Fiat Barchetta (po slovensky loďka a vyslovuje sa Bar-ket-ta) je malý roadster, ktorý podvozkovo vychádza z Punta I. generácie. Vyrábal sa od roku 1995 do 2005 (v období máj 2002 až začiatok 2003 bola výroba dočasne pozastavená). Fiat Barchetta bol vyvíjaný v rokoch 1990 až 1994 pod názvom Tipo B Spider 176, pod vedením Petra Barretta Davisa. Ak túžite po otvorenom malom športiaku, nevadí vám predný pohon, horšie dielenské spracovanie a máte hlbšie do vrecka, možno práve Barchetta je tým správnym vozidlom. Tvary má totiž dodnes aktuálne.
Výroba Barchetty bola zahájená vo februári 1995 a trvala až do júna 2005 s menšou pauzou. Barchetta bola vybavená iba jediným motorom, a to 1,8 16V. Presnejšie mal objem 1747 ccm, rozvod DOHC a bol vybavený variabilným časovaním sacích ventilov, ktoré Fiat použil ako prvý, práve v tomto vozidle. Dosahoval veľmi slušný výkon 96 kW (131 koní) a krútiaci moment 164 Nm. Motor udeľoval ľahkej (1056 kg) Barchette veľmi slušné dynamické vlastnosti – zrýchlenie z 0-100 km/h za 8,9 sekundy a maximálnu rýchlosť 200 kilometrov za hodinu. Od roku 1997 boli vozidlá sériovo vybavené systémom ABS. V roku 2000 pribudlo tretie brzdové svetlo na veku batožinového priestoru. Motor bol mierne prepracovaný a plnil emisnú normu Euro 3. Bohužiaľ, touto úpravou stratil podarený športový zvuk.
Pre rok 2003 dostala Barchetta nové tvary. Predná časť sa stala agresívnejšou, v nárazníku pribudol veľký vstupný otvor pre chladiaci vzduch, ktorý je naviac opticky zväčšený čiernou strednou časťou nárazníka. Nové sú aj svetlá a štandardom sa stali predné hmlovky. Aj na zadnej časti vidno zmeny v podobe nového nárazníka a koncovky výfuku. Otvorená Barchetta obsahuje aj naďalej benzínový motor 1.8 16V 96 kW (130 k) s premenlivým časovaním sacích ventilov. Do sériovej výbavy sa dostal aj výkonný hi-fi systém s prehrávačom MP3, so štyrmi reproduktormi a dvoma subwoofermi. V interiéri pribudli diely vo farbe titánu a nové poťahy sedadiel. Výroba vozidla sa skončila v júni 2005.
Bariérový test Euro NCAP model neabsolvoval.
Aj keď Barchetta stojí na podvozkovej platforme malého Punta, interiér má odlišný. Dizajn aj použité plasty sú v norme a korešpondujú so zameraním auta. S dielenským spracovaním je to už horšie. Do vozidla totiž pomerne často zateká, hlavne cez kontakt strechy s rámom čelného skla. Taktiež moc nedoliehajú bezrámové sklá dverí. Cez tie našťastie moc nezateká, ale zase sú zdrojom značného aerodynamického hluku počas jazdy. Priestoru pre dvojčlennú posádku je dostatok, horšie je to s odkaldacími miestami a pomerne skromným objemom kufra len 165 litrov. Športovejšie založených pasažierov potešia sedadlá s dobrou bočnou oporou, ktorú posádka ocení najmä v zákrutách. Zaujímavým dizajnovým doplnkom je aj otváranie dverí cez vyklápajúce sa kľučky alebo namiesto priehradok vo dverách sú vrecká z koženky. Strecha automobilu sa skladá ručne do samostatného priestoru za zadnými sedadlami. K rámu čelného okna sa pripevňuje pomocou dvoch pák nad hlavami cestujúcich a zvnútra je vidieť jej kovovú konštrukciu. Aby jednoduchosti nebolo málo, namiesto zadného skla má tento Fiat len priehľadnú fóliu. Časom sa vplyvom skladania a naťahovania strechy môžu vytvárať praskliny, takže je potrebné túto časť dôkladne skontrolovať.
Podvozok technicky vychádzajúci z Punta I. sa podarilo pomerne slušne vyladiť, a tak Barchetta pri troche snahy poskytne aj nemálo športových zážitkov. Zadná náprava vie pri ostrejšom prejazde zákrutou celkom ochotne a ľahko vybočiť z jazdnej stopy a pokiaľ vodič tento manéver ovláda, vozidlo ochotnejšie zatočí. Trocha rozpačito reaguje podvozok pri vyšších rýchlostiach, najmä čo sa týka smerovej stability a citlivosti na výtlky. Pozor tiež na zvuky vychádzajúce od zadnej nápravy pri prejazde nerovností. Ak sa od nej ozývajú rany, s najväčšou pravdepodobnosťou budú opotrebované silentbloky nápravnice. Na ich výmenu si treba prichystať cca 250 €.
Motorová ponuka je naoko mimoriadne chudobná, nakoľko bol v ponuke počas celej životnosti iba jeden motor 1,8 i 16V s variabilným časovaním sacích ventilov a výkonom slušných 96 kW. Umožňoval ľahkej Barchette celkom svižné jazdenie pri priemernej spotrebe okolo 7-8 litrov benzínu. Pozor však na rok výroby. Chvála patrí modelom vyrobeným do roku 2000. Dovtedy mal motor veľmi zaujímavý zvuk, okamžite reagoval na zošliapnutie plynového pedálu, veľmi slušne zaberal už od nízkych otáčok a aj spotreba bola prijateľná. Po tomto roku motor prešiel nutnými úpravami z dôvodu plnenia normy EURO 3. Nová verzia oveľa horšie ťahá z nízkych otáčok, má vyššiu spotrebu paliva a čo štve pri otvorených vozidlách najviac, vytratil sa športový zvuk.
Radenie rýchlostí je pomerne presné, riadenie citlivé a celkom ostré sú aj brzdy, škoda ich rýchleho unavenia.
Pri skúšobnej jazde pozor na klepotavý zvuk vychádzajúci od motora. Vzniká hlavne zanedbaním údržby, resp. používaním nevhodného oleja. Systém premenlivého časovania je totiž pomerne chúlostivý a rád sa zanáša karbónom. Našťastie, šikovný mechanik si s tým poradí a systém dokáže vyčistiť, len treba počítať s náročnejšou prácou, nakoľko je nutné vymontovať aj vačkové hriadele. Pozor tiež na kontrolu vôle ventilov, tá by mala byť súčasťou pravidelného servisu. V opačnom prípade sa motor hlási klepotavými zvukmi a rýchlejšie opotrebovanými vačkovými hriadeľmi.
Zo závad si treba dať pozor na spomínané zatekaniu vody do interiéru, hlavne v časti kontaktu nedoliehania strechy k rámu čelného skla. Pozorne sa treba venovať aj samotnej streche, jej mechanizmu, samotnej látke a tiež v akom stave je plastové okno. Skontrolovať treba aj stav výfukového potrubia, ktoré vo veľkej miere napáda hrdza a tiež treba skontrolovať stav brzdových kotúčov. Ako už bolo spomínané, pozor si treba dať na klepotavé zvuky idúce od motora a tiež jeho nepravidelný beh. Môže mať totiž zakarbónovaný mechanizmus variabilného časovania ventilov, alebo nadmerné vôle ventilov. Pri náhlej strate výkonu motora môže byť chybný snímač množstva nasávaného vzduchu. Pozor tiež na vôľu v silentblokoch zadnej nápravy, ktorá sa prejavuje rázmi. Barchettu neobchádzajú ani poruchy elektroinštalácie a dobíjania. Keď nejde vozidlo naštartovať, problémom môže byť nefunkčný imobilizér alebo pokazený štartér. Pri starších a viac opotrebovaných exemplároch sa často vyskytuje únik motorového a prevodového oleja.
[AdvantagesAndDisadvantages]
[Disturbances]
[RecommendedAndNotRecommended]
Typ karosérie: | dvojdverový kabriolet |
---|---|
Rozmery (D x Š x V v mm): | 3890-3916 x 1640 x 1265 |
Rázvor (mm): | 2275 |
Batožinový priestor (l): | 165 |
Pohon: | predné kolesá |
Objem palivovej nádrže (l): | 50 |
Prednosti a nedostatky
podarený dizajn |
slabnúce brzdy pri intenzívnejšom brzdení |
nízke ceny jazdeniek |
značné krútenie karosérie |
dobre naladený podvozok |
slabšie dielenské spracovanie |
výkonný a spotrebou rozumný motor (do 2000) |
veľký aerodynamický hluk za jazdy |
veľa dielov zhodných s Puntom I. (teda cenovo výhodné) |
malý kufor |
pomerne presné radenie |
horšia smerová stabilita a menšia nervozita vozidla pri vyšších rýchlostiach |
citeľne horší motor - dynamika, spotreba, zvuk (po 2000) |
Najčastejšie poruchy
zatekaniu vody do interiéru |
zhrdzavené výfukové potrubie |
zakarbónovaný mechanizmus variabilného časovania ventilov |
nadmerné vôle ventilov |
chybný snímač množstva nasávaného vzduchu |
vôľa v silentblokoch zadnej nápravy |
poruchy elektroinštalácie a dobíjania |
nefunkčný imobilizér |
pokazený štartér |
únik motorového a prevodového oleja (staršie a viac opotrebované modely) |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
1,8i 16V (96 kW) do roku 2000, zážihový radový štvorvalec, 16 ventilový rozvod DOHC, premenlivé časovanie sacích ventilov, viacbodové elektronické vstrekovanie paliva. Do roku 2000 mal tento motor veľmi zaujímavý zvuk, ochotne a rýchlo reagoval na zošliapnutie akcelerátora aj v nízkych obrátkach, mal priaznivú spotrebu (o liter menšiu ako po modernizácii). |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
1.8 16V | 1747 ccm | 183 A1.000,188 A6.000 | 96 kW |