Aj keď si Jeep Wrangler zachoval dizajnovú príbuznosť so slávnym predchodcom, s mechanického hľadiska sa viac podobal na model Cherokee. Disponuje dobrou terénnou manévrovateľnosťou, aj keď k dokonalosti mu chýbali uzávierky diferenciálov, ktoré sa dostali do ponuky až v závere jeho kariéry. Netreba ani podľahnúť robustnému vzhľadu, že takýto automobil bude veľmi odolný a vybavený nezničiteľnou technikou. Niektoré komponenty sú pomerne citlivé a pri nešetrnom zaobchádzaní sa vedia pomerne skoro porúčať.
Model YJ vznikol ako reakcia na požiadavku spotrebiteľov kúpiť si auto, ktoré si poradí aj s náročnejším terénom, podobne ako slávny predchodcovia, ale zároveň ponúkne aj viac komfortu. Produkcia Jeep Wrangler YJ sa začala v roku 1986. Vyznačoval sa hranatými svetlometmi, ktoré sa po prvý a doposiaľ aj posledný raz použili pre tento typ Jeepu. O 10 rokov neskôr (1996) bol predstavený modernizovaný Jeep Wrangler (TJ), ktorý sa vrátil ku kruhovým svetlometom. Dizajn sa vyznačoval veľkou podobnosťou na slávny CJ 7, ktorý sa vyrábal v rokoch 76-86. Model TJ sa oproti svojmu priamemu predchodcovi YJ odlišoval aj po mechanickej stránke. Zmenami prešiel podvozok, kde okrem uchytenia kolies bolo odpruženie vinutými pružinami namiesto listových pier. Výraznou modernizáciou prešiel aj interiér, kde pribudli airbagy vodiča a spolujazdca. Jeep Wrangler (TJ) si ponechal niektoré klasické črty značky Jeep, ako sú okrúhle svetlomety, sklopné čelné okno, ktoré sa prvýkrát objavilo v roku 1940, odmontovateľné dvere, ako aj možnosť výberu medzi plátennou alebo odnímateľnou pevnou strechou. Výrobca štandardne dodával aj športovú strešnú tyč.
V roku 2003 prišla mierna modernizácia a bol uvedený aj limitovaný model Wrangler s označením Rubicon, ktorý sa stal vôbec najlepšie vybaveným Jeepom. Tento automobil si právom vyslúžil svoj legendárny názov, pretože bol vybavený jednoduchým tlačidlovým ovládaním blokovania kolies prednej a zadnej nápravy typu Dana 44. Mal prevodovku s redukčným prevodovým pomerom 4:1, veľké kolesá a ďalšie prvky výbavy, ktoré sa na iných vozidlách Jeep nepoužívali. V roku 2004 bol na trh uvedený Jeep Wrangler Unlimited. Mal dlhší rázvor kolies, čo znamenalo aj o o 5 cm viac priestoru pre nohy cestujúcich v druhom rade sedadiel. Bokom neostal ani kufor, kde pribudlo na dĺžku 33 cm. Model Unlimited si zachoval otvorenú strechu a pohon všetkých kolies, no ponúkal viac jazdného komfortu a vyššiu využiteľnosť ako klasický Wrangler. V roku 2005 uviedol výrobca model Jeep Wrangler Unlimited Rubicon, ktorý ako už názov predpovedá, predstavuje kombináciu vlastností terénneho Rubiconu a priestranného a univerzálneho Unlimited. Mal diferenciály prednej a zadnej nápravy s uzávierkou, predné a zadné nápravy typu Dana 44, kotúčové brzdy na všetkých kolesách a prevodovku s redukčným prevodovým pomerom 4:1. V roku 2007 predstavil výrobca úplne nové modely Jeep Wrangler a Jeep Wrangler Unlimited.
Kto by hľadal v interiéri Wranglera luxus v podaní, pohľadného dizajnu, kvalitných mäkčených plastov, rozsiahlej výbavy alebo špičkového dielenského spracovania, nech sa radšej poobzerá po nejakom luxusnom SUV. Wrangler je predsa len viac určený na nespevnené komunikácie. V takom duchu má zariadení aj interiér, ktorý zhýčkaného vodiča nepoteší, ale k zameraniu vozidla plne postačuje. Snáď len dielenské spracovanie by mohlo byť o niečo lepšie a pri prevedení so skladacou plátennou strechou Softtop so sklopným čelným sklom, treba počítať aj so značným aerodynamickým hlukom.
Vozidlo je vybavené masívnym rebrinovým rámom a dvojicou tuhých náprav s rázvorom len 2373 mm. Veľa komponentov je zhodných s väčšieho modelu Cherookee. Wrangler má motor uložený vpredu pozdĺžne, stály pohon zadnej tuhej nápravy a cez dvojstupňovú redukčnú prevodovku je pripojiteľný aj pohon prednej nápravy. Vzhľadom k tejto konštrukcii nie je vozidlo moc vhodné na dlhé výlety alebo nedajbože rýchle diaľničné jazdy. Na nerovnom povrchu pri vyšších cestovných rýchlostiach sa správa nepokojne a rýchle prejazdy zákrut tiež nepatria k jeho obľúbenej disciplíne. Komfort odpruženia za cestovnejšími SUV výrazne zaostáva (hlavne u modelov vyrobených do 1997). Parketou Wrangleru je terén, kde poteší dobrou svetlou výškou, nájazdovými uhlami a dobrou prejazdnosťou. K dokonalosti mu však chýbajú uzávierky diferenciálov, ktoré sa dostali do výroby až v závere produkcie. Podvozok je celkom odolný a preto mu mnohí užívatelia riadne nakladajú. Preto pozor, aj relatívne málo najazdených kilometrov môže znamenať nadmerne opotrebovaný podvozok.
Odolné sú aj pohonné jednotky, ktoré sú ale v týchto verziách Wranglera výhradne benzínové. Motory sú buď štvorvalcovej alebo šesťvalcovej konštrukcie. Štvorvalec disponoval objemom 2,5 litra a výkonmi 87, 89 a 92 kW. Radový šesťvalec mal objem štyri litre a dosahoval výkon 125, 130 alebo 135 kW. Ventilový mechanizmus je poháňaný bezúdržbovou reťazou a ventilovú vôľu vymedzuje hydraulika. Pokiaľ motor dostáva pravidelný servis, teda aj pravidelnú výmenu polosyntetického oleja, odvďačí sa veľmi spoľahlivou prevádzkou. Jediná slabina oboch agregátov je sklon k prehrievaniu. Spôsobiť ho môže jazda na plný plyn po diaľnici alebo besnenie v teréne. Pozor aj na správne fungovanie chladiacej vrtule, kde pomerne často zlyháva viskózna spojka (oprava cca 200 €). Dôsledkom prehriatia môže byť prasknuté tesnenie alebo hlavne u šesťvalca ohnutie jeho dlhej hlavy valcov.
Vozidlo nezriedka postihuje korózia (hlavne verziu YJ). Technická príbuznosť s väčším modelom Cherokee prináša aj podobné nedostatky. Pozor si treba dať na vyťahanú alebo úplne prasknutú reťaz v rozvodovke, dôsledkom čoho nefunguje priraditeľný pohon prednej nápravy. Skúsenosti odborníkov odporúčajú používať kvalitný olej Dextron, určený pre automatické prevodovky, čím sa do značnej miery eliminuje spomínané riziko pretrhnutia reťaze. Pomerne často sa vyskytujú rôzne úniky oleja, najčastejšie zo zadného diferenciálu, kde je namiesto skrutky použitá pryžová záslepka, cez ktorú presakuje olej. Predčasne sa opotrebovávajú aj ložiská zadnej nápravy, ktoré nemajú vnútorný krúžok a spoločne s ich opotrebovaním sa tak poškodzujú aj samotné polosi. Pri náročnej prevádzke sa vyskytuje aj vôľa v riadení, nezriedka aj vôle v krížových kĺboch kardanového hriadeľa alebo vôle v kĺboch prednej nápravy. Pozor na funkčnosť ventilátor chladenia, zlomené skrutky na výfukovom potrubí (vozidlo vydáva praskajúce zvuky od motora), pri nepravidelnom behu môže byť nefunkčný snímač polohy škrtiacej klapky alebo nefunkčné sviečky. Keď nie je zrazu možné naštartovať a nádrž je plná, s najväčšou pravdepodobnosťou sa pokazilo palivové čerpadlo.
[AdvantagesAndDisadvantages]
[Disturbances]
[RecommendedAndNotRecommended]
Dvojdverové terénne vozidlo: | YJ | TJ |
---|---|---|
Rozmery (D x Š x V v mm): | 3860-3900 x 1675-1700 x 1765-1830 | 3840-4300 x 1690-1730 x 1780-1810 |
Rázvor (mm): | 2373 | 2373 (2630) |
Batožinový priestor (l): |
320-355
|
#colspan# |
Pohon: | zadné kolesá s priraditeľnými prednými | #colspan# |
Objem palivovej nádrže (l): |
71-76
|
#colspan# |
Prednosti a nedostatky
jedinečný dizajn |
nepohodlné cestovanie po klasických cestách (hlavne do roku 1997) |
pomerne dostupné a relatívne lacné náhradné diely |
tenká plátenná strecha |
skladacia pevná strecha |
horšia aerodynamika |
dobrá manévrovateľnosť v teréne |
vysoký aerodynamický hluk v kabíne |
spoľahlivé a odolné motory |
vysoká spotreba paliva |
Najčastejšie poruchy
korózia (hlavne YJ) |
nefunguje priraditeľný pohon prednej nápravy - vyťahaná alebo úplne prasknutá reťaz v rozvodovke |
rôzne úniky oleja, najčastejšie zo zadného diferenciálu |
predčasne opotrebované ložiská zadnej nápravy - následne poškodené polosi |
vôľa v riadení (náročná prevádzka) |
vôle v krížových kĺboch kardanového hriadeľa (náročná prevádzka) |
vôle v kĺboch prednej nápravy (náročná prevádzka) |
nefunkčný ventilátor chladenia |
zlomené skrutky na výfukovom potrubí |
nefunkčný snímač polohy škrtiacej klapky - nepravidelný beh |
nefunkčné sviečky |
pokazené palivové čerpadlo - nie je možné naštartovať |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
4,0i R6. Benzínový radový šesťvalec s 12 ventilovým rozvodom OHC a viacbodovým nepriamym vstrekovaním paliva. S Wranglerom si poradí podstatne lepšie ako slabší 2,5 liter, obzvlášť v náročnejšom teréne. Pri dobrej údržbe a pozornosti na prehriatie je takmer nezničiteľný. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
2.4 | 2429 ccm | ED1 | 105 kW |
2.5 | 2464 ccm | P00 | 87 kW |
2.5 | 2464 ccm | EPE | 89 kW |
3.8 | 3778 ccm | EGT | 153 kW |
3.8 Rubicon Zadny nahon | 3778 ccm | EGT | 153 kW |
4.0 | 3960 ccm | S01 | 130 kW |
4.0 | 3964 ccm | ERH | 131 kW |
4.2 | 4235 ccm |
6L |
84 kW |
3 komentáre
Vladimir
je to pekne a spolahlive auto ale neviem urobit spotrebu nizsie ako 16-18 l na 100,poradi niekto ci je to normalne?dik
Pe3k
Načo znižovať spotrebu. Je to super auto. Toto auto je pre bohatých a tam spotreba je na ich pomeri nízka, pokiaľ ide o rozpočet. Nižšia kategória sa má voziť na trojkolkách typu JAVA pripadne bicykel s malým motorom na pohon zadného kolesa, ktoré vyrábal ZSSR v 70 rokoch., pri spotrebe 0,5 l na 100 km.
Miloš
Pri naštartovani mi zasvieti porucha motara , ale ked ho vypnem a zas naštartujem tak kontrolka zhasne. Netreba neake čidlo alebo niečo vyčistit popripade kde sa nachadza
Wrangler YJ 1992 2,5
Ďakujem