Mazda Demio potrebovala od začiatku predaja (1996) na ázijských trhoch viac ako dva roky, kým ju automobilka uviedla aj na európske trhy. Pravdu povediac, tento malý veľkopriestorový automobil, ktorý je iba 3808 milimetrov dlhý, zato však 1535 mm vysoký, dieru do sveta neurobil. Je to škoda, pretože napriek nevábnemu dizajnu, poskytuje hranatý japonec veľmi priestranný interiér, veľmi slušnú spoľahlivosť a to všetko za veľmi prijateľné ceny jazdeniek.
V roku 1996 sa model začal predávať na ázijských trhoch. V roku 1998 bol uvedený aj na európske trhy s motorom 1,4i (53 kW) vo výbavách LX, LX Brease a GLX. V roku 2000 prebehla modernizácia modelu. Pribudol motor 1,5i (55 kW) a výbavy sa zmenili na Comfort a Exlusive. Zvonku sa facelift prejavil len minimálne, hlavne viditeľná je len zmenená maska chladiča. Viac sa dizajnéri prejavili v interiéri. Prístrojovú dosku je možné kombinovať v troch typoch a farieb prevedenia. Potešila aj zmena posuvných ovládačov na otočné regulátory pre ovládanie vykurovacej sústavy. Po čase bol motor 1,4i stiahnutý z ponuky. V roku 2003 bola výroba Mazdy Demio ukončená.
Bariérový test Euro NCAP model neabsolvoval.
Ako už bolo spomínané, zvonku neponúka Demio zrovna vábny dizajn. Podobá sa skôr na hranatú krabicu. Bohužiaľ, rovnako pôsobí aj interiér. Do šeda sfarbený tvrdý plast, použitý na palubnú dosku aj výplne dverí a s tým spojená horšia kvalita dielenského spracovania, to moc dizajnového potešenia neprinesie. Pod plášťom škaredého káčatka sa však skrýva veľmi priestranný a aj na dnešnú dobu praktický interiér. Napríklad zadná posuvná lavica umožňuje upravovať veľkosť batožinového priestoru v rozmedzí 330 až 365 litrov. Samozrejme je možné ju tiež preklopiť až k predným operadlám. Týmto vznikne dostatočne veľký priestor na prepravu aj objemnejšej batožiny(kusy nábytku alebo bicykle). Pochvalu si zaslúži aj nízky prah, ktorý uľahčuje nakladanie batožiny. Zaujímavosťou sú aj sériovo montované strešné lyžiny, umožňujúce naložiť ďalšiu batožinu na strechu. Okrem slušného vnútorného priestoru poskytuje Demio aj rozmerné a komfortné sedadlá, prevzaté z väčšej 323 a výhľad z vozidla zlepšuje aj vyšší posed, ktorý uľahčuje aj nastupovanie a vystupovanie.
Aj keď Demio nie je žiadny športovec, za svoje jazdné vlastnosti sa hanbiť nemusí, napriek citeľným náklonom si drží dobre svoju jazdnú stopu. Poteší aj veľmi dobrá manévrovateľnosť, priemer otáčania je len 9,4 metra, čo je aj dnes veľmi dobrá hodnota. Horšie je to s komfortom odpruženia. Na výtlkoch a nerovnostiach, ktorých je na našich tankodromoch požehnane, Demio poskakuje a od kolies sa ozývajú tvrdé rázy. Brzdy na bežnú jazdu stačia, v prípade častejšieho využívania prepravných možností Demia, cítiť ich mierne poddimenzovanie. Radenie je pomerne presné a aj spojkový pedál ide veľmi ľahko. Posilňovač riadenia má pre túto kategóriu vozidiel primeraný účinok.
Až do modernizácie a aj chvíľu po nej bol jediným motorom pre Demio zážihový štvorvalec 1,4 (1334 cm3) s najvyšším výkonom 53 kW. Najvyšší krútiaci moment dosahuje hodnoty 105 Nm pri 3000 otáčkach za minútu, ale neklesá pod 100 Nm v rozmedzí 1600 až 5000 ot/min. Výkon aj krútiaci moment motora je pre bežnú jazdu s relatívne ľahkým Demiom (950 kg) dostatočný. Spotreba sa pohybuje v priemere okolo 6,5 – 7,0 l/100 km. Po modernizácii pribudol tiež štvorvalec spaľujúci benzín, ale s objemom 1,5 litra. Maximálny výkon mal oproti predchodcovi väčší len o 2 kW (teda 55 kW). Podstatne zaujímavejší je však krútiaci moment, ktorý dosahoval hodnoty 116 Nm, pričom vrchol už pri 2500 ot/min. Agregát pochádzal ešte z Mazdy 323 série BG, produkovanej začiatkom deväťdesiatych rokov. Svojou charakteristikou s výrazným nástupom z nízkych otáčok plne vyhovuje vozidlu akým je Demio, keďže ani pri plnom naložení nemá veľa práce. Treba však dodať, že vo vyšších otáčkach sa mu moc nechce, na športovanie však Demio stvorené nebolo. Spotreba je tiež rozumná a bežne osciluje okolo 7 litrov.
Demio je veľmi spoľahlivým vozidlom, keďže pobralo veľa komponentov z veľmi spoľahlivej Mazdy 323. Častejšie sa vyskytujú len zvlnené brzdové kotúče, pri väčšom kilometrovom nábehu môže štrajkovať alternátor, čo sa prejavuje prebíjaním, teda aj ničením akumulátora, takže skôr ako sa vymení poškodený akumulátor, nie je na škodu skontrolovať aj dobíjanie. Pozor tiež na spojku, nakoľko často slúžia tieto vozidlá ako pick-up a svoje tiež robí mestská premávka. Nakoniec spojka v Demiu nepatrí k najrobustnejším častiam tohto automobilu. Niekedy sa tiež uvoľnia tepelné štíty výfukového potrubia, čo sa prejavuje hlasnejšími rezonanciami. Pri častom využívaní po meste sa časom objavia štrajkujúce štartéry, objaviť sa môžu aj chybné zapaľovacie cievky, či netesné výfukové potrubie, prejavujúce sa vyššou hlučnosťou.
[AdvantagesAndDisadvantages]
[Disturbances]
[RecommendedAndNotRecommended]
Typ karosérie: | päťdverové MPV |
---|---|
Rozmery (D x Š x V v mm): | 3808-3815 x 1670 x 1535 |
Rázvor (mm): | 2390 |
Batožinový priestor (l): | 330-365/- |
Pohon: | predné kolesá |
Objem palivovej nádrže (l): | 43 |
Prednosti a nedostatky
spoľahlivosť |
lacno pôsobiaci interiér |
dostatočný výkon oboch motorov |
horšie dielenské spracovanie (najmä prvých ročníkov) |
veľmi dobrá variabilita a využitie vnútorného priestoru |
mierne poddimenzované brzdy |
vynikajúca manévrovateľnosť |
hranatý dizajn |
dobrý výhľad z vozidla |
hlučnosť motora pri vyšších otáčkach |
primeraná spotreba paliva |
horší záťah 1,5i vo vysokých otáčkach |
absencia vznetového motora |
Najčastejšie poruchy
zvlnené brzdové kotúče |
štrajkujúci alternátor (pri väčšom km nábehu) |
opotrebovaná spojka |
uvoľnené tepelné štíty výfukového potrubia |
štrajkujúce štartéry (pri častom) |
chybné zapaľovacie cievky |
netesné výfukové potrubie |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
1.4 (53 kW) a 1.5 (55 kW). Ani jeden motor nie je zlý a pre ľahké Demio majú dostatočný výkon. Samozrejme lepšie si poradí s nákladom väčšia 1.5. Čo je však dôležité, oba sú príkladne spoľahlivé a málokedy štrajkujú. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
1.3 16V | 1324 ccm | B3 ME | 46 kW |
1.3 i 16V | 1324 ccm | B3 (16V) | 53 kW |
1.5 16V | 1498 ccm | B5 E | 55 kW |
2 komentáre
vajco
Perfektné, nenápadné, lacné, spoľahlivé auto. Ideálne kopíruje tvar sediaceho človeka, čo u európskych automobiliek absentuje. Vďaka jedinečnému dizajnu je priestranné a pohodlné, čo sa podarilo zachovať aj pri prvej generácii dvojky a aj po facelifte dvojky. Bohužiaľ, jedinečnosť dvojky oproti konkurencii (priestrannosť) sa skončila príchodom modelu z roku 2008, ktorý úplne zapadol do šedého európskeho dizajnového priemeru = pekné zvonka, stiesnené zvnútra.
Zdenek
Perfektnė autíčko až na to, že v predu nemá pevnejšiu zónu tlmiaci náraz. Svojim Demiom som narazil v rýchlosti cca 5 km/hod do západného rohu nárazníka VW Golf. Tomuto autu až na drobnú oškreninu laku nič nestalo. Mne na Demiu odišli iba chladiče (kúrenie i klíma) držiak vetráka klìmy ako aj držiak ventilátora klímy. Odporúčam dať si namontovať do predu pevný oblúk