Model Impreza je nefalšované Subaru. Pochváliť sa môže stálym pohonom všetkých kolies, ktorého technika patrí medzi najprepracovanejšie, používaním výhradne motorov typu boxer, ale aj nejedným úspechom na automobilových súťažiach, obzvlášť vo verzii WRC. Pohon 4×4 bol dodávaný vo vozidlách predaných na našom trhu, poprípade v Čechách alebo Nemecku. Napr. do krajín Beneluxu sa Impreza dovážala najčastejšie s motormi 1,6 a 1,8 a s pohonom len prednej nápravy. Dvojlitre boli vždy spriahnuté s pohonom 4×4.
O Subaru Impreza možno povedať, že nie je vozidlom lákajúcim na atraktívne krivky, ale autom poskytujúcim predovšetkým radosť z jazdy. Taktiež ponúka prepracovanú a hlavne spoľahlivú techniku. Na druhej strane treba pred kúpou zvážiť, či chceme 4×4 na parádu alebo naozaj je potreba zdolávať napr. v zime obtiažnu cestu na chatu. Impreza si totiž za svoje služby nechá (oproti výkonovo a rozmerovo porovnateľnej konkurencii) slušne zaplatiť. Absencia dieselu, pomerne smädné benzínové motory typu Boxer a aj samotný fakt pohonu 4×4, kedy vozidlo (motor) musí prekonávať zvýšené pasívne odpory, sa pod zvýšenú spotrebu podpisujú nemalou mierou.
V roku 1993 bol model Impreza uvedený na trh. Obsahoval na výber motory 1,6i 16V (66 kW) a 1,8i 16V (76 kW). V roku 1995 bol motor 1,8i nahradený motorom 2,0i 16V (85 kW) a prvýkrát sa objavila verzia GT Turbo (155 kW). Rok 1996 priniesol zvýšený výkon motorov (1,6i na 70 kW a 2,0i na 92 kW) a ľahký facelift. V roku 2000 bola uvedená nová generácia vozidla a motory 1,6, 2,0i (101 kW) a 2,0 Turbo s označením GT (160 kW). Rok 2001 znamenal príchod najvýkonnejší verzie WRX STi (195 kW). V roku 2003 prebehla menšia modernizácia modelu, facelift prednej časti a tiež zvýšené výkony a pružnosť motorov. V roku 2004 dostala verzia STi nastaviteľnú svornosť medzinápravového diferenciálu a ďalšie drobné úpravy.
Na konci roku 2005 prebehla výrazná modernizácia. Ústredným motívom všetkých zmien bola nová maska zostavená z trojice špecificky umiestnených otvorov. Nová tvár mala podľa vyjadrení zástupcov Subaru pripomínať siluetu lietadla, čo je odkaz na bohatú leteckú históriu japonského strojárskeho koncernu. Okrem novej masky dostala Impreza aj nové svetlá. Zmeny sa dotkli aj zadnej časti, aj keď o poznanie menej, najviac sa zmenili koncové svetlá, ktoré majú nové usporiadanie. Zmena nastala aj v technike a vrcholné modely WRX a WRX STI dostali namiesto motora 2,0i Turbo, výkonnejší 2,5i Turbo (2457 cm3). Model WRX STI má vysoko-preplňovaný motor, najväčší výkon a krútiaci moment je 206 kW pri 5600 ot/min a 392 Nm (dovtedy 343 Nm) pri 4000 ot/min. Model WRX má rovnaký preplňovaný motor s najväčším výkonom 169 kW pri 5600 ot/min a krútiacim momentom 320 Nm pri 3600 ot/min. Facelift ukončil existenciu varianty 2.0 GX s rozvodom SOHC, nová 2,0R s rozvodom DOHC ponúkne výkon 118 kW pri 6400 ot/min a krútiaci moment 186 Nm pri 3200 ot/min. Taktiež sa prestal montovať motor 1,6i. V interiéri sa zmenila farba sedačiek, prevažuje čierna, boky sú šedé.
Koncom roka 2006 sa pod kapotu Imprezy dostal aj menší štvorvalec s objemom 1,5 l, ktorý má najvyšší výkon 77 kW pri 6400 ot/min a krútiaci moment 142 Nm už v 3200 ot/min. Táto verzia má vzadu len bubnové brzdy a tiež len 15″ kolesá (inak 16″), nemá sériovo hmlovky a v prípade kombi ani delené zadné sedadlo. Našťastie prítomnosť redukčnej prevodovky zostala. Impreza 1.5R sedan akceleruje z 0 na 100 km/h za 12,4 s, maximálna rýchlosť je 175 km/h a podľa údajov výrobcu spotrebuje 7,9 l/100 km v kombinovanom jazdnom cykle. Koncom roka 2007 bola predstavená úplne nová generácia.
Popisovaná generácia Imprezy existuje v dvoch typoch karosérie. Sedan a kombi. Interiér v prípade starších ročníkov pôsobí veľmi lacno, aj keď dielenským spracovaním nie je najhorší. V novších ročníkoch sa dojem o niečo zlepšil, ale európska konkurencia bola na tom stále o niečo lepšie, hlavne čo sa týka originality tvarov a tiež použitia mäkčených plastov. Niekoho potešia aj bezrámové dvere, ktoré sa otvárajú aj zatvárajú veľmi zľahka, len si treba zvyknúť na zvláštny dojem z ich subtílnej konštrukcie. Ergonómia ovládania je však na solídnej úrovni, jedinú výčitku si zaslúžia miniatúrne tlačidlá originál audiosystému, ktoré sťažujú ovládanie jeho funkcií počas jazdy. Naopak, jednoznačnú pochvalu si zaslúžia sedadlá. Bočné vedenie dobre podrží telo aj stehná v zákrutách. Priestoru je v Impreze dostatok len vpredu, vzadu je to o poznanie horšie, hlavne ak si vpredu sadnú osoby vyššie ako 180 cm. Batožinový priestor sedanu je priemerných 401 litrov a verzie kombi až podpriemerných 356 litrov. Našťastie po sklopení sedačiek sa zväčší na solídnych 1266 litrov. Zaujímavosťou verzie kombi je o pár milimetrov užší rozchod zadných kolies, čo má za následok o niečo menšiu istotu v ostrých a kľukatých zákrutách, oproti verzii sedan.
Jazdné vlastnosti aj bežnej Imprezy sú špičkové a patria medzi špičku v triede. Samozrejme hovoríme o verzii 4×4. Ak náhodou natrafíte na predný pohon, je spojený iba s motormi 1,6 a 1,8 litra, všetky 2,0 a 2,5 litre roztáčali vždy obe nápravy a v prípade manuálnej prevodovky prostredníctvom medzinápravového diferenciálu, uzatváraného viskóznou spojkou.Verzie so štvorstupňovým automatom majú elektronicky ovládanú viaclamelovú spojku, ktorá výkon na zadné kolesá prenáša až v prípade potreby, a tak logicky neposkytuje taký pôžitok z jazdy ako verzia so samosvorným medzinápravovým diferenciálom. Vozidlá Subaru a Impreza nevynímajúc, majú vďaka plochým motorom (tzv. boxerom) nižšie ťažisko, a teda v porovnaní s rovnakou konkurenciou o niečo ochotnejšie zatáčajú, čo so systémom permanentného pohonu 4×4 ešte viac umocňuje jazdné pôžitky.
Ako vidieť z textu na začiatku, motorová paleta nebola nijak rozsiahla a k tomu ešte absentoval v Európe tak žiadaný dieselový agregát. Na druhej strane, motory typu Boxer sú kultivované, ľahko sa vytáčajú, taktiež čas ukázal, že sú aj spoľahlivé a svojim nízkym ťažiskom prispievajú k zlepšeniu jazdných vlastností oproti rovnako veľkým a výkonným konkurentom. V časoch vysokých cien benzínu je trocha problém vyššia spotreba. V Impreze väčšinou môžeme nájsť motory s objemom 2 litre, či už s turbom alebo bez neho. Občas sa ale vyskytnú aj menšie kubatúry v staršej verzii 1,6 16V a 1,8 16V a od konca roku 2006 aj 1,5 16V. Paradoxne, menšie motory nemusia znamenať zákonite menšiu spotrebu. Impreza s pohonom 4×4 znamená pre menší motor značný pasívny odpor naviac, a tak nezriedka pri snahe o svižnejšiu jazdu ich treba viac vytáčať. Menší motor má potom spotrebu ako atmosférický dvojliter, čo je okolo 10 litrov/100 km. Z hľadiska dynamiky a prevádzkových nákladov je najoptimálnejšou voľbou dvojliter. Spotreba sa dá udržať na hranici 9-10 litrov a Impreze udeľuje celkom solídnu dynamiku. Kapitola sama o sebe sú prepĺňané motory z verzií WRX a WRX STi. Tieto vozidlá sú natoľko technicky odlišné, že by si zaslúžili samostatný článok.
Pomerne často je možné sa stretnúť s prerobenou alternatívou na pohon LPG. Pri dnešných cenách benzínu sa jedná o celkom logický krok. Niektoré Imprezy sa dali takto kúpiť s originál úpravou od výrobcu (importéra), väčšina však dostala túto montáž dodatočne po ukončení záruky. Motory od Subaru však nie sú na tento spôsob pohonu najvhodnejšie, nakoľko vplyvom vyššej teploty spalín dochádza u nich k zaklepávaniu ventilov do sediel. Je preto nutné častejšie kontrolovať vôľu ventilov, pretože následkom jej zanedbania a zmenšenia vôle na nulu by mohlo dôjsť k podpáleniu ventilových sediel, s následnou drahou opravou (výmenou) hlavy valcov. V prípade boxerov sa jedná o dve hlavy. Našťastie blížiace problémy sa zavčasu a pomerne razantne ohlasujú. V prípade Subaru Impreza sa podfukovanie ventilu najskôr prejavuje problematickým štartom a opätovným zhasínaním motora. Neodporúča sa prerábať na LPG preplňované verzie, ktoré v roku 1997 prišli o hydraulické zdvihátka ventilov. Nastavovanie ich vôle sa vykonáva celkom náročným definovaním presnými podložkami. Keďže preplňované motory sú štvor-vačkové, je k nim o to horší a zložitejší prístup. Pri prevádzke na benzín sa vôľa takmer nemení.
Okrem manuálnych prevodoviek sa do Imprezy montovala aj automatická štvorstupňová prevodovka, ktorá je na dnešné pomery užívateľsky značne zastaralá, inými slovami pomalá. Naviac v prípade tohto spojenia sa nejedná o tzv. stály pohon 4×4, nakoľko obe hnané nápravy nie sú spojené s medzinápravovým diferenciálom, ale s elektronicky ovládanou viaclamelovou spojkou. Samotný pohon 4×4 v prípade Subaru je mechanický systém, závitový diferenciál typu Torsen to však nie je. Automobilka používa planétový medzinápravový diferenciál, ktorý na rozdiel od Torsenu nemá žiadnu samosvornosť, teda rozdeľuje krútiaci moment na obe nápravy rovnomerne len do chvíle, kým jedna z náprav nestratí priľnavosť. Ako uzatvárací mechanizmus funguje v Subaru viskózna spojka, ktorá bežné rozdiely v otáčkach náprav dovolí (jazda zatáčkami), ale výraznejší preklz znamená jej zohriatie a uzavretie. Viskózna spojka v tomto prípade nerozdeľuje krútiaci moment motora, ale iba uzatvára diferenciál. Z tohto dôvodu je systém spoľahlivý, odolný a aj v náročnejšom používaní vydrží cez 200 000 km. Ak sa predsa len spojka „spečie“, vozidlo má trvalo uzavretý medzinápravový diferenciál a pri zatáčaní zastavuje. Pomôže originál výmena celku medzinápravového diferenciálu za približne 800 €. Pri Subaru treba mať na pamäti ešte jeden fakt. Je nutné, aby mali predné aj zadné pneumatiky rovnaký rozmer, značku, vzor-model, ale aj približné opotrebenie. V opačnom prípade môže dojsť k uzatváraniu viskóznej spojky v medzinápravovom diferenciáli, čoho dôsledkom je zvýšená spotreba, znížená dynamika a najmä riziko spálenia samotnej spojky.
Keď sme pri spojke. V prípade vozidla s permanentným pohonom 4×4 a manuálnou prevodovkou (je ich prevažná väčšina), si treba dať pozor na stav spojky. Tá je v prípade vozidiel so stálym pohonom všetkých kolies všeobecne veľmi namáhanú súčasťou, ktorej životnosť výrazne závisí od spôsobu používania a len zriedka sa dožije viac ako 150 tisíc kilometrov. Taktiež si treba dať pozor na veľkosť ovládacej sily spojkového pedálu, ak je príliš veľká, blíži sa koniec hydraulicky ovládanej spojky. Treba byť naozaj obozretný, pretože ak sa výmena zanedbá, tak okrem výmeny lamely za cca 500 € sa môže porúčať aj zotrvačník, čo opravu predraží na takmer 1000 €. Na predĺženie životnosti spojky sa odporúča najmä pri pomalej jazde v teréne, ťahaní prívesu alebo naloženého vozidla používať redukovaný rozsah prevodovky. Je to špeciálny štandard vozidiel Subaru s atmosférickými štvorvalcami. Aktivuje sa malou pákou vedľa ručnej brzdy a citeľné skráti prevody tak, že pre rozjazd postačujú takmer voľnobežné otáčky. Na rozdiel od off-roadov, či nákladných vozidiel je možné redukciu zaradiť aj počas jazdy (pozor však na dodržanie najvyššej výrobcom povolenej rýchlosti, inak je riziko pri vysokých otáčkach pretočenia motora).
Motory 2,0 – 101 kW (hlavne s turbodúchadlom) majú väčšiu spotrebu oleja, hlavne pri dynamickej jazde. V prípade motorov s turbo prepĺňaním sa môže vyskytnúť opotrebovaná synchronizácia tretieho rýchlostného stupňa a taktiež častejšie vôle v závesoch predných kolies (WRX a STi – majú chúlostivejšie hliníkové závesy kolies). Občas sa vyskytli aj chybné zapaľovacie káble a tiež klepanie napínacích kladiek, problém odstráni ich výmena. Pozor tiež na spomínanú opotrebovanú spojku, poprípade poškodený – popraskaný zotrvačník. V prípade pohonu na LPG sa môžu pri zanedbaní údržby vyskytnúť podpálené ventily hlavne pri turbomotorch. Pri väčšom počte kilometrov alebo náročnejšej prevádzke sa okrem vôle na prednej náprave, hlavne v silentblokoch stabilizátora, môže vyskytnúť aj spálená viskózna spojka, hlučnejšia samotná manuálna prevodovka (výmena ložísk), poprípade opotrebovanie elektronicky riadenej medzinápravovej viaclamelovej viskóznej spojky (Multi Plate Transfer) pri modeloch s automatickou prevodovkou. Do Subaru Impreza boli dodávané veľmi kvalitné akumulátory zn. Panasonic, ktoré bežne vydržia osem až desať rokov čiže trikrát viac ako iné autobatérie. Bohužiaľ, montovali sa len do prvovýroby a nedajú sa kúpiť ani v značkovom servise.
Vozidlá Subaru sa vyznačujú dobrou spoľahlivosťou, ale vyžadujú pravidelný servis. Ten je mierne drahší v porovnaní s konkurenciou. Môžu za to hlavne krátke intervaly výmeny olejových náplní a rôznych filtrov. Nekonajú sa žiadne longlife režimy a motorový olej sa mení každých 15 000 km alebo za jeden rok. Podobne je to aj s olejmi v prevodovkách a diferenciáloch. Nekoná sa žiadna doživotná náplň, mení sa raz za 60 000 km. Benzínové štvorvalce majú rozvody poháňané ozubeným remeňom, ktorý sa mení každých 105 000 km (cca 350 €). Ventilové vôle nie je potrebné kontrolovať s výnimkou motorov prestavaných na LPG, kde sa táto kontrola doporučuje každých 30 000 km. Sviečky sa menia v prípade 2,0i (101 kW) a ostatných motoroch po prestavbe na LPG každých 30 000 km, inak sú ostatné motory vybavené špeciálnymi sviečkami s irídiovými elektródami s intervalom výmeny 105 000 km.
[AdvantagesAndDisadvantages]
[Disturbances]
[RecommendedAndNotRecommended]
Typ karosérie: | štvordverový sedan | päťdverové kombi |
---|---|---|
Rozmery (D x Š x V v mm): | 4343-4465 x 1651-1740 x 1400-1485 | 4340-4465 x 1651-1695 x 1420-1485 |
Rázvor (mm): |
2520
|
#colspan# |
Batožinový priestor (l): | 401 | 356/1266 |
Pohon: |
predné kolesá, predné s pripojiteľnými zadnými alebo všetky štyri
|
#colspan# |
Objem palivovej nádrže (l): |
50, 60
|
#colspan# |
Prednosti a nedostatky
veľmi dobré jazdné a trakčné vlastnosti |
slabšia dynamika základných verzií |
tiché a kultivované motory |
vyššia spotreba paliva |
spoľahlivosť a mechanická odolnosť vozidla |
absencia dieselového motora |
dobrá odolnosť voči korózii (po 1995) |
zvýšená servisná kontrola pri pohone na LPG |
vyššie ceny náhradných dielov |
|
lacno pôsobiaci interiér (najmä starších verzií) |
Najčastejšie poruchy
väčšia spotreba oleja (2,0 - 101 kW a hlavne s turbodúchadlom) |
opotrebovaná synchronizácia tretieho rýchlostného stupňa (turbo motory) |
vôle v závesoch predných kolies (WRX a STi) |
chybné zapaľovacie káble |
klepanie napínacích kladiek |
opotrebovaná spojka, poprípade poškodený - popraskaný zotrvačník |
podpálené ventily ( LPG, hlavne pri turbomotorch) |
vôle na prednej náprave, hlavne v silentblokoch stabilizátora (väčší počet km, náročnejšia prevádzka) |
spálená viskózna spojka |
hlučnejšia manuálna prevodovka (výmena ložísk) |
opotrebovanie elektronicky riadenej medzinápravovej viaclamelovej viskóznej spojky (pri automatickej prevodovke) |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
2,0i 16V (92, 101 a 118 kW), atmosférický benzínový štvorvalec, 16 ventilový rozvod SOHC (resp. DOHC), elektronické viacbodové vstrekovanie paliva. Z hľadiska dynamiky a prevádzkových nákladov je najoptimálnejšou voľbou práve dvojliter. Spotreba sa dá udržať na hranici 9-10 litrov a Impreze udeľuje celkom solídnu dynamiku. |
1,6 16V (66 a 70kW) neskôr 1,5 16V ( 77 kW), atmosférický benzínový štvorvalec, 16 ventilový rozvod OHC, elektronické viacbodové vstrekovanie paliva. Impreza je sama o sebe pomerne ťažké vozidlo a pohon 4x4 vytvára značné pasívne odpory, preto na svižnejšie zvezenie je potreba tieto motory vytáčať, čo logicky vedie k zvýšenej spotrebe paliva nezriedka rovnajúcej sa väčšiemu dvojlitru. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
1.5 AWD | 1498 ccm | EL15 | 77 kW |
1.6 | 1597 ccm | EJ16E | 66 kW |
1.6 AWD | 1597 ccm | EJ161 | 66 kW |
1.6 AWD | 1597 ccm | EJ16 | 70 kW |
1.6 i | 1597 ccm | EJ16 | 66 kW |
1.6 i | 1597 ccm | EJ161 | 70 kW |
1.6 i AWD | 1597 ccm | EJ16 | 66 kW |
1.6 i AWD | 1597 ccm | EJ161 | 70 kW |
1.8 i AWD | 1820 ccm | EJ18,EJ18E | 76 kW |
2.0 AWD | 1994 ccm | EJ20 | 85 kW |
2.0 AWD | 1994 ccm | EJ20 | 92 kW |
2.0 i 16V AWD | 1994 ccm | EJ20 | 92 kW |
2.0 i AWD | 1994 ccm | EJ20 | 85 kW |
2.0 i AWD | 1994 ccm | EJ20 | 92 kW |
2.0 i R AWD | 1994 ccm | EJ204,EJ20 | 118 kW |
2.0 i Turbo AWD | 1994 ccm | EJ20 (Turbo) | 155 kW |
2.0 Turbo AWD | 1994 ccm | EJ20G | 155 kW |
2.0 Turbo AWD | 1994 ccm | EJ205 | 160 kW |
2.0 Turbo GT AWD | 1994 ccm | EJ20 (Turbo) | 155 kW |
2.0 Turbo GT AWD | 1994 ccm | EJ205 | 160 kW |
2.0 WRX STi AWD | 1994 ccm | EJ207 | 195 kW |
2.0 WRX Turbo AWD | 1994 ccm | EJ205 | 160 kW |
2.0 WRX Turbo AWD | 1994 ccm | EJ205 | 165 kW |
2.5 i WRX AWD | 2457 ccm | EJ255 | 169 kW |
2.5 WRX | 2457 ccm | EJ255 | 169 kW |
2.5 WRX AWD | 2457 ccm | EJ255 | 169 kW |
2.5 WRX STi AWD | 2457 ccm | EJ257 | 206 kW |