Len nedávno nás zaplavila reklama s názvom Shell FuelSave, sľubujúc ušetriť až liter paliva (nafty alebo BA 95) pri natankovaní a vyjazdení 50 litrovej nádrže. Keďže patrím medzi priaznivcov technológii znižovania spotreby, okamžite som zbystril a ako mnoho ďalších motoristov išiel natankovať.
Podľa spoločnosti Shell ide totiž o revolučné pohonné látky, ktoré vďaka svojmu zloženiu ušetria jeden z päťdesiatich natankovaných litrov. Napríklad benzín FuelSave Natural 95 obsahuje aditíva, ktoré pomáhajú znížiť straty energie v motore mazaním v miestach, kde sú bežné motorové oleje menej účinné, napríklad v okolí horného piestneho krúžku. Zároveň pomáhajú udržať nasávacie ventily čisté a tým napomáhajú efektívnejšiemu spaľovaniu. Technológie pre úsporu paliva v Shell FuelSave Diesel umožňujú efektívnejšie vznietenie a spaľovanie oproti bežnej nafte. V ponuke nahradia štandardné typy palív Shell Natural 95 a Shell Diesel Extra. Ich cena pritom zostala na úrovní pôvodných marketingovo neprikrášlených pohonných látok.
Pôvodne som chcel rozobrať aj určité mne veľmi zvláštne slovné spojenia akými sú: „mazacie schopnosti benzínu“, „kde sú bežné motorové oleje menej účinné“ a takisto „zvýšenie účinnosti spaľovania nafty“. Chápem to tak, že do reklamy sa niečo napísať musí a ozajstné kúzlo zníženia spotreby musí ostať pred verejnosťou utajené. Tak si poďme rozobrať aspoň čísla, ktoré nám reklamný leták sľubuje. Podľa popísaného textu totiž všetko vyzerá skvelo, ale funguje to?
Od času kedy sa reklama rozbehla som stihol natankovať tri krát po 50 litrov, z toho raz „obyčajnú naftu“ z pumpy inej renomovanej značky a 2x špeciálnu šetriacu naftu z pumpy Shell. Dlhodobo som udržiaval priemernú spotrebu pri každom tankovaní na 4,8 litra na 100 km, čo pri tvrdeniach firmy Shell o ušetrení až 1 litra, by znamenalo predĺženie dojazdu takmer o 21 km a zníženie spotreby na 4,706 l/100 km. Reálny výsledok bol raz + 9 km a druhý krát + 11 km (priemer + 10 km), výsledná dojazdová vzdialenosť sa predĺžila z priemerných 1042 na 1052 km a priemerná spotreba klesla z 4,8 na 4,75 litra na 100 km.
Tak si to zhrňme. Za ideálnych podmienok, aké v reklamnom texte pod hviezdičkou sľubuje firma Shell, by spotreba klesla o max. 2%. Moja realita bola 1%. Takáto úspora je za reálnych podmienok zanedbateľná, problematicky sa meria a napr. vypnutá klimatizácia alebo zatvorené okná dokážu usporiť násobky % viac. Obdobne v rozmedzí ± 2 a viac %, môžu mať na spotrebu vplyv aj poveternostné vplyvy (dážď, vietor, mráz), zaťaženie vozidla, správne nahustenie pneumatík atď. Tiež v eurovom vyjadrení sa aj pri max. efekte ako tvrdí firma Shell jedná o úsporu max 1,34 € (mne sa podarila 1/2 teda 0,67 €) v prípade 50 litrového tankovania. Stačí teda nájsť pumpu, ktorá má cenu nižšiu o 3 (1,5) centy a ušetríte 1,5 (resp. 0,75 ) €.
Je to len hra čísel a perfektne zinscenovaný marketing, pretože ako je vidieť z vyššie uvedených prepočtov, reálny efekt je minimálny, ak nie nulový. Skôr si myslím, že každý výrobca pohonných hmôt potrebuje mať prémiové palivo, pretože na prémiovom palive sa zarába podstatne viac ako na „obyčajnom“.
11 komentárov
Palo
za tolko prachov co dali do reklamy mohli plosne znizit cenu o 2 centy a vyslo by to nastejno, mne sa to hned nezdalo liter paliva ho ho..kecy hosanku kecy ludia su ale blbi a verim ze vacsina im tuto fintu fň zozrala aj s navijakom
tralala
No mne išla spotreba dole o 0.5 na 100km……a nie som jediný, ktorý to potvrdil z môjho okolia…..takže spokjnosť… 🙂
Naivka tralala
Samotný reklamný materiál Shell priznáva max 2% úspory, autor dosiahol 1%, čo je tak akceptovateľná realita pri marketingových odrboch a ty dosiahneš úsporu 10%. Buď sa ti prisnil shell sen, išiel si dole kopcom alebo sa nudíš za pokladňou pumpy shell. Keby to bola pravda čo píšeš, ostatné pumpy by mohlo zavrieť. Dík autorovi, že to takto prepočítal, aspoň je vidieť aký je tralala a jemu podobný naivný truľo. Perpetum ešte nikto nevynašiel!!!!!
Treba čítať
Treba si prečítať malé písmenka pod reklamou „Zníženie spotreby sa môže líšiť v závislosti od typu vozidla, podmienok premávky a štýlu jazdenia“
Takže tak……
tomi
ja tankujem v Poľsku..liter benzinu kolíše okolo 1,25..čiže ked beriem 150litrov na cely mesiac tak je uspora okolo 20-30eur..a cesta tam a spat ma vyjde na 8litrov benzinu..a najlepsie je ze aj dojazd sa plnu nadrz je vacsi ako tu cca o 20km..a aj si este nakupim lacnejsie potraviny..
slovacisko25
tak do polska by som nesiel ani po cistu vodu. kvalitou su horsi jak cinania. potvrdilo sa to na potravinach a na sto pro to bude to iste s benzinom a naftou
Dusan
ak dovolis – budem reagovat na kolegu s polskym benzinom. Mozem to iba potvrdit, ja som nudzovo natankoval v Polsku, smer Muszyna / Krynica-Zdroj od Lipan, na ich PKN ORLEN (ako nas Slovnaft). Cena o 13 centov nizsia a nemalo to daleko ku rakuskemu benzinu, s ktorym mam fantasticke skusenosti. A to som v tom case mal Sonatu 2.0i 96kW r.v. 2004, ma to motor z Toyoty alebo Mazdy a to bol motor motor znacne citlivy na kvalitu benzinu a tym aj na spotrebu, vykon.
Fakt je polsky benzin kvalitny, vobec sa nebojim ho kedykolvek naliat a nezanechava „sopel“ od vody (najma po zamrznuti v zime)a ineho bordelu na hrubom sitku paliva (s cim som mal riadny problem, pretoze ten sopel zahatal privod paliva a je potopeny v nadrzi komplet s jemnym filtrom a cerpadlom paliva).
Tankoval som 3×20 l kanistre+zvysok do nadrze. Vacsinou som bral 100 litrov.
Potraviny su ina vec.
Maťo
v Rakúsku predáva Shell inú naftu, ako u nás. V Power Diesel je rovnaká na SK aj v Rakúsku, ale bežná nafta je u nás s biozložkou a v Rakúsku bez nej.
Kojot
No V Power DIESEL v Rakúsku je V Power Dielel! na Slovensku je V Power DIESEL len kvalitatívne na úrovni bežneho DIESLU!!! Toto realita!
Juraj
Naozaj ma zabíjajú vyjadrenia typu idem do poľska aby som nakúpil lacnejšie potraviny a podobne. Už by sme si môhli konečne vybrať aj to do čoho dávame s princípu peniaze a koho svojimi peniazmi podporujeme. Tankujem shell, prestal som chodiť na omv, pretože som cítil rozdiel vo výkone okamžite po natankovaní. Ale nemôžte si byť istý nikdy, shell a omv je len nálepka, možte mať dve rovnaké benzínky shell v jednom meste a nikto Vám nezaručí že natankujete rovnaké palivo!!! na to pozor, shell je len prenajatá reklamná značka. Treba počúvať ako sa správa auto po natankovaní !!!! pozrieť sa na čírosť toho čo nádrže nalievate!!!
Fefo
Ahojte no vidím ,že je tu ticho Ja spievam od piatku pieseň od NO Name čím to je čím to je??? Ja tankujem roky Schell jednak to mám po ceste a jednak som bol spokojný/doteraz/ V piatok som natankoval plnu a ledva som došiel domov. Palivový mám menené je tam cca 3500km najazdené. Ked že bol večer a servis nebol tak som vymenil Filter paliva na moje prekvapenie som mal sopel a čierný maglajs. Dost ma to zarazilo, kedže autám rozumiem viac ako bežný smrtelník povedal som si náhoda. Dnes je utorok a ledva som došiel do práce, detto trhá nemá výkon. Bol som na pumpe ,kde som tankoval sa spýtať či sa už niekto nestažoval na kvalitu nafty??? Všetci spokojný. Napadlo ma ,že tesne po mojom tankovaní doviezli Naftu na čerpačku. No asi som kupil ten spodok . Možem to riešiť sám . Dalej ani nekomentujem