Mitsubishi Pajero sa na jar 2000 začalo predávať už vo svojej tretej generácii nazvanej V60 a po technickej stránke prinieslo doslova revolučné zmeny. Naďalej sa ale jedná o ťažké a luxusné plnohodnotné terénne vozidlo, ktoré poteší vysokou technickou úrovňou, robustnosťou a nebyť problémov s motormi aj veľmi dobrou spoľahlivosťou.
V roku 2000 bola zahájená výroba tretej generácie Pajera, po prvý krát so samonosnou karosériou s motormi 3,2 Di-D (122 kW) a 3,5 GDI (149 kW). V roku 2001 bol znížený výkon dieselového motora na 118 kW. V roku 2003 prešlo Pajero decentným faceliftom a sériovo bolo vybavené stabilizačným systémom M-ASTC. Od roku 2004 je výrobcom ponúkaný špeciálny KIT (Rallytronic Power Pack) na zvýšenie výkonu dieselového motora až na 132 kW a 450 Nm. V roku 2005 bola ukončená výroba 3,5 GDI. 30. septembra 2006 bola na Parížskom autosalóne predstavená nová generácia Pajera.
Už na prvý pohľad vzbudzuje Pajero svojimi rozmermi rešpekt a viditeľný luxus. Charakterizujú ho hlavne výrazne zaoblené mohutné blatníky, ktoré svojimi tvarmi modelujú aj časť prednej kapoty. Prelisy nad zadnými kolesami, mohutné strieborné zrkadlá a nakoniec nezvyklá výška len potvrdzujú, že sa jedná o nefalšovaný „Fullsize offroad“. Najpodstatnejšie zmeny oproti predchádzajúcej druhej generácii sa udiali na podvozku a karosérii. Konštruktéri Mitsubishi zvolili kombináciu pre automobil kategórie off-road veľmi ojedinelú, a to samonosnú karosériu s vystuženým rámom a nezávislým zavesením všetkých kolies. Prednosťou tejto koncepcie je výrazne nižšia hmotnosť (v prípade modelu Pajero Wagon asi o 100 kg) a tiež nižšie ťažisko pri vyššej svetlosti podvozku. Súčasne sa tým výrazne zvýšila odolnosť karosérie v ohybe a krute. Kombinácia nezávisle zavesených kolies s lichobežníkovými ramenami (vpredu) s viacprvkovou nápravou typu Multilink (vzadu) v spojení s širším rozchodom kolies umožňuje dobrú kontrolu vozidla v zákrutách a bezpečnejší a pohodlnejší prejazd terénom.
Interiér Pajera je pomerne nezvyčajný, napríklad centrálnemu panelu dominujú lichobežníkové tvary. Pomerne často sa vyskytuje kombinácia kože a dreva, čo len zvýrazňuje luxusný dojem z vozidla. Na všetkých sedadlách je dostatok miesta pre hlavu aj pre nohy, len v prípade sedemmiestneho usporiadania je v tretej rade miesto vhodné len pre deti. Zadné sedačky sa ale dajú aj s operadlami zložiť pod podlahu, čím vzniká rozmerný batožinový priestor. Ten je v prípade klasickej päťdverovej verzie 215 a po sklopení zadných sedadiel 1700 litrový, 615/2195 litrov pri Wagon a 415/1239 pri trojdverovej verzii. Mnohé Pajera sú vybavené naozaj luxusne napr. päťstupňová automatická prevodovka, posilňovač riadenia, ABS, 4 x airbag, systém pohonu Super Select, uzávierka diferenciálu, tempomat, automatická klimatizácia, centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním, elektricky ovládané a vyhrievané zrkadlá, el. sťahovanie okien, predné hmlovky, vyhrievané predné sedadlá, kožené čalúnenie, el. nastaviteľné sedadlo vodiča, volant koža/drevo, rádio s CD prehrávačom, 6x reproduktory, multifunkčný displej, bočné stúpadlá atď.
Jazda s takto rozmerným vozidlom je prekvapivo príjemná. Veľmi dobré odpruženie a najmä nezávislé zavesenie všetkých kolies má zásluhu na slušnom jazdnom komforte a zároveň dobrých jazdných vlastnostiach, myslených samozrejme v kategórii vozidla. Treba teda mať na mysli rozmery a hlavne značnú hmotnosť, ale aj tak sú bočné náklony prijateľné a balónové obutie odfiltruje väčšinu jazdných nerovností. Jediný problém má Pajero s priečnymi nerovnosťami napr. retardéry v mestách. Nadmieru slušné sú jazdné vlastnosti aj v teréne, kde má navrch samozrejme trojdverová verzia s kratším rázvorom. V najťažšom teréne sa ale prejaví nedostatok nezávislého zavesenia kolies v podobe obmedzenej skrížiteľnosti nezávislých závesov. Pajero si však s väčšinou nástrah poradí suverénne a jeho pohon 4×4 nazvaný Super Select 4WD umožňuje jednak stály pohon všetkých kolies s medzinápravovým diferenciálom uzatvárajúcim samočinne aj voličom napevno, alebo tiež pohon iba zadnej nápravy pre úsporu paliva na bežných asfaltových cestách.
Ponuka motorov pre Pajero bola skromná, ale zameraniu vozidla plne postačovala. Benzín spaľujúci agregát zastupoval 24-ventilový šesťvalec GDI o objeme 3,5 litra (149 kW) s priamym vstrekovaním benzínu. Motor sa vyznačuje veľmi príjemným zvukom, tiež suverénnym ťahom keďže má plochú výkonovú krivku, ktorá umožňuje využívať takmer plný výkon už od najnižších otáčok. Výrobca udáva, že osemdesiat percent krútiaceho momentu (270 Nm) je k dispozícii už od 1500 otáčok za minútu. V kombinácii s automatickou päťstupňovou prevodovkou sa jeho dravosť trochu zoslabuje a tiež sa prejavuje na jazde pri výraznom zrýchlení s menším oneskorením. Motor si však za pekný zvuk a ťah nechá zaplatiť v podobe značnej spotreby paliva. Aj keď svieti kontrolka GDI, ktorá signalizuje úsporný režim spaľovania, neklesne okamžitá spotreba pod 10 litrov a v reále treba počítať s 12 a viac litrami. V meste málokedy klesne pod 15 a v teréne samozrejme ešte viac. Okrem vyššej spotreby má motor aj jeden technický problém. Vďaka technológii priameho vstrekovania benzínu GDI sa pri jazde na menej kvalitné palivo tvoria karbónové usadeniny v sacom potrubí, ale najmä v motore, ktorých sa zbavuje veľmi ťažko. Pri väčšom kilometrovom nábehu na takýto benzín môžu usadeniny dokonca stáť za podstatne rýchlejším opotrebovaním samotného motora.
Aj vďaka týmto faktom sa javí ako oveľa lepšia voľba dieselový agregát. Ten je v Pajere zastúpený preplňovaným štvorvalcom 3,2 DI-D. Nemá síce takú suverénnu dynamiku a hlavne kultivovanosť ako benzínový šesťvalec, ale má podstatne nižšiu spotrebu a slušnú spoľahlivosť. Jediným slabším článkom sa ukázalo len licenčné elektronicky riadené radiálne vstrekovacie čerpadlo Zexel (Bosch), ktoré občas postihujú poruchy alebo pri väčšom kilometrovom nábehu býva nadmerne opotrebované, výhoda je, že sa dá opravovať – repasovať. V značkových opravovniach Bosch alebo v originál servisoch Mitsubishi repasujú čerpadlá za cca 1300 €. Celkovo má tento agregát na diesel prijateľné vibrácie, kultivovaný beh a zvukovo nezameniteľný prejav. Pre niekoho je hukot vytočeného dieselu prejavom sily a považuje ho za príjemný, niekomu však môže vadiť. Motor sa svižne vytáča, aj keď okolo 4000 otáčok sa jeho rozlet pomaly končí. Nárast výkonu je do tej doby takmer lineárny, okrem spodného otáčkového pásma, kedy je citeľný turboefekt. Mimo mesto si Pajero povie o približne 9 litrov nafty na 100 km, dynamické zvezenie znamená odber 11-12 litrov, podobne ako spotreba v meste.
Mnohým užívateľom sa osvedčila kombinácia automatickej prevodovky a systém Super Select, umožňujúc vodičovi zvoliť v každej situácii optimálny spôsob pohonu. Pri prevodovke je možnosť ručného priraďovania prevodov, pričom zvolený stupeň je signalizovaný kontrolkou na prístrojovej doske. Taktiež rôzne stupne zapojenia pohonu zadných kolies a uzávierok medzinápravového a zadného diferenciálu sú prehľadne usporiadané do svetelnej schémy pohonu u hlavných prístrojov.
Mitsubishi Pajero III si za roky prevádzky získalo povesť robustného a vcelku spoľahlivého vozidla. Pri kúpe si treba dať pozor na skorodovanú zadnú časť karosérie, prahov či lemov blatníkov, resp. kvalitu prípadnej opravy po búračke. Občas sa môže vyskytnúť porucha vonkajšieho osvetlenia. Pozor aj na úniky chladiacej kvapaliny z dôvodu prehrdzavených trubiek vedúcich chladiacu kvapalinu k zadnému výmenníku kúrenia. Príliš dlhou životnosťou neoplývajú predné ložiská kolies, najmä ak sa s Pajerom častejšie jazdí v teréne. Prejavom je typické hučanie, problém je, že ložisko sa musí meniť spolu s nábojom, čo je cena približne 300 €. Pozornosť treba venovať aj únikom oleja, a to najmä z prevodovky. Pri motore 3,2 Di-D môžu nastať problémy s radiálnym čerpadlom Zexel, či už z dôvodu poruchy alebo nadmerného opotrebovania. Pri väčšom km nájazde sa vyskytuje aj nadmerne opotrebovaný tlmič torzných kmitov či spojka s dvojhmotovým zotrvačníkom. V prípade motora 3,5 GDI sa vyskytuje karbónom zanesené sanie, zriedka sa môže následkom väčšieho množstva karbónu nadmerne opotrebovať celý motor, čo sa prejavuje stratou kompresie, či zvýšenou spotrebou oleja.
[AdvantagesAndDisadvantages] [Disturbances] [RecommendedAndNotRecommended]
Typ karosérie: | päťdverové SUV | trojdverové SUV (Softback a Hardback) |
---|---|---|
Rozmery (D x Š x V v mm): | 4800 x 1875 x 1855 | 4220 x 1875 x 1845 |
Rázvor (mm): | 2780 | 2545 |
Batožinový priestor (l): | 215/1700 (615/2195) | 415/1239 |
Pohon: |
všetky štyri alebo zadné kolesá
|
#colspan# |
Objem palivovej nádrže (l): |
90
|
#colspan# |
Prednosti a nedostatky
robustnosť |
mierne obmedzené možnosti v ťažkom teréne |
pohodlie |
vyššia spotreba 3,5 GDI |
sedemmiestny interiér (verzia Wagon) |
turboefekt dieselového agregátu |
dobré jazdné vlastnosti na ceste aj v ľahkom a strednom teréne |
pomalšia automatická prevodovka |
prepracovaný pohon 4x4 |
|
dostatočne silný a spoľahlivý dieselový motor |
Najčastejšie poruchy
hrdza zadnej časti karosérie a lemov blatníkov |
občas porucha vonkajšieho osvetlenia |
úniky chladiacej kvapaliny - prehrdzavené trubky k zadnému výmenníku kúrenia |
kratšia životnosť predných ložísk - hučanie (častejšia jazda v teréne) |
úniky oleja z prevodovky |
zvýšené riziko karbónových usadenín (3.5 GDI, pri nekvalitnom palive) |
problémy s radiálnym čerpadlom Zexel - porucha, opotrebovanie (3,2 DI-D) |
nadmerne opotrebovaný tlmič torzných kmitov, spojka a dvojhmotovým zotrvačníkom (3,2 DI-D, väčší km nábeh) |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
3,2 DI-D (118 a 122 kW) |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
3.5 | 3497 ccm | 6G74 (DOHC 24V) | 149 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
2.5 TDi | 2477 ccm | 4D56 T | 73 kW |
2.5 TDi | 2477 ccm | 4D56 T | 85 kW |
2.5 TDi (V64W, V74W) | 2477 ccm | 4D56 T | 85 kW |
3.2 Di-D | 3200 ccm | 4M41 | 118 kW |
3.2 Di-D | 3200 ccm | 4M41 | 121 kW |
3.2 DI-D (V68W, V78W) | 3200 ccm | 4M41 | 118 kW |
3.2 DI-D (V68W, V78W) | 3200 ccm | 4M41 | 121 kW |
19 komentárov
ridethesky
neviete ci tie problemy s loziskami kolies a naftovymi cerpadlami zmizli(alebo sa vyskytuje menej) v novsich rocnikoch 3,2 ?
je lepsie brat automat (kvoli dvojhmote)? – kolko stoji oprava automatu
Real User
Ahoj, mam PAJERO V6 3.5GDI z roku 2006. Auto som kupoval po 1. majitelovi, bolo servisovane iba v autorizovanom servise a rovnako sa o neho zrejme majitel prikladne staral (interier, exterier atd…). Auto je to super, pred tym som mal JEEP Grand Cherokee, PAJERO je niekde inde… Je citit japonsku preciznost a robustnost ani nehovorim. Auto ma 180.000km, nic nevrzga, nebucha, ziadne vole, trasenie nic… Zatial maximalna spokojnost, v meste jazdim do 14l/100km MAX.
Cenim jazdne vlastnosti, priestor a vybavu ktora ma vsetko co ma mat…Ziadna zbytocna elektronika, offroad rezimy atd. Interier je priestranny, z auta je dobry vyhlad a na svoj vzhlad je velmi obratne a dobre ovladatelne. Uvezie cca 750KG alebo 7 pasazierov! Motor a prevodova s autom dobre spolupracuje, automat radi ako novy bez naznaku pouzivania. Mam viacero znamych ktory PAJERO maju alebo mali a vsetci o tomto auto hovorili vzdy iba v dobrom az v superlativoch. Je to moj druhy OFFROAD/SUV a myslim ze pri japoncoch uz zostanem. Kvalita je naozaj niekde inde a neporovnatelna s europou alebo USA. Pre porovnanie, s JEEP Grand Cherokee 2004 (WG s MB 270CDI motorom montovane v rakusku), kde po 6 rokoch nefungovalo X veci (2. zona klimy, stahovac okna vodica, pokazeny stierac 5. dveri, vyhrievanie sedadial, odtrhnute lana rucnej brzdy, vadne vstrekovacie trysky motora a stym spojene prakticky nemozne startovanie pri teplote pod -5st, pridrety brzdovy valcek, huciaci zadny diferencial a kardan…………..) a bolo ich treba vsetky vymenit nema zatial PAJERO ani jednu chybu tohto charakteru. K tvojej otazke na dvojhmotu a loziska, nieje to nic hrozne. Pocitaj s tym ze kupujes japonske velke SUV nie fabiu. Tam tie veci aj nieco vydrzia aj v nasich podmienkach a loziska co som pocul odisli cca po 10 rokoch alebo 200.0000km, vymenis a mas pokoj navzdy. Ja mam automat ale ani dvojhmota uz dnes nieje nejaka horibilna polozka. Vobec by som sa automatu nebal. Nechcem aby to vyznelo ako ze si kazdy vyzdvihuje to svoje ale skutocne objektivne hodnotim ze PAJERO je oproti tomu JEEPu uplne inde kvalitou a spolahlivostou. Ja zostavam pri japoncoch 🙂
ridethesky
Problemy s cerpadlami mali naftaky 3,2 D – ty mas benzin 3,5.
prter
Rozhodujem sa medzi pajero 3 liter 2004 a grand cherokee 4 liter obidva benzín. Má niekto skúsenosti s týmito autami?
war
Aku ma pajero ochranu podvozku zospodu?
je vsetko riadne oplechovane? lebo clovek obcas v terene zavadi o riadny kamen
je to ok ? (ako na starych offroadoch)
Peter
na obyčajné jazdenie je to okrytovane celkom dobre ak jazdíš naročnejší terén dokúp alebo dorob si lepšie plechy hlavne výfuky a diferák.
Kapša
chcel by som sa len pridat k debate čo sa týka spolahlivosti je to fakt dobre ale čo sa týka pristoru v predu tak je to velka bieda hlavne v oblasti nôh dalej riadenie je velmy nepriame človek si pripadá ako by točil kormidlom na lodi stale točís točíš a auto stale rovno ……a čo do komfortu je to obyčajný kostitras-rebrinák slabo odhlučnený interier hlavne ten traktorový motor a ten krasny plastový interier ani nevravím…. Range Rovery alebo Discovery3 je komfortom úplne niekde inde je to uplne iná liga
Anonym
No ten angličan nemá o nič lepší interiér veď to vyzerá ako keby tam dali budovu dosku
Martin
No mňe sa práve ten range rover až tak nepáči, hlavne u starších rv. to zelené podsvietenie ako fábia z r. 98. No strašné…
Anonym
No akoze co som fotky videl a ked porovnam rovnake rocniky,respektive tie starsie, okolo 2001 ,tak range rover bol v tej dobe este s komfortom a vybavou tesne za opicami
xxx
tie fotky tam mate zle, nie vsetku su z trojkovej rady, su tam fotky z 2-kovej rady
Martin
To niesu z dvojkovej rady pajera. Tie fotky sú hyundai galloper. Pajero II nie je ani na jednej foto
pajero
na pajerach este casto hrdzavie nadrz – hrdza z nadrze potom moze znicit vstrekovacie cerpadlo Zexel
Anonym
Potrebujem poradit s maximum motora
Lubo
Lepší u 3.2 diesel je manual alebo automat a prečo ? automata som zatial mal iba DSG a tiptronic v osobakoch
Fero
Automat.. Radi krásne a nekazi sa vôbec.. Mame ho 7 rokov raz sme menili olej, ťahá bager celý rok okrem zimy a ani náznak opotrebovania 🙂
Miro
Zdravím páni, na mojom P 3,2 Did sa čoraz častejšie vyskytuje taký problém, že zasvieti kontrolka poruchy motora a pri tom motor stratí výkon, ale keď zastavím a motor vypnem – a o chvíľu znova naštartujem, tak t en problem už nie je – poradí niekto, čo to odchádza ?
Slavomír
Asi plynový pedál treba ísť na test.
Mm
Super článok… len tie fotky sú celé zle… hneď prvá je novší typ pajera (IV generácia)… na druhej je motor z gallopera alebo čo to je, no pajero to nie je ani náhodou… aj v tých posledných je často galloper len zopár je tam pajero iii generácie o ktorom je vlastne článok😉