Hyundai i30 je technickým príbuzným Kie Ceed a prvým vozidlom Hyundai, nesúci písmeno „i“ vo svojom názve. Číslo 30 je numerickým ekvivalentom prideleným segmentu vozidla, čo je v tomto prípade segment C, niekedy aj prezývaný „Golf trieda“.
Na trhy prišla i30-ka o rok neskôr ako sesterská Kia Ceed, pričom zaujímavosťou bola mierne vyššia predajná cena a „iba“ trojročná záruka (oproti sedemročnej). Samozrejme, v prípade Kie bolo v sedemročnej záruke skrytých veľa rôznych háčikov, ale ako reklamný ťah fungovala magická sedmička skvelo. V praxi sa ale ukázala trojročná záruka i30-ky ako komplexnejšia a vykrývajúca viac rizík, naviac bola v januári 2009 zvýšená na plne postačujúcich päť rokov.
Všeobecne možno konštatovať, že i30-tok sa na trhu jazdeniek vyskytuje podstatne menej oproti Ceedom. Ceny sú však porovnateľné a poteší aj fakt, že nezriedka sa naskytne zachovalé vozidlo po prvom majiteľovi so skromným kilometrovým nábehom.
História
Hyundai i30 bol verejnosti predstavený na jar 2007. Na náš trh sa však dostal až v druhej polovici roka. V ponuke boli tri benzínové motory 1,4 CVVT (80 kW), 1,6 CVVT (90 kW), 2,0 CVVT (105 kW) a tri dieselové 1,6 CRDi (v dvoch výkonových variantoch 66, 85 kW) a 2,0 CRDi (103 kW). Motory boli spriahnuté s päťstupňovou manuálnou prevodovkou, šesťstupňový manuál bol vyhradený iba pre 2,0 CRDi. Ako alternatíva sa ponúkala aj automatická štvorstupňová prevodovka pre 1,6 CVVT, 2,0 CVVT a 1,6 CRDi.
Päťdverový hatchback doplnila začiatkom roka 2008 verzia kombi, pod označením i30 CW (Cross Wagon), ktorá mala oproti hatchbacku predĺžený rázvor na rovných 2700 mm.
Do novembra 2008 sa i30-tky vyrábali v Južnej Kórei. Od tohto dátumu sa pre európsky trh vyrábali v novo postavenej továrni v moravských Nošoviciach. Existujú rôzne názory, ktoré vozidlá sú kvalitnejšie, faktom je, že v prvých mesiacoch výroby v novej moravskej továrni sa nejaké nedostatky objavovali. Po krátkom čase sa ich podarilo eliminovať a celkovo možno konštatovať, že kvalita výroby z oboch fabrík je porovnateľná.
Na jar 2009 výrobca prepracoval dieselovú 1,6 CRDi (85 kW), pribudla aj výkonnejšia verzia (94 kW), pričom oba motory dostali po novom šesťstupňovú manuálnu prevodovku. Prepracovaný bol aj motor 1,6 CVVT (93 kW).
Začiatkom leta pribudla možnosť vybaviť vozidlo systémom štart-stop – ISG, zatiaľ len pre benzínové motory. V lete bol prepracovaný aj základný diesel 1,6 CRDi (66 kW), ktorý tiež dostal šesťstupňovú prevodovku. Na jeseň 2009 pribudla možnosť kombinovať ISG aj s dieselovými motormi.
V lete 2010 boli 2,0 CVVT a 2,0 CRDi vyradené z ponuky. Zvyšné motory boli prepracované na emisnú normu Euro 5. V prípade 1,6 CRDi znamenal prechod na Euro 5 štandardne montovaný DPF filter. Koncom roka 2010 dostal šesťstupňovú manuálnu prevodovku aj benzínový motor 1,6 CVVT.
Na frankfurtskom autosalóne 2011 sa predstavila druhá generácia i30-ky, ktorá sa dostala do predaja v roku 2012. Kombi verzia (CW) bola nahradená druhou generáciou až v polovici roka 2012.
Bezpečnosť
Automobil absolvoval nárazový test Euro NCAP dva krát. Najskôr v septembri 2007, vtedy dostal štyri hviezdičky z piatich za ochranu posádky pri náraze (33 bodov) a tri hviezdičky z piatich za ochranu detí v autosedačkách (34 bodov).
O rok neskôr v auguste 2008 poslal výrobca na test prepracované vozidlo a Hyundai i30 si odviezol plný počet hviezdičiek za ochranu posádky (34 bodov). Zlepšila sa aj ochrana detí v autosedačkách, kde dostal štyri hviezdičky z piatich (38 bodov). Ohľaduplnosť pri strete s chodcom ostala nezmenená, teda dve hviezdičky zo štyroch (14 bodov).
Prednosti a nedostatky
priestranný interiér, obzvlášť vo verzi kombi - CW |
menší objem kufra (verzia kombi) v porovnaní s Kia Ceed SW a tiež ostatnou konkurenciou |
ohľadom na triedu kvalitné a dobre vybavené audio |
krátšie sprevodovanie 1,4 CVVT aj 1,6 CVVT a teda vyššia spotreba a hlučnosť pri diaľničných rýchlostiach |
ergonomický (až na ovládanie PP) a pohľadný interiér |
vyššia hlučnosť prenikajúca od podvozku do interiéru |
priaznivé ceny jazdeniek ohľadom na vek a stav |
slabšie odhlučnenie motorového priestoru (benzínové motory) |
v základe lepšia výbava a svietivosť stretávacích svetiel (oproti Ceed) |
ovládanie PP priamo na palubovke, čiže nutnosť pustiť ruku z volantu |
komfortnejšie odpruženie ako v prípade Kia Ceed |
slabší nábeh kúrenia - nutnosť pustiť v počiatkoch kúrenie naplno (1,6 CRDi) |
podarený 1,6 CRDi (najmä po modernizácii 2009) s nízkymi servisnými nákladmi |
len priemerné jazdné vlastnosti pri svižnejšom jazdení |
vyššia hlučnosť/dunenie pri jazde v nižších otáčkach (1,6 CRDi) |
Najčastejšie poruchy
klopajúce opotrebované tyčky stabilizátora |
vôle v čapoch riadenia, čapoch predného ramena a silentblokoch prednej a zadnej nápravy (väčší počet najazdených km) |
nadmerne opotrebované ložiská, kĺby predných polosí (väčší km nábeh) |
občas porucha centrálneho zamykania - nefunkčný zámok, snímača tlaku v pneumatikách, častejšie praskanie predných halogénov, porucha originál autorádia či kompresora klimatizácie |
nesediace dvere (začiatok výroby, Nošovice) |
uvoľnené a kývajúce sa sedadlá (začiatok výroby, Nošovice) |
problémy s tesnením dverí - prienik vlhkosti, zatekanie a následne korózia lemov dverí (najčastejšie zadných) |
nadmerne ošúchané/poškriabané niektoré plastové diely |
kolísajúca kvalita laku |
nadmerne opotrebované zadné tlmiče a vôle v uložení tlmičov zadnej nápravy (najmä CW - väčší počet najazdených km) |
slabší účinok ručnej brzdy |
nadmerná vôla v prevodovke riadenia (pazvuky pri otáčaní volantu či zhoršená smerová stabilita) |
opotrebovaná/spálená spojka (nadmerné zaťaženie, mestská prevádzka, častejšie pri benzínových motoroch 1,4 CVVT, menej 1,6 CVVT) |
vyťahaná rozvodová reťaz (benzín CVVT, väčší nájazd, zanedbaná údržba-dlhé intervaly výmeny oleja) |
porucha snímača otáčok kľukového/vačkového hriadeľa |
rozpadnutý katalyzátor-nadmerné opotrebovanie motora (1,4 a 1,6 CVVT vačší km nábeh, viac zaťažované kusy) |
rôzne problémy (klepajúce ventily, poškodená hlava, piesty atď) pri motoroch prerobených na LPG |
pomaly fungujúca pneumatická regulácia variabilných turbodúchadiel (diesel, VGT) |
nadmerne opotrebované vstrekovače - hlučnejší a nerovnomerný chod motora, obtiažnejšie studené štarty, nadmerný prepad (väčší km nábeh, diesel) |
nadmerne opotrebované turbodúchadlo (diesel, väčší nájazd, nesprávny jazdný štýl či zanedbaná údržba) |
vysvecujúce kontrolky airbagov alebo nezapnutých pásov (začiatok výroby, Nošovice) |
v nadmernom množstve rôzne pazvuky z interiérových plastov (začiatok výroby, Nošovice) |
nadmerne opotrebovaný dvojhmotový zotrvačník - nadmerné vibrácie a hrubší chod na voľnobehu, trhavý záber spojky či väčšia hlučnosť pri akcelerácii z nižších otáčok (2,0 CRDi väčší km nábeh) |
zle fungujúci snímač hladiny oleja (1,6 CRDi po 2009) |
zriedka poruchy EGR resp. DPF systému (diesel, väčší km nábeh, resp. častejšie jazdy na kratšie trasy so studeným motorom) |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
1,4 CVVT 16V (80 kW). Na bežné jazdenie postačujúca motorizácia. Vyznačuje sa kultivovaným behom, vo vyšších otáčkach aj solídnou dynamikou a pri bežnom jazdení aj akceptovateľnou spotrebou (7-7,5 litra). Naviac vozidiel s týmto motorom je dostatok a dajú sa zohnať za veľmi prijateľné ceny a veľa krát aj v zachovalom stave. 1,6 CRDi (66, 85, 94 kW). Motor ponúka aj naloženému vozidlu dostatok dynamiky (obzvlášť v 85 a 94 kW verziách) a poteší aj obstojnou spoľahlivosťou. Spotreba sa pohybuje v rozumných medziach medzi do 6 litrov (do 2009 o pol litra viac). |
Žiadny motor nie je vyložene zlý, ale treba zvážiť investíciu do: 2,0 CRDi (103 kW). Rozdiel v dynamike oproti najsilnejšej 1,6 CRDi je len mierny, zato viac zaťažuje prednú nápravu a vyžaduje finančne náročnejší servis (remeň a dvojhmotný zotrvačník). |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
1.4 | 1396 ccm | G4FA | 77 kW |
1.4 | 1396 ccm | G4FA | 80 kW |
1.6 | 1591 ccm | G4FC | 85 kW |
1.6 | 1591 ccm | G4FC | 90 kW |
1.6 | 1591 ccm | G4FC | 93 kW |
2.0 | 1975 ccm | G4GC-G | 105 kW |
3.0 | 2988 ccm | VQ30DE | 142 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
1.6 CRDi | 1582 ccm | D4FB | 66 kW |
1.6 CRDi | 1582 ccm | D4FB | 85 kW |
2.0 CRDi | 1991 ccm | D4EA | 100 kW |
2.0 CRDi | 1991 ccm | D4EA | 103 kW |
6 komentárov
Jozef
Pri studenom motore obcas pri nastartovani nejde motor plinulo na 4valce a obcas mi to robi aj pri štarte tepleho motora
q
pekna recenzia
ako vlastnik 1,4 80kw mozem potvrdit vacsinu
ja mam problem s plastami rachocu od kupenia a nic z tym nevedia spravit…
dost ludi nadava na spotrebu hlavne pre 1,6
ja mam priemer 7,1
tazko posudit ci je to vela alebo malo
Stev
Ahoj chcem sa ta opýtať ak máš 1.4 80kw nevieš náhodou pri koľkých km sa menia rozvody? Vopred ďakujem za radu
q
akurat mi odisla autobateria po 3,5roku
neviete poradit vhodnu novu?
Milan
ja mam i30 kombi rv 2016 momentalne 105 000 km
pri cca 60 tis odysiel snimac abs cca 140 €.
Trosku pocucava olej. Po novom mi zacalo pri rozbiehani na 1ke nieco hucat asi lozisko spojky.
Auto jazdene len na dlhe trate motor 1.4 benzin bez turba.
Olej meneny kazdych 15tis. Spotrebka 5.2 – 6.2 L / 100 km
pri 5.2 l/ 100 km max rychlost 90
steffka571@gmail.com
Nejdu otvoriť dvere central kľüč .Niekedy… Ide deň dva a potom nejde naštartovať Diagnostyka nič. Ide stale funguje všetko Pridem zo servysu a treti deň zase nejde štart. Musím žamknüť odomknüť a raz chytí raz nie . Za jazdy vykvaltujem z kopca a po chvíli zhasne motor. Naštartujem a nejde tachometer Musim zahasit a znovu štart a ide vsetko .Mechanik nevie čo stím??