Toyota Yaris II mala pri svojej premiére ťažkú úlohu. Nadviazať na úspechy predchádzajúcej generácie, ktorej sa od roku 1999 predalo cez 1,2 milióna kusov. Možno aj preto automobilka neexperimentovala a do značnej miery zachovala krivky prvej generácie. Návrh bol zverený európskemu dizajnérskemu centru Toyoty. Okrem podarených tvarov si však malý Yaris zachoval aj slušnú spoľahlivosť a nízke prevádzkové náklady.
Toyota Yaris druhej generácie sa predstavila na jesennom autosalóne vo Frankfurte v roku 2005. Zakrátko prišla do predaja v troj a päťdverovej verzii hatchback s dvojicou benzínových motorov a jedným preplňovaným vznetovým agregátom. Štvorvalce 1,3 VVT-i (64 kW) a 1,4 D4-D (66 kW) boli prevzaté s úpravami z minulej generácie, základná motorizácia, ktorú zastupuje trojvalec 1,0 VVT-i (51 kW) je pre zmenu prebratý z Ayga. V priebehu roka 2006 uzrela svetlo sveta aj verzia sedan, tá sa však do predaja v Európe nedostala. Okrem nej sa objavila aj športovo ladená verzia T-Sport s atmosférickým motorom 1,8 VVT-i (98 kW).
Na konci roka 2008 prebehol facelift, v rámci ktorého sa Toyota snažila znížiť spotrebu doterajších motorov a predstavila nový benzínový agregát. Základný litrový trojvalec po novom spotreboval podľa údajov výrobcu o 10% menej paliva v kombinovanom cykle, teda namiesto doterajších 5,4 l/100 km len 4,9 l/100 km. Turbodieselu 1,4 D-4D sa kombinovaná spotreba znížila o 0,3 l/100 km. Novinkou bol štvorvalec 1,33 Dual VVT-i (74 kW), s ktorým by mal malý Yaris vedieť jazdiť v kombinovanom cykle len za 5,1 l/100 km. V ponuke tejto motorizácie bol tiež systém vypínania motora Stop & Start. Štandardom bola nová šesťstupňová ručne radená prevodovka, za príplatok aj nová robotizovaná automatická prevodovka MMT so šiestimi prevodovými stupňami. Facelift sa však netýkal len techniky, ale aj niekoľkých detailov na karosérii. Zmeny sa dotkli tvarovania nárazníkov a predných svetlometov, vzadu sa zmenila grafika koncových združených svetiel, v ktorých v každej je novo integrovaných päť svetelných diód s funkciou brzdových svetiel. Drobné zmeny doznali taktiež materiály v interiéri a 12 nových exteriérových farieb lakov karosérie. Tretia generácia sa predstavila v lete 2011 a zakrátko začal jej predaj aj na našom trhu.
Prvá generácia Yarisu bola známa vo svojej triede najlepšou pasívnou bezpečnosťou a druhá generácia sa snažila v tejto tradícii pokračovať. Interiér vozidla je štandardne osadený štyrmi airbagmi a na želanie sú k dispozícii ešte hlavové a kolenné airbagy. O aktívnu bezpečnosť sa starajú ABS, EBD a brzdový asistent na všetkých štyroch kotúčových brzdách. Predné majú duté kotúče priemeru 258 mm a zadné plné majú priemer 278 mm. Bariérové testy Euro NCAP Yaris absolvoval v roku 2005 a viedol si celkom dobre. Za ochranu posádky získal plný počet päť hviezdičiek (35 bodov). Bezpečnosť detí bol hodnotená troma hviezdičkami z piatich (34 bodov) a ohľaduplnosť voči chodcom dvoma hviezdičkami zo štyroch (18 bodov).
Prednosti a nedostatky
živé a úsporné motory |
nepresný palivomer |
príjemný dizajn a kvalitné dielenské spracovanie interiéru |
v základe chýba výškové nastavenie sedačky vodiča |
dostatočné množstvo odkladacích priestorov a variabilný batožinový priestor |
menej pohodlné zadné sedačky |
pri dobrom servise vysoká spoľahlivosť |
vysoká nakladacia hrana a nízko sa vyklápajúce dvere kufra |
bezpečné jazdné vlastnosti |
robustný A-stĺpik trocha obmedzuje inak dobrý výhľad z vozidla |
veľmi dobrá obratnosť a manévrovateľnosť |
prístrojová kaplnka uprostred palubnej dosky nemusí vyhovovať každému |
vzhľadom na veľkosť vozidla slušný vnútorný priestor |
nie príliš komfortná prevodovka M-MT |
Najčastejšie poruchy
praskanie žiaroviek v svetlometoch |
kratšia životnosť predných ložisk - hučanie (hlavne mestská premávka po hrboľoch) |
občas problémy s centrálnym zamykaním, klimatizáciou, rádiom |
občas vŕzganie pedálu spojky |
zriedka porucha elektroniky - riadiacej jednotky |
nadmerne opotrebovaná spojka (benzín) |
opotrebované vstrekovače - nepravidelný/hlučnejší chod motora a obtiažnejšie štarty (diesel, väčší km nábeh) |
občas zanesený/zalepený EGR ventil - svietiaca kontrolka motora, trhavá akcelerácia, nadmerné dymenie (diesel) |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
1,3 VVT-i (64 a 74 kW). Poteší výkonom a spotreba sa dá udržať v priemere do 6 litrov. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
1.0 VVT-i | 998 ccm | 1KR-FE | 51 kW |
1.3 VVT-i | 1298 ccm | 2SZ-FE | 64 kW |
1.33 VVT-i | 1329 ccm | 1NR-FE | 73 kW |
1.33 VVT-i | 1329 ccm | 1NR-FE | 74 kW |
1.8 VVTi | 1798 ccm | 2ZR-FE | 98 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
1.4 D-4D | 1364 ccm | 1ND-TV | 66 kW |