccm | AR 36101 | 162 kW |
3.0 V6 24V (936A1___) | 2959 ccm | AR 34301,AR 34302 | 166 kW |
3.2 V6 24V | 3179 ccm | 936 A.000 | 176 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
2.4 JTD | 2387 ccm | 841 C000 | 110 kW |
2.4 JTD | 2387 ccm | 841 M.000,841 N.000 | 120 kW |
2.4 JTD | 2387 ccm | 841 G.000,841 H.000 | 129 kW |
2.4 JTD | 2387 ccm | 841 M.000 | 132 kW |
2.4 JTD | 2387 ccm | 936 B.000,841 M.000 | 136 kW |
2.4 JTD (936A2A__) | 2387 ccm | AR 34202 | 100 kW |
2.4 JTD (936A2B__) | 2387 ccm | 839 A6.000 | 103 kW |
3 komentáre
Anonym
Pekné auto.
LukoLVG
Mal som 166 3.2 V6 r.v. 2006. Krasne auto tichucko jazdilo. Ale aj svizne, idealne auto 🙂 pekny zvuk, pekny dizajn, ticho vo vnutri ale vie aj pokusat. Nieje to na pretekanie sa ale na rychle, velmi rychle presuvanie.Zvesti o zlom dielenskom spracovani interieru su kravina tak isto ako poruchovost. Autu treba dat co potrebuje, dobry servis obcas ho prehnat a odvdaci sa vam usmevom na tvari. Raz si ho opat kupim…
Filip
Pekne napísané 😉 ja mám doma práve tu 2.4 jtd.