Mazda 2 prvej generácie sa objavila na našom trhu začiatkom mája 2003. Tento automobil je prvým modelom Mazdy vyrábaným v Európe, konkrétne v španielskej Valencii. Výrobe predchádzal koncept MX Runabaut predstavený na jarnom Ženevskom autosalóne 2002. V tom istom roku bola na jesennom Parížskom autosalóne predstavená spomínaná prvá generácia. Mazda 2 nahradila dva modely, nie moc predajne úspešné. 121 ako kópiu vtedajšej Fiesty a model Demio. Automobilka sa v tomto prípade chcela poučiť z predchádzajúcich chýb a vytvorila vozidlo originálneho dizajnu. Až natoľko originálneho, že v prítomnosti väčších súrodencov (trojky a šestky) pôsobí ako škaredé káčatko. Napriek svojskému dizajnu ponúka malá dvojka slušný vnútorný priestor, živé motory a dobrú spoľahlivosť.
Mazda 2 I. generácie zavítala do predajní začiatkom mája 2003. Od počiatku sa pod kapotu dostali štvorvalcové pohonné jednotky, buď na benzín 1.25 16V, 1.4 16V, 1.6 16V alebo na naftu 1.4 MZR-CD.
V roku 2005 prešiel model miernymi kozmetickými úpravami. Zmeny exteriéru zahŕňali nové predné a zadné svetlá, inak tvarované hmlovky, čierne obloženie zadného stĺpika, nové 16-palcové disky z ľahkých zliatin, nový dizajn 15-palcových liatych kolies, iné farebné odtiene karosérie a skladací kľúč v štandardnej výbave. Vnútri Mazda pripravila dva nové farebné odtiene, nové materiály čalúnenia a výplne dverí, vylepšila ovládanie na volante a pribudol nový audiosystém s CD prehrávačom.
Po technickej stránke sa zmeny dotkli dieselovej pohonnej jednotky MZ-CD 1.4 litra s výkonom 50 kW pri 4000 otáčkach a krútiacim momentom 160 Nm pri 2000 otáčkach, ktorá po novom začala využívať systém vysokotlakového vstrekovania paliva s novými tryskami s menšími otvormi a vylepšený systém recirkulácie výfukových plynov. Kombinovaná spotreba klesla na 4,7 litra. Mazda 2 I. generácie vydržala vo výrobe do roku 2007 a od roku 2008 ju nahradila II. generácia rovnakého mena.
Auto absolvovalo nárazové testy Euro NCAP v roku 2003 a 2004. V oboch prípadoch získalo rovnaký počet hviezdičiek. Štyri z piatich za ochranu posádky pred nárazom, tri z piatich za ochranu detí v autosedačke a dve hviezdičky zo štyroch za ohľaduplnosť voči chodcom. Jediný rozdiel medzi testami bol v počte bodov za ochranu posádky pri náraze, kde v roku 2004 auto získalo bod navyše (26 bodov) za kontrolku bezpečnostných pásov.
Prednosti a nedostatky
v rámci triedy slušné jazdné vlastnosti |
tvrdé plasty, ktoré často na nerovnostiach vŕzgajú |
komunikatívne riadenie |
oproti výkonnejším agregátom mierne vyššia spotreba základnej pohonnej jednotky pri dynamickejšej jazde |
presné a ľahko idúce radenie |
nemožnosť odložiť ľavú nohu vedľa spojkového pedálu (pri 1,25) |
živé a spoľahlivé zážihové pohonné jednotky s dlhými intervalmi výmeny rozvodov |
krabicový dizajn |
priestranný a vzdušný interiér |
kratšie sedáky sedadiel |
dobrý výhľad z vozidla a dobre prístupný batožinový priestor |
zloženie jednotlivých výbav |
spoľahlivosť a nezáujem zlodejov |
vyššia hlučnosť prenikajúca do interiéru od zadných kolies |
Najčastejšie poruchy
zriedka porucha centrálneho zamykania alebo mechanického nastavovania spätných zrkadiel |
nadmerne opotrebovaná spojková lamela (mestská jazda, čiastočne opretá noha o pedál) |
korózia výfukového potrubia - hlavne zadná časť |
nefunkčná zapaľovacia niektorá cievka alebo lambda sonda - nepravidelný chod na menej valcov (benzín) |
netesná vodná pumpa - prehrievanie motora (benzín) |
zanesený obtokový ventil alebo pomalšia reakcia servomotorčekov škrtiacej klapky - pokles otáčok na voľnobehu (1,4i a 1,6i) |
poruchu solenoidového ventilu regulácie objemu na vysokotlakovom čerpadle nafty - nemožnosť naštartovať studený a aj zohriaty motor (1,4 MZR-CD) |
opotrebovaný dvojhmotový zotrvačník - vyššie vibrácie a hluk na voľnobehu (1,4 MZR-CD, väčší km nábeh) |
kratšia životnosť robotizovanej prevodovky |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
1,25 i 16V (55 kW). Základná jednotka je dostatočne živá, pri bežnej jazde aj úsporná, avšak pri plnom zaťažení treba počítať s miernou neochotou v nízkych otáčkach, pri vyšších (diaľničných) rýchlostiach stúpa hluk a hlavne spotreba je o niečo väčšia, ako by sa od tak malého motora čakalo. 1,4 16V (59 kW). Motor ma síce len o 4 kW viac, ale plne postačuje na svižné jazdenie aj plne obsadenej dvojke. Oproti slabšej 1,25 ho netreba ani toľko vytáčať, nakoľko maximálny výkon aj krútiaci moment je dostupný v nižších otáčkach. V praxi je preto jeho spotreba aj pri svižnejšej jazde porovnateľná (na diaľnici aj nižšia) s menšou 1,25. |
1,4 16V (59 kW) a 1,4 MZR-CD (50 kW). V spojení s robotizovanou prevodovkou. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
1.25 | 1242 ccm | FUJA | 55 kW |
1.4 | 1388 ccm | FXJA | 59 kW |
1.6 | 1596 ccm | FYJA | 74 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
1.4 CD | 1399 ccm | F6JA,F6JB | 50 kW |