Roky neraz náročnej prevádzky ukázali, že Toyota Land Cruiser patrí medzi univerzálne, robustné a hlavne spoľahlivé off-roady, ktoré sa okrem veľmi slušných vlastností v teréne dokážu dôstojne chovať aj na klasickej asfaltke. Medzi negatíva možno zaradiť pomerne vysoké prevádzkové náklady a taktiež vysoké ceny jazdeniek.
Model Land Cruiser 80 sa predstavil v roku 1993 a pod kapotou ponúkal benzínový radový šesťvalec s objemom 4,5 litra a dieselový šesťvalec 4,2 D 12V (96 kW). V roku 1996 bol motor 4,2 TD prepracovaný a dostal 24 ventilovú hlavu a výkon 125 kW. V roku 1998 bol predstavený nástupca rady 80 – Land Cruiser 100. Pod kapotou boli motory 4,7i V8 32V (173 kW) a 4,2 TD 24V (125 alebo 150 kW). V roku 2002 prebehla modernizácia modelu, výkon motoru 4,7i V8 bol zvýšený zo 173 na 175 kW, po novom v kombinácii s päťstupňovou automatickou prevodovkou. Do ponuky sa dostal aj navigačný systém s dotykovým displejom stabilizačný systém VSC, trakčné A-TRC a množstvo ďalšej luxusnej výbavy. Pribudla aj najsilnejšia verzia dieselového motora s výkonom 184 kW. Ostatné varianty ostali s rovnakým výkonom, ale dostali vyšší krútiaci moment. V roku 2007 bol predstavený nástupca LC200 s motorom 4,5 V8 Turbodiesel.
Bariérový test Euro NCAP model Land Cruiser 80/100 neabsolvoval.
Interiér Land Cruiseru môže mať niekoľko podôb. Vyskytujú sa naozaj luxusne vybavené exempláre, natrafiť však možno aj na vozidlá takmer v základe. Sparťanská výbava sa týka najmä starších modelov LC 80, novší model LC 100 je v tomto smere o poznanie ďalej. V praxi to znamená, že najjednoduchší variant mal vinylové poťahy sedadiel, gumovú podlahu, mechanické ovládanie okien a jednoduchú protihlukovú izoláciou. Za príplatok sa však aj do takto základne vybavených modelov dala objednať klimatizácia či dve vyhrievané sedadlá. Lepšie vybavené verzie však mali čalúnenie interiéru z textilu, kvalitnejšiu protihluková izoláciu, elektrické otváranie okien, zrkadiel a nezriedka aj strešné okno. Komfortné prvky výbavy však postupom výroby stále pribúdali a hlavne modely LC 100 po modernizácii v roku 2002 disponovali naozaj slušným zoznamom rôznych vymožeností. Od koženého interiéru, cez elektricky nastaviteľné vyhrievané sedadlá s pamäťou, elektricky nastaviteľný volant, dažďový senzor až po navigáciu a hlasové ovládanie audio systému. LC 100 štandardne obsahoval dve verzie výbavy STD = štandard a VX = luxusnejší stupeň. VX výbava naviac ponúka aj sedemmiestny interiér so zadnou dvojicou sklopných sedadiel a je rozpoznateľná podľa zadných horizontálne na dve časti delených dverí.
Výhodou veľkého vozidla je vysoký posed, vďaka ktorému sa nielen dobre nastupuje/vystupuje, ale cestujúci majú aj dobrý výhľad. Sedadlá sú pohodlné, so stúpajúcou výbavou komfort sedenia rastie a najluxusnejšie kožené sedadlá pripomínajú skôr sedenie na pohodlnom kresle. Menšia výčitka smeruje len k slabšiemu bočnému vedeniu. Oproti staršej LC 80 disponuje novšia LC 100 asymetricky delenými zadnými sedadlami (LC 80 ich má 50:50) a taktiež je lepšie vyriešený rozvod kúrenia či klimatizácie pre zadných pasažierov. Objem kufra je pri päťmiestnom usporiadaní 830 litrov, po sklopení druhého radu sedadiel narastie na 1370 litrov.
Prednosti a nedostatky
komfort jazdy (najmä LC100) |
vysoké prevádzkové náklady (pohonné hmoty, údržba, ND) |
vysoká spoľahlivosť a robustnosť |
vysoké ceny jazdeniek |
schopnosť ťahať príves s hmotnosťou až 3,5 t |
slabšia výbava (LC 80) |
veľmi dobré jazdné vlastnosti v teréne |
vysoká hmotnosť |
vysoká úžitková hodnota vozidla |
|
silné motory |
Najčastejšie poruchy
kratšia životnosť tlmičov |
rýchlejšie opotrebovanie bŕzd |
opotrebované hnacie kĺby prednej nápravy |
vyskytnúť sa môžu aj opotrebované krížové kĺby kardanových hriadeľov |
pri zanedbaní výmeny vstrekovačov je taktiež možná prasklina v pieste (4,2 TD) |
prasknutý obal turbodúchadla |
hlučná prevodovka |
cvakajúce - karbónom zanesené hydraulické zdvihátka |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
4,2 TD. Silný turbodiesel je dostatočne dynamickou motorizáciou pre veľký Land Cruiser. Solídne zaberá už z nízkych otáčok a vzhľadom na veľkosť vozidla poteší aj rozumným apetítom. Plusom je aj jeho robustnosť a solídna spoľahlivosť. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
4.0 (FJ80_) | 3956 ccm | 3F-E | 115 kW |
4.5 24V (FZJ80_) | 4477 ccm | 1FZ-FE | 151 kW |
4.7 (UZJ100) | 4664 ccm | 2UZ-FE | 175 kW |
4.7 (UZJ100_) | 4664 ccm | 2UZ-FE | 173 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
4.2 D (HZJ80_) | 4164 ccm | 1H-Z | 99 kW |
4.2 TD (HDJ100_) | 4164 ccm | 1HD-FTE | 150 kW |
4.2 TD (HDJ80) | 4164 ccm | 1HD-T | 118 kW |
4.2 TD (HDJ80) | 4164 ccm | 1HD-T | 123 kW |
4.2 TD 24V (HDJ80_) | 4164 ccm | 1HD-FT | 125 kW |
12 komentárov
marek
Mám LC 100, automat, 4,2 Td, r.v 2004, 150000km
Mám otázku?? ako zistím opotrebované tlmiče?? Na testery??
Pri prukdom rozjazde alebo prudkom stlačení plynu sa ozve „buchnutie“, zdá sa mi,že je to z prednej časti, niekde od kolies. Pri citlivom stlačení plynu sa to nestáva. Píšete o rázoch, čo vlastne mám dať vymeniť aké súčiastky pohonu – poloosy??
Rozhodiť predné nápravy a meniť všetko do radu či ako. Vôle ložísk vyzerajú v poriadku. Čo spôsobuje tie rázy?
Mirecek
S najvacsou pravdepodobnostou to bude vola na konci poloosi, je to ten „tisichran“ v naboji kolesa 🙂
marek
Ešte jedna otázka.
V kopci, v záťaži s vozíkom, pri snahe postupne zrýchľovať, nie prudko akcelerovať, mám pocit že automat má zaradenú 5, niekedy vyhodí kontrolku check engine (vysoký tlak turba), solenoidné ventily sú v poriadku a zdá sa že i turbo. Môže byť chyba, prudším nezošlapnutím plynu a teda nepodradením do nižších prevodových. Jednoducho turbo je otvorené na maximum a motor na 5 nevládze?? Sporadicky sa mi to stáva v prudkom stúpaní a naozaj si neviem s týmto dať rady.
Ešte raz ďakujem.
maťo
Dobrý deň, ďakujem za super článok a postrehy.
Sliedič
Vlastním LC 100 4,7 V8 r.v. 2002. Auto bolo kupované pri 198.000km, teraz má 679.000km. Tesne pred kúpou bol urobený repas automatickej prevodovky, odvtedy nebol s ňou nikdy problém, radí hladko a ticho, tak, ako má. Je to suverénne najlepšie auto, aké som mal. Veľmi pohodlné, výborný výhľad z auta – smerom dozadu je to už trošku horšie. Ale od takéhoto auta je treba byť na to pripravený. Na servis a údržbu (ak nerátam pneumatiky, tie majú svoj rozmer a tým pádom aj cenu) som do auta investoval necelé 2 tisícky. Nikdy sa nestalo, že by som nenaštartoval, nikdy som nemal s autom problém, ktorý by mi nedovoloval pokračovať v jazde.
Ťažné je do 3,5t, raz sa mi podarilo to vyskúšať. Na častejšie ťahanie je však vhodnejší 4.2TD. Priemernú spotrebu výrobca udáva 16 litrov, ja jazdím za okolo 14 litrov. Je to kvalitné, silné a bezpečné auto, ktoré musíte rozbiť búracou guľou, aby prestalo jazdiť. Takto si predstavujem kvalitu. Bohužiaľ, takéto auto sa už nikdy nevyrobí. Mám známeho, ktorý má novší LC 200 a už v záruke riešil pár problémov. So spoľahlivosťou áut to ide dole vodou. Kto chce ešte poctivé japonské auto, musí si kúpiť vekovo staršie. Žiaľ, taká je doba.
Anonym
nielen japonské ale akékoľvek tiež mám staré auto a neviem za čo by som ho vymenil všetci mechanici ma iba varujú pred slabou spoľahlivosťou nových aut ale , že akejkoľvek značky…
Anonym
to je pravda nové nikdy!!!!!!!
peter
Bohužial musím suhlasiť , že s kvalitou nových modelov je to dosť biedne dnes .
patrus
chlapci moji, ja mam to štastie sa vozit v lendíku 120, nedám dopustiť, je to šupa, pri 95.000km som stale jediny jeho vodič, je to rodinný tank, ktorý si zaslúži vysoké známky. Ale predsa, mam jednu otázku, už sa mi stalo, že pri vysokých mrazoch mi vykázalo poruchu turba, dodnes neviem prečo, lebo auto sa zahreje, kontrolka z palubky zmizne a auto sa rozbehne…minulú zimu raz a túto zimu raz……
luboš
Ahoj chlapi. Múžete někdo poradit. Mám problem s nastavením výšky auta. Horni poloha nejde vúbec střední funguje a když dám dolní, nejnižší polohu tak při rozjezdu se to samo přepne do střední polohy. Je to lc 100. Myslím že je to těma čidlama na nápravě nevíte kde je sehnat.
JOZEF
Zdravim mam zaujem o toyotu land cruiser poradite mi ci vziat 120kw 2004 automat alebo 2008 127kw manual ktory je spolahlivejsi menej kazlivy motor dakujem
Karol
Zdravím Vás.
Nemáte v pláne napísať recenziu Land Cruiseru tzv. „sedmičkovej rady“ (J70)
Ďakujem