Mazda MPV bola predstavená v roku 1999, vyrábala sa 6 rokov a dostupná bola aj na slovenskom trhu. Napriek oficiálnej ponuke však tento model na našich cestách takmer nevidieť. Za nezáujem môžu do značnej miery nevýrazne ba až autobusové tvary a taktiež dlhé tri roky jediná motorizácia – pomerne slabý benzínový agregát 2,0i (88/90 kW). Na druhej strane, Mazda MPV disponuje jedným z najpriestrannejších interiérov v danej triede, dvojicou praktických posuvných dverí, ktoré umožňujú ľahký nástup a výstup cestujúcich aj počas parkovania v tesných priestoroch. Spomenúť treba aj veľmi dobrú spoľahlivosť.
Mazda MPV druhej generácie sa dostala na trh v roku 1999 v šesť a sedemmiestnom prevedení. Pod kapotou bol na výber len jeden motor, benzínový dvojliter s výkonom 88/90 kW. Táto motorová politika Mazdy bola trochu zvláštna, hlavne pri porovnaní s predchádzajúcou generáciou (1996- 1999), ktorá mala v ponuke aj dostatočne silný, ale aj trocha smädný vidlicový šesťvalec 3,0i (109 kW) a taktiež podstatne úspornejší turbodieselový motor 2,5 TD (86 kW).
Zlepšenie v ponuke motorov prišlo s rokom 2002. Pôvodný zážihový motor (2,0) bol nahradený novým štvorvalcom typu MZR s objemom 2,3 litra (104 kW). Ešte zaujímavejšou zmenou bolo nasadenie naftového dvojlitra MZR-CD so vstrekovaním typu common-rail, ktorý produkuje rovných 100 kW a krútiaci moment 310 Nm. Okrem motorov sa zmeny dotkli aj ostatných častí vozidla. Najmä prepracovaného mohutného nárazníku, nových svetlometov, nápadnej päťuholníkovej mriežky prednej masky a nových 16 palcových diskov kolies z ľahkých zliatin. Rovnako tak boli drobné zmeny vykonané aj v interiéri vozidla. Nové bolo športovo ladené čalúnenie v tmavo šedej farbe, prístrojová doska s povrchovou úpravou imitujúcou karbón a ľahší prístup k sedadlám tretej rady, kde už nie je nutné pred sklopením sedadiel druhého radu demontovať ich hlavové opierky. Zmenami prešiel aj podvozok.
Na rozdiel od svojho predchodcu dostal zmenené nápravy, výkonnejšie brzdy a dokonca je aj pevnejší skelet karosérie, ktorý bol prispôsobený pre použitie výkonnejších motorov. Mazda MPV poteší aj štandardnou výbavou. Okrem iného obsahuje aj štvoricu airbagov, ABS, klimatizáciu, výškovo nastaviteľný volant, strešné lyžiny, elektricky ovládané predné aj zadné okná, elektricky ovládané a vyhrievané vonkajšie spätné zrkadlá, centrálne zamykanie a vzadu sediaci pasažieri si môžu samostatne nastavovať činnosť ventilačnej sústavy a dokonca si môžu užívať aj dva reproduktory. V roku 2006 bola predstavená tretia generácia Mazdy MPV.
Bariérový test Euro NCAP Mazda MPV nikdy neabsolvovala.
Prednosti a nedostatky
priestrannosť a variabilita interiéru |
len jediná motorizácia do roku 2002 |
kvalitné dielenské spracovanie |
do modernizácie menej presné radenie |
slušná štandardná výbava |
trocha poddimenzované brzdy a podvozok |
komfortné pruženie |
menej odkladacích plôch |
po modernizácii obstojné jazdné vlastnosti |
zložitejšia demontáž a montáž sedadiel |
solídna spoľahlivosť |
do modernizácie slabší základný motor 2,0i (90 kW) |
dostatočne výkonný a úsporný motor 2,0 MZR-CD |
Najčastejšie poruchy
rýchlejšie opotrebované tlmiče |
vôle v čapoch a prasknuté silentbloky predných ramien |
zvlnené brzdové kotúče (viac pred modernizáciou) |
občas poruchy snímačov ABS |
rýchlejšie opotrebovaná spojka - trhavý záber, zvýšená hlučnosť |
občas zvýšená spotreba motorového oleja (benzín) |
chybný regulátor alternátora - vozidlo zle dobíja batériu |
drobné netesnosti v posuvných dverách - zvýšená hlučnosť |
nefunkčný CD prehrávač |
zanesená škrtiaca klapka - nerovnomerný chod motora na voľnobehu, pri väčšom km nábehu sa môže pridrieť - zaseknutý pedál akcelerátora (benzín) |
zanesené sitko filtra palivového čerpadla - problémy pri akcelerácii, nerovnomerný chod motora (benzín) |
opotrebované/zanesené vstrekovače - menšia ochota na pridanie plynu, vyššia hlučnosť, nepravidelným chod na voľnobehu, zhoršený štart (nekvalitná nafta) |
nefunkčný regulačný SCV ventil na vysokotlakovom čerpadle - vozidlo nenaštartujete (diesel) |
chybný snímač na vysokotlakovom potrubí - raily (diesel) |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
2,0 MZR-CD (100 kW), preplňovaný vznetový radový štvorvalec, šestnásťventilový rozvod DOHC, priame vstrekovanie paliva systémom common-rail. Motor sa vyznačuje solídnou dynamikou, primeranou spotrebou, menšou nevýhodou je len päťstupňová prevodovka. Najmä pri diaľničných presunoch by sa pýtala šestka. Motor má aj obstojnú spoľahlivosť, ktorá však klesá s pribúdajúcimi kilometrami. Preto je dôležité poznať reálne kilometre, inak hrozí nepríjemné prekvapenie z investícií do vstrekovačov, čerpadla, rôznych ventilov, dvojhmotového zotrvačníka či turba. |
2,0i (88 kW), zážihový radový štvorvalec, šestnásťventilový rozvod DOHC, elektronické viacbodové vstrekovanie. Motor je síce spoľahlivý a aj celkom pružný, ale v ľahších modeloch Mazdy. S ťažkým MPV má niekedy práce nad hlavu, čo sa odzrkadľuje na podpriemernej dynamike a zvýšenej spotrebe. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
2.0 | 1991 ccm | FS | 88 kW |
2.0 | 1991 ccm | FS-DS | 90 kW |
2.3 | 2261 ccm | L3 | 104 kW |
2.5 V6 | 2495 ccm | GY-DE | 125 kW |
3.0 i V6 | 2967 ccm | AJ | 147 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
2.0 DI | 1998 ccm | RF5C | 100 kW |
3 komentáre
Roman
Mám Mazdu MPV r.2003 dvojliter 100 kw diesel a zatiaľ som nadmieru spokojný. Pri týchto autách je dôležité meniť olej každých 15tis. km inak sa Vám to môže škaredo vypomstiť. Čo sa týka ND tam sú ceny určite vyššie ako u konkurencie VW, SEAT ale z hľadiska dlhodobej spoľahlivosti je na tom lepšie Mazda. Ono stane sa malá porucha, ale celkový dojem z kvality je u Mazdy omnoho väčší než u koncernu VW. O sile a ťahu motora už ani nehovorím. Nevýhodou je len 5-stupňová prevodovka. Pri jazde okolo 90 km to papá 5 litrov, pri 130 km/h zoberie aj 7 – 8
Pavol
Mám tiež 100 kw nafta a nedám na to auto dopustiť. Rok výroby 2003.keď som ju kupoval v 2015 mala najazdené 185 000 km,teraz má 305 000 a stále ide rovnako.Samozrejme menil som bežné veci,ako sú brzdy,ramená,čapy,scv ventil,čistil som nádrž,ale pravidelne výmena oleja po max 15 000 km,a len kvalitná nafta. Motor je fantastický a na tak veľké auto pružný. Štartuje na brnk aj pri minus 20,asi minutu po naštartovaní sa zapína nezávislé kúrenie,ktoré takto funguje keď je teplota pod 10 stupňov a motor je na cca 4 kilometroch zohriaty,spotreba je max 8 litrov,pri 6 ľuďoch s batožinou,dá sa jazdiť naozaj v zime za 6.5 a v lete do 6 litrov. Vypátral som pôvodného majiteľa a auto má pôvodnú spojku aj turbo. Nádrž má 70 litrov ,dojazd v pohode 1000 km.Takže za mňa,palec hore a ďalšie auto znova mazda mpv.
Roman6
Mazda mvp mám 7roku.
Prošel jsem rozvodama,dvouhmotou. Nicméně považuju tuhle Mazdu za nejlepší auto co jsem si kdy mohl pořídit. Auta mám tři i premiove značky ale vždy sednu raději do Mpvčka. Úsporný,pěkný,spolehlivý, a absolutně prostorný..
Budu velmi smutný až mi Mazda doslouzi. A mě děti ji přímo miluji.