Snehové reťaze slúžia na zlepšenie trakcie na snehom alebo ľadom pokrytej vozovke. Mnoho motoristov ich ešte nikdy nepoužilo, to však neznamená, že k ich použitiu nebude z rôznych príčin donútená. Aj na Slovensku totiž existujú lokality, kde sa bez nich nedostanete, či už z dôvodu (ne)zjazdnosti alebo nutnosti použitia (lyžiarske stredisko Martinky). Ak sa náhodou chystáte nejaké reťaze kúpiť, možno vám pomôže test nemeckého auto-moto klubu ADAC, ktorý porovnal dvanásť rôznych výrobkov zlepšujúcich trakciu na snehu a ľade. Test preukázal, že napriek pokroku v alternatívnych technológiách, stále sú najlepšie klasické oceľové snehové reťaze. Ich textilno plastové náhrady (pásy) a spreje zlepšujúce priľnavosť k povrchu viac či menej zaostali.
Skúšané boli klasické reťaze s oceľovými okami, textilno-plastové snehové reťaze a taktiež spomínaný sprej s názvom Snow Grip. Ten dosiahol najhorší výsledok a ADAC ho neodporúča. Hoci po aplikácii sa krátkodobo zlepšil záber kolies, po prejdení pár stoviek metrov po zasneženej vozovke sa účinok vytratil. Práve to môže byť problém, keďže účinok trvá pomerne krátko a odrazu sa trakcia výrazne zhorší, čo môže znamenať pre neskúseného motoristu vážny problém. Žiadny výrobok, vrátane oceľových reťazí, nedosiahol celkové ADAC hodnotenie veľmi dobré. Na prvých siedmych miestach skončili oceľové reťaze s hodnotením dobré a až za nimi na 8. mieste z 12 testovaných výrobkov sa umiestnila textilná náhrada Michelin Easy Grip. Slabinou textilných snehových reťazí bola ich nižšia odolnosť najmä na výkonnejších autách a správanie na ľadovej vozovke, kde sa nedokázali vyrovnať svojim kovovým súperom. Napriek mnohým tvrdeniam, bodovali klasické oceľové reťaze aj v jednoduchosti montáže a v ničom si nezadali s textilnými kolegami.
O bodové víťazstvo sa reťaze Pewag Servo delili s výrobkom Klack & Go New od firmy Walmec. Pewag vynikali minimálnym opotrebením a jazdnými vlastnosťami na ľade. Walmec mali univerzálne dobré výsledky na všetkých povrchoch. Thule CS-10 obsadili v tesnom závese tretie miesto a vynikali dobrým záberom na ľade a ľahkou demontážou. RudMatic Hybrid dostali rovnaké bodové ohodnotenie ako CS-10 a využívajú kombinované konštrukcie z ocele a textilu. Slušne vzdorujú opotrebeniu a majú dobrú trakciu na ľade. Ľahkú montáž a demontáž umožňujú Rud Centrax a Thule K-Summit, ktorá trvá len niekoľko desiatok sekúnd. Jazdnými vlastnosťami na snehu však nepresvedčili a dostali len dostatočné hodnotenie. Michelin Easy Grip kombinuje textil a kompozitný plast a napriek reklame o jednoduchej montáži, realita je o poznanie zložitejšia. Taktiež s upevnením v strede kolesa sú pri rýchlostiach vyšších ako 40 km/h problémy. Vynikali však v trakcii na snehu.
Značka/model | Približná cena (€) | ADAC odporúčanie | Manipulácia/montáž | Sneh | Ľad | Opotrebovanie |
---|---|---|---|---|---|---|
Váha testu | #colspan# | #colspan# | 40% | 35% | 10% | 15% |
Pewag Servo | 134 | + | + | + | ++ | ++ |
WALMEC Klack & Go New | 113 | + | + | + | + | + |
Thule CS-10 | 172 | + | + | + | ++ | + |
RUDmatic Hybrid | 149 | + | + | + | + | ++ |
RUD Centrax | 345 | + | + | o | + | ++ |
Alpin Mountain 9mm | 30 | + | + | o | + | ++ |
Pewag Snox Pro | 149 | + | + | + | ++ | – |
Michelin Easy Grip | 100 | + | + | + | o | — |
Auto Sock | 79 | o | + | o | – | – |
RUDmatic Softspike | 98 | o | + | o | – | – |
Thule K-Summit | 382 | o | + | o | + | — |
Snow Grip – Reifenspray Stahlgruber | 9,50 | — | ++ | — (nie je možné merať) | — (nie je možné merať) | — (nie je možné merať) |
Legenda
++ | veľmi dobré |
+ | dobré |
o | uspokojivé |
– | dostatočné |
— | nedostatočné |
Zopár rád
Textilné reťaze sú vhodnejšie pre tzv. suchý sneh. Absolútne nevhodné sú pre terén, kde je ich životnosť veľmi krátka a výrazne sa skracuje aj na suchom či mokrom asfalte. Najznámejšími výrobcami takýchto reťazí na našom trhu je Michelin, Auto Sock a Rud. Oceľové reťaze sú vhodnejšie na mokrý sneh, v dlhých strmých stúpaniach alebo pri dlhšej jazde aj na suchom či mokrom asfalte. Oproti textilným reťaziam im neprekáža ani ľahší terén. Pri oboch typoch platia nasledovné pravidlá:
- Pred prvou montážou si nasadzovanie reťazí rozhodne vyskúšajte, najlepšie v kľude a teplej garáži. Tento postup si niekoľko krát zopakujte, aby ste nezostali v prípade núdze prekvapený. Zima, vietor a množstvo snehu sú veľký nepriateľ. Samozrejme si prácu neuľahčujte zdvihákom, ten sa bezpečne v zľadovateľom teréne dá použiť len málokedy.
- Umiestnenie reťazí vo vozidle by malo byť čo najdostupnejšie, aby ste sa k nim aj v prípade zapadnutia dostali.
- Samozrejmosť je montáž na poháňanú nápravu, v prípade pohonu 4×4 (ak nie sú 4 kusy) sa reťaze montujú spravidla na zadnú nápravu.
- V prípade klasických reťazí, teda nie samoupínacích, sa odporúča po prejdení zhruba 50 metrov od montáže ich dopnutie. Upnutie by malo byť akurát, teda ani príliš tesné a ani voľné. Reťaz by mala mať možnosť sa na pneumatike trochu pohybovať, aby neničila dezén a tiež aby sa do kontaktu so snehom dostala skôr ako pneumatika.
- So snehovými reťazami sa neodporúča jazdiť vyššou rýchlosťou ako 50 km/hod.
- Pri dlhodobejšom používaní sa oplatí reťaz raz za čas pretočiť, čím sa zvyšuje jej životnosť.
- Taktiež treba reťaz pravidelne kontrolovať, či nie je opotrebovaná viac ako polovica článkov. Vtedy je nutná výmena.
- Rozhodne sa neodporúča jazdiť s nadmerne opotrebovanou alebo dokonca poškodenou reťazou. Reťaz sa totiž môže roztrhnúť a narobiť na kolese, náprave alebo karosérii škody za niekoľko sto eur.
- Dôležité sú tiež správne rozmery, ktoré musia presne zodpovedať vašim pneumatikám.