Ford začal do svojich modelov montovať turbodúchadlom preplňovaný litrový trojvalec. Pracovať bude pod kapotou nového Focusu, ale objaví sa aj v MPV C-Max, predĺženom Grand C-Max a chystanej menšej rade B-Max.
Motor je vybavený priamym vstrekovaním, premenlivým časovaním ventilov Ti-VCT. Blok je vyrobený z liatiny, ktorá je síce ťažšia, ale k jeho zahriatiu na prevádzkovú teplotu je treba o polovicu menej energie v porovnaní s hliníkovým blokom. Motor dosahuje najvyšší výkon 92 kW a šesťstupňová prevodovka bude prenášať 170 Nm pri 1750-4500 ot/min a krátkodobo s overboost dokonca 200 Nm. Spotreba paliva sa bude držať na hranici 5 l/100 km (emisie CO2 114 g/km).
Trojvalec vyvinuli britskí inžinieri v technických strediskách Fordu v Duntonu a Dagenhamu. Je vybavený malým turbodúchadlom, ktoré sa dokáže vďaka extrémne rýchlej odozve roztočiť prakticky okamžite až na 250 000 ot/min. Zberné potrubie je odliate priamo do hlavy valcov. Táto jednodielna konštrukcia je ľahšia a znižuje teplotu výfukových plynov, čím umožňuje motoru pracovať s optimálnym pomerom paliva a vzduchu v širšom rozsahu otáčok. Delená chladiaca sústava zabezpečuje bloku valcov skoršie zohriatie ako hlave valcov, čo prispieva k úspore paliva, najmä v zime.
K ďalšiemu znižovaniu spotreby prispieva variabilný kompresor klimatizácie alebo olejové čerpadlo s premenlivým prietokom. Pohyblivé časti motora majú špeciálnu povrchovú úpravu, čím kleslo vnútorné trenie. Dvojica hlavných remeňových pohonov je čiastočne ponorená v oleji, čím sa zaisťuje tichší chod a vyššia spoľahlivosť. Vibrácie (ktoré má trojvalec z princípu väčšie ako viac valcové motory) sú tlmené zotrvačníkom. Neskôr pribudne aj slabšia verzia s výkonom 74 kW (100 k) a bude spolupracovať výhradne s päťstupňovou prevodovkou. Spotreba by taktiež nemala presiahnuť 5 l/100 km (109 g/km).
Motory sa budú vyrábať v nemeckom Kolíne nad Rýnom a neskôr bude výroba spustená aj v rumunskej Craiove. Výroba má dosiahnuť až 1,3 milióny motorov ročne.
3 komentáre
Moje jméno
Co na to říct ? Z takového objemu takové parametry ? Úžasné… TSI bude mít tvrdou konkurenci !
marian zabak
bude to spickovi motor co nebude mat konkurenciu.
Palo
dúfajme, že bude, na tak malý objem sa mi zdajú tie výkony dosť vysoké, aby neboli po 150000km vylagrované keď im budeš občas nakladať