Aj druhé pokračovanie Toyoty RAV4 dosiahlo úspech, hlavne u nežnejšieho pohlavia. Prezentuje sa sviežim vzhľadom a univerzálnym použitím. Kým trojdverová verzia je viac o zábave a voľnočasovom použití, päťdverová už pôsobí dospelejšie a dokáže odviezť do mesta či na hory aj päťčlennú rodinu s plným kufrom batožiny. Okrem pohľadného dizajnu a univerzálneho použitia sa RAV-ka druhej generácie prezentuje aj robustnou konštrukciou a veľmi dobrou spoľahlivosťou, teda najmä verzie s benzínovým motorom. V prípade dieselov so stúpajúcimi kilometrami už značne stúpa riziko drahších porúch, čo môže v konečnom dôsledku výrazne predražiť na prvý pohľad úspornejšiu prevádzku vozidla.
Vozidlo sa na našom trhu začalo predávať začiatkom septembra roku 2000 a k dispozícii bolo v troj a päťdverovom prevedení. Trojdverový model je kratší a má menší rázvor. Na dĺžku meria 3760 mm (rázvor 2280 mm), zatiaľ čo päťdverový má 4155 mm (rázvor 2490 mm). Druhá generácia RAV-ky bola v ponuke buď s pohonom predných kolies (len pre motor 1,8 VVT) alebo všetkých štyroch. Na začiatku produkcie boli k dispozícii len benzínové agregáty VVT-i s objemom 1,8 (92 kW) a 2,0 (110 kW).
V roku 2001 ponuku rozšíril aj dvojlitrový turbodiesel so vstrekovaním common-rail 2,0 D4-D (85 kW). V roku 2003 prešiel model drobným faceliftom, upravený bol aj interiér (nové tlačidlá na volante, palubná doska dostala informačný displej) a prepracované bolo aj riadenie vozidla a pruženie. Výroba bola ukončená v roku 2006, kedy sa dostala k slovu tretia generácia rovnakého mena.
Druhá generácia Toyoty RAV4 neabsolvovala nárazový test Euro NCAP.
Dizajn interiéru značne zaostáva za podareným zovňajškom. Okrem strohého tvarovania nenadchne ani povrchová úprava plastov, a tak je celkový dojem obyčajný až lacno – fádny. Tvrdé plasty sú podstatne náchylnejšie na poškriabanie, obzvlášť v batožinovom priestore. Pozitívom je kvalitné dielenské spracovanie a aj po rokoch prevádzky sa ozýva v interiéri len minimum pazvukov. Ergonómia sedenia a ovládania prvkov výbavy je tiež na dobrej úrovni, menej už osloví vzhľad niektorých ovládačov, najmä na stredovom paneli.
Vďaka vyššiemu sedeniu je z vozidla dobrý výhľad a pohodlné nastupovanie/vystupovanie. Miesta je vpredu dostatok, niektorým cestujúcim však môže vadiť len výškové nastavenie volantu. Vzadu je situácia značne odlišná podľa toho o akú verziu ide. V prípade päťdverovej je vzadu miesta dostatok pre dvoch urastených pasažierov, pri troche skromnosti sa vzadu odvezú aj traja dospelí. V trojdverovej verzii je priestorová situácia vzadu o poznanie horšia. Na vine je kratší rázvor a do priestoru cestujúcich značne zasahujúce podbehy zadných kolies. Vozidlo je tak len štvormiestne. Taktiež miesta na nohy je citeľne menej. Obidve verzie disponujú zadnými sedadlami s regulovateľným sklonom operadla, čo spríjemňuje cestovanie na dlhšie vzdialenosti.
Pri porovnaní objemu batožinového priestoru ponúka trojdverová verzia len skromných 175 litrov, v prípade päťdverovej je objem podstatne lepší a to rovných 400 litrov. Obe však potešia dobrou variabilitou kufra. Jednotlivé zadné sedadlá sa dajú nezávisle sklápať, posúvať v rozsahu cca 15 cm, či vďaka prijateľnej hmotnosti ľahko vybrať. Vysoko praktické sú aj masívne výklopné háčiky na tašky, kotviace miesta pre upevnenie nestabilného nákladu, gumená ochranná podlážka, či sieťka na fixáciu drobností v zadných dverách. V prípade vybratia zadných sedadiel narastie objem kufra na 766 litrov (3D) alebo na 1150 litrov (5D). Rovnako poteší nízko položená nakladacia hrana a rovná podlaha kufra. Menej už výrazné podbehy zadných kolies obmedzujúce šírku kufra. Menej pohodlné je aj otváranie dverí kufra do pravej strany na bok, najmä pri parkovaní pri chodníku, kedy sa musia pri nakladaní obchádzať. V prípade pripojenia prívesného vozíka si treba zvyknúť na komplikovaný prístup do kufra, keďže dvere možno iba pootvoriť.
RAV-ka sa môže aj na dnešnú dobu pochváliť slušnou štandardnou výbavou, ku ktorej patril napríklad posilňovač riadenia, ABS so systémom elektronického rozdelenia brzdného úsilie (EBD), el. okná, zrkadlá, centrálne zamykanie, základ tvorili dva airbagy, často boli vozidlá vybavené aj vyhrievanými sedadlami, audio systémom s ovládaním na volante či klimatizáciou. V najlepšej verzii nechýbali ani kožené sedadlá a rôzne ďalšie doplnky.
Prednosti a nedostatky
slušná úroveň štandardnej výbavy |
dizajn interiéru zaostávajúci za exteriérom |
dizajn karosérie |
malý kufor a málo miesta vzadu pri trojdverovej verzii |
priestranný interiér päťdverovej verzie |
preposilované riadenie |
dobrá variabilita |
vyššia hlučnosť benzínových motorov pri vyšších otáčkach |
kvalitné spracovanie |
|
komfortné odpruženie |
|
solídne jazdné vlastnosti |
Najčastejšie poruchy
občas problémy s elektronikou - zablokovaný imobilizér, nefunkčné centrálne zamykanie, štrajkujúca klimatizácia |
opotrebovaná voľnobežka štartéra - škŕkavý zvuk pri štartovaní (väčší km nábeh) |
korózia výfukového potrubia |
opotrebovaný brzdový systém, zvlnené brzdové kotúče |
vôle v tiahlach predného priečneho stabilizátora - klopavé zvuky pri prejazde nerovností |
vôle aj v čapoch riadenia a uložení predných ramien (väčší km nábeh) |
kratšia životnosť tlmičov a ložísk kolies (náročná prevádzka) |
vôle vo viacprvkovom závese zadnej nápravy (väčší km nábeh, náročná prevádzka) |
kratšia životnosť spojkovej lamely |
nadmerná spotreba motorového oleja (benzín) |
občas kolísanie otáčok na voľnobehu (2,0 VVTi) |
zanesený variátor - nadmerná hlučnosť motora v celom otáčkovom spektre (benzín, zanedbaná údržba, nekvalitný olej) |
zlá zapaľovacia cievka, či zapaľovací kábel - nepravidelný chod a vozidlo nemá ťah (benzín) |
nadmerne opotrebované vstrekovače, vysokotlakové čerpadlo (diesel) |
opotrebovaný dvojhmotný zotrvačník - trhavý rozbeh, chrchlavé zvuky na voľnobehu, vibrovanie motora medzi 2000-3000 otáčkami (diesel, väčší km nábeh) |
chybný SCV ventil čerpadla Denso - pokles výkonu motora (diesel) |
chybný regulátor tlaku paliva v tlakovom potrubí common-rail - motor nemožno naštartovať alebo zhasína počas jazdy (diesel) |
zriedka problémy s EGR ventilom - trhavý ťah, nadmerné dymenie motora (diesel) |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
2,0 VVTi (110 kW). Motor poskytuje vozidlu dostatok dynamiky pre bežné jazdenie. Vyznačuje sa solídnym ťahom aj v nižších otáčkach, pri bežnom jazdení primeranou spotrebou a poteší aj dobrá spoľahlivosť. Menšou nevýhodou je vyššia hlučnosť v hornej polovici otáčkového spektra. |
Žiaden motor v RAV4 druhej generácie nie je vyslovene zlý. Len zvýšenú pozornosť treba venovať najmä pri výbere dieselovej motorizácie v očakávaní nižších prevádzkových nákladov. Pri väčšom km nábehu totiž hrozia podstatne drahšie opravy ako pri benzínových kolegoch, čo prevádzku v konečnom dôsledku môže predražiť. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
1.8 VVTi | 1794 ccm | 1ZZ-FE | 92 kW |
2.0 VVTi 4WD | 1998 ccm | 1AZ-FE | 110 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
2.0 D-4D 4WD | 1995 ccm | 1CD-FTV | 85 kW |
Jeden komentár
pavol
zdravim, ako sa prejavuje problem so zotrvacnikom?