Najväčší európsky automobilový klub ADAC aj tento rok testoval autobatérie.
Autokluby z Nemecka, Rakúska a zo Švajčiarska v minulom roku vykonali test, z ktorého vyšli ako najhoršie autobatérie značky Exide a Banner. Podľa odborníkov dopadli vlaňajšie skúšky veľmi zle, hodnoty o vlastnostiach batérií nezodpovedali realite. V tohtoročnom teste už obe spomínané značky dopadli oveľa lepšie. Porovnávali sa opäť štartovací výkon, úplne vybitie a výdrž batérií.
Test, ktorý zastrešil autoklub ADAC, bral do úvahy správanie akumulátorov pri extrémnych teplotách, vysokej záťaži a tiež pri totálnom vybití. Každá batéria mala preukázať svoju účinnosť v presne vymedzených nabíjacích cykloch a definovaných teplotách. Záťažový test v laboratóriu trvá približne šesť mesiacov na každom testovanom kuse.
Pri kúpe autobatérie si treba dať pozor na dátum výroby konkrétnej autobatérie. Prečítať správne údaje z kódov uvedených na obale dokáže len odborná verejnosť, a tak sa môže ľahko stať, že si zákazník kúpi aj niekoľko rokov starý akumulátor. Ten už nemá také parametre ako nový a často sa porúča krátko po skončení záruky. Z toho vyplýva, že je zbytočné kupovať autobatériu do „zásoby“, aj keď by bola za výhodnejšiu cenu. Moderné autobatérie už nevyžadujú takmer žiadnu počiatočnú údržbu a žiadna údržba sa nevyžaduje ani počas ich prevádzky. Ich životnosť je však závislá od viacerých faktorov. Životnosť sa výrazne skracuje, ak sa z rôznych príčin autobatéria vybije (napr. pri zapnutých svetlách), alebo ak je pokazený alternátor (resp. jeho regulátor napätia), ktorý autobatériu ľudovo povedané prebíja, čím sa tiež výrazne skracuje jej životnosť. Nezaškodí si dať autobatériu aspoň raz ročne (vhodný termín je pred príchodom zimy) premerať, podobne si nechajte raz za čas skontrolovať nabíjacie napätie počas behu motora.
Zopár rád.
- Po naštartovaní s pomocou káblov je vhodné v najbližších 10-15 km nezapínať spotrebiče s veľkými energetickými nárokmi (vyhrievanie okien, sedačiek výkoné audi a pod.) Je dobré, ak s pomocou káblov naštartované vozidlo prejde aspoň 30 km, resp. pol hodinu do ďalšieho štartu. Na úplné dobitie autobatérie je však potrebná niekoľkohodinová jazda a ak takáto možnosť nie je, je nutné oslabenú autobatériu dobiť z externého el. zdroja (nabíjačky).
- Ak štartované vozidlo po odpojení štartovacích káblov zhasne, nefunguje správne dobíjanie-alternátor, alebo je chyba v elektroinštalácii.
- Ak sa nepodarí naštartovať na prvý pokus, odporúča sa počkať cca 5-10 min a pokus so štartovaním zopakovať. Za ten čas treba nechať pomáhajúce vozidlo naštartované a obe vozidlá navzájom spojené. Ak sa vozidlo nepodarí naštartovať ani na tretí pokus, je pravdepodobné, že môže ísť aj o inú chybu vozidla alebo o (zamrznutú naftu-diesel, prechlastaný benzínový motor-treba vyčistiť sviečky a podobne).
- Pri výbere káblov sa netreba zaujímať len o vzhľad ale aj o skutočnú hrúbku medenných vodičov vo vnútri kábla. Podľa správnosti by mala byť uvedená na obale. Na posúdenie káblov voľným okom sa rozhodne nespoliehajte, pod hrubou izoláciou sa totiž často skrývajú tenké a neraz aj hliníkové vodiče – najmä v prípade lacných káblov (kúpených na pumpách či v akciách supermarketov). Takéto káble nedokážu preniesť dostatok prúdu a hlavne v prípade veľmi slabej resp. úplne vybitej autobatérie vaše vozidlo nenaštartujú. Pre osobné vozidlá s benzínovými motormi do 2,5 litra sa odporúčajú káble s hrúbkou medeného vodiča od 16 mm2 a viac. Pre motory s objemom nad 2,5 litra a turbodieselové motory sa odporúča používať káble s hrúbkou vodiča od 25 mm2 a viac.
- Pri kúpe káblov je dôležitá aj dĺžka káblov. Niektoré káble majú dĺžku len okolo 2,5 metra, čo znamená, že obe vozidlá musia byť veľmi blízko seba, čo nie je vždy možné. Odporúča sa minimálne štvormetrová dĺžka štartovacích káblov.
- Pri kúpe treba riade skontrolovať aj prevedenie svoriek. Musia byť robustné, kvalitné a so značnou zvieracou silou. V opačnom prípade hrozí riziko, že sa neudržia na požadovanom mieste – ľahko odpadnú a s rizikom spôsobenia skratu.
- Pri núdzovom štartovaní z energie iného vozidla si treba dať pozor aj na výber vozidiel resp. kapacitu ich autobatérii. Najlepšie je riadiť sa objemom, poprípade veľkosťou či výkonom motora. Vozidlá by si mali byť pokiaľ možno čo najviac podobné. Ak je potreba len čiastočnú pomoc pri štartovaní (čiastočné vybitie autobatérie), v tom prípade pomôže naštartovať nefunkčné (vybité) vozidlo aj malý akumulátor z benzínového trojvalca. Rozhodne sa ale neodporúča brať energiu z autobatérie litrového trojvalca a štartovať ním zamrznutý dieselový šesťvalec s úplne vybitou autobatériou. V tomto prípade nielenže nenaštartujete vybité vozidlo, ale s veľkou pravdepodobnosťou vybijete aj dovtedy nabitý akumulátor pomáhajúceho vozidla. Naviac hrozí aj poškodenie akumulátora (el. systému) pomáhajúceho vozidla.
Batéria | Celkové hodnotenie ADAC | Štarty | Výdrž | Technické skúšky |
---|---|---|---|---|
Váha jednotlivého testu | #colspan# | 30% | 35% | 35% |
Moll M3 plus K2 | + | + | ++ | + |
Banner Powerbull P7209 | + | o | + | ++ |
Exide Premium EA722 | + | o | o | ++ |
Bosch Silver S4 | o | o | – | ++ |
Arktis Qualittätsbaterie | – | o | — | ++ |
Arktis High Tech Batterie | – | – | — | + |
Legenda
++ | veľmi dobré |
+ | dobré |
o | uspokojivé |
– | dostatočné |
— | nedostatočné |
8 komentárov
Milan
Dobry den, pekny clanok, mne bohuzial autobateria odisla uplne.
Nasiel som ale novu znackovu varta za najlepsiu cenu na http://www.4auto.sk
Milan
mirecbirec
daj tam bosch autobatériu
jožin
daj tam značkovú varta silver dynamic 77Ah
Michal
Dobrý večer chcel by som sa spýtať ako nabíjať autobateriu bez toho aby som ju vybral s auta.je k nej dosť zlí prístup. Ďakujem
M.
Pokiaľ je nabíjačka v dobrom stave, nič sa nestane aj keď sú kontakty zapojené. Otázkou je, prečo sa akumulátor vybil? Postup nabíjania. Zapnúť nabíjačku, priložiť mínusový a potom plusový kontakt a sledovať stav nabíjania. Všetko pri vypnutom zapaľovaní.
Anonym
Koľko musím ísť na aute aby sa mi batéria dobila do pôvodného stavu. Mám bmw e60 a robím denne 4km.
mirec
denne prejsť po jednom štarte treba 20km
peter
To je tažká odpoveď zaleží v akom stave je akumulátor , alternátor a v akom zaťažení po stránke elektrickèho odberu je palubná sieť v aute počas jazdy, ale cca pokial má akumulátor cca50% tak na tých 100% kapacity sa môže dostať tak po prejdení tak 50km. Veľmi orientačne pri jazdách na krátke vzdialenosti doporučujem dať akumulátor aspoň raz za dva týždne na nabíjačku na dve , tri hodiny . Peter