Aj keď Fiat Coupe nesie na prvý pohľad znaky dizajnérskeho štúdia Pininfarina, dizajn navrhol Chris Bangle, ktorý sa neskôr preslávil ako šéf dizajnér automobilky BMW. Štúdio Pininfarina malo na starosti dizajn interiéru a aj samotné kompletovanie vozidla. Za 7 rokov produkcie sa vyrobilo 72 762 kusov. Napriek značnému veku, Fiat Coupe je stále príťažlivé vozidlo a ak je aj s turbom prepĺňaný päťvalec s výkonom 160 kW (220 koní) je aj pekelne rýchle. V čase predstavenia bol Fiat Coupe najrýchlejšou sériovo vyrábanou predkolkou v Európe a aj dnes sú jeho parametre stále zaujímavé (0-100 km/h – 6,3 s a maximálka 251 km/hod).
Po predstavení v roku 1993 bolo kupé k dispozícii so štvorvalcami 2,0i 16V, v prevedení s atmosférickým plnením 102 kW (139 k), alebo s turbom 140 kW (190 k). Oba motory síce pochádzali po určitej modernizácii ešte z legendárnej Lancia Delta Integrale, ale moc spoľahlivosti nepojali a v roku 1996 ich nahradili nové agregáty. Základ tvoril benzínový štvorvalec s variabilným časovaním ventilov o objeme 1,8 16V (96 kW). Ďalšou alternatívou boli päťvalce 2,0 20V s atmosférickým plnením 108 kW (147 k) alebo s prepĺňaním 163 kW (220 k).
V roku 1998 uviedol Fiat tzv. Limited Edition 2,0 20V T, ktorý okrem iného obsahoval červené brzdové strmene Brembo (vpredu aj vzadu), taktiež body kit, tlačidlo štart, šesťstupňovú prevodovku, tuhší podvozok a sedadlá Recaro s červenou kožou a tvarovaním, ktoré ponúka lepšiu podporu ako štandardné sedáky. Táto LE (Limited Edition) bola vyrobená v piatich farbách: čierna, červená, Vinci Grey (kov), Crono Grey a oceľovo šedá. Karoséria tiež obsahovala farebné rámčeky okolo svetla a spätných zrkadiel. Každé vozidlo z LE Coupe bolo vyrobené s odznakom nachádzajúcim sa pri spätnom zrkadle, takže každé auto má jedinečné číslo (Michael Schumacher bol pôvodný vlastník LE č 0001). Pôvodne Fiat uviedol, že len postaví približne 300 kusov Limited Edition, skutočne sa ich však vyrobilo viac ako 1400. Fiat myslel aj na menej majetných zákazníkov a v roku 1998 uviedol model s motorom 2,0 turbo tzv. „Plus“. Tento model prišiel s možnosťou kitu, ktorý ho robil prakticky totožný s LE, až na drobné zmeny interiéru a bez jedinečného identifikačného znaku. Model teda obsahoval tiež 6-stupňovú prevodovkou a veľké štartovacie tlačidlo. Motor 2,0 20V bez turba dostal variabilný systém sania, ktorý zvýšil jeho výkon na 113 kW (154 k). Okrem toho, prahy z Turbo verzií boli farebne zladené s lakom karosérie.
V roku roku 1999 došlo k malej obmene na čelnej mriežke, na ktorej sa objavilo zvislé rebrovanie, v interiéri pribudol prepracovaný systém kúrenia a prepracovaná prístrojová doska. V roku 2000 vydal Fiat na rozlúčku špeciálnu verziu Coupe Fiat. Zmeny neobišli ani sériové vydania, všetky modely dostali nové sedačky, bočné prahy, na verziu 2,0 20V aj nové kolesá a na 2,0 20V turbo aj špeciálne sedačky Recaro.
Bariérový test Euro NCAP model Coupe neabsolvoval.
Interiér sa naozaj podaril a zaujme hlavne nezvyklo riešenou palubnou doskou, lakovanou vo farbe exteriéru. Toto riešenie je dodnes atraktívne, len pozor, je potrebné citlivejšie zaobchádzanie, palubná doska je totiž veľmi náchylná na poškriabanie. Kožené sedačky dobre vyzerajú a sú aj veľmi dobre anatomicky tvarované. Poteší aj celkom slušný objem kufra 295 litrov. O niečo horšie je to už s prístupnosťou a variabilitou.
Podvozok Fiatu Coupe vychádza z Fiatu Tipo. Samozrejme pre potreby Coupe bol mierne prepracovaný. Vpredu je vzpera typu McPherson a spodné ramená sú uchytené do pomocného rámu-priečnika, stabilite pomáha stabilizátor. Vzadu sú vlečné ramená, zavesenie je uchytené na pomocnom ráme a stabilite pomáha tiež stabilizátor. Fiat Coupe bol s týmto podvozkom značne nedotáčavý, čo bolo citeľné hlavne v prípade 5 valca 2,0 20V. Výrobca preto vybavil prepĺňané verzie so 16 a 20 ventilmi veľmi efektívnym Viscodrive samosvorným diferenciálom, ktorý vrodenú nedotáčavosť výrazným spôsobom eliminoval. Vozidlo vybavené takýmto diferenciálom miluje zákruty o poznanie viac a ešte sa mu dá v určitej hravosti pomôcť krátkym ubratím plynu. Coupe má celkom ostré a dobre dávkovateľné brzdy, ktoré ale rýchlo vädnú. Neurazí ani pomerne strmé a komunikatívne riadenie.
Motorová ponuka bol dostatočná a aj technicky veľmi vyspelá, hlavne od roku 1996. Dovtedy sa používali dvojlitrové štvorvalce s prepĺňaním (140 kW) aj bez prepĺňania (102 kW). Na trhu jazdeniek ich je asi najviac, ale pozor, jedná sa o veľmi problematický a chúlostivý agregát. Vyžaduje používanie špeciálneho oleja určeného výrobcom, ktorý pomôže do značnej miery oddialiť skorú smrť motora. Je ho potrebné pravidelne meniť, ale aj tak, po prekročení hranice 100 000 km, ako keby motor žil svojim životom a znenazdajky sa môže zadrieť. Problematické sú hlavne opotrebované ložiská kľukového hriadeľa s následkom zadretia motora, ale aj opotrebované vačkové hriadele.
Od roku 1996 tieto staré vystriedala trojica nových motorov. Základom sa stala 1,8 (96 kW), ktorá sa dostala aj do modelu Punto HGT alebo Fiat Barchetta. Motor ponúkne slušné zvezenie, pri rozumnej spotrebe paliva (okolo 8-9 litrov). Mal však trochu problematický systém premenlivého časovania ventilov, ktorý sa rád zanášal karbónom (variátor), hlavne pri zanedbaní pravidelnej výmeny oleja alebo použitia nevhodného druhu a značky. Následkom bola značná hlučnosť (klepavé zvuky) motora. Podobne náročnejšie bolo aj vymedzovanie ventilovej vôle, čo sa robí presnými podložkami a je to pomerne nákladná záležitosť, hlavne v značkových servisoch. Ak sa vymedzovanie zanedbá, opäť sa z motora ozývajú klepavé zvuky.
Jednoznačne najlepšou voľbou sú päťvalcové dvojlitrové motory. Dostatočný výkon už podáva verzia bez turba, ktorá má celkom slušných 108 kW. Ozajstnú paľbu však predvádza až verzia s turbom, ktorá má výkon 163 kW a krútiaci moment 310 Nm vrcholiaci pri 3000 otáčkach. To stačí na maximálnu rýchlosť 251 km/h. Motor má aj skvelý hlboký zvuk a k tomu pri pridaní počuť dráždivé pískanie turbodúchadla. Skvelá je aj rýchla reakcia na zošliapnutie plynového pedálu, spotreba na podávané výkony tiež nie je nijako závratná (v priemere okolo 12 litrov na 100 km) a k tomu pridáva ako bonus nadpriemernú spoľahlivosť. Jedinou nevýhodou týchto motorov je výmena rozvodového remeňa po 120 000 km. Len málo mechanikov ju zvláda bez vymontovania motora a tí čo to aj zvládnu, riadne si potrápia prsty, lebo motor si musia o kúsok posunúť.
Napriek predsudkom voči značke, nie je Coupe na tom čo do spoľahlivosti až tak zle. Karoséria aj po rokoch ak sa o ňu majiteľ staral vyzerá dobre a bez problémov odoláva korózii. Päťvalcové motory sú tiež skvelé, menšia 1,8 16V už vyžaduje viac pozornosti. Motorovú povesť kazia staršie dvojlitre a teda je lepšie sa im radšej vyhnúť. Slabšou stránkou Coupe sú predné nápravy, obzvlášť s ťažkými päťvalcami. Je zaujímavé, že zatiaľ čo modely Fiat Marea (rovnako vychádzajúce z modelu Tipo) dostali modernejšie riešenú prednú nápravu a športové kupé zostalo u klasického riešenia so stabilizátorom chyteným krátkymi tiahlami do ramena. V tiahlach rýchlo vzniká vôľa, ktorá sa prejavuje hlasným klepaním. Vôle však vznikajú aj v samotnom závese, rovnako ako v uložení vlečných ramien zadnej nápravy. Pri častejšom využívaní potenciálu motora je treba podvozok riadne skontrolovať, približne každých 50 000 km. Pri starších štvorvalcových dvojlitroch sa často vyskytujú opotrebované ložiská kľukového hriadeľa s následkom zadretia motora a tiež nezriedka sú nadmerne opotrebované aj vačkové hriadele. V prípade všetkých štvorvalcov 1,8 aj 2,0 sa môže vyskytnúť nadmerná ventilová vôľa následkom zanedbania údržby, ale aj pretrhnutý rozvodový remeň. V prípade motora 1,8 16V sa môže vyskytnúť zakarbónovaný systém premenlivého časovania ventilov s následkom značnej hlučnosti – cvakania. Vôla v ramenách zadnej nápravy sa prejavuje plávaním zadnej časti a často sa tiež vyskytuje zoxidované ukostrenie elektrickej sústavy. Pozor si treba dať aj na veľkú vôľu v radení.
[AdvantagesAndDisadvantages]
[Disturbances]
[RecommendedAndNotRecommended]
Typ karosérie: | dvojdverové kupé |
---|---|
Rozmery (D x Š x V v mm): | 4190-4250 x 1766-1768 x 1340 |
Rázvor (mm): | 2540 |
Batožinový priestor (l): | 295 |
Pohon: | predné kolesá |
Objem palivovej nádrže (l): | 58-63 |
Prednosti a nedostatky
atraktívny dizajn |
značná nedotáčavosť v prípade verzií bez turba |
veľmi dobré jazdné vlastnosti a dynamika v prípade verzií Turbo |
menej kvalitné dielenské spracovanie |
lacné náhradné diely a dostupný servis |
náročná výmena rozvodov v prípade päťvalcov |
spoľahlivosť a odolnosť päťvalcových motorov |
nepresné radenie v prípade prvých verzií |
Najčastejšie poruchy
vôle v tiahlach a samotnom závese prednej nápravy |
vôle v uložení vlečných ramien zadnej nápravy |
opotrebované ložiská kľukového hriadeľa (2.0 16V) |
nadmerne opotrebované vačkové hriadele (2.0 16V) |
nadmerná ventilová vôľa a pretrhnutý rozvodový remeň (štvorvalce, zanedbaná údržba) |
zakarbónovaný systém premenlivého časovania ventilov (1.8 16V) |
zoxidované ukostrenie elektrickej sústavy |
veľká vôľa v radení |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
2,0i 20V Turbo (160 kW), preplňovaný zážihový radový päťvalec, 20 ventilový rozvod DOHC, viacbodové elektronické vstrekovanie paliva. Motor má veľmi dobrý zvuk a ešte lepší záťah. Spotreba sa dá v priemere udržať okolo 12 litrov. Okrem problematickej výmeny rozvodov je takmer bezúdržbový a veľmi spoľahlivý. |
2,0i 16V (102 kW), 2,0i 16V Turbo (140 kW), zážihový radový štvorvalec, 16 ventilový rozvod DOHC, viacbodové elektronické vstrekovanie paliva. Tento dvojliter je veľmi chúlostivý a ak má najazdených viac ako 100 000 km, je len otázka času, kedy sa rozsype. Znížiť riziko, nie však zabrániť sa dá používaním kvalitných a výrobcom odporúčaných olejov a ich pravidelnou výmenou. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
1.6 16 V | 1588 ccm | 16 K4F | 82 kW |
1.6 16V | 1598 ccm | X 16 XE | 78 kW |
1.8 16V | 1747 ccm | 183 A1.000 | 96 kW |
1.8 16 V | 1795 ccm | 18 K4K | 107 kW |
2.0 16V | 1995 ccm | 836 A3.000 | 102 kW |
2.0 16V Turbo | 1995 ccm | 175 A1.000 | 140 kW |
2.0 20V | 1998 ccm | 182 A1.000 | 108 kW |
2.0 20V | 1998 ccm | 182 B3.000 | 113 kW |
2.0 20V Turbo | 1998 ccm | 175 A3.000 | 162 kW |
2 komentáre
tibor Baláž
Dobrý večer chcem sa opýtať či boli neake velke problemi s 2.0 20v ale bez turba rocnik 98
Anonym
Ja mám 2.0 16v a150000 a zatiaľ sa motor nerozsypal a ide veľmi dobre