Hoci je Švédsko bohaté na snehovú nádielku a rozmanitosť terénu, s predstavením SUV-čka si dávali tamojší výrobcovia načas. Prvou lastovičkou bolo „terénne“ kombi V70 Cross Country a po priaznivom ohlase pribudol o pár rokov robustnejší brat s názvom XC90, ktorý sa už svojim vzhľadom zaradil do kategórie ozajstných SUV.
Švédska automobilka Volvo predstavila SUV XC90 v roku 2002. Vyrábalo sa v 5 alebo 7 miestnom prevedení a na začiatok dostalo pod kapotu dva zážihové a jeden vznetový motor. Pre svoj vtedy nový športovo-úžitkový model si Volvo zvolilo to najlepšie čo vtedy malo. Zákazníci mohli vyberať buď päťvalec, ktorý má objem 2,5 l a s pomocou nízkotlakového turbodúchadla (LPT) dosahuje výkon 154 kW (320 Nm pri 1500 ot/min), alebo benzínový vrchol ponuky, radový šesťvalec 2,9 l s dvoma turbodúchadlami, čo znamená výkon rovných 200 kW (380 Nm pri 1800 ot/min). Naftovú alternatívu predstavoval preplňovaný vznetový päťvalec 2,4 l s max. výkonom 120 kW a krútiacim momentom 340 Nm pri 1750 ot./min.
V druhej polovici roka 2004 dostala XC90 pod kapotu najsilnejšiu motorizáciu v podobe osemvalca s objemom 4,4 litra a výkonom 232 kW. V polovici roka 2005 prebehli mierne úpravy dieselu 2,4 D z dôvodu prechodu na normu EURO 4. Dostal vodou chladené turbodúchadlo a pribudli aj ďalšie verzie. Najslabšia nesie označenie D a poskytuje výkon 92 kW (300 Nm), stredná 2,4 D – 120 kW (340 Nm) a najvýkonnejšia nazvaná D5 dosahuje max. výkon 136 kW (400 Nm). Motory boli sériovo dodávané s DPF filtrom.
V druhej polovici roku 2006 prešlo Volvo XC90 drobným faceliftom. Na vydarených základných tvaroch nebolo moc čo vylepšovať, a tak dizajnéri modernizovali aspoň svetlomety, kde zadné opustila extravagantná dvojica bielych „bodiek“ a nahradili ich decentnejšie pôsobiace červeno-šedé vlnovky. Predné získali tiež trochu elegantnejší dizajn a k tomu moduly aktívnych bi-xenónových projektorových svetiel. Nové sú aj vonkajšie spätné zrkadlá, do ktorých sa presťahovali bočné ukazovatele smeru. Drobným zmenám sa nevyhol ani interiér, keď ľahkou inováciou prešiel stredový panel. Zmeny doznala aj motorová ponuka, keď sa pod kapotu dostal atmosféricky plnený radový zážihový šesťvalec 3,2 l z Volva S80, s výkonom 175 kW a krútiacim momentom 320 Nm a naopak vypadol z ponuky .
V roku 2008 pribudli akčné verzie R-Design a Executive. Od roku 2011 sa dalo vozidlo objednať aj s pohonom iba prednej nápravy, táto verzia nesie označenie D3 a je vybavená slabšou verziou dieselového päťvalca s objemom 2,4 litra a výkonom 120 kW a 340 Nm. Poslednou modernizáciou prešlo Volvo XC90 v druhej polovici roka 2012 pre modelový rok 2013, objavil aj posilnený päťvalec D5 s výkonom 147 kW. V polovici roka 2014 bola výroba I. generácie Volva XC90 ukončená.
Bariérovú skúšku Euro NCAP absolvovalo vozidlo v roku 2003. Za ochranu posádky pri náraze dostalo päť hviezdičiek z piatich (34 bodov). Za ohľaduplnosť pri strete s chodcom si auto pripísalo 10 bodov, teda dve hviezdičky zo štyroch.
Automobilka Volvo sa preslávila robustnými a bezpečnými vozidla, a tak ani model XC90 nie je výnimkou. Okrem robustnej konštrukcie, kde priestor pre cestujúcich je vystužený bórom legovanou oceľou, disponuje XC90 aj množstvom bezpečnostných systémov. Okrem štandardných ako ABS, ASR stojí za pripomienku systém jazdnej stability (ktorý kontroluje tiež náklon karosérie), veľkoobjemové hlavové airbagy pre všetky tri rady sedadiel, systém ochrany proti prevráteniu ROPS, zosilnená strešná konštrukcia, systém nočného videnia IR, ktorý Volvo ponúklo v sériovom voze ako prvá z európskych značiek. Vodič s ním vidí až päťkrát ďalej, než pri tlmených svetlách a videnie sprostredkováva infrakamera, reagujúca na teplé objekty, teda zvieratá a ľudí. Tiež pre komfort a zábavu posádky toho XC ponúka naozaj veľa, vrátane inštalácie systému Dolby Prologic II, zariadenia na prehrávanie minidiskov, hlasového ovládania či ventilovaných, vyhrievaných a masážnzch predných sedadiel, atď.
Prednosti a nedostatky
priestranný a dobre vybavený interiér |
menej praktické farebné (svetlé) prevedenie interiéru |
výborná ergonómia |
jediný diesel v ponuke, priemerný výkon |
kultivovaný motor 2,4 D s primeranou spotrebou paliva |
len priemerná užitočná hmotnosť oproti pohotovostnej |
variabilita interiéru |
smädné benzínové motory, hlavne 4,4 V8 |
vysoký dôraz na bezpečnosť |
Najčastejšie poruchy
popraskané kožené čalúnenie sedadiel (najčastejšie vodiča) |
občas odlupujúca sa povrchová časť niektorých plastov |
poruchy na elektrickej výbave - nefunkčné elektrické sťahovanie okien, ovládanie zrkadiel, chybný palivomer alebo snímače ABS atď. |
poruchy pohonu AWD (vyšší km nájazd, náročnejšia prevádzka) |
porucha automatickej prevodovky (vyšší km nájazd, zanedbaná údržba) |
nadmerne opotrebované - hučiace ložiská kolies |
nefunkčný merač hmotnosti nasávaného vzduchu |
občas chybný snímač dráhy brzdového pedálu - nefunkčné ABS a DSTC |
nadmerné vôle v uložení prednej nápravy - voľné čapy spodných predných ramien, vôle v tiahlach predných priečnych stabilizátorov a opotrebované horné uloženia tlmičov (väčší km nábeh) |
nesúmerný účinok ručnej brzdy (väčší km nábeh) |
zvýšená vôľa v riadení (väčší km nábeh) |
štrajkujúca regulácia nastavenia svetlej výšky podvozku |
opotrebované silentbloky uloženia motora - väčšie vibrácie a hluk |
poruchy lambda sondy (benzín, väčší nábeh) |
nadmerne opotrebované turbodúchadlo (nevhodný jazdný štýl, zanedbaná údržba, či veľkým km nábeh) |
zriedka zlyhávajúce rozvody - zadretá vodná pumpa (zanedbaná údržba) |
poruchy merača hmotnosti nasávaného vzduchu - slabší ťah a vyššia spotreba (benzín aj diesel, väčší nábeh) |
chybný ventil odvetrávania kľukovej skrine, EGR ventil a nesprávne fungujúca škrtiaca klapka (benzín, väčší nábeh) |
porucha regulácie turbodúchadla pri dieslových motoroch - chybný solenoidový ventil ovládajúci podtlakový aktuátor turba - vozidlo má pri akcelerácii šklbavý ťah (diesel) |
nadmerne opotrebené - netesné vstrekovače - problematické štartovanie, hlučný a nepravidelný chod - nafta tečie prepadom a čerpadlo nezvláda vytvoriť v zásobníku dostatočný tlak (diesel, väčší km nábeh) |
občas prasknutá hadica od turba - strata výkonu (diesel) |
občas problémy s palivovým systémom - potreba vymeniť palivový filter, poprípade vyčistiť odvetranie palivovej nádrže (diesel) |
upchatý DPF filter - vyššie riziko pri častejších mestských resp. kratších jazdách (diesel) |
poruchy ovládania swirl klapiek (2,4 D - 120 kW a D5 - 136 kW Euro 4, väčší km nábeh) |
nadmerne opotrebovaný dvojhmotový zotrvačník - nadmerné vibrácie na voľnobehu, trhavý rozjazd pri zábere spojky či hlučnosť pri akcelerácii z nižších otáčok (diesel, vyšší km nájazd) |
vyosenie kladky remeňa pomocného ústrojenstva - riziko spadnutia remeňa do rozvodového mechanizmu motora, fatálne následky (2,4 D, D5 - Euro 5, zanedbaná kontrola, údržba) |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
2,4 D (120 kW resp. D5 136 kW). Päť valcové diesle vyznačujú kultivovaným chodom, zaujímavým zvukom a primeranou spotrebou hlavne v spojení s manuálnou prevodovkou dobrou spotrebou. Poteší aj obstojná dynamika najmä v prípade silnejšej verzie. Pre vyznávačov komfortnej a bezstarostnej jazdy bude vhodný automat, ak máte ale radšej veci pod kontrolou a príde vhod trocha šetriť palivo, je lepšou voľbou manuálna prevodovka. 2,5 T (153 kW) Motor sa vyznačuje kultivovaným chodom, dobrým ťahom už z nízkych otáčok, solídnou spoľahlivosťou a spotreba je tiež vzhľadom na výkony primeraná. |
Ani jeden motor vo Volve nie je vyslovene zlý. Treba však zvážiť nákup verzií so silnými benzínovými motormi. Dynamiky majú síce na rozdávanie, ale v dvojtonovom SUV pri využívaní ich potenciálu exceluje aj spotreba. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
2.5 T | 2521 ccm | B 5254 T2 | 154 kW |
T6 | 2922 ccm | B 6294 T | 200 kW |
3.2 AWD | 3192 ccm | B 6324 S | 175 kW |
3.2 AWD | 3192 ccm | B 6324 S5 | 179 kW |
V8 | 4414 ccm | B 8444 S | 232 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
D3 / D5 | 2400 ccm | D 5244 T5 | 120 kW |
D5 | 2400 ccm | D 5244 T18 | 147 kW |
D5 | 2401 ccm | D 5244 T,D 5244 T5 | 120 kW |
D5 | 2401 ccm | D 5244 T4 | 136 kW |
2 komentáre
laco
dobre auto 2,4 d 120kw
Tomáš
Dobrý deň chcem si kúpit xc 90- 2,4 oplati sa to??
Aké su najčastejšie poruchy a na čo si mam dať pozor pri kúpe?
A ake drahe sú nahradne dieli?
Ďakujem