Volkswagen Transporter ja ďalším známym modelom automobilky z Wolfburgu a podobne ako legendárny chrobák sa stal veľmi populárnym. Éra tejto úspešnej dodávky započala ešte v roku 1950, kedy vznikla prvá generácia na podvozku vtedajšieho VW Chrobák. Odvtedy prešiel Transportér veľa zmenami a z pôvodnej T1 sa od roku 2003 stala T5. Okrem dizajnu a použitej techniky patrila k najzásadnejším inováciám Transportera aj zmena koncepcie pohonu a usporiadania hnacieho ústrojenstva. Postupne pribudli tiež ďalšie verzie a rôzne vylepšenia, vďaka čomu patrí Transporter T5 v rámci triedy stále na špičku. VW Transporter T5, Caravelle, Multivan či obytná California symbolizujú v mysliach motoristov kvalitu, pomaly starnúci dizajn, dobré úžitkové vlastnosti, úsporné dieselové motory a na dodávku aj veľmi slušné jazdné vlastnosti.
Ako prvý sa začal predávať Multivan a zakrátko v druhom kvartáli 2003 pribudol aj Transporter. V roku 2005 sa na trh dostal Caravelle. Pod kapotou sa podľa variantu nachádzali preplňované dieselové štvorvalce 1,9 TDi-PD (62-63 kW / 200 Nm, 75-77 kW / 250 Nm), preplňované dieselové radové päťvalce 2,5 TDi-PD (96 kW / 340 Nm, 128 kW / 400 Nm), benzínový dvojlitrový štvorvalec 2,0i (85 kW / 170 Nm) a benzínový radový šesťvalec 3,2i VR6 (173 kW / 315 Nm).
V roku 2009 prešlo vozidlo modernizáciou, kde okrem vonkajších a vnútorných úprav sa zmeny dotkli aj motorovej techniky. T5 sa rozlúčil s motormi 1,9 TDi, 2,5 TDi, 3,2 V6 a automatickú šesťstupňovú prevodovku Tiptronic nahradil sedemstupňový dvojspojkový automat DSG. Nové dieselové motory 2,0 TDi už neobsahujú systém čerpadlo-tryska (PD), ale prešli na vstrekovanie common-rail. Podľa varianty sa výkonové rozpätie štvorvalcového motora 2,0 TDi pohybovalo od 62 cez 75, 103 až po 132 kW. Kým prvé tri menované sa spoliehajú na preplňovanie jedným turbodúchadlom s variabilnou geometriou lopatiek, najvýkonnejšie prevedenie je preplňované dvojicou turbodúchadiel dvojstupňovo. Benzínový motor ostal na čas v ponuke len jeden – modernizovaný benzínový štvorvalec 2,0i (85 kW) plniaci Euro 5.
Na jar 2011 pribudol pod kapotu aj preplňovaný benzínový motor 2,0 TSi s výkonom 150 kW a úsporná verzia Bluemotion s motorom 2,0 TDi a výkonom 84 kW. V roku 2012 sa objavila pod kapotou T5 aj verzia 2,0 TSi so zníženým výkonom na 110 kW. K agregátom 2,0 TDI (103 kW), 2,0 Bi-TDI (132 kW) a 2,0 TSi bola za príplatok možnosť aj prevodovky DSG, v prípade 2,0 Bi-TDI (132 kW) a 2,0 TSi aj kombinácia s pohonom všetkých kolies. V tomto roku prešiel model aj drobnou modernizáciou, najvýraznejšími zmenami sú inak tvarovaný zadný nárazník a autorádia s bielosvietiacimi displejmi. V roku 2013 bola ukončená produkcia vozidiel s motorom 2,0i 85 kW.
VW Transporter je úžitkový variant vyrábaný v rôznych verziách. Základom je klasická dodávka s dvojicou bočných okien a sedadlom pre vodiča a dvoch spolujazdcov. Podľa konfigurácie disponuje skriňový automobil nákladovým priestorom od 5,8 po 9,3 m3 a umožňuje naložiť náklad s hmotnosťou 0,8 až 1,4 tony. Transporter môže mať posuvné dvere na oboch stranách, výklopné či krídlové veko kufra alebo záchytné oká v nákladovom priestore. Podlaha nákladného priestoru je drevená a aj výbava interiéru je v maximálnej miere účelná a jednoduchá. Na prepravu osôb a materiálu sa hodí verzia Transporter Shuttle (kombi), ktorá je vlastne klasická Transporter dodávka, ale presklená a vybavená až 9-timi sedačkami. Ďalšími verziami sú Transporter Doka s presklením až po C stĺpik a Transporter valník s otvorenou nákladovou plochou. Kabína môže mať buď tri sedadlá alebo šesť v prípade verzie Doublecab. Poslednou verziou základného Transportera je tzv. šasi podvozok, čo znamená čistý podvozok s kabínou. Táto verzia je pripravená pre osadenie rôznych nadstavieb, ktorých je naozaj veľké množstvo (od sanitky, cez odťahové vozidlo s dvojicou kolies vzadu až po mraziarenské vozidlo).
VW Caravelle môžeme nadnesene označiť aj ako vozidlo na pol ceste od Transporteru ku Multivanu. Dopraje tak primeraný cestovný komfort štyrom až deviatim cestujúcim a keď treba, nezľakne sa ani väčšieho nákladu. Na rozdiel od úžitkového Transporteru môže mať od výbavy Comfortline lakované nárazníky a samozrejme rozsiahlejšiu výbavu s radom nadštandardných prvkov, ktoré jazdu podstatne spríjemnia a dodajú interiéru nádych osobného vozidla. Štandardne sú napr. osvetlené kozmetické zrkadlo alebo stropná konzola s čítacími lam****mi. Sedadlá vodiča a jeho spolujazdca majú výškové nastavovanie a tiež nastaviteľnú bedrovú a lakťovú opierku. Pretože krátka radiaca páka je začlenená priamo do prístrojovej dosky, môže byť vedľa vodiča aj dvojsedadlo pre spolujazdca. Všetky modely Caravelle majú tiež diaľkovo ovládané centrálne zamykanie, elektrické ovládanie predných okien a elektricky ovládané a vyhrievané spätné zrkadlá. Celú podlaha vozidla je tiež možno pokryť kobercom, stropný ventilačný systém je veľmi podobný ako v Multivane. Potešia aj vrecká v zadnej časti operadiel sedadiel. Oproti Multivanu je Caravelle viac plastová, napr. obsahuje sériovo plastovú podlahu oproti kobercom. Caravelle sa rovnako ako Transporter vyrába v dvoch rázvoroch 3000 mm a 3400 mm, pričom Multivan mal iba 3000 mm. Pri predĺženej verzii je tiež k dispozícii zaujímavý variant interiéru, kde sú štyri rady sedadiel za sebou, prvé tri dvojmiestne a posledný trojmiestny.
Najosobnejším variantom T5 je Multivan. Výbava môže obsahovať elektricky posuvné dvere, otočné sedadlá, konferenčný stolík, taktiež „paket na prenocovanie“, kde zadná lavica obsahuje špeciálny mechanizmus, ktorý sa rozloží na posteľ. Automobil poskytuje dostatok komfortu aj pri dlhších cestách, pri jazde je citeľne lepšie odhlučnenie oproti ostatným variantom, pohodlnejšie sú aj sedadlá a značná časť interiéru je vyrobená z mäkčeného plastu. Ďalším rozdielom oproti Caravelle je maximálny počet miest na sedenie – 7. V Multivane je možné sedačky v druhej rade otočiť proti smeru jazdy alebo si vysunúť sklápací stolík a v pokoji sa najesť.
Špecialitku predstavujú tzv. obytné Transportery. Existujú okrem klasických nadstavieb aj zaujímavé verzie s výsuvným vekom kufra. Na trhu je k dispozícii aj veľa obytných verzií T5. Najčastejšou je továrenská prestavba – Volkswagen T5 California, resp. plážová verzia California Beach, obe vychádzajú z variantu Multivan. Vozidlo môže mať výsuvnú strechu, vonkajšiu markízu, roletky na oknách, kuchynku, lôžka vo vrchnej a spodnej časti, stan a podobne.
Ako vidieť, variácií T5 je naozaj veľa. Vyberať si možno aj zo solídnej ponuky motorov, prevodoviek alebo aj pohonu (predný náhon alebo 4×4 – 4Motion). VW pripravil pre T5 aj bohatú ponuku originálneho príslušenstva, napr. strešný nosič batožiny, sadu na uchytenie nákladu, obloženie stien z dierovaného plechu (pre uchytenie náradia), nosič až štyroch bicyklov, systém pre naloženie a uchytenie motorky, sprchovú sústavu, DVD prehrávač s LCD monitorom, atď.
Rozmery karosérie sú naozaj rôzne. Krátka verzia: dĺžka 4892 mm, šírka 1904 mm a výška 1970 mm. V prípade dlhej verzie sú tieto hodnoty 5292 x 1904 x 1990 mm. Rázvor krátkej verzie je 3000 mm, v prípade dlhej verzie 3400 mm. K dispozícii sú aj rôzne výšky vozidla, štandardom je ale 1990 mm, so strednou strechou je to 2176 mm a s vysokou strechou narastie T5 až na 2476 mm. Maximálny objem pre náklad či batožinu je v prípade krátkej verzie 5,8 m3 a v prípade dlhej verzie 6,7 m3. Multivan má v sedemmiestnom usporiadaní objem kufra 1210 litrov, v prípade sklopenia sedadiel narastie tento objem na 4525 litrov.
Prednosti a nedostatky
elegantný a pomalý starnúci dizajn |
vyššia poruchovosť prvých ročníkov |
priestranný a variabilný interiér s dobrým dielenským spracovaním |
ošúchané niektoré ovládače (el. okien, klímy, svetiel...) |
veľkosť a prístup do kufra |
absencia šestky a krátko sprevodovaná 5 st. prevodovka pri slabších motoroch |
jazdné vlastnosti a komfort cestovania |
horšia manévrovateľnosť v meste |
ponuka motorov |
vyššie ceny originál ND |
veľký počet rôznych karosárskych variant |
vyššie ceny jazdených vozidiel |
pomalší pokles hodnoty vozidla |
vyššia spotreba 3,2 V6 |
vyššia hmotnosť a horšia manipulácia so sedadlami |
Najčastejšie poruchy
poruchy elektroniky (najmä do roku 2006) |
ošúchané niektoré ovládače |
občas sa vyskytujúce zatuhnuté zadné brzdiče |
zvýšené množstvo karbónových usadenín (motory s priamym vstrekovaním benzínu, väčší km nábeh) |
občas problémy s rozvodovým mechanizmom (2,0 TSi a 3,2 V6) |
občas sa vyskytujúca hrdza zadných dverí |
nadmerne opotrebované ložiská častejšie predných kolies |
opotrebené uloženie predných tlmičov (väčší km nábeh) |
vôle v zavesení prednej nápravy - vymačkané/utrhnuté silentbloky predných ramien (väčší km nábeh) |
nadmerne opotrebovaný dvojhmotový zotrvačník - nadmerné vibrácie na voľnobehu, trhavý rozjazd pri zábere spojky, vyššia hlučnosť pri akcelerácii (TDi, väčší km nábeh) |
nadmerne opotrebované vstrekovače - hlučnejší a nerovnomerný chod motora, obtiažnejšie studené štarty (väčší km nábeh) |
zatuhnutá regulácia či nadmerne opotrebované turbodúchadlo - vyššia spotreba oleja, slabší ťah, prenikanie oleja do sacieho traktu (TDi, väčší km nábeh, dlhé intervaly výmeny oleja) |
vyššia spotreba oleja, nadmerne opotrebovaný tlmič torzných kmitov, nefunkčný EGR (2,5 TDi, väčší km nábeh) |
problematické teplé štarty - slabý akumulátor, nadmerne opotrebovaný štartér, vačkový hriadeľ, netesné hydraulické zdvihátka ventilov, chybné nastavenie snímača otáčok (1,9 TDi, 2,5 TDi PD) |
občas porucha škrtiacej klapky (1,9 TDi, väčší nábeh) |
zanesený DPF filter - slabší výkon, vyššia spotreba, prípadne prechod do núdzového režimu, svietiaca kontrolka (TDi, väčší km nábeh, resp. častejšia jazda v meste alebo kratších trasách - nedostatočná regenerácia, horší tehcnický stav motora) |
zvýšené riziko nadmerného opotrebovania a mechanických porúch DSG prevodovky (najmä pri väčšom nájazde) |
vibrácie kardanového hriadeľa v prípade verzií 4Motion |
problematické radenie prevodových stupňov manuálnych prevodoviek (väčší km nábeh, častejšie 5.stupeň v prípade prevodovky s motorom 1,9 TDi) |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
2,0 TDi (103 kW). Motor poskytuje T5 primeranú dynamiku, v základe 6 st. prevodovku, poteší rozumnou spotrebou a pri troche predvídavosti aj solídnou spoľahlivosťou. Slabšie verzie 2,0 TDi sa hodia hlavne na prepravu ľahších nákladov, na dlhšie jazdy vyššou rýchlosťou nie sú príliš vhodné z dôvodu nakrátko odstupňovanej prevodovky. 1,9 TDi (77 kW). Spoľahlivý a úsporný motor, ktorý na dlhších jazdách trocha znevýhodňuje krátko odstupňovaná 5 st. prevodovka. |
2,0i (85 kW), 1,9 TDi (62, 63 kW), 2,0 TDi (62 kW). Jedná sa síce o spoľahlivé motory, ich kúpu si ale treba premyslieť vzhľadom na obmedzenú dynamiku hlavne v prípade naloženého vozidla. 3,2 VR6 (173 kW). Motor síce poteší solídnou dynamikou, na druhej strane sú ale drahší servis a vysoká spotreba. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
2.0 | 1984 ccm | AXA | 85 kW |
2.0 TSI | 1984 ccm | CJKB | 110 kW |
2.0 TSI | 1984 ccm | CJKA | 150 kW |
2.0 TSI 4motion | 1984 ccm | CJKA | 150 kW |
3.2 4motion | 3189 ccm | BKK,CFLA | 173 kW |
3.2 V6 | 3189 ccm | BDL | 170 kW |
3.2 V6 | 3189 ccm | BKK,CFLA | 173 kW |
3.2 V6 4motion | 3189 ccm | BKK,CFLA | 173 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
1.9 TDI | 1896 ccm | BRR | 62 kW |
1.9 TDI | 1896 ccm | AXC | 63 kW |
1.9 TDI | 1896 ccm | BRS | 75 kW |
1.9 TDI | 1896 ccm | AXB | 77 kW |
2.0 BiTDI | 1968 ccm | CFCA | 132 kW |
2.0 BiTDI 4motion | 1968 ccm | CFCA | 132 kW |
2.0 TDI | 1968 ccm | CAAA | 62 kW |
2.0 TDI | 1968 ccm | CAAB | 75 kW |
2.0 TDI | 1968 ccm | CAAD | 84 kW |
2.0 TDI | 1968 ccm | CAAE,CCHB | 100 kW |
2.0 TDI | 1968 ccm | CAAC,CCHA | 103 kW |
2.0 TDI 4motion | 1968 ccm | CAAE,CCHB | 100 kW |
2.0 TDI 4motion | 1968 ccm | CAAC,CCHA | 103 kW |
2.5 TDI | 2461 ccm | AXD,BNZ | 96 kW |
2.5 TDi | 2461 ccm | BLJ | 120 kW |
2.5 TDI | 2461 ccm | AXE,BPC | 128 kW |
2.5 TDI 4motion | 2461 ccm | AXD,BNZ | 96 kW |
2.5 TDI 4motion | 2461 ccm | AXE,BPC | 128 kW |
3 komentáre
Miro
Lepšia jazda ako v Multivanu človek nezažije. Ja som nikdy dodávku nechcel, pretože mi to prišlo zbytočné, ale raz som si ju požičal od kamaráta a iné auto už som nechcel 😀 . Aby bola dodávka kvalitná, tak to musel byť Volkswagen. Kúpil som si T5 multivan a dokonca sem si ho nechal prehrať do češtiny u http://www.autaslovensky.sk , aby som všetkému rozumel.
Vlado
Ako je to s tragédiou bi-turbo motorov ktoré extrémne žrali olej po tom čo nejaké kovové časti vliezli do motora z nejakého chladiča? škoda že to tu nie je rozvedené, asi by som to dal do kategorie nebrať 🙂
Ales
Kým sme nemeli deti, tak sme s manželkou tiež jazdili na dovolenku s multivanom. S dvoma deťmi už ale potrebujeme viac miesta a tiež pohodlie, takže sme si kúpili karavan, postupne televíziu, markízu a ďalšie veci z http://www.reslshop.sk a za chvíľu budeme mať karavan lepšie vybavený ako náš dom 😀 .