Porsche Cayenne bolo pre mnohých priaznivcov stuttgartskej automobilky šok, rovnajúci sa katastrofe v Černobyle. Veľa fanúšikov tento model nikdy neprijalo, pretože si automobilku spájajú iba s rýdzo športovými vozidlami, ktoré sa dovtedy vyrábali viac ako päťdesiat rokov. Napriek týmto negatívnym odozvám ho zvyšná verejnosť prijala s nadšením a pre Porsche to znamenalo toľko potrebný zisk, až taký, o akom sa automobilke nesnívalo v celej viac ako 50-ročnej histórii. Dôvodom bola technická príbuznosť s VW Touareg, čo umožňovalo optimalizovať vývoj a výrobu s maximálnym ziskom, ktorý by bez tejto pomoci bol iba ťažko v takejto podobe predstaviteľný. Aj počet takmer 300 000 vyrobených kusov prvej generácie hovorí sám za seba.
Porsche predstavilo model Cayenne svetu v roku 2002 s benzínovými motormi 4,5 S (250 kW), 4,5 Turbo (331 kW). V roku 2003 sa do Cayennu dostal motor 3,2 V6 (184 kW) a o rok na to 4,5 Turbo S (368 kW).
V decembri 2006 Porsche predstavilo faceliftovaný Cayenne. Prednú časť dizajnéri zatraktívnili novými svetlometmi. V porovnaní so svietidlami predchádzajúcej verzie sú užšie, širšie a pôsobia športovejším dojmom. Dynamiku cítiť aj z prepracovaného predného nárazníka a masívnych mriežok chladiča s dvoma rebrami a nosičom značky. Najzásadnejšie zmeny sa však odohrali pod kapotou. Motory modelov Cayenne, Cayenne S a Cayenne Turbo dostali väčšiu porciu výkonu, zároveň výrobca popracoval na znížení ich značného apetítu. Základná verzia Cayenne dostala nový šesťvalec s objemom zväčšeným na 3,6 litra a výkonom 213 kW. Krútiaci moment základnej jednotky vzrástol z 310 na 385 Nm, zrýchlenie z 0 na 100 km/h teda trvá o sekundu menej (namiesto 9,1 iba o 8,1 sekundy), maximálna rýchlosť je 227 km/h. Cayenne S tiež dostal väčší a silnejší motor. Atmosférický osemvalec má teraz objem 4,8 litra (namiesto pôvodných 4,5 litra), maximálny výkon 283 kW a krútiaci moment 500 Nm. Zrýchlenie z 0 na 100 je za veľmi slušných 6,6 sekundy a maximálna rýchlosť dosahuje 252 km/h. Dvojité preplňovanie osemvalca s vyšším objemom zabezpečilo lepšie parametre aj modelu Cayenne Turbo. Maximálny výkon sa vyšplhal na 368 kW a krútiaci moment na rovných 700 Nm. Šprint z nuly na stovku trvá len 5,1 sekundy, maximálna rýchlosť je úctyhodných 275 km/h.
V druhej polovici roka 2008 dostal osemvalcový dvoma turbodúchadlami preplňovaný motor 4,8 litra z Cayenne Turbo ďalšiu porciu energie a bol naladený na 404 kW (+36 kW) pri 6000 ot/min a 750 Nm (+50 Nm) v rozpätí 2250 až 4500 ot/min. Kombinovaná spotreba sa pritom nezmenila. Maximálna rýchlosť je teraz 280 km/h (+5 km/h) a zrýchlenie z 0 na 100 km/h trvá 4,8 s (-0,3 s). Na konci roka 2008 zahájila automobilka vo svojej továrni v Lipsku výrobu Cayenne s dieselovým motorom pod kapotou. Motor 3,0 TDI (176 kW, 550 Nm) je dodávaným automobilkou Audi. Rovnaký motor má pod kapotou nielen Audi Q5 a Q7, ale aj modelové rady A4, A5, A6 a A8. V roku 2010 bola ukončená výroba prvej generácie Porsche Cayenne.
Porsche Cayenne nikdy neabsolvovalo nárazové testy Euro NCAP. Môžeme však vychádzať z technicky príbuzného Touaregu, ktorý tieto testy absolvoval v roku 2004. Za ochranu posádky získal päť hviezdičiek z piatich (34 bodov), za ochranu detí cestujúcich v autosedačke štyri hviezdičky z piatich (39 bodov) a za ohľaduplnosť voči chodcom jednu hviezdičku zo štyroch (7 bodov).
Prednosti a nedostatky
kvalitne spracovaný a luxusne pôsobiaci interiér |
ťažšie idúce riadenie na mieste (neplatí v prípade servotronic) |
účinné brzdy |
malý počet originál servisov a veľmi drahé náhradné diely |
silné a krásne znejúce osemvalce (hlavne V8 turbo) |
vzhľadom na športový charakter vozidla pomerne slabý motor 3,2 VR6 |
vynikajúcu súčinnosť elektronických systémov podvozku |
problematická životnosť motora V8 turbo |
veľmi dobré jazdné vlastnosti vzhľadom k hmotnosti a typu karosérie |
|
inteligentná (mäkko a rýchlo radiaca) prevodovka Tiptronic S |
|
dobrá priestupnosť terénom, hlavne v prípade vzduchového odpruženia |
|
presné a citlivé riadenie |
Najčastejšie poruchy
drobné poruchy elektroinštalácie |
nefunkčné bočné airbagy vplyvom zlého konektoru |
airbag vodiča hnevá vinou chybného volantového krúžku |
netesné pružiace jednotky (mechy) - možno zohnať lacnejšie z druhovýroby |
zadierajúci sa kompresor v prípade vzduchového odpruženia podvozku - prepalovanie poistky a následná nefunkčnosť |
predčasné opotrebovanie motora V8 turbo - nadmerná spotreba oleja |
porucha rozdeľovacej prevodovky pohonu 4x4 - transfer (začiatok výroby), oprava-výmena bola riešená formou záruky |
riziko prehriatia motora z dôvodu nízkych otáčok ventilátora (začiatok výroby) |
opotrebované vstrekovače - horšie štarty, hrubší a nerovnomerný chod (3,0 TDi, väčší km nábeh) |
zlyhávajúca elektromechanická regulácia turbodúchadla - regulačný elektromotor (3,0 TDi, väčší km nábeh) |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
4,5 S (250 kW), 4,8 S (283 kW) a 4,8 GTS (298 kW). Atmosféricky plnený osemvalec z vlastnej produkcie poskytuje ťažkému Cayenne veľmi dobrú dynamiku, nádherný zvuk, solídnu spoľahlivosť a pri troche snahy aj primeranú spotrebu. Komu by sa zdala vysoká, je stále možnosť prestavby na LPG. 3,0 V6 TDi (176 kW). Motor ponúka veľmi solídnu dynamiku, lineárny nárast ťahu a vzhľadom na veľkosť vozidla aj dobrú spotrebu. Zle si nevedie ani v spoľahlivosti, a tak jedinou otázkou je Porsche a diesel? |
4,5 Turbo S, 4,8 Turbo S. Z pohľadu jazdnej dynamiky nie je čo riešiť. Viac ako 2 tony vážiaci Cayenne s týmto motorom predstavuje strelu na kolesách. Bohužiaľ, za skvelé jazdné divadlo sa nezriedka platí predčasným opotrebovaním motora, čo znamená obrovské náklady na opravu neraz prevyšujúce aktuálnu cenu vozidla. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
3.0 S E-Hybrid | 2995 ccm | M 06.EC,MCG.FA,MCG.EA,MCG.E | 245 kW |
3.0 S E-Hybrid | 2995 ccm | M 06.EC,MCG.FA,MCG.EA,MCG.E | 306 kW |
3.2 | 3189 ccm | M02.2Y | 184 kW |
3.6 | 3598 ccm | M 55.01 | 213 kW |
3.6 | 3598 ccm | M 55.02 | 220 kW |
S 4.5 | 4511 ccm | M 48.00 | 250 kW |
Turbo 4.5 | 4511 ccm | M 48.50 | 331 kW |
Turbo S 4.5 | 4511 ccm | M 48.50S | 368 kW |
4.8 GTS | 4806 ccm | M 48.02 | 309 kW |
4.8 S | 4806 ccm | M 48.02 | 294 kW |
4.8 Turbo | 4806 ccm | M 48.52 | 368 kW |
4.8 Turbo | 4806 ccm | MCF.TB | 382 kW |
4.8 Turbo | 4806 ccm | M 48.52 | 397 kW |
4.8 Turbo S | 4806 ccm | M 48.52 | 405 kW |
GTS 4.8 | 4806 ccm | M 48.01 | 298 kW |
S 4.8 | 4806 ccm | M 48.01 | 283 kW |
Turbo S 4.8 | 4806 ccm | M 48.51 | 368 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
3.0 Diesel | 2967 ccm | MCR.CB | 155 kW |
3.0 Diesel | 2967 ccm | M 05.9E,MCN.RB | 176 kW |
3.0 Diesel | 2967 ccm | MCR.CA | 180 kW |
3.0 TDI | 2967 ccm | M 05.9D | 176 kW |
4.2 S Diesel | 4134 ccm | MCU.DB | 281 kW |
4.2 S Diesel | 4134 ccm | MCU.DC | 283 kW |
21 komentárov
Anonym
ceny ND? Po čom isť skôr x5,5,ML alebo Cayanne ?
Makmato
Cayenne urcite porsche je porsche. Vela nd pasuje z vw takze napr celne sklo 245 e aj s montazou ….
Martin
Aj výmena oleja je o dobrých pár zelených lacnejšia v prípade 3.0 tdi, keďže ten motor je aj v Q7 alebo v Touaregu, kto by už len išiel do Porsche servisu keď vo Vw je to isté skoro o polovicu lacnejšie😉
Makmato
Super recenzia mam ho pol roka a vsetko sedi. Min spotreba 9,2 normal 13-14 ale 17 nieje problem dosiahnut. (4,8 S)
milan
Dobry den,o cayennu s uvažuji již nějaký měsíc.Neustále sháním recenze ale každý řeší výkon a zrychlení mě ale víc zajímá spolehlivost a spotřeba /nemusí se tankovat natural 98? Milan
Fero
Povodne som xcel ML benzin ale sadol som do porsche a nezavahal som. Absolutna spokojnost, jazdim mesto 13-14 l spotreba, ND pasuju z VW a su uplne totozne len o polovicu lacnejsie. Brembo brzdovy koturc stoji 70eur to len ako priklad kedsom cital na jednom fore ze vymena brzd stoji 3tis eur. Pozor na samozvanych majstrov automechanikov, to nehovorim o nejakch garazovych ale znackovom servise, treba ich strazit a pozerat co robia, lebo sami nevedia co…Dobre servisy su v CR.
Ivan Kysel
Kúpil som si Porsche Cayenne S , rv.2004 250 KW/340 PS -neskutočné auto -ten ťah toho auta,zvuk motora a skrátka všetko v tom aute ma napĺňa spokojnosťou.Ďakujem výrobcovi a stvoriteľovi tohto autíčka , že ho vyrobili a môžeme sa na ňom voziť-fantázia sa premenila na skutočnosť
Ivan Kysel vr.
Pali
Aj ja by som si chcel kupit cayenne,ale stale sa rozhodujem s akym motorom,a na co si mam davat pozor pri kupe,chcem ho prerobit aj na LPG,poradte…
Anonym
Sevas ja mam Cayenne 4.5 V8 Bi Turbo +plyn v pohode vsetko 🙂 v prepocte jazdim na 8l benzinu ..A to aj felicia zoberie 🙂
Robo
Prosim Ta, kde si to prerabal na plyn a za kolko?
rado
slovaci maju penaze na toto auticko ?
PaT
Na ojazdeny asi hej, neni problem zohnať do 10 tisic eciek.
Lucy
si predstav
majkl
čaute, kto máte cayenna viete sa mi ozvať na mail? rád by som hodil reč
m.
no tak počkat, motory s turbom neodporúčate ževraj predčasné opotrbenie motora 😀 ale ved predsa aj verzie bez turba majú blok z alusilu no nie? a práve ten blok motora sa opotrebováva čiže je jedno či si niekto kúpi 4.5 s alebo 4.5 turbo s aj jeden aj druhý motor je takisto „nespolahlivý“ !!!!!!! nie??!!! čiže inak povedane to je nap..u tak či tak 😀 a všetko záleži len na štastí
Citroenak
To auto je urcite dobre, ale nechcel by som ho ani zadarmo. Je totiz strasne skarede. Vyzera ako 911, na ktoru sa pozerate cez ohnute sklo. A povedzme si rovno, 911 tiez ziadny vykrik mody nie je. Chapem, nadvazuje na tradiciu vyroby traktorov u porsche, ale aj tak mi nesedi. Je to ale len moj nazor. Asi si nepotrebujem nic dokazovat.
Jozo112
Citroenak prave naopak dokazujes si svoje komplexy. Tradícia výroby traktorov? Ty si ale uplne mimo. Kup si svoj citrac a bud stastny a nekrm nas tu srackami.
Martin
Citroen je nespoľahlivá nízkotriedna somarina. Nemecké autá sú top medzi autami, či už sa jedná o porsche, audi, bmw, mercedes alebo vw. Tie traktory, to si asi myslel dieslové motory. Uvedom si že diesel menej žerie a kto nepotrebuje „ferrari“ stačí mu aj kompromis v podobe 3.0 tdi. To je pre zmenu môj názor😎😁
Anonym
Mam 331kw už 4 roky a bez jedinej poruchy. Ak nerátam bežne náklady ako napr tyčky stabilizátora výmena oleja … takze za mna určite turbo
Maxo
Cayenne predfacelift 4.5S uplne ze spokojnosť.
M.
Na mojom citrone vyssej strednej triedy som dotocil 472tkm a posunul do rodiny. Nieje nemecke auto, ani S klasse aby sa mu komfortom rovnalo. Dlho som hladal nahradu, a zase som skoncil v citrone na dlhe trasy, aj ked vlastnim ine auta na ine ulohy, dlha trasa a komfort je u mna vzdy citron. Zo segmentu SUV, som vlastnil pajera, MLka, LR disco 2-3, chevy tahoe a cadillac escalade. Teraz mi znamy nuka porsche tak pozeram recenzie. Dovolim si ale tvrdit ze tvoj nazor ze nemecke auta su top je totalna blbost a neznalost inych znaciek. To je ako keby niekto povedal ze modra farba je najlepsia na svete.