Chrysler 300 M nahradil model Vision. Oproti nemu má tvary podstatne kultivovanejšie a menej masívne, ale aj tak je 5 metrov dlhé vozidlo neprehliadnuteľné. Obzvlášť na triedu do akej sa svojimi rozmermi a výkonmi zaraďuje. Ak teda túžite po luxusne vybavenej, priestrannej a taktiež aj pomerne výkonnej limuzíne zaujímavých tvarov a máte hlboko do vrecka, ste na správnej adrese. Chrysler 300M sa dá zohnať naozaj za pár šupiek.
V roku 1998 sa vozidlo začalo predávať na európskom trhu a v roku 1999 aj na Slovensku v zastúpení automobilky DaimlerChrysler. V máji 2003 došlo k zastaveniu produkcie a model bol nahradený v roku 2004 modelom 300C.
Bariérový test Euro NCAP Chrysler 300M neabsolvoval.
Dizajn karosérie charakterizuje tzv. „cab-forward design“, ktorý predsúva čelné sklo smerom vpred. To umožnilo konštruktérom vytvoriť priestrannejšiu kabínu, bez výraznejšieho nárastu vonkajších rozmerov. Interiér 300M je skutočne priestranný, najmä v oblasti ramien. Tiež miesto pre nohy a hlavu je na zadných sedadlách nadštandardné, zvláštnosťou sú len dva trojbodové bezpečnostné pásy. Prostredný bezpečnostný páš je totiž tzv. bedrového typu. Kožené predné sedadlá sú veľmi pohodlné, elektricky nastaviteľné a vyhrievané, ale chýba im výraznejšie bočné vedenie. Prístrojová doska je zložená z lacno pôsobiacich plastov, podobne ako ostatné časti interiéru, dielenské spracovanie tiež zaostáva za premiantami triedy, oko však potešia retro „ciferníky“ s podareným podsvietením.
Batožinový priestor s objemom 475 litrov je dostatočný, naviac sa dajú delené operadlá zadných sedadiel sklopiť. Veko batožinového priestoru je uchytené na plynových vzperách, takže neobmedzuje batožinu. Sériová výbava bola veľmi bohatá a zahrňovala napr. ABS, 2 x airbag, protipreklzový systém, imobilizér, centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním, tempomat, palubný počítač, el. nastavovanie sedadla vodiča aj spolujazdca, sedadlo vodiča s pamäťou, el. ovládané predné aj zadné okná, vyhrievanie predných sedadiel, posilňovač riadenia, výškovo nastaviteľný volant, el. ovládané vonkajšie spätné zrkadlá, kožené čalúnenie sedadiel, automatické clonenie spätného zrkadla, automatická klimatizácia, rádio, ostrekovače svetlometov.
Ovládateľnosť 300M je vzhľadom k veľkosti auta veľmi dobrá, horšie je to už s jazdnými vlastnosťami. Hlavne pri vyšších rýchlostiach cítiť limity. Je to celkom pochopiteľné, pretože Crysler 300M bol stavaný na americké podmienky, v USA je maximálna rýchlosť nižšia ako u nás a tiež sa pomerne prísne dodržiava. Nepotešia najmä disharmonické reakcie podvozku na nerovnostiach, kedy sa vozidlo na dlhších vlnách dramaticky rozhúpe. Prejazd kratších nerovností je zase často sprevádzaný rázmi a uskočením vozidla zo zvolenej stopy. Podobne si vedú aj brzdy, ktoré sa rýchlejšie unavia a na očakávaný brzdný účinok im treba viac šliapať na krk. Napriek vyššie spomenutým výhradám sa 300M chová v rýchlo prechádzaných zákrutách s rovným povrchom dlho neutrálne, a potom mierne nedotáčavo. Kľudného vodiča však poteší pomerne mäkké odpruženie.
Model 300M existoval s dvojicou motorov 2,7i V6 24V (149 kW) a 3,5 i V6 24V (189 kW), pričom oba boli spojené so štvorstupňovou automatickou prevodovkou AutoStick, umožňujúcou sekvenčné radenie. Poteší hlavne väčší motor, ktorý spotrebuje len o málo viac paliva ako slabší agregát, ale poskytne veľmi slušnú gradáciu výkonu vo vysokých otáčkach. Bohužiaľ, jeho rozlet a chuť do života trocha kazí len 4 stupňová prevodovka, ktorá má až príliš dlhý štvrtý rýchlostný stupeň. To sa síce odzrkadlí na nižšej spotrebe mimo mesta, ale nedokáže z motoru dostať všetko. Napríklad pri plnom vytočení dosahuje 300M na trojke 200 km/h a po preradení na dlhú 4 padnú otáčky na 4000, kde už motor nemá toľko sily na to, aby auto ďalej svižne zrýchľovalo. Táto štvorstupňová automatická prevodovka je vybavená možnosťou voľby rýchlosti „AutoStick“, treba však počítať, že občas radí s výraznými rázmi. Tiež konkurencia už v tej dobe mala bežnú päťstupňovú automatiku.
3,5 litrový celohliníkový V6 prepožičiava 300M aj na dnešnú dobu slušnú dynamiku. Viac ako 1600 kg vážiacemu vozidlu umožňuje zrýchliť z pokoja na 100 km/h za 8,8 sekundy. Dôležitejšie však je, že väčšina predbiehaní je s dostatočnou rezervou výkonu. Vďaka spomínanému automatu sa motor po väčšinu jazdy pohybuje v nízkych otáčkach – okolo 1200 až 3500. Spotreba napriek pôvodu, hmotnosti a výkonu, nie je nijak extrémna. Pod 10 litrov, sa však dá dostať málokedy, v meste sa pohybuje okolo 15 a mimo mesto sa dá jazdiť okolo 10-11 l/100 km.
Chrysler 300 M aj dnes pôsobí celkom zaujímavo, spoľahlivosť nie je najhoršia (ani najlepšia), mimoriadne ale poteší veľmi nízka obstarávacia cena oproti nemeckej konkurencii (Audi A8, BMW radu 7 alebo Mercedes-Benz triedy S z tej doby výroby). Často tiež budú mať tieto vozidlá najazdené oveľa menej km, ako spomínané nemecké autá. Nemožno zabudnúť ani na rozsiahlu výbavu, ktorou už v základe disponujú. Kožené poťahy sedadiel, ich elektrické nastavovanie a vyhrievanie, automatická klimatizácia, či kvalitná audio-sústava Infinity, aj to môže byť rozhodujúce pri výbere vozidla.
[AdvantagesAndDisadvantages]
[Disturbances]
[RecommendedAndNotRecommended]
Typ karosérie: | štvordverový sedan |
---|---|
Rozmery (D x Š x V v mm): | 5000-5020 X 1920 x 1416-1420 |
Rázvor (mm): | 2870 |
Batožinový priestor (l): | 530 |
Pohon: | predné kolesá |
Objem palivovej nádrže (l): | 64 |
Typy motorov: | benzínové motory: 2.7 V6 24V (149 kW), 3.5 V6 24V (189 kW) |
Prednosti a nedostatky
zaujímavý a originálny dizajn |
oproti porovnateľnej nemeckej konkurencii horšie jazdné vlastnosti |
ochotne sa vytáčajúci a výkonný šesťvalec 3,5 V6 |
len priemerný účinok bŕzd |
bohatá základná výbava |
húpavé odpruženie vo vyšších rýchlostiach na nerovnom povrchu |
napriek hmotnosti a výkonu motora sa dá spotreba udržať v rozmedzí 11-12 l/100 km |
nižšia kvalita dielenského spracovania (opäť v porovnaní s exkluzívnymi značkami) |
veľmi nízke ceny jazdeniek |
|
slušná dostupnosť a relatívne dobrá cena náhradných dielov |
Najčastejšie poruchy
nižšia životnosť závesov kolies (rýchlejšie opotrebované ramená, silentbloky a čapy) |
rýchlejšie opotrebované brzdy |
poruchy na na automatickej prevodovke |
poruchy na rozsiahlej elektronickej výbave a automatickej klimatizácii |
nadmerný hluk okolo prúdiaceho vetra vo dverách |
korózia výfukového potrubia |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
3,5i V6 24V (189 kW), zážihový vidlicový šesťvalec, 24 ventilový rozvod 2xDOHC, viacbodové elektronické vstrekovanie paliva. Motor poskytuje veľmi slušnú dynamiku, je aj spoľahlivý a pri rozumnom používaní sa dokáže vmestiť do 11-12 litrovej spotreby. Športovejšie založených vodičov poteší aj jeho gradácia výkonu vo vysokých otáčkach a bručivý zvuk. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
2.7 V6 24V | 2736 ccm | EER | 149 kW |
2.7 V6 24V | 2736 ccm | EER | 150 kW |
3.5 V6 24V | 3518 ccm | EGG | 185 kW |
3.5 V6 24V | 3518 ccm | EGG | 187 kW |